Ik lees al een tijdje mee op het forum (heel leerzaam en interessant) en ik loop al een tijdje met een vraag waar ik wellicht wat advies van jullie bij kan gebruiken.
Vroeger toen ik 11 was (ben nu 28) had ik alle tijd voor de manege en voor paarden maar niet de middelen om zelf een pony aan te schaffen. Nu heb ik wel de financiële mogelijkheid maar gezien ik fulltime werk (5 hele dagen overdag) zit ik redelijk klem met tijd. Ik heb dan ook nooit serieus overwogen om zelf een paard aan te schaffen omdat ik er eigenlijk altijd vanuit ben gegaan dat ik er de tijd niet voor heb.
Een paar maanden geleden is het manegepaard waar ik op rijd gaan sukkelen met kreupelheid. Ik voelde de bui al aankomen dat hij niet meer geschikt was voor de manege en niet meer mee kon in de lessen. Hij was 17, had op hoog niveau moeten presteren in zijn jonge jaren en het ging allemaal niet meer zoals het moest. Hij zou dus moeten afbouwen. Het werd echter niet beter en er werd slijtage in het achterbeen geconstateerd. Ik heb toen aangegeven dat ik, indien hij het leven wel nog fijn zou kunnen vinden bij een particulier die heel rustig met hem zou doen, ik hem zou willen overnemen. Nu zijn we 3 maanden verder en helaas is geconstateerd dat zijn slijtage dermate ernstig is dat het niet eerlijk zou zijn het zo te laten omdat hij pijn heeft. Gisteren heb ik afscheid van hem genomen en heel veel gehuild natuurlijk. Hij gaat morgen weg.

Omdat ik eigenlijk ben gaan bekijken wat de mogelijkheden zouden zijn indien ik hem over zou nemen, ben ik natuurlijk ook gaan denken als echte "eigenaar". Ik had zelfs al mooie stalling voor hem geregeld met heel veel weidegang zodat hij rustig aan zijn pensioen zou kunnen beginnen. Momenteel rijd ik 2x per week op de manege. Dit is op zich wel leuk maar ik vind het niet fijn dat ik nu weer vaak op verschillende paarden rijd en hierdoor ook niet echt zelfverzekerder word. Nu ben ik aan het twijfelen of ik toch een eigen paard zou willen aanschaffen. Graag zou ik jullie mening weten of onderstaand realistisch is.
- Ik zou het paard op een stal stallen waar ze 24/7 buiten staan met mooie schuilstallen. Hier houdt men zich vooral bezig met natural horsemanship en lekkere buitenritten. Er is enkel een buitenbak.
- Op dagen dat ik niet zou kunnen komen staan de paarden lekker in een kudde buiten, krijgen hun voer en dagelijkse "controle" van de pensionhouder.
- In de zomer is het 's avonds natuurlijk wat ruimer om te rijden dus dan zou ik zo'n 4 maal per week (incl. weekend) kunnen rijden.
- In de winter een stuk minder maar gezien er bij vriezen en sneeuw geen les gereden wordt en ze wel buiten staan, zou het dier toch zijn beweging krijgen en in ieder geval niet stil staan in een box zonder beweging.
Is het realistisch om een paard aan te schaffen in bovenstaande setting met wat minder tijd maar wel beweging omdat hij buiten loopt? Zou ik een bijrijder moeten vragen? Of moet ik gewoon niet hieraan beginnen omdat ik het dier dan tekort doe? Ik hoor graag jullie meningen/advies.
NB: Ik rij in totaal 10 jaar recreatief maar ben absoluut geen topruiter en heb ook niet de intentie om dit te worden. Daar ben ik toch wat te onzeker voor. Ik wil gewoon op een fijne manier mijn hobby uitoefenen en er lekker ontspannen mee bezig zijn. Juist omdat ik het niet fijn vind steeds op verschillende paarden te rijden lijkt een eigen paard me echt veel fijner.