Wat betaal je voor een grote baal hooi ingepakt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Wat betaal je voor een grote baal hooi ingepakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:28

Wij hadden van de winter 16 grote balen hooi(80x80x120 cm geloof ik) in zwart plastic verpakt. Dit kwam van eigen land af. De rekening van de boer kwam op ongeveer 700 euro. Dit is dus 43,75 per baal. Nou heb ik het idee dat dat wat aan de dure kant is.

Zou graag jullie prijzen willen horen om te kijken of we naar een goedkopere manier van hooien moeten gaan zoeken of gewoon balen bij een boer direct moeten gaan kopen(dan laten we de paarden de wei gewoon kort grazen).

Ook hoor ik graag de prijzen die jullie betalen voor kleine baaltjes hooi aangezien we zeker te kort gaan komen, redden het nog tot eind februari maar dan moet er toch echt nieuw komen.

mhollander

Re: Wat betaal je voor een grote baal hooi ingepakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:33

Ik betaal 35 euro voor een grote baal. Thuis bezorgt en super kwaliteit. En voor een kleine baal betaal ik 3 euro. Mijn leveracier heeft alleen nog maar grote balen voor zijn vaste klanten op dit moment.

Hier betaal je voor een kleine baal hooi 25kg. nu ongeveer 6 euro. Grote baal nu 50 euro. Bij de groothandel, dus niet bij mijn vaste leverancier.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:38

Ik vat m niet helemaal....van eigen land, bedoel je dan dat die 43 euro de kosten van het persen en inpakken zijn? Want dat is echt idioot duur...ik heb daarvoor dit jaar geloof ik 18 euro betaald per pak.

Als je niet zelf hebt laten persen maar het hooi 'gewoon' gekocht hebt, dan is het, zeker nu, een heel normale prijs.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:42

Zijn het enkel de kosten van het persen en wikkelen of komt het maaien, schudden en wallenmaken er ook bij?

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:45

Voor een grote baal betaal ik 40 euro, afgeleverd aan huis. Komt bij de groothandel vandaan, met een vaste leverancier kan het allemaal nog wel wat voordeliger.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:45

Ik heb nu 3 hele grote balen hooi/voordroog gekocht voor €45,= per stuk.
Balen wegen zo'n 500-600 kg. en is voordroog van prachtige kwaliteit, echt bijna hooi. Geen zuur nat spul.

Bij diezelfde boer ook 20 kleine baaltjes hooi gehaald voor €3,50 per stuk. Heel mooi hooi.

Afgelopen zomer van de helft van mijn weide laten maaien, hooien, en balen door loonwerkersbedrijf. Boertje hier uit de buurt hebben we wat geld gegeven om het eventjes te rillen. We hebben zelf geschud en omgekeerd. Hier kwamen in totaal 16 baaltjes hooi vanaf van super kwaliteit, en daar heb ik in totaal zo'n €45,= voor betaald (incl. het rillen door het boertje). Dat komt op €2,80 per baaltje.

In de tussentijd ook voor 'nood' nog 3 baaltjes gekocht bij een boer hier vlakbij; zou mooi hooi zijn. €5,= per baaltje; hooi was helemaal wit en zeer grofstengelig. Nou is dat geen probleem, moet juist beetje arm hooi hebben met een shet en welsh a-tje, maar pony's aten het haast niet, konden het ook niet uit de ruif krijgen. Er zat heel veel troep en onkruid doorheen, 1 baaltje was in het midden beschimmeld en de ander was aan de zijkant beschimmeld. Daar haal ik dus nooit meer wat :(

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:52

Voor grote balen kuil en hooi betalen wij 25 euro per stuk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:09

_Esther_87_ schreef:
Ik vat m niet helemaal....van eigen land, bedoel je dan dat die 43 euro de kosten van het persen en inpakken zijn? Want dat is echt idioot duur...ik heb daarvoor dit jaar geloof ik 18 euro betaald per pak.

Als je niet zelf hebt laten persen maar het hooi 'gewoon' gekocht hebt, dan is het, zeker nu, een heel normale prijs.

Wel te duur, maar dit betaalde ik afgelopen jaar ook voor een baal van eigen land.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:13

Wij krijgen hooi van mijn zwager, die het dus zelf perst en inwikkelt. Hij zei dat de kosten voor hem op zo'n 15 euro de rol (die grote ronde rollen dus) komen en daarvoor krijg ik ze dus ook.

Laat je een loonwerker komen? Want die betaal je (denk ik) per uur, dus misschien vandaar de hoge prijs?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:13

Wij betalen 45 euro per baal (zelfde als Joyce) en voor 5 euro extra brengt hij het aan huis. Echt super kwaliteit!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:21

voor een grote ronde bol van +/- 350kg betalen wij 40-45 euro afhankelijk recht van het veld of eerst gestockeerd. Volgens de boer kost het persen en wikkelen alleen 20 euro. maaien en keren doet hij zelf...
kleine baaltjes voordroog van +/- 30kg kosten 7.50 "recht vanhet veld" en tot 10euro op het einde van de winter...

ik denk dat je in verhouding goedkoper af bent om bij een boer hooi te kopen dan zelf je weides te laten hooien... Wij hebben vroeger ook een stuk grond laten hooien en wij betaalden bijna de helft meer dan dat we dezelfde baaltjes bij een boer uit de buurt haalden...
ik betaalde dit jaar voor ongewikkeld hooi 25 euro voor een groot pak (+/- 280kg/pak en 1 x 0.8 x 1.8m) en 1.75 voor kleine baaltjes van gemiddeld 15kg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:24

Is dit van eigen land? Maw; je hebt een boer betaald om het te maaien, schudden en in balen te persen? Want dan is het belachelijk duur...
Als je afgelopen zomer balen bij iemand hebt gekocht (dus niet van je eigen land hebt laten halen) is het ook nog wat aan de dure kant.
Overigens heb jij het over 80x120, dat is een kleine baal van 200-250kg? Dan ben je echt afgezet, sorry.
Want ik heb het over grote balen van +/- 110x150 = 400-500kg.

Maar op het moment schieten de prijzen als paddestoelen omhoog, 3 maanden terug betaalde je voor een 400kg baal nog 30,- of zelfs minder als je geluk had, nu is 45 al heel normaal.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 24-01-11 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:32

Wat een geld zeg!
Daar koop ik inderdaad een grote baal voor thuis afgeleverd en wel.
En dan komen ze niet van eigen land hoor.
Dan kun je iemand jou laten betalen om hooi van je land af te mogen halen en dan zelf hooi kopen bij een boer dat is dan uiteindelijk een stuk goedkoper.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:38

Ik betaal 20 euro voor een grote rondbaal 5 a 600 kilo
en voor kleine baaltjes 6 voor 10 euro dus nog geen 2 euro per baaltje,
dit is dan wel in duitsland.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:57

mhollander schreef:
Ik betaal 35 euro voor een grote baal. Thuis bezorgt en super kwaliteit. Mijn leveracier heeft alleen nog maar grote balen voor zijn vaste klanten op dit moment.

idem

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:59

Wij hebben € 35,= betaald, vierkante pakken, thuis bezorgd door het loonbedrijf, niet van ons eigen land.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:04

noudy schreef:
Ik betaal 20 euro voor een grote rondbaal 5 a 600 kilo
en voor kleine baaltjes 6 voor 10 euro dus nog geen 2 euro per baaltje,
dit is dan wel in duitsland.

Pfoe dat is wel héeeel goedkoop! Wist dat het in duitsland wat goedkoper was, maar dacht ook gehoord te hebben dat het daar nu ook duurder werd ivm. schaarste, net als in nederland.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:11

Ik heb voor het hooien van grote balen van ongeveer 300/350 kilo incl. maaien, schudden, persen en sealen van eigen land € 22.50 betaald. Ook in Duitsland maar de verkoopprijs voor grote balen bij de boeren ligt hier nu ook op dit moment tussen de € 35 en € 40 euro!

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:21

Hier geen verpakte balen , maar wel een redelijke deal .

Een boer maakt voor ons ook de rondbalen ( niet verpakt ) op ons land , maaien. schudden, keren en de baal in.
De deal is 2/3e voor hem en 1/3e van de opbrengst voor ons, ( gratis uiteraard )
21 balen , hij neemt er 14 mee en 7 gooit ie achter de schuur .
Wij kopen de rest balen van hem voor 16€ per stuk , dat zijn 1.20 hoog balen.

GR M

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:24

petitparis schreef:
Volgens de boer kost het persen en wikkelen alleen 20 euro. maaien en keren doet hij zelf...

Die is denk ik ook niet helemaal eerlijk, wij betaalden destijds (even uit mijn hoofd) 11/12,- voor het wikkelen en persen van 8 hectare in grote ronde balen. Als je iets minder land hebt is het wellicht wat duurder dus zul je incl. maaien, schudden, zwillen enz. op 20-22,50 uitkomen, wat StalBerguil ook zegt.

Marjolein; ik snap jou niet helemaal want je zegt dat 1/3e voor jullie is, gratis uiteraard maar vervolgens betaal je wel 16,-? Dan heb je ze dus niet gratis...?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:57

persen wikkelen kost idd rond de 12 euro MAAR ik neem aan dat het schudden, maaien, wallenmaken etc er ook nog bijkomt. Als je dan maar 18 balen hebt, en je wilt dat het hooi er een beetje droog ingaat (wat het fijnste is voor paarden) dan zit je toch al op zo'n 4-6x schudden. Dan ben je absoluut duurder uit dan wanneer je balen gaat kopen. Je hebt namelijk TE weinig balen om het rendabel te laten zijn. Want de loonwerker/ boer moet wel 2x per dag komen schudden, alle machines af en aankoppelen, erheen rijden etc. en dat is voor een klein aantal balen per stuk duurder dan wanneer je er gelijk een bult laat maken. Arbeidsloon is ook gewoon duur, toch zo'n 50 euro per uur incl. machines.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:25

anneliesdj schreef:
petitparis schreef:
Volgens de boer kost het persen en wikkelen alleen 20 euro. maaien en keren doet hij zelf...

Die is denk ik ook niet helemaal eerlijk, wij betaalden destijds (even uit mijn hoofd) 11/12,- voor het wikkelen en persen van 8 hectare in grote ronde balen. Als je iets minder land hebt is het wellicht wat duurder dus zul je incl. maaien, schudden, zwillen enz. op 20-22,50 uitkomen, wat StalBerguil ook zegt.

Marjolein; ik snap jou niet helemaal want je zegt dat 1/3e voor jullie is, gratis uiteraard maar vervolgens betaal je wel 16,-? Dan heb je ze dus niet gratis...?

Ja die (bv er komen 21 rollen van het land ) 7 zijn gratis ( ons 1/3e deel ) en voor de overige 14 betalen wij 16€ per rol.
Komen de aantallen niet helemaal gunstig uit dan geeft ie meestal het in ons voordeel.
GR M

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:29

Ik heb alles gratis:P
dus heb geen idee

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:35

40 euro thuis gebracht, het zijn balen van 300kg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:35

marjolein08 schreef:
Ja die (bv er komen 21 rollen van het land ) 7 zijn gratis ( ons 1/3e deel ) en voor de overige 14 betalen wij 16€ per rol.
Komen de aantallen niet helemaal gunstig uit dan geeft ie meestal het in ons voordeel.
GR M

O op die manier, lijkt me wel een goeie deal :j