Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:42

Ik heb mijn paard op een pensionstalling staan waar ik zelf heel bewust voor gekozen heb om zelf te mesten en voor het voer (brok, hooi komt wel van de pensionstalling) te zorgen. Dit omdat ik vind dat ik voor mijn eigen paardje ook moet zorgen en het niet alleen om het rijden gaat. :n Dan kan je denk ik veel beter een leuk bijrijdpaardje zoeken is mijn mening. Begrijp mij niet verkeerd rijd al jaren paarden voor anderen en doe graag wat in de verzorging maar over het algemeen is juist het rijden een hoofddoel dan. ;)

Ik zie zoveel mensen die staan op een luxe pensionstal, alles word gedaan, en zelf rijden ze eigenlijk alleen met hun paard. Of doen een andere vorm van 'werken met je paard'. Ik zelf zou dit toch wel jammer vinden en volgens mij leer je je eigen paard toch niet helemaal kennen dan.

Wat is jullie mening hierover? Waar kiezen jullie voor, en waarom?

Collie2008

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:43

Ik kies ook voor volpension gewoonweg omdat ik nou eenmaal werk en dus niet de hele verzorging op me kan nemen

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:44

Ik heb mn paard ergens staan waar ik álles zelf moet doen (voeren, uitmesten, dingen repareren enz.) Daardoor schiet het rijden er wel eens bij in, dat is erg jammer. Maar toch zou ik niet op een luxe pensionstal willen staan, ik kan er zo ontzettend slecht tegen als mensen naar me aan het kijken zijn als ik bezig ben met mn paard :')
Daarnaast vind ik het zelf ook heel belangrijk om het allemaal goed in de gaten te houden en zelf te kunnen bepalen wanneer en wat ze te eten krijgt, hoe vaak ze buiten komt enz. :)

Edit: Over anderhalfjaar ga ik als het goed is studeren, en dan zal het allemaal een stuk lastiger worden. Maar dat zien we tegen die tijd wel weer, is vast wel een goede oplossing voor te vinden :)
Laatst bijgewerkt door Marloes op 25-01-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:44

Tja ik ben van stal gewisseld. Daar werd alles voor me gedaan (mesten en voeren) en hij stond overdag op 2 Hectare grond.
Ik ben verhuist naar een stal waar hij 24/7 buiten staat maar minder ruimte.
Wel meer vriendjes (5) en waar ik iedere dag kan rijden. Dat kon ik op de vorige stal niet. In de bak of in het duin.
Op mijn vorige stal was hij me toch echt een te dure grasmaaier. Ik heb mijn paard om te rijden en kan ik dat niet dan weet ik niet of hij blijft.
Begrijp me niet verkeerd ;) ik wandel ook veel, ik rij op strand en in duin maar vooral wedstrijd gericht. Ik ken mijn paard echt heel goed ook dankzij het rijden.
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 25-01-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:45

Tsja... inmiddels heb ik geen paard mee, maar ik had mijn paard toch deels wel voor het rijden. Bovendien hoef ik geen stal te mesten om een band te krijgen met mijn paard en paarden werden altijd tegelijk gevoerd, dus daar hoefde ik geen rekening mee te houden. Maar ook als we niet reden konden we het prima vinden :)

Het is maar net wat je wilt denk ik. Ook op een luxe stal kun je een band met een paard opbouwen, en op een niet luxe stal (waar je alles zelf doet) kun je net zo goed geen band met je paard opbouwen. Het is maar net hoeveel tijd je er in wilt stoppen en dat vind ik wel erg belangrijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:46

nou ik ken hem door en door hoor, ik hem hem al vanaf veulen af aan ;-)

Ik hoef ook alleen maar te rijden (ook wedstrijden) en wat poetsen en tutten, maar we kennen elkaar prima en hebben echt een band hoor!
Ik hoef maar naar de wei te gaan en meneer komt al aan gelopen, luisteren doet hij ook goed, hij weet echt wel dat ik het ben....

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:47

Ik heb op stallen rondgelopen waar het paard opgezadeld in de bak liep (met iemand ernaast) zodat de eigenaar zo kon opstappen. En na afloop het paard weer aan iemand kon geven, die hem naverzorgde en alles opruimde.
Het is maar net wat je zelf wilt. Ikzelf sta op een stal waar er gemest, gevoerd en binnen- en buitengezet wordt. Je hoeft dus alleen te komen voor de aandacht , beweging en verzorging van je paard. Ik heb hier heel erg aan moeten wennen omdat we eerst op een stal stonden waar we alles zelf moesten doen (voerschema, zelf mesten, zelf buitenzetten, zelf je voer regelen, zelf stro kopen etc). Maar ik merk dat ik het toch wel heel fijn vind als alles al gedaan is. Ik ben van mening dat je geen betere band met je paard krijgt als je z'n stal uitmest, een paard maakt het niet uit wie z'n stal uitmest hoor. Als het maar schoon is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:47

Waarom heb je minder voor je paard over bij een stalling waar alles wordt gedaan voor je?
Ik zou juist alles uit handen geven, zodat ik de schaarse vrije tijd leuk met mn paard kan doorbrengen, ipv klusjes.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:48

Bij mijn eigen paard doe ik wel alles zelf (muv sochtens voeren en buiten zetten), maar toch heb ik haar wel voornamelijk om het (wedstrijden) rijden. :j Ik zou geen paard willen hebben waar ik niet op kan rijden (behalve als ze met pensioen oid is en ik er een andere voor het rijden bij heb dan). De verzorging eromheen en alles is ook harstikke leuk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar dat alleen (zonder rijden) zou ik niet willen denk ik.
Ik rij nog een paard waar ik helemaal niks hoef te doen, alleen rijden. Heerlijk toch :D Tja de eigenaar wou graag dat ik haar ging rijden en ik vind het harstikke leuk, dus waarom niet?

mariska32

ik heb 1 keer op een all in stal gestaan,verder altijd doe het zelf of eigen.
ik heb toen voor die stal gekozen omdat daar de uitrij mogelijkheden super waren.
ik was het heel erg snel beu.
ik had niets maar ook werkelijks niets in te brengen over mijn eigen paard.
wat en hoeveel er werd gevoerd was bepaalt [geen overleg] mesten mocht niet,buiten zetten was ''geregeld'' zelfs de hoefsmid was voor je besteld.
het was komen,poetsen,rijden en je paard terug in zijn box knallen.
vreselijk.

toen ik er ook nog achter kwam dat er daar erg losse handjes gebruikt werden was ik de zelfde middag nog weg.
nooit maar dan ook nooit meer.

tita

Ik stal volpension met mijn oude heer alles wordt gedaan en in feite hoef je de hele maand niet te komen.
Ik doe ook niet veel en kom nog 4-5x per week gewoon omdat ik het wel goed zo vind.

Vind de combinatie werken en huishouden al zwaar zat en wil ook wat tijd voor mezelf hebben...bovendien draait mijn leven niet meer om paarden...jammer voor het paard maar hij komt niks te kort.

danneke80

Ik heb zelf een hele tijd volpension gestaan (inmiddels niet meer) om meer tijd met mijn paardje door te kunnen brengen. Ik werk full time en door uitmesten e.d. schoot de qualitity time met het paard er een beetje bij in. Door dingen te laten doen kon ik meer tijd aan haar besteden. en dan echt niet alleen maar rijden hoor, maar ook lekker poetsen en tutten.

listiglistje

als de stal uit wordt gemest staat paardlief toch in de wei :P ik zie niet in dat dat de band zou verbeteren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:50

Ach van zijn stront opscheppen en zijn voer inkopen/ophalen wordt de band met mijn paard niet sterker, dus waarom zou ik dat niet laten doen ipv zelf doen? Blijft er voor mij meer qualitytime over met mijn paard :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:51

Bij mij op stal wordt alles gedaan, máár de eigenaren gaan nog wel geregeld graag eens een weekendje/weekje weg (ik geef ze geen ongelijk :P ), en dan doe ik met alle liefde mijn eigen paard én die van hun en andere pensionklanten erbij hoor (4/5 stuks in totaal). Een fanatieke ruiter ben ik ook nog niet eens :P

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:53

Bij ons op stal hoef je alleen zelf te mesten, voor de rest wordt er gevoerd,
binnen- en buitengezet en eens per een dag een dekenwisseling.
Met mijn verzorgpaard reed ik niet alleen, ook wel eens vrijheidsdressuur,
lekker tutten of een wandelingetje. Zoals gezegd, het is maar net
hoeveel moeite je er zelf in wil steken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:53

Als je fulltime werkt, de nodige tijd in de file doorbrengt en nog een thuisfront hebt waar je rekening mee moet houden, ben je blij als je ieder momentje dat je even vrij kunt maken kunt besteden aan het trainen en het poetsen van het paard, en je niet nogeens moet gaan mesten of andere klusjes moet gaan doen.
Ik sta zelf op een pensionstal, en weet dat zeer zeker te waarderen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:54

Als ik de stallen uitmest, staan de paarden buiten op de wei hoor, dan bouw ik echt geen band met ze op! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:56

ik doe alles zelf,mijn paarden staan thuis.
Ik zou het niet anders willen,heb zelf de regie in handen.
Ik zou niet een paard willen hebben in pension...dan maar geen paard....omdat ik juist de verzorging het leukst vind..
Maar dat is mijn persoonlijke mening,en ik heb natuurlijk makkelijk praten met eigen grond en de hele dag thuis.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:57

ik sta ook volpension.. heerlijk vind ik dat, lekker trutten met mijn paard en trainen.

Vroeger moest ik ook zelf mesten en heel vroeger alles zelf doen.
Maar ik kan mijn tijd nu beter verdelen met werk, gezin, huishouden ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:58

Tja. Ik sta dan niet op een pension maar ik moet wel elke ochtend erg vroeg opstaan om stallen uit te mesten en te voeren. Ook moet paard lief dan nog op wei en meestal moeten dekens worden verwisseld.
Pas naar 3 kwartier kan ik rustig van stal weg fietsen en dan is het 7:00 Tijd om een uur te fietsen en naar school te gaan dus... ;)
Ook na een avondje feesten kan ik niet zeggen "Peerdlief, wacht maar ff tot 11:00 dan kom ik een x uit m'n nest Rollen... "
Gewoon optijd.. Paard wil naar buiten en wil hooi. Prima. :)

Dus nee. Eigelijk rijd ik helemaal niet zo vaak. Hooguit 2 x in de week door dit weer,
Maar het verzorgen blijft gewoon door gaan. Elke dag, elk uur. Elke minuut, 24/7 365 dagen per jaar.

F_Orumster

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:59

Ik vind het trutten het leukst, dus zou het zonde vinden die tijd te staan mesten en er dan weinig trut-tijd over blijft en je haastig het zadel erop gooid om ook nog ff te trainen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:59

GamblersCup schreef:
Als ik de stallen uitmest, staan de paarden buiten op de wei hoor, dan bouw ik echt geen band met ze op! :D

een band bouw je op als je ze te eten geeft...het voordeel van alles zelf doen is dat je meteen ziet als er iets niet goed is.
Poep die niet goed ruikt of dun is,veel urine in de stal dat soort dingetjes.
Je ziet veel meer als je je paarden gewoon zelf doet,sommige mensen op een pensionstal weten nieteens hoeveel hun paard te eten krijgt :o

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:00

Ik sta ook op een volpension stal, maar kan niet anders i.v.m. de lange dagen op mijn werk.
Ik sta vaak in de file op weg naar huis en heb dan vaak niet veel tijd meer voor de paarden.
Dan ben ik blij dat ik dé tijd die heb ik op stal aan hun persoonlijk kan besteden.

Ik denk dat dat veel meer doet voor de band tussen ons dan dat ik ze snel snel poets omdat ik nog 2 stallen moet mesten.

In de weekenden doe ik dat vaak wel zelf, maarja dan staan ze ook op de wei,
Dus dat heeft geen enkele toegevoegde waarde voor de band tussen ons.
Dan heb ik hele dagen de tijd, dus is er ook nog meer dan genoeg tijd om met ieder paardje intensief bezig te zijn.

tara_doris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:01

ik sta op een stal waar alles gedaan word, ik vind dit ideaal want als ik onverwachts veel schoolwerk heb of wat dan ook weet ik zeker dat hij in een schone stal staat en eten heeft gekregen. ben blij dat het zo kan zou niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen als ik ook zou moeten mesten en voeren( het is niet zo dat ik het absoluut niet wil of doe, maar voor nu is het geweldig! )