rubber tegels in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

rubber tegels in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:47

ik ben aan het twijlfelen of ik rubber tegels in mijn stal zal leggen. ik heb al wat rondgekeken op internet en zie allerlei verschillende soorten en prijzen voorbij komen.

wat is jullie ervaring met rubber tegels in de stal (of rubber matten als je die hebt)?
zit er veel verschil tussen de verschillende tegels die aangeboden worden (ivm prijsverschillen)?

CCCCC

Re: rubber tegels in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:50

Ik zit hier ook over na te denken. Mijn paard staat 's nachts op stal in een soort van koeienhok, met van die gaten in de vloer voor het afvoeren van mest en plas. Maar ik denk dat het voor mijn paardje veel fijner is om rubber tegels + stro neer te leggen..
Ik ga dit topic dus even volgen!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:07

Ik heb rubber matten in de stal, met daarover strokorrels. Ze zijn niet waterdoorlatend, maar de stal loopt iets af naar een putje. Ik heb ze erin gelegd omdat er 30 x 30 tegels onderliggen en die gaan toch een beetje verzakken. Bovendien is het gemakkelijk schoonmaken. Het nadeel is dat ze glad zijn en als de paarden natte voeten hebben, glijden ze in het begin van de stal weg. Ik moet er dus altijd voor zoren dat er wat strokorrels bij de deur liggen. Merk en prijs weet ik niet.

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:09

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:54

Wij hebben bij alle stallen minimaal de voorste helft bedekt met rubber en daar overheen stro. Dit bevalt ons goed en zeker geen gladde ondergrond.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:57

Op de vorige stal waar ik stond, gebruikte ik zaagsel als bodembedekking. Daaronder had ik matten liggen, van die puzzelmodel matten van 1x1 meter. Hele fijne matten, het isoleert, het vocht kan er gewoon doorheen zakken bij de naden en je verbruikt een stuk minder bodembedekking.
Nu sta ik op een stal met stro op de grond, en gaten in de vloer voor afwatering. Heb dus geen matten meer nodig...!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:00

Ideaal... wil niet meer zonder... en dan heb ik het over de "speeltuintegels" zeg maar.... Super...

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:02

Mijn paarden lopen 24/7 buiten en hebben een schuilstal ter beschikking. Ik heb er stro en vlas in gehad, maar dat werd allebei een ontzettende rotzooi en ik bleef scheppen en strooien. Mijn man en schoonvader hadden nog wat rubberen matten liggen die uit ligboxen uit onze koeienstal kwamen, en die hebben ze er ingelegd. Ik doe er een dun laagje vlas overheen om het droog te houden, en het gaat supergoed.

Ik haal elke dag de mest en natte plekken weg (aanvegen met de bezem en opscheppen), en strooi een emmer vlas heel dun uit. Ze liggen er graag op, zijn schoner en hebben geen kale plekjes o.i.d. Ik was eerst bang dat het te hard zou zijn, maar dat blijkt heel erg mee te vallen. Ik ben er heel erg blij mee.

Of het in een gewone box, waar een paard toch gedurende langere tijd achter elkaar in verblijft, ook zo goed werkt, dat weet ik natuurlijk niet. Je moet in elk geval zorgen dat het vocht weg kan (onze schuilstal loopt iets schuin af) en het dagelijks goed schoonhouden. Het scheelt je in elk geval bergen strooisel!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:54

Wij hebben in onze (inloop)stallen een koematras, die moet aan de betonvloer vastgemaakt worden, is lekker dik dus zacht en niet vochtdoorlatend. Dat laatste vond ik zelf erg belangrijk want als er urine door kan lopen dan kan dat toch niet gemakkelijk weg en daarvan krijg je zo'n ongezonde ammoniaklucht waar je paarden dan in moeten liggen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 00:25

het gaat bij mij om een inloopstal, dus ze verblijven er niet veel in (eigenlijk alleen als het extreem hard regent) ik zou er eigenlijk gewoon niks in gelegd hebben, maar de betonvloer is heel glad dus niks is geen optie.

ik heb er zaagsel in gehad en dat werd echt een puinhoop. nu heb ik er zand in liggen, maar dat is ook niet ideaal omdat het toch vochtig wordt (met de vorst werken mijn automatische drinkbakken niet meer en heb ik tonnen, die ze regelmatig omgooien) en het hooi mengt er doorheen en dat krijg ik er niet echt goed meer uit.

het gaat mij er vooral om dat
-het minder koud is dan een betonnen vloer, dus dat ze zouden kunnen liggen als ze willen.
-het water door laat, want ik heb geen putje waar ik het naar af kan laten lopen
-het niet glad is

ik heb ook naar die speeltuin tegels gekeken.
Bainar jij hebt die dus ook. zijn die niet glad als je er niks overheen strooit?
Laatst bijgewerkt door loulou op 29-01-11 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:26

Ik heb matrassen van Hit in de schuilstal. Daar hoeft geen stro overheen, Foto's in m'n profiel.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:38

Maar zijn die tegels wel zo'n goed idee dan als je een betonnen vloer hebt waar het vocht niet weg kan lopen?
Dan blijft dat toch onder de matten liggen en stinken?

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:38

Sammyoo schreef:
Ik heb matrassen van Hit in de schuilstal. Daar hoeft geen stro overheen, Foto's in m'n profiel.

Onze paarden staan op vlas, voorin de stal liggen rubber matten uit loopstallen voor melkvee.
Gekocht via de cooperatie en ook wel te koop bij bedrijven voor stalinrichtingen.
Bevalt prima.
Deze dus.
Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 00:46

zodiacje schreef:
Maar zijn die tegels wel zo'n goed idee dan als je een betonnen vloer hebt waar het vocht niet weg kan lopen?
Dan blijft dat toch onder de matten liggen en stinken?

het is niet volledig beton. het is gedeeltelijk glad beton, gedeeltelijk stenen en gedeeltelijk ruw beton.
echt vanalles door elkaar dus. het water kan wel weg, maar als het zo'n vochtig weer is zoals nu en je gooit een ton water van 50 liter om, dan blijft het wel even vochtig.

het is een schuilstal, dus ze zullen er ook niet veel in plassen. bang voor stank ben ik dan ook niet.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:52

Wij hebben rubberen matten in de stal gehad. In een container stal waar ook gaten in de vloer zitten voor de afvoer van vocht. Voor ins waren de matten geen succes het werd erg vochtig onder de matten en dat was voor ons weer niet goed voor de vloer. Nu ligt er nog 1 voor de deur het waren matten van 1 bij 1

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:50

als je rubberen matten gebruikt moet je ook voorzien dat het vocht weg kan.
dus zul je onder de matten gaaten moeten boren of kieren moeten hebben in de betonnen vloer anders gaan de matten drijven.
is een klein werkje maar.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:32

Wij hebben in 2 van onze stallen rubberen matten liggen, en dat gaat super!
Die van ons zijn vochtdoorlatend.
In 1 stal liggen ze inmiddels alweer een jaar of 12/14 volgens mij, en ze zijn nog helemaal prima!
Op de matten hebben wij nog vlas liggen, maar er gaat beduidend minder vlas in dan in de andere stallen.
Onze matten komen van Van Nederkassel vandaan.
Zag ze er op de site niet bij staan, maar mocht je meer info willen mag je me pb'n!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:22

Ik vind rubbermatten erg fijn in gebruik. Vooral omdat mijn paard veel beweegt in stal en een onderlaag niet wil lukken. Met rubber heeft ze altijd iets zachts om op te liggen. Ik heb er wel vlas op omdat ik geen afloop heb. Voor een uitloop is het helemaal fijn (ken mensen die dit hebben) als je een gootje maakt dat de urine weg kan hoef je maar enkele keren schoon te maken (naast uitmesten).

Ik heb niet het idee dat ik minder vlas gebruik dan stalgenoten maar ze kwam hier al gelijk op de rubbermatten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 11:08

de meeste hebben er dus goede ervaringen mee, mits het water weg kan (wat me logisch lijkt)

denken jullie dat er perse bodembedekking overheen moet? ik zou er namelijk het liefst niks overheen doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:12

Het is maar net hoeveel extra comfort je je paard wilt geven. Ik gooide er altijd nog zaagsel overheen, wat ook een vochtopnemer is. als je een bodem on der de matten hebt, waarbij het water minder makkelijk weg kan, zou ik er zeker weten voor kiezen nog iets over de matten te strooien.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:28

Vind het zelf wel fijn. :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:41

Ik denk dat als je goede vochtdoorlatende matten hebt, en het vocht onder de matten gemakkelijk weg kan, het geen pre is om er nog iets overheen te gooien.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:29

Loulou: heb je niet de mogelijkheid een gootje erin te (laten) maken? Dan heb je zeker weten geen problemen en anders moet je denk ik af en toe de matten eruit halen en alles schoonmaken (doe ik eens per maand).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:33

ik wil het eerst zo proberen denk ik. het is een gehuurde stal met wei en ik heb er de laatste tijd al genoeg geld in gestoken.
ik vermoed dat het water wel voldoende weg kan en mocht het zo echt niet goed gaan, dan kan ik altijd nog een goot oid maken :j

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:39

Dat is zo. Ik ken mensen die het ook zo hebben en het bevalt tot nu toe goed. Ik denk dat als het blijft staan het vooral in de zomer een gedoe is, dan kom je er snel genoeg achter..