bak probleem

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

chikie1989

bak probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:27

hallo,

ik hoop dat jullie tips en/of ervaringen hebben!
hier het probleem,

wij hebben thuis een bak naja modderpoel inmiddels. :(
er ligt drainage op zo'n 50 á 60 cm diep deze loopt helaas niet. hij is wel al doorgespoelt maar hij is geheel schoon.
we hebben hier klei grond dus het is niet de makkelijkste grond.

er lag een laag zand in van ongeveer 15 cm, deze is nu vermengd met de klei of weggespoeld de sloot in.
2 jaar hebben we er plezier vangehad in de zomer en droge perioden maar nu is alles echt modder!
we krijgen van de gemeente geen vergunning voor een rijbak met omheining etc, maar een zand bak met stroom draad erom heen mag wel.

mijn ouders hebben liever niet te veel poespas aan de grond structuur en het gebruik van natuurlijke materialen is gewenst ivm het eventueel afvoeren van de grond.

wat zouden jullie doen? heeft iemand hier ervaring mee?
welk zand is verstandig etc.

ik hoop op goede oplossingen en mischien ervaringen op klei grond ( mischien beschrijving+ foto's hoe jullie dit hebben gedaan? :o )

groetjes

Pinkey

Re: bak probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:32

Ik heb een tijdje op een wei gestaan op kleigrond, en wij wilde een bak met drainage aanleggen.
Daarbij werd ons door dat bedrijf gezegd dat de drainage maar 20 tot maximaal 30 cm in de grond kon ivm de klei anders had het totaal geen nut.
Ik denk niet dat je nu nog veel kan met de grond omdat uit jouw verhaal blijkt dat het zand en de klei al met elkaar vermengd is.
Heb je de mogelijkheid om een nieuw stuk tot 'bak' te maken? Het oude stuk moet je dan een tijd lang met rust laten en uiteindelijk inzaaien en dan heb je hopelijk weer een redelijke weide.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:39

echt een ander stuk heb ik niet. dit stuk ligt pal achter de stal. als ik een ander stuk pak dan krijgt de hooiwagen veel hoeken waar hij omheen moet. en daarbij weet ik niet hoe ik dat aan mijn ouders moet verkopen

als je er een schop in steekt kom je niet verder dan 10 á 15 cm want dan zit je op een harde laag. in de sleuven van de drainage ligt zand. maar dit is dan ook het enigste zand dat er nog is helaas.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:54

Die harde laag is het probleem.
De klei is daar waarschijnlijk aangestampt.

Als je het goed wilt doen moet je de klei/zandlaag afgraven tot je weer schoon zand in je drainage sleuven hebt. Is het niet meer schoon, dan eventueel het zand verversen (oude zand/klei mengsel kan prima over je weide verstrooid worden, dan wordt die ook zanderiger) Dan speciaal waterdoorlatend doek eroverheen om te voorkomen dat de klei weer gaat mengen met het zand, en dan een dikke laag schoon waterdoorlatend zand. Eerst bijvoorbeeld een laag drainagezand en dan een laag rijbakkenzand.

Al met al ben je altijd veel geld kwijt en nieuw aanleggen op de bodem zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan eerst het oude stuk weer"schoon" maken en dan opnieuw aanleggen.

Goedkopere oplossing,met twijfel of het succes heeft...

Laat die harde laag goed lostrekken (boer/loonbedrijf/eigen materiaal) en meng er een flinke hoeveelheid drainage zand doorheen. Dat drainagezand is grof, waardoor het minder dicht koekt en losser blijft (zo heb ik mijn toplaag vermengt met leem losser en beter waterdoorlatend gekregen)
Die laag weer vlak maken en liefst iets bol of scheef leggen zodat water er ook af kan stromen en evt. nog een laagje schoon zand er bovenop. Je zult dit echter regelmatig moeten herhalen en zand bij moeten gooien, want de klei zal zich blijven vermengen met het zand en de bodem zal door het rijden eroverheen aanstampen.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:07

ik dcht ook al aan het uitgraven van de sleuven en daar nieuw zand in te doen, dat is alleen wel erg veel werk inderdaad.
ook dacht ik nog om de boel te vlakken en rondom de bak een greppel graven en dit grond als dijk om de bak. hierdan een water doorlatend folie in leggen en dan volstorten met zand.

dan ligt hij hoger als de rest maar water is en blijft een raar iets! ik heb geen geld boon in de tuin staan dus het zullen goedkopere oplossingen zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:25

je dijk moet dan niet zo hoog zijn dat je water niet van je bakbodem kan stromen, anders krijg je een zwembad. Opstorten zonder iets te doen aan die slecht doorlatende onderlaag heeft alleen zin als je zand neemt dat goed hard wordt als het nat is en zo vlak en schuin legt, dat het water gelijk weg kanstromen naar het laagste punt. Om die reden heb ik greppels aan 2 kanten van de bak. als het heel hard regent, stroomt het water naar de laagste hoefslag en daar heb ik een aantal gootjes (dijkdoorbraakjes) door de hoefslag-zijkant gegraven zodat het water de greppel in kan lopen. Als je bak ongelijk is, of de zijkanten te hoog zijn geworden blijft er echter te veel water staan in de voetstappen of de hoefslag.

Ik hark (voor/na het slepen) dus ookregelmatig het zand van de kanten weer naar de ingelopen hoefslag.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:56

wat voor zand heb jij gebruikt?
of weet je toevallig welk zand voldoende hard wordt als het nat is?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:01

worteldoek en dan plaatzand,doet wonderen!
drainage werkt echt wel op 60 cm diep,mijn bak is ook kurkdroog. ;)

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:08

wij hebben de drainage doorgespoten maar daar kwam niets uit! en nog zie je ze niet lopen.

mag ik vragen hoe jou bak is opgebouwd? en ik neem aan dat je zelf ook plaatzand hebt?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:14

ja ik heb plaatzand en zit ook op de klei.

simpel uitgelegd is de bak iets afgegraven,zijn er sleuven gemaakt met drainage gevult met grof zand.
daarover een aantal lagen grof zand steeds iets fijner,dan worteldoek zodat de lagen ook beneden blijven dan een kleine laag grof zand [weer iets fijner dan de rest] en als toplaag plaatzand.
bak is nu na 11 jaar nog steeds de meest droge uit de buurt. ;)

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:20

oke super! en jij had ook de drainage op 60 cm liggen. het kan dus wel.

hoe dik is de toplaag bij jou?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:22

dik,omdat ze er hier ook in loslopen.
om te rijden is 10 cm toplaag genoeg,wil je ze ook losgooien word 25 a 30 cm aangeraden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:29

de goekoopste manier om wat te doen is de bestaande vervuilde grond tot tegen de drainage afgraven.
Bij 15 cm grond heb je kans dat er een aantal drainage buizen platgetrapt zijn.
Die kan je dan gelijk vervangen.
De nieuwe opbouw van de bak kan je zo duur maken als je wilt.
Wegendoek, enz in leggen.
Ik betaal tussen de 10 en 13 euro per m3 zand, inclusief transport.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:29

ja inderdaad. ga even googelen naar het plaatzand, leveranciers en prijzen etc.

bedankt!

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:31

@ Ariebren, de drainage ligt 60cm diep, bedoel je alleen de sleuven tot de drainage of de gehele bak?
denk niet dat de buizen plat getrapt zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:34

mag ik vragen wat plaatzand is ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:52

plaatzand is een soort witzand dat de eigenschap heeft een harde plaat te vormen als het nat is.Het gaat dan goed "zetten" Zoals het stukje strand bij de waterlijn na de vloed. Meestal weten de zandbedrijven wel wat voor zand bedoeld wordt.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:55

Ik volg even, wij zitten nl. ook op klei/modder........ |(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:49

Plaatzand blijft wel nat hoor en dat is niet zo handig (zeker niet als het vriest) wij hebben hele grove ronde korrels zand en dat slaat niet dicht.
Zand van platte korrels moet je dus niet hebben want dat slaat wel dicht en hou je prut ook al ligt er drainage.
Verder is de kleilaag bij jullie de boosdoener! deze slaat ook helemaal dicht zodat er geen water meer doorheen kan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:02

rapido schreef:
Plaatzand blijft wel nat hoor en dat is niet zo handig (zeker niet als het vriest) wij hebben hele grove ronde korrels zand en dat slaat niet dicht.
Zand van platte korrels moet je dus niet hebben want dat slaat wel dicht en hou je prut ook al ligt er drainage.
Verder is de kleilaag bij jullie de boosdoener! deze slaat ook helemaal dicht zodat er geen water meer doorheen kan.

mijn vroegere pensionhouder had ook eerst een grovere korrels als toplaag.
gevolg hiervan was dat de hoeven van de paarden nogal uitsleten,ook met ijzers.
elke keer als je had gereden was er weer iets van de hoef uitgesleten.
bovendien was de bak ook aan de zware kant.
alles is daar weer afgegraven en terug gegaan op het plaatzand. ;)
de tapijt snippers doen het ook goed maar owee als je dat ooit moet afvoeren..... :$

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:05

zand met ronde korrels dat is toch heel mul? althans dat dacht ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:07

Valt nog best wat aan te doen hoor, hoe is de drainage precies gelegd destijds?

Je kunt nu de bovenlaag tot op de drainage afgraven en afvoeren, dan grind of puin erop brengen en afwerken met 15-20cm wit zand.
In principe moet het dan goed zijn, mits de drainagebuizen nog schoon zijn en het grondwater niet te hoog staat.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:16

de drainage buizen zijn destijds met zo,n grote machine + waterpas lazer neergelegd.
ze zijn al een doorgespoeld en nog helemaal schoon.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:00

Ik volg dit topic even, heb een vergelijkbaar probleem!!

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:18

Ik kan je niet echt helpen met je probleem maar wil hier toch even een vraagje stellen als je nu geen klei grond hebt en daar een laag van 10 cm plaatzand over legt (piste is vrij droog buiten op somigge stukken) helpt dit dan ook gewoon ?

sorry ben niet zo goed in het verwoorden wat ik denk