Staart kammen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:51

Soms hoor ik dat je de staart van je paard niet mag borstellen weten jullie hier iets van?
Ik heb namelijk een staart borstel..

Juangi

Re: Staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:52

Mag wel, is alleen niet aan te raden aangezien de staartharen heel langzaam groeien en dus hoevaker je kamt, hoe dunner de staart wordt.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:53

Als je zorgt dat de staart schoongewassen en droog is, en er anti-klit in zit dan kun je hem gerust borstelen. Anders beschadig je erg veel haren en is het borstelen vervelend voor je paard.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:55

oke dankje :D

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:55

Ik doe het wel bij mijn shetlanders, maar borstelen van de staart doe ik vooral omdat ik wil dat ze er netjes bij lopen. Je ziet wel eens van de afgedankte shetten op stallen staan, terrible! :')

Oja. Ik hou altijd het deel bij de staartwortel, dus de 'bovenkant' van de staart vast. Dan kam ik in delen de staart rustig uit. Als je gewoon maar wat gaat kammen, kam je op een gegeven moment lucht :')
Laatst bijgewerkt door XNeLLeKe op 29-01-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:55

Je mag best de staart van je paard borstelen. Doe eerst wat anti-klit in de staart en begin voorzichtig vanaf onder de klitten uit te borstelen. De staart zelf houd je dan iets hoger vast zodat je niet aan de staart trekt. Flinke klitten kun je het beste eerst met je vingers ontwarren.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:59

je kunt het beste ook de staart van je pony een paar keer draaien en dan onderaan de punt beginnen en dan steeds wat meer je hand naar boven toe schuiven...dan heb je de minste haren eruit hihi
heb ik wel eens gedaan bij een paard met een hele dikke staart die allemaal knopen had, ze kregen ze er niet zo goed uit maar hadden dan ook alles los hangen arm paardje..
ik was eigenlijk binnen 2 minuten klaar :)

pukxxkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:16

Onderaan beginnen, en dan voorzichtig kammen ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:46

ik kam eens in de week de staart van m'n paard uit met antiklit en een borstel. Verder gewoon alleen het stro eruit halen.

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:48

ik kam de staart van mn paard alleen als ik een wedstrijd heb of iets dergelijks

Marloes526

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:56

Dat is inderdaad het beste: zoals al veelvuldig is gezegd is de kans groot dat je de staart uitdunt wanneer je deze vaak uitkamt. De haren zijn lang en stug dus het duurt even voordat ze weer volledig zijn aangegroeid. Doordat ze vrij dik en stug zijn raken ze niet zo snel in de knoop en het is dus ook niet nodig om vaak de kam er doorheen te halen. Dat is eigenlijk alleen nuttig voor het oog :-)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:34

Ik kam de staart van mijn paardje bijna dagelijks. Eerst anti klit erin en dan uitborstelen vanaf onder. Ook houd ik de staart bovenin vast. Na het uitkammen doe ik de staart in een vlecht. Er komen vrijwel nooit haren uit haar staart met uitborstelen, hij zit ook nooit in de klit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:54

Ik heb een smeerpoets-shetlander die altijd d'r hele staart onderpoept dus ik zal 'm moeten kammen om het een klein beetje schoon te houden :')

zovietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:44

Je hebt er ook speciale borstels voor, eerst wassen anti-klit erin en dan vanaf onderen uitkammen

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:51

Ik kam de staarten van mijn pony's alleen als ze schoon en nog zacht zijn van de anti klit. En als ik kam alleen van onderaf naar boven kammen. Als ik klaar ben met kammen dan heb ik nauwelijks haren in de kam of op de grond liggen.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:30

Wat ik doe als ik de staart ga kammen, eerst goed wassen dan goed veel equishine erin en dan pas uitkammen/uitpluizen. En natuurlijk goed vanaf onderaan beginnen en langszaam naar boven toe.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:36

Ik kam de staart van mijn paard ongeveer 2x per week.
Ook ik doe er eerst antiklit in , en begin onderaan, en houd de staart hoger vast.
De rest vd dagen eventueel stro eruit pluizen als het nodig is. Ik blijf liever buiten die 2 dagen om
zo veel mogelijk af van haar mooie staart :)

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:00

Ik kam de staart elke dag hoor... eerst even glans/anti-klit spray erin en dan met een harde borstel.
Niet met een kam doen, dan trek je alles kapot, maar gewoon een borstel kan geen kwaad hoor ik zie tenminste nooit losse haren eruit komen...
Na het wassen ook flink anti-klit erin en dan pas de volgende dag borstelen, als de staart weer helemaal droog is !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:03

tuurlijk mag het wel, alleen als je een dikke staart wil, kan je er best zoveel mogelijk vanaf blijven. Gewoon stro eruit vissen en moeten er echte knopen in zitten deze met je vingers ontwarren. Verder af en toe voldoende anti-klit erin en van onderen naar boven toe doorkammern/borstelen...

ik borstel mijn paard haar staart denk ik maar 2x/maand ofzo door...

kiwiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:57

Tuurlijk is het goed, maar niet te vaak! Bij je eigen haar is het ook niet al te goed om het elke dag te kammen. Natuurlijk doen we dat wel, maar bij paarden is 1x in de week genoeg.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:58

Ik kam borstel de staart niet te vaak.
EErst de klitten er met te hand uit halen en dan voorzichtig borstelen/kammen.
Paard heeft een mooie dikke staart. :j
Ik ben wel blij dat die niet wit is want dan blijf je bezig.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:49

Ik borstel de staart 1x per week uit. Er zit vaak modder in en dan gaat alles klitten, laat me ook niet goed, zo daarom borstel ik de staart wel uit.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:13

je kunt hem wel kammen, maar niet te vaak. doe het ook van onder naar boven en spuit er van te voren antiklit in.

ik pluis de staart van mijn pony wel minstens 1x in de 2 weken uit. anders ziet die staart er niet uit.
en dan haal ik er rustig alle klitten uit.
Komen bijna geen haren uit.. nadeel is wel dat als je pony/paard hele dikke staart heeft (zoals die van mij) dat je heeeeeel lang bezig bent haha. je kan er dan wel 2 uur tijd voor uittrekken.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:22

Ik borstel de staart altijd met anti-klit.
Dat voorkomt nog net iets meer dat alle haren er niet zomaar uitgetrokken worden :)

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:24

ik borstel de staar van mijn paard elke dag, ze heeft een hele dikke staart, maar als ik een dag heb overgeslagen doe ik er eerst wel anti-klit in.
maar als je pony een dunne(re) staart heeft zou ik het alleen doen wanneer het nodig is en heel veel anti-klit :D