Advies gevraagd over aanschaf van en tijd voor een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela_28

Advies gevraagd over aanschaf van en tijd voor een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 23:30

Hallo allemaal!

Ik lees al een tijdje mee op het forum (heel leerzaam en interessant) en ik loop al een tijdje met een vraag waar ik wellicht wat advies van jullie bij kan gebruiken.

Vroeger toen ik 11 was (ben nu 28) had ik alle tijd voor de manege en voor paarden maar niet de middelen om zelf een pony aan te schaffen. Nu heb ik wel de financiële mogelijkheid maar gezien ik fulltime werk (5 hele dagen overdag) zit ik redelijk klem met tijd. Ik heb dan ook nooit serieus overwogen om zelf een paard aan te schaffen omdat ik er eigenlijk altijd vanuit ben gegaan dat ik er de tijd niet voor heb.
Een paar maanden geleden is het manegepaard waar ik op rijd gaan sukkelen met kreupelheid. Ik voelde de bui al aankomen dat hij niet meer geschikt was voor de manege en niet meer mee kon in de lessen. Hij was 17, had op hoog niveau moeten presteren in zijn jonge jaren en het ging allemaal niet meer zoals het moest. Hij zou dus moeten afbouwen. Het werd echter niet beter en er werd slijtage in het achterbeen geconstateerd. Ik heb toen aangegeven dat ik, indien hij het leven wel nog fijn zou kunnen vinden bij een particulier die heel rustig met hem zou doen, ik hem zou willen overnemen. Nu zijn we 3 maanden verder en helaas is geconstateerd dat zijn slijtage dermate ernstig is dat het niet eerlijk zou zijn het zo te laten omdat hij pijn heeft. Gisteren heb ik afscheid van hem genomen en heel veel gehuild natuurlijk. Hij gaat morgen weg. |(

Omdat ik eigenlijk ben gaan bekijken wat de mogelijkheden zouden zijn indien ik hem over zou nemen, ben ik natuurlijk ook gaan denken als echte "eigenaar". Ik had zelfs al mooie stalling voor hem geregeld met heel veel weidegang zodat hij rustig aan zijn pensioen zou kunnen beginnen. Momenteel rijd ik 2x per week op de manege. Dit is op zich wel leuk maar ik vind het niet fijn dat ik nu weer vaak op verschillende paarden rijd en hierdoor ook niet echt zelfverzekerder word. Nu ben ik aan het twijfelen of ik toch een eigen paard zou willen aanschaffen. Graag zou ik jullie mening weten of onderstaand realistisch is.

- Ik zou het paard op een stal stallen waar ze 24/7 buiten staan met mooie schuilstallen. Hier houdt men zich vooral bezig met natural horsemanship en lekkere buitenritten. Er is enkel een buitenbak.
- Op dagen dat ik niet zou kunnen komen staan de paarden lekker in een kudde buiten, krijgen hun voer en dagelijkse "controle" van de pensionhouder.
- In de zomer is het 's avonds natuurlijk wat ruimer om te rijden dus dan zou ik zo'n 4 maal per week (incl. weekend) kunnen rijden.
- In de winter een stuk minder maar gezien er bij vriezen en sneeuw geen les gereden wordt en ze wel buiten staan, zou het dier toch zijn beweging krijgen en in ieder geval niet stil staan in een box zonder beweging.

Is het realistisch om een paard aan te schaffen in bovenstaande setting met wat minder tijd maar wel beweging omdat hij buiten loopt? Zou ik een bijrijder moeten vragen? Of moet ik gewoon niet hieraan beginnen omdat ik het dier dan tekort doe? Ik hoor graag jullie meningen/advies.

NB: Ik rij in totaal 10 jaar recreatief maar ben absoluut geen topruiter en heb ook niet de intentie om dit te worden. Daar ben ik toch wat te onzeker voor. Ik wil gewoon op een fijne manier mijn hobby uitoefenen en er lekker ontspannen mee bezig zijn. Juist omdat ik het niet fijn vind steeds op verschillende paarden te rijden lijkt een eigen paard me echt veel fijner.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:39

Als je fulltime werkt en ook nog een huishouden te bestieren hebt, en een partner eventueel kinderen en een sociaal netwerk dat onderhouden wil worden, zul je moeite hebben om een paard daar in te passen. Vergeet het financiele plaatje niet!
Voor een paard moet je echt tijd maken, en niet kijken wat je aan tijd overhoudt. Het gaat je vriendschappen kosten. Maar als je dat er echt voor overhebt, doen! Je krijgt er echt zoveel voor terug!

De beschrijving die je aangaf, een sober gehouden paard in een groep en het hele jaar door buiten of met veel mogelijkheid tot buiten, is ideaal als je niet dagelijks kunt rijden. Je zou ook kunnen kijken of je hem een aantal dagen in de week professioneel zou kunnen laten rijden als die mogelijkheid er op die stal is. Bijrijder zou ik zelf niet doen, is ook niet nodig als je niet fanatiek rijdt. Wil je wedstrijdgericht trainen, zul je toch wat meer regelmaat moeten hebben. En het is niet eerlijk als jij door de week niet kunt en dan in de weekenden buitenritten van meerder uren gaat maken waar het paard de dag daarop serieuze spierpijn van krijgt. Bij een dergelijk onregelmatig rijpatroon werk je de blessures in de hand.

Bij de keuze van het paard zou ik een paard en een ras kiezen die bij je eisen past, eentje die niet meteen begint te stuiteren als je hem een paar dagen niet hebt gereden, eentje die je niet eerst een half uur moet longeren na een periode van rust voordat je er veilig opkunt. Een ouder dier, waar jij veilig mee naar buiten kunt. Als je zelf niet heel zeker bent, zou ik niet aan een Arabier beginnen, en Fjorden en Haflingers zijn sterk, kunnen sober gehouden worden, maar zijn niet altijd even makkelijk. En wil je een paard of een pony? Ik ben zelf eigenaar van een drietal Quarter Horses, super paarden, niet te groot, koel in de kop, ponymaat maar toch met paardengangen....

Kiim

Re: Advies gevraagd over aanschaf van en tijd voor een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:44

Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.
Paard komt lekker dag en nacht buiten dus beweging genoeg!
Paar keer per week een ritje.

Ik weet zeker dat er paarden zijn die het veel slechter hebben!
De mijne staan overdag buiten 's nachts op stal, ik ben er elke dag te vinden maar 4x in de week rijden dat red ik niet hoor :n, geloof niet dat ze dat erg vinden :D

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:45

Je zou best een paard kunnen nemen het ligt er alleen aan wat voor een paard je wil.
Je moet natuurlijk wel een paard hebben dat niet helemaal door het lint gaat als je even niet rijd.
Daardoor kan je het beste een koudbloed nemen die kunnen daar meestal tegen (niet altijd).
En ik zou ook niet een heel jong paard nemen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:46

Ik denk dat als je een dier houdt zoals je omschrijft je hem zelfs niet tekort zal doen als je nooit langs zal komen, hij heeft een sociale groep/eten etc alles wat een paard kan willen. Je moet je afvragen of jij er genoeg profijt van zal hebben voor het geld dat het je zal kosten. Als jij besluit dat dat idd het geval is dan moet je er zeker voor gaan.

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:55

Het paard zal echt niks te kort komen zoals jezelf al zegt.En voor jezelf; schrijf alle voor- en nadelen op een lijstje om ze tegen elkaar af te wegen. Ik denk dat jezelf dan wel kan beslissen of je het wel of niet moet doen.
Succes ;-)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:05

Met deze huisvesting zul je het paard niet te kort doen als je een dagje niet komt. Hij wordt in al zijn basisbehoeftes voorzien.
Maar wil je het zelf? Heb je de mogelijkheid om 5 tot 7 keer in de week naar je paard te gaan? En heb je de financiele middelen? Kun je medische zorg betalen voor het dier? En niet onbelangrijk, heb je ervaring met de verzorging van paarden (bijvoorbeeld een verzorgpaard)?
Zet alles op een rijtje, kijk waar de valkuilen zijn en kijk ook gelijk of daar oplossingen voor zijn. Heb je bijvoorbeeld weinig ervaring met de verzorging, ga dan op een stal staan waar mensen met ervaring rondlopen waar je hulp aan kan vragen. In dat geval zoek je geen weitje waar je altijd alleen aanwezig zal zijn.
Succes!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 00:08

Dank jullie voor alle snelle reacties! Ik ga komende zondag kijken en praten bij de betreffende stal. Ik wil er sowieso eerst eens een paar weken/maanden gaan rijden voor ik iets beslis. En dan natuurlijk ook goed rondkijken naar het juiste paard waar je ook een klik mee hebt. Dat het geen jonge volbloed wordt is voor mij duidelijk maar dat is het doel ook niet :-).

Ik heb geen kinderen of groot huishouden dus dat zal wel loslopen. Vriendje lief vindt het ook allemaal heel leuk maar heeft niets met dressuur. Wellicht dat hij ook nog een rol kan gaan spelen als hij eerst eens een tijdje gaat lessen!

Geld voor de maandelijkse stalling is geen probleem. Geld voor de dierenarts is ook geen probleem. Ik ga er vanuit dat dit geen honderden euro's per maand zullen zijn maar daar zullen jullie ook niet vanuit gaan denk ik... :P . Ik ben genoeg in de buurt geweest van paarden dus verzorging zal zeker lukken in samenwerking met de pensionhouder.

Elke dag erheen gaan zal niet gaan maar gezien ze in "kuddes" op de wei staan en gevoerd worden, ging ik er stiekem vanuit dat dit niet persé elke dag moet als het eens krap wordt. Let wel, ik zou er zeker tijd voor maken maar moet er realistisch gezien wel vanuit gaan dat het kan voorkomen dat ik een of twee dagen niet kan gaan.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:10

Volgens mij kun je prima zo een paard houden. Zoek wel een paard wat bijv. niet heel hoog in de sport loopt momenteel zodat je m elke dag moet rijden, maar een paard wat ook wel eens wat daagjes kan staan en waar je weer op kan klimmen zonder dat ie ontploft vanwege overmatige energie. Een paard hecht meer belang aan zijn clubje paarden waar hij in staat dan aan zijn eigenaar, vooral als ie lekker buiten staat, dan ben jij verder een leuke afleiding (Veel mensen vinden dat zijzelf het belangrijkst zijn voor het paard maar dat is een mensenverzinsel, das mijn mening). Dus lekker doen en veel plezier.
En o ja ik werk veel als freelancer mijn man is freelancer en we hebben 2 kinderen, 2 honden een paard en een pony en het gaat over het algemeen prima qua tijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:13

Angela_28 schreef:
Ik heb geen kinderen of groot huishouden dus dat zal wel loslopen. Vriendje lief vindt het ook allemaal heel leuk maar heeft niets met dressuur. Wellicht dat hij ook nog een rol kan gaan spelen als hij eerst eens een tijdje gaat lessen!
.

Je hoeft niet perse aan dressuur te doen, western is ook een optie. En daar vind je procentueel toch veel meer mannen in dan in de dressuur.
In welke regio woon je? Is er ergens een westernstal in de buurt waar je vriend kennis met de westernstijl zou kunnen maken?

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:13

Toevallig, ik zit een beetje met hetzelfde probleem!
Ik ben alleen nog ietsje jonger (22 jaar), en heb net samen met mijn vriend een appartement gekocht, dus ben er financieel ook nog niet helemaal klaar voor. Ik ben vorig jaar afgestudeerd en nu ook full-time aan het werk.
Heb altijd gezegd dat ik zodra ik afgestudeerd ben een eigen paard wil gaan kopen.
Nu ik zelf het huishouden doe, en daarnaast werk, en nog een vriend/familie/vrienden heb die aandacht verdienen, vraag ik me net als jij af of ik het qua tijd wel zal halen.
Ik heb besloten om eerst een tijdje een paard te leasen, om eens te kijken hoe het me bevalt, en heb toevallig overmorgen een afspraak om te komen kijken.
Ik vind leasen een minder grote stap dan meteen kopen. Misschien is dat ook een idee voor jou??

Zoals jij het beschrijft, dat het paard 24/7 buiten in een kudde loopt, lijkt het mij in ieder geval een prima leven voor het paard!
Ik ga dit topic nog even volgen om te kijken of ik er ook nog iets aan heb!
Succes met je beslissing!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 00:15

Ik woon in Maastricht. Ik heb zondag een afspraak bij Spirithorses net over de grens in België. Ik hoop inderdaad dat mijn vriend het westernrijden (wat ze daar ook doen) zo leuk gaat vinden dat we samen de zorg voor een paard kunnen dragen. Hij werkt van huis uit en kan veel beter zijn eigen werktijden bepalen dus dat zou al een grote plus zijn!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 00:16

Aukjee_ schreef:
Toevallig, ik zit een beetje met hetzelfde probleem!
Ik ben alleen nog ietsje jonger (22 jaar), en heb net samen met mijn vriend een appartement gekocht, dus ben er financieel ook nog niet helemaal klaar voor. Ik ben vorig jaar afgestudeerd en nu ook full-time aan het werk.
Heb altijd gezegd dat ik zodra ik afgestudeerd ben een eigen paard wil gaan kopen.
Nu ik zelf het huishouden doe, en daarnaast werk, en nog een vriend/familie/vrienden heb die aandacht verdienen, vraag ik me net als jij af of ik het qua tijd wel zal halen.
Ik heb besloten om eerst een tijdje een paard te leasen, om eens te kijken hoe het me bevalt, en heb toevallig overmorgen een afspraak om te komen kijken.
Ik vind leasen een minder grote stap dan meteen kopen. Misschien is dat ook een idee voor jou??

Zoals jij het beschrijft, dat het paard 24/7 buiten in een kudde loopt, lijkt het mij in ieder geval een prima leven voor het paard!
Ik ga dit topic nog even volgen om te kijken of ik er ook nog iets aan heb!
Succes met je beslissing!

Dat is inderdaad ook een goede "test", om te leasen. Dank je voor de tip! Ga je volledig leasen of gedeeltelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:16

Vindt jou idee helemaal super :D
Een paard dat 24h buiten staat heeft zo wie zo al meer beweging dan een paard dat 1 uur wordt gereden en rest van dag op stal staat.

Mijn staat op moment 24h buiten en ik ben er enkel in de weekenden om wat met hem te doen en dat gaat prima :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:22

Ik heb een bijrijdpaard, maar dit heeft me al veel contacten gekost. Mijn zus zegt wel eens dat ik sociaal gestoord ben heheh ;) nu vind ik dat zelf wel meevallen, maar mijn paard staat gewoon op nummer 1 (samen met mijn vriend). Ik ga op vrijdagavond niet meer zo vaak wat drinken met vrienden omdat ik dan mijn paard sta te vlechten voor de wedstrijd van de volgende dag. zaterdag gaan de vrienden een spandoek maken voor een vriend van me die 25 wordt. ik kan daar niet bij zijn omdat de hoefsmid komt. dat zijn allemaal kleine dingetjes, maar dat moet je er wel voor over hebben.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:23

ik zou zeggen doe het gewoon. als het paard 24/7 buiten loopt, loopt hij soms wel 30 km op een dag.
misschien is dat wat overdreven maar ze krijgen echt genoeg beweging en als je dan af en toen gaat rijden is het toch prima?
en je hoeft ook niet altijd te rijden. je kunt soms ook gewoon een uurtje heen gaan dan beetje poetsen en er gewoon zijn. dat is ook nog eens heel goed voor de band en het kan net zo leuk zijn als rijden !

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:00

Mijn paarden (3 fjorden, 2 shetten) staan 1,5 km verderop en ook 24/7 buiten. Ik heb 1 keer in de week les vanaf de grond en 1x per 2 weken rijles. Verder rijd ik zelf zo'n 2x per week op dezelfde merrie die ik meeneem naar de rijles en ben ik ook 2x per week bezig met grondwerk met de 2 andere fjorden.
Per paard bekeken doen ze allemaal zo'n 2 tot 3 keer per week iets samen met mij.
Voor mij komt het erop neer dat ik 5 dagen in de week in meer of minder (voor mij) intensieve mate met ze aan de gang ben. Omdat ik wel de volledige verzorging voor ze heb (ze staan aan huis bij mijn oma) ben ik er in ieder geval 6 dagen in de week. Weersafhankelijk (hooi nodig, water niet bevroren) sla ik soms wel eens 1 dagje over. Het enige dat ze dan missen is hun emmer wortels en dat is niet zo erg.

Qua paard zou ik sowieso gaan voor een met een rustig karakter, maar dit kan rustig een kwpner zijn. Als ze op deze manier buiten komen zoals jij beschrijft heeft ieder paard genoeg beweging en is het vooral gezellig als hun eigenaar af en toe wat met ze doet. Daar redden ze het prima mee en is mijn inziens de mooiste manier van paarden houden.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:06

Angela_28 schreef:
Ik woon in Maastricht. Ik heb zondag een afspraak bij Spirithorses net over de grens in België. Ik hoop inderdaad dat mijn vriend het westernrijden (wat ze daar ook doen) zo leuk gaat vinden dat we samen de zorg voor een paard kunnen dragen. Hij werkt van huis uit en kan veel beter zijn eigen werktijden bepalen dus dat zou al een grote plus zijn!

Volgens mij heeft Spirithorses ook leasepaarden, dat zou een mooie oplossing zijn om te ervaren hoe het is om een eigen paard te hebben.
Als je toekomstige paard bij hen komt te staan zal ie jou zeker niet missen wanneer je een dagje niet komt, hij heeft alles wat zijn hartje begeert!
Mijn vriend en ik hebben 5 paarden en deze worden uiteraard ook niet allemaal door ons elke dag gereden, maar dat vinden ze echt niet erg hoor!
Ze staan ook 24/7 buiten met inloopstal en onbeperkt ruwvoer.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 12:30

Stelvio schreef:
Angela_28 schreef:

Volgens mij heeft Spirithorses ook leasepaarden, dat zou een mooie oplossing zijn om te ervaren hoe het is om een eigen paard te hebben.
Als je toekomstige paard bij hen komt te staan zal ie jou zeker niet missen wanneer je een dagje niet komt, hij heeft alles wat zijn hartje begeert!
Mijn vriend en ik hebben 5 paarden en deze worden uiteraard ook niet allemaal door ons elke dag gereden, maar dat vinden ze echt niet erg hoor!
Ze staan ook 24/7 buiten met inloopstal en onbeperkt ruwvoer.

Ik zag het op de site ja van Spirithorses. Ik ben heel benieuwd zondag. Ik ben er nog nooit geweest dus eerst eens rustig kennis maken en kijken of het klikt. Wel superfijn al die reacties!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:44

Al geef je het paard nog zo een goede stalling met veel buiten enz als je er financieel niet klaar voor bent moet je er niet aan beginnen. Het houden van en dan bedoel ik de liefde die je er in wil steken (je wil er veel voor laten) moet echt in je hart zitten! Zit dit het niet moet je er ook niet aan beginnen.
Dan moet je ook een partner treffen die er achter staat. Niks is zo vervelend als je moet kibbelen over het verdelen van de aandacht tussen de twee want er gaat nu eenmaal veel tijd in het houden van een paard zitten.
Misschien is het leuk om eerst als bij rijder een beetje te ondervinden wat er allemaal bij komt kijken. Mocht je het echt fantastisch vinden kun je altijd nog een eigen paard aanschaffen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:02

TS: ik zit precies in hetzelfde schuitje als jij. Nou ja, ik ben dan 22 en ik ga over een paar maanden fulltime werken (na mijn studie). Mijn droom is altijd geweest om een eigen paard te hebben. De eerste maanden dat ik fulltime ga werken ga ik kijken of ik het qua tijd en financien kan redden. Maar het is in feite al 99% zeker dat er een paard komt.

Mijn paard zal ook 24/7 buiten komen te staan op een pensionstal in een kudde. Ik ga er vanuit dat ik 4x per week naar mijn paard ga. Mijns inziens komt het paard dus niets tekort en kan het heel goed. :) Ik vind deze oplossing beter dan 7 dagen per week naar het paard gaan terwijl het paard voor de rest de box niet of nauwelijks uit komt. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:14

maar wie verzorgd het paard dan de overige 3 dagen in die week als dat nodig is?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:16

Vraag je dat aan mij? :) Zo ja, hoe bedoel je met: als dat nodig is? Paard staat dan in volpension dus komt niks tekort.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:32

Als je twijfeld is het misschien een idee om zelf een paard te gaan bijrijden ??
Als je dat 3 x per week doet kun je ervaren hoe het is!
En wie weet is dat wel de juiste oplossing voor jou,bijrijdster worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:13

dorientjuh schreef:
Vraag je dat aan mij? :) Zo ja, hoe bedoel je met: als dat nodig is? Paard staat dan in volpension dus komt niks tekort.
Nou dat klinkt goed VP en lekker buiten! Ik dacht alleen buiten met schuil stalletje.