draver verhuisd nu stress wat te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:29

Hallo,

Mijn draver is van het weekend verhuisd naar een andere stal..ik weet wel dat ze moet wennen logisch moet ik ook.
Opzich gaat het heel goed...ze eet goed staat rustig ik haar stal...heb haar zelfs al gereden wat eigenlijk best goed ging wat ik niet verwacht had. Nou begint ze steeds meer met haar hoofd te gooie veel te hinniken...ik denk dat ze een beetje stress heeft. Iemand enig idee hoe ik het voor haar een beetje makkelijker kan maken? Ik kom iederedag en loop veel met haar. Merk dat als ik er ben ze wel veel steun aan mij heeft. Ook moeten we nog een maatje voor haar zoeken waar ze mee naar buiten kan. Ze kan ook de andere paarden zien en kan met haar hoofd uit de stal. Iemand ideeen om de overgang voor haar wat te vergemakkelijken?

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:31

Kost tijd, sommige paarden hebben het moeilijker met verhuizen dan anderen.
Mijn paard deed er de eerste keer maanden over om te klimatiseren.

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:36

misschien kan ze wat extra hooi krijgen om bezig te blijven en kan je dagelijks het terrein met haar verkennen.
Misschien kan overdag als jij er niet bent een stalgenootje of vriendin je paard van wat aandacht voorzien.

Logisch dat ze moet wennen , kan soms best wat tijd overheen gaan.

Sterkte ermee!

Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:38

Princesspres schreef:
misschien kan ze wat extra hooi krijgen om bezig te blijven en kan je dagelijks het terrein met haar verkennen.
Misschien kan overdag als jij er niet bent een stalgenootje of vriendin je paard van wat aandacht voorzien.

Logisch dat ze moet wennen , kan soms best wat tijd overheen gaan.

Sterkte ermee!


Aandacht krijgt ze wel genoeg...ze is nieuw en steekt naar iedereen haar neus uit..dus dat zit wel goed dat hooi kan ik wel even navragen...terein verkennen doe ik iedere dag al door met haar rond te lopen

Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:45

Heb net maar even een poedertje gehaald van subli...kalm mix...iemand ervaring mee?

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:59

Ik verplaats het even naar VSW :-)

xxxvaleriee
Berichten: 80
Geregistreerd: 31-10-10

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:19

Ik zou haar vooral nog even de tijd geven. Mijn paardje wende ook pas heel laat aan zijn nieuwe omgeving stal etc.

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:23

Mijn pony was de eerste dagen na de verhuizing ook erg van slag (hinnikte naar elk mens dat zijn stal passeerde) :(:). Na een weekje was ie aan het ritme van stal een beetje gewend.

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:23

iets rustgevends geen kan , zou mijn voorkeur niet hebben.
Ze moet gewoon wennen.
Is dit de eerste keer dat ze naar een andere stal gaat?

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:20

Je moet het de tijd geven en vooral niet willen overhaasten. Paarden kennen geen klok of kalender. Zorg dat ze een vast ritme krijgt en dan komt het vast goed. Ook een maatje voor haar zal het makkelijker maken om te wennen.

Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 10:45

Princesspres schreef:
iets rustgevends geen kan , zou mijn voorkeur niet hebben.
Ze moet gewoon wennen.
Is dit de eerste keer dat ze naar een andere stal gaat?


Sinds ik haar heb is dit de eerste keer dat ze naar een andere stal gaat ja...de reden dat ik iets rustgevends geef is omdat ze heel veel met haar hoofd rond slingert als ze wat gestresst is en heb liever niet dat ze daardoor haar hoofd open haalt als ik het kan voorkomen.

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:18

hoe gaat het nu?
is ze al rustiger?

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:13

geef het even tijd, probeer zoveel mogelijk mee te gaan in het ritme van de nieuwe stal, dan komt het wel goed. Toen mijn jonkie van haar familie naar mij verhuisde heeft ze 3 maanden nodig gehad voor ze weer écht 'mijn' paardje was, weer helemaal zichzelf. De tweede verhuizing van pension naar aan huis was zonder probleem, maar toen was ik er natuurlijk steeds bij en als ik er ben dan vind ze het al snel goed :j Gewoon lekker bezig gaan, komt vanzelf goed.

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:16

Komt ze niet buiten? Als ze niet naar buiten gaat lijkt me dat een groot aandeel hebben in het probleem. Die van mij wordt ook gek als ze de hele dag op stal zou moeten staan.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:23

ik ga er toch vanuit dat hij gewoon iedere dag buiten komt in de groep, dan zou hij ook echt wel binnen niet al te lange tijd gewend moeten zijn.

Mijne heeft toevallig 2 daagjes binnen moeten staan en ging net al als een raketje de wei over, wil niet weten wat gebeurd als ik die standaard op stal gooi nu :=

Muizenissen

Berichten: 179
Geregistreerd: 29-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:15

Ulrika schreef:
Ook moeten we nog een maatje voor haar zoeken waar ze mee naar buiten kan. Ze kan ook de andere paarden zien en kan met haar hoofd uit de stal.


Maar komt ze nu, zonder maatje, dan wel of niet buiten? Als ze niet buiten komt (afgezien van de wandeling met jou natuurlijk) dan kan de stress daar door verergerd (veroorzaakt) worden. Let er op dat ze geen stalondeugd ontwikkelt door deze stress en zorg dat ze vanaf morgen (of liever vandaag) dagelijks een paar uur buiten staat (als dit nog niet zo is).

Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 16:48

ze komt wel naar buiten...en ze komt ook in de stapmolen...ik wil haar ook niet de hele dag binnen dan ontploft ze helemaal! Gaat nou wel al wat beter ze raakt al wat gewend...alleen met rijden is ze gewoon een bonk stress...zal ook wel beetje door mijn spanning komen en dan nog dat van haar...maar het gaat in iedergeval al wat beter en heb vanavond les dus we zullen zien

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:50

Hoe lang komt ze naar buiten? minimaal 6-8 uur is wel gewenst. En dan natuurlijk wel samen met vriendjes.

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:51

Ulrika schreef:
ze komt wel naar buiten...en ze komt ook in de stapmolen


Maar hoe lang komt ze buiten dan? Een paard wat de hele dag buiten staat hoeft m.i. niet in een stapmolen. Ik zou toch kijken of ze niet langer naar buiten kan.

Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 16:55

ze staan of sóchtends of sávonds buiten...en dan ook nog uurtje stapmolen maar datr kan ieder voor zich beslissen....ze kan niet langer naar buiten er staan daar 50 paarden die allemaal een x naar buiten moeten

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:55

maar hoe LANG staat ze dan buiten?

Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 16:56

s;ochtens van 9 tot 1 of van 1 tot 5 dus 4 uurtjes

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:00

Dus ze staat 20 uur op stal, dan weet ik wel waarom jouw paard gestresst is. Het zijn en blijven gewoon bewegingsdieren. Om zo'n dier gezond in het hoofd te houden hebben ze gewoon echt die bewegingsruimte en het contact met soortgenoten nodig.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: draver verhuisd nu stress wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:03

Ik zou me er dus totaal niet druk om maken. Ze went vanzelf!

Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:05

Caira schreef:
Dus ze staat 20 uur op stal, dan weet ik wel waarom jouw paard gestresst is. Het zijn en blijven gewoon bewegingsdieren. Om zo'n dier gezond in het hoofd te houden hebben ze gewoon echt die bewegingsruimte en het contact met soortgenoten nodig.


contact heeft ze zowiezo de andere paarden kan ze altijd zien...daarbij zijn we bezig een maatje te zoeken wat bij haar kan staan...en op de vorige stalling stond ze niet iederedag buiten of ooit maar een half uurtje dus dan vind ik dat ik daarop al flink vooruit ben gegaan....zou haar ook wel iedere dag op de wei willen zetten maar heb ik de kans helaas niet voor