hoe vaak per dag hooi voeren??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zomer09

hoe vaak per dag hooi voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:44

Mijn tinker kreeg op de vorige stal, tot één week geleden vier keer per dag hooi en geen brokken. Stond nu in de winter de hele dag op stal. 's Zomers, als hij overdag buitenstond, kreeg hij 2 keer hooi.
Op de nieuwe stal, gaat hij 's morgens naar buiten rond 8.30 uur en krijgt dan hooi in de wei.
Overdag op een schrale wei.
Om 16.00 uur weer binnen en dan ligt er een flinke berg hooi in de hoek van de stal. Dat was het voor die dag. 's Avonds krijgen ze niets meer.
Nu heb ik begrepen, dat een paard om de zoveel uur wat moet eten, dus lijkt mij de tijd van 16.00 uur tot de volgende morgen zo lang.
(In de zomer krijgen ze alleen 's middags maar hooi) Is dit al met al niet te weinig ruwvoer ?

Wie o wie weet er meer van.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:47

Die van mij staan 24/7 buiten en krijgen 1 keer per dag hooi. In de ochtend en de dag erna liggen er nog wat sprietjes die ze echt wel opgegeten hadden als ze honger hadden.

Dus het ligt er helemaal aan hoeveel je paard krijgt. Als je paard voldoende krijgt om de nacht mee door te komen is er niets aan de hand.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:48

Dat ligt er denk ik aan hoe groot die berg hooi is. Als je paard die om 8 uur 's avonds al op heeft, dan staat je paard inderdaad te lang zonder ruwvoer. Misschien is een hooinet met fijne mazen iets? Dan doet je paard in ieder geval langer over het hooi.
En misschien eens aankaarten bij de stalhouder? Wie weet kan hij / zij rond 23:00 nog een keer voeren?
En ligt er trouwens stro in de stal? Daar kunnen ze ook een beetje van knabbelen, echter is het weer niet goed als ze hier te veel van eten.

Sjors

Re: hoe vaak per dag hooi voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:51

onze paarden krijgen 9.00uur s' morgens kuil, 12.00s' middags leggen we er nog wat neer en 17.00-22.00
s' avonds krijgen ze weer wat kuil, zo hebben ze op stal altijd wat te doen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:54

En KIJK goed naar je paardje... als ie magerder wordt moet er iets veranderen... maar zoals het mij lijkt komt het wel goed... Mijn tinker op de wei krijgt een keer per dag een grote lading... En de tinker thuis op paddock krijgt onbeperkt...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:57

Die van mij krijgen 3x per dag. ´s Ochtends als ze de paddock ingaan, ´s middags rond half 2 nog wat, en dan rond een uur of 5 een flinke berg voor de nacht.

Ik ken meer stallen waar ze 2x per dag voeren, maar daar krijgen ze ook flink voer. Er zijn ook stallen waar de 3x per dag voeren, maar dat het zo´n klein beetje is dat ze het binnen een half uur/uur weer op hebben!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:22

tussen 8 en 10 s'ochtends krijgen ze hier hooi. (daarna gaan ze naar buiten)
dan om half 5/5 als ze op stal gaan
en dan om 10/11 uur s'avonds

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:29

Het ligt er net aan hoeveel hooi het is. Zou je misschien ook hooi in een hooitnet kunnen doen, waardoor ze langer hooi hebben.

Binnenkort ga ik verhuizen en dan ziet het voerschema er zo uit:
* 's ochtends +/- 8 uur: hooi
+/- 9 uur: schep luzerne
* 's middags +/- 4 uur: hooi
+/- half 5: schep luzeren
* 's avonds +/- 10 uur: hooi

Vanaf +/- half 10 t/m 4 uur naar buiten op gras.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:59

xmarliez schreef:
Die van mij staan 24/7 buiten en krijgen 1 keer per dag hooi. In de ochtend en de dag erna liggen er nog wat sprietjes die ze echt wel opgegeten hadden als ze honger hadden.

Dus het ligt er helemaal aan hoeveel je paard krijgt. Als je paard voldoende krijgt om de nacht mee door te komen is er niets aan de hand.

Hier hetzelfde. Je kan wel 1x per week voeren als het maar genoeg is (en niet teveel)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:01

Amalarab schreef:
xmarliez schreef:

Hier hetzelfde. Je kan wel 1x per week voeren als het maar genoeg is (en niet teveel)

Ik denk dat je 1x per dag bedoeld?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:03

joliene schreef:
Ik denk dat je 1x per dag bedoeld?

Hangt er vanaf hoe je voert. 1 grote baal voordroog voor zeg 2 pony's doen ze wel een weekje mee.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:04

Ja oke dat klopt. :j Had ik helemaal niet bij nagedacht. :=

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:06

kijk inderdaad goed naar je paardje, maar ook naar de kwaliteit van je hooi/kuil.... als je een sober ras hebt moet je toch uitkijken met te rijk kuil over het algemeen...
mijn paarden hebben heel de dag beschikking over grof stengelig hooi, en daarnaast krijgt mijn paard ook nog kuil, omdat ze anders niet genoeg eet... de shet, daar moet ik een beetje mee oppassen anders dan word hij te snel te dik... daar zorg ik dus voor dat hij heel de dag grof stengelig hooi kan eten wat niet al te rijk is... hier word hij tot nu toe ook niet te dik van...

ik moet wel 4 keer per dag voeren,... maar ik heb dan ook een enorme eter aan huis staan... die eet twee hooiruiven en een grote kuubse bak buiten een paar keer per dag leeg! 450 kg kuil per maand.. en dan nog een half pak hooi per dag!
maar dat is ook wel extreem hoor...

hooinetten ed zijn erg leuk om je paard langer bezig te laten zijn, maar zou bijv. in mijn geval geen oplossing zijn... je moet je paard namelijk zoveel geven dat hij EN heel de dag bezig is, EN voldoende binnen krijgt... ik zie namelijk ook wel eens wat te dunne paarden staan, met een hooinetje, en dan zeggen ze, ja hij knaagt heel de dag aan zijn hooi, dus hij heeft 24/7 hooi ter beschikking, maar hij komt niet aan.".:S dat schiet niet op natuurlijk...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:12

Ja ik bedoelde ook echt 1x per week! Ik doe dat zelf niet want dan gaan ze knoeien maar ik zie het hier bij ponyland wel dat ze ENORME kuilpakken krijgen en gewoon ongeperkt kunnen eten.
Ik doe het in hooinetten, drie plakken van een kuilpak per dag ongeveer voor 3 pony's. Dat krijgen ze niet helemaal op.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 23:23

keshia schreef:
kijk inderdaad goed naar je paardje, maar ook naar de kwaliteit van je hooi/kuil.... als je een sober ras hebt moet je toch uitkijken met te rijk kuil over het algemeen...
mijn paarden hebben heel de dag beschikking over grof stengelig hooi, en daarnaast krijgt mijn paard ook nog kuil, omdat ze anders niet genoeg eet... de shet, daar moet ik een beetje mee oppassen anders dan word hij te snel te dik... daar zorg ik dus voor dat hij heel de dag grof stengelig hooi kan eten wat niet al te rijk is... hier word hij tot nu toe ook niet te dik van...

Ik heb echt geen vestand van hooi wat betreft de kwaliteit. Het hooi op de vorige stal was veel donkerder. (daarvóór kreeg hij kuil voer, dat was natuurlijk veel zwaarder) Hier is het heel licht van kleur en ook heel licht van samenstelling, heel luchtig. Weegt echt niks. Het komt van zo'n grote rol.
Ik zal eens gaan kijken rond een uur of 20.00. Maar ik ben bang dat hij dan alles al lang op heeft. Hij eet nl érg graag. :D

Misschien kan ik vragen of ze hem wat brokken willen geven voor de nacht ??

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:37

Hier krijgen ze vaker hooi.

"smorgens rond 8 uur hooi (op stal of in de wei/paddox) Maar dan wel een flinke berg
Rond 12 uur weer hooi
Rond 16.00 hooi
Rond 17.00 op stal half schepje brok, 1 wortel en hooi.
Rond 19,30 weer hooi
Tussen 22.00 en 23.00 laaste keer een flinke berg hooi

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:42

Op de stal waar ik nu sta word er 3 keer hooi gevoerd.
7.30
18.00
23.00

Ik vind zelf de tijd tussen 7.30 en 18.00 veelste lang waardoor wij zelf voeren tussen 12.00-13.00
Het beste is zeker elke 4-6 uur ofzo wat te eten.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:17

ik voer ze 2keer op een dag,
sóchtens voordat school begint en sávonds wanneer ik mest.

het is aftasten, als er sóchtens nog veel kuil/hooi ligt kun je er van op aan dat je te veel voert.
is het op? dan kun je wellicht wat meer voeren.

het is afstasten van hoe je paard is, mischien gebruikt hij het teveel aan hooi wel als poep plaats...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:43

TS, ik vind dat er erg lang zit tussen 16 uur een berg hooi in de box vinden en het daarmee moeten doen tot de volgende ochtend. Nu weet ik niet hoe groot die berg hooi is, maar om continue te kunnen knabbelen 16 uur lang is wel meer nodig dan een berg in de hoek van de box. Schat ik zo in, maar ik heb jouw situatie niet gezien natuurlijk. Vind je 's morgens wel eens resten hooi in zijn box, en dan bedoel ik niet het vertrapte, viezige hooi wat hij niet meer wil eten?

Hier krijgen ze hooi/voederstro op de wei om 9 uur 's morgens. Dit wordt de hele dag door in de gaten gehouden en bijgevuld wanneer nodig. De paarden komen 's avonds tussen 19 uur/20 uur binnen, dan ligt er al een grote berg hooi voor ze klaar in de box. 's avonds bij de laatste ronde (meestal zo rond 22 uur) worden de bergen hooi aangevuld voor de nacht. Inmiddels (deze stal is begin December begonnen en ik ken de paarden dus nog niet zo lang, zijn allemaal nieuw behalve de mijne en die van de staleigenaresse) kennen we de eetgewoontes/hoeveelheden per paard/pony en vinden we 's morgens meestal nog een paar verdwaalde plukken hooi.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:27

zomer09 schreef:
Misschien kan ik vragen of ze hem wat brokken willen geven voor de nacht ??

dat zou ik absoluut niet doen, brokken hebben de meeste paarden helemaal niet nodig, eventueel zou je wel kunnen vragen of ze hem een schep luzerne willen geven.
Ook is het het beste om als je brokken geeft dit te doen nadat ze hooi gegeten hebben om zo de maag het minst ermee te belasten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:46

Ik zou ook geen brokken geven. Alleen na het werk bijv. een handje. Mijn fjorden krijgen hier in de winter standaard en emmer wortels (wel verdeeld over 6 dieren), gewoon voor het lekker. Meer hebben ze ook niet nodig.
Qua hooi voer ik onbeperkt, maar ze staan dan ook 24/7 buiten. Voor een paard dat meerdere uren op stal staat zou ik rond 10 uur nog een ruwvoerbeurt willen hebben. Ook zou ik het hooi in een net gaan geven. Zo doen ze er wat langer mee en blijft hun maag dus ook langer gevuld. Kun je de boel toch al weer wat mee rekken.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:33

logan krijgt 's morgens en 's avonds 1/2 kg brok en 2 keer per dag kuil/hooi (van stal) 's avonds om 10 uur krijgt hij vaak van mij nog plak hooi. Hij staat in uitloopstal met stro (dus daar zal hij ook nog wel wat van opeten denk ik) en staat overdag aantal uur op een landje met heel weinig gras. En o ja......einde van de dag of 's avonds (ligt er aan wanneer ik er ben) zooitje wortels.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:39

Ik zet ze 's morgens na de brokken op de wei met 3 à 4 plakken hooi (1 paard en 1 pony).
's middags bij het binnenhalen (ong 17.00 -18.00 uur) krijgen ze brokken en hooi (2 plak met paard).
Soms kom ik 's avonds nog wel eens en dan krijgen ze nog wat hooi.

In de wei doen ze er best lang mee. Er ligt vaak nog wel wat.
's Zomers krijgen ze (als er genoeg gras in de wei staat) 's morgens geen hooi. Alleen als ze dan op stal komen (dat is 's zomers dan vaak wat later, rond een uur of 8-9)

Op stal staan ze trouwens op stro, dus ze hebben altijd wat te knabbelen

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:41

Beaux krijgt 's morgens 300 gram muesli en 3 hand luzerne, 's avonds hetzelfde.
Verder heb ik 2, 2 paards hooinetten in de stal hangen, hier is elke dag nog van over, ze krijgt dat dus niet helemaal op. Overdag staat ze in de winter in een paddock, ik heb hooi in een container en dat schuift omlaag, daar zit ook altijd nog wel wat in. In de zomer staat ze dag en nacht buiten op het land en wanneer het gras op is, voer ik voldoende ruwvoer bij.

Barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:16

Ruw voer kan je ze ongelimiteerd geven..