Mooier alternatief voor speciekuipen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Mooier alternatief voor speciekuipen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:44

Hoi,
ik heb momenteel water voor de paarden in speciekuipen. Het staat niet zo mooi vanaf de weg en ik ga nog wel een hegje plaatsen. Maar goed voordat dat hoog staat?
Heeft iemand een mooiere (grote) bak gevonden die niet misstaat in 'Eigen huis en weiland'? :)

kjoetieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:47

badkuip met mooie houten ombouw. goedkoop, makkelijk zelf te maken en niet lelijk in t landschap met geverfd houtwerk. wil ik hier ook nog gaan maken :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:22

waar ik vroeger kwam hadden ze een soort vierkante muur gemesteld en dan konden ze daar de watbakken in zetten.
de bakken bleven zo heel en het muurtje stond nog leuk ook :j

edit:
even foto gezocht van wat ik bedoel,hier staat zoiets:
http://www.portlandonline.com/water/ind ... 98&c=42348
Laatst bijgewerkt door ellepel op 31-01-11 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mooier alternatief voor speciekuipen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:23

Ik volg dit even, niet zo zeer voor het mooier gedeelte, meer voor het ''hoe blijft het heel'' gedeelte.
Mijn haf gaat overal mee aan de sleep, en overal op en in staan, dus niets overleeft het bij ons.. :')

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:31

Ja iets met een ombouw is het mooist idd, zodat het vanaf de weg lijkt op een 'stijlvolle' bloembak, zonder bloemen dan.. :P
Het mooist is als je zoiets kant en klaar kunt kopen en dan de speciekuip er in kunt zetten bijv!

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:31

als je bv een badkuip omtimmerd zou ik daar ook meteen isolatie in doen en misschien een thermo lintje!!
dan heb je er s'winters ook nog profijt van ook!!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:23

Shanna schreef:
Ik volg dit even, niet zo zeer voor het mooier gedeelte, meer voor het ''hoe blijft het heel'' gedeelte.
Mijn haf gaat overal mee aan de sleep, en overal op en in staan, dus niets overleeft het bij ons.. :')

wij gebruiken soort grote wasmanden van de action a 4,50 euro.
Hier past ongeveer 40 liter in en zijn flexibel waardoor als een paard erop staat het niet kan breken maar mee buigt, ook kleine handvaten waardoor paard niet kan komen vast te zitten, eventueel te verzwaren met bv een stoeptegel erin. In allerlei kleuren te verkrijgen haha

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:45

Ik vind die badkuip tot nu toe het beste klinken hoor, kan ook lekker veel water in !
Inderdaad gelijk goed isoleren dan is het 's winters ook fijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:33

Staat dit ook leuk denken jullie?
Afbeelding

ik heb er geen stroom dus kan helaas niet werken met een thermo lint rond het bad of kan die op een accu? dan is het wèl ideaal!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:37

Leuk gezicht inderdaad, maar ik zou de specikuipen daar in zetten (en eventueel de naad ertussen afkitten). Die dingen goed schoonhouden is lastig, en of ze waterdicht zijn weet ik niet. Daarnaast zijn ze kwetsbaar mochten je paarden graag hout knagen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:47

ze zijn ieg wijndicht... :P
dus het water zal er ook wel in blijven maar idd met een kuip er in is het nog wat beter. het ziet er wel gezellig uit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:55

Ze zijn waterdicht, maar ik denk dat de wijnsmaak toch in het water gaat zitten en dat ze daarom wellicht het water zullen laten staan. Ik neem tenminste aan dat ze van wijnvaten zijn gemaakt, zoals hier in Portugal.
Ze zijn verder redelijk makkelijk te slopen door paarden, helaas (spreek uit ervaring).
Dat is dus geen goede optie.
Je kunt ook een ombouw maken van betonblokken en die granollen en een omgevingvriendelijke kleur geven. Ik zou kiezen voor iets waar de speciekuip in kan, zodat je die eruit kunt halen om schoon te maken.
Anders moet je iets hebben met een gat van onderen en een stop, zodat je vies water eruit kunt laten lopen tijdens het schoonmaken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:56

Wij hebben een wijnton in twee laten zagen er er vijvers van gemaakt, eerst lekken ze behoorlijk tot het hout verzadigd is waardoor het hout uitzet en eventuele naden en kieren dicht,hierna is deze nagenoeg waterdicht

Echter hebben wij drie weken water met wijngeur gehad, ondanks vele reinigen en schrobben, toen we dachten schoon water te hebben hebben we bodem,planten en vissen erin gedaan, na twee uur gingen de vissen op de kop zwemmen, op de zij en scheef, de vissen waren dronken geworden doordat er alsnog drank resten van de wijn uit het hout kwam

Dit is geen grapje dus houd hier rekening mee voor je die tonnen gaat gebruiken als waterbak als ze eerst voor de wijn zijn gebruikt

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:57

Amalarab schreef:
ze zijn ieg wijndicht... :P
dus het water zal er ook wel in blijven maar idd met een kuip er in is het nog wat beter. het ziet er wel gezellig uit.

Ze zijn ook heel leuk! Maar je krijgt wel alg aanslag erin hoor.... en of je dat kunt schoonhouden?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:58

Shanna schreef:

Speciekuip kun je in een grote tractorband plaatsen..... die zal hij er niet uithalen.
Idem dito voor grote voeremmers of zo... gewoon in een autoband. Werkt perfekt.

En je kunt hem ook nog 'n band 'geven'... voor de sloop! :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 00:48

Okee, geen dronken paarden gewenst, dus moet de speciekuip erin passen!
Maar een strakke ombouw met antracieten kleur zou het meest stijlvol zijn denk ik.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:41

Een mooie rvs mengkuip van de mengmachine hebben wij er staan om als waterbak te gaan dienen,
maar staat nog steeds niet in het land.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:43

op stal hebben we een wijnvat als regenton. Echt niet dat de paarden het water willen drinken.
ik vraag me af als je hier een speciekuip in zet, de geur van de wijn uit het hout niet te overheersend is voor de paarden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:48

mino1 schreef:
Een mooie rvs mengkuip van de mengmachine hebben wij er staan om als waterbak te gaan dienen,
maar staat nog steeds niet in het land.

zal wel zwaar zijn! klinkt wel mooi :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:50

manonutjuh schreef:
op stal hebben we een wijnvat als regenton. Echt niet dat de paarden het water willen drinken.
ik vraag me af als je hier een speciekuip in zet, de geur van de wijn uit het hout niet te overheersend is voor de paarden.

nee het handigst is om toch met speciekuipen te werken wat er dan ook als decor voor of om komt. speciekuipen zijn licht en makkelijk schoon te maken en bovendien goedkoop in aanschaf. maar kaal bezien vanaf de weg zijn ze lelijk!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:56

Wauw die ronde houten kuipen zijn prachtig, wat een goed idee!!
Daar weer een speciekuip in, om het makkelijk schoon te kunnen houden.

Vlakbij ons zit iemand die die kuipen en tonnen maakt, dus ook zonder wijnsmaak.
Eigenlijk nog mooier met iets van een regenton erbij, maar dan moet je je weiland maar net aansluitend hebben aan een schuur met goot.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:10

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:22

heb groene bakken van de welkoop.
zijn bosgroen en erg flexibel gaan dus niet snel stuk.
ze vallen door de kleur niet erg op

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:53

marieminime schreef:
Shanna schreef:

wij gebruiken soort grote wasmanden van de action a 4,50 euro.
Hier past ongeveer 40 liter in en zijn flexibel waardoor als een paard erop staat het niet kan breken maar mee buigt, ook kleine handvaten waardoor paard niet kan komen vast te zitten, eventueel te verzwaren met bv een stoeptegel erin. In allerlei kleuren te verkrijgen haha

dit heb ik ook al geprobeerd bij een van mijn paarden maar hij blijft er gewoon mee slepen kiept water eruit en dan gooien maar:)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:45

heb eigenlijk nog steeds gewoon zwarte speciekuipen :o

Afbeelding