Les geven op je eigen pony op jouw stalling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sas27

Les geven op je eigen pony op jouw stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:21

Hoe gaat jouw stalling om met het lesgeven van een ander op je eigen pony?
Ik geef al een tijdje les aan een kennisje op mijn pony. Nu heeft mij staleigenaar aangegeven dit niet meer te willen, zij zien dit als onderverhuur van de bak. Zij vinden dat ik alleen recht heb op het gebruik van de bak.
Hoe gaat jullie stalling hiermee om?

Miracle_

Re: Les geven op je eigen pony op jouw stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:23

Mijn stalling vind het prima. Ik geef een meisje les op mijn pony, en niemand heeft er problemen mee bij ons. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:25

Mijn pony staat op een privé pensionstal en zun hebben hier geen problemen mee, soms komen mijn babysitkindjes is naar [naam] kijken en dan mogen ze met [naam] stappen. Ik zou nooit op een stal willen staan waar dit niet mag, [naam] is mijn pony en ik beslis zelf wel wie er op mijn pony mag.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:26

Dat zou mooi worden, dus dan zou je ook geen verzorgsters kunnen hebben op jouw stal? Want dit zijn dan ook derden en onderverhuur van de bak.
Voor echt les is het een ander verhaal, daar word vaak bakhuur gevraagd omdat iemand daar geld staat te verdienen.
Weet niet of je geld vraagt voor de les? Dan zou ik aan de staleigenaar vragen of hij dan een vergoeding wil voor de bak, dit is vrij normaal. Anders zou je het op het verzorgsters verhaal kunnen gooien.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:27

Krijg je geld voor het lesgeven? Dan heeft ze inprincipe een punt want dan is het onderverhuur (maar persoonlijk vind ik dat ze dan wel een beetje zeurt als ze daar moeilijk om doet).
Anders kun je toch gewoon zeggen dat het je verzorgster is die je 1x in de week ondersteunt bij het rijden?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:29

als je nu ect elke dag les zou geven en je vraagt er geld voor zou ik er nog kunnen inkomen, maar anders...
Is het een manege of prive stal

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:16

Als jij geld staat te verdienen in hun bak is het mogelijk dat zij dat niet willen en het als onderverhuur zien.
Oplossing is dat er bakhuur wordt gevraagd. Gebeurt vaak zat, zeker als de staleigenaar ook zelf les geeft.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:59

Mocht het lesgeven geregeld plaatsvinden begrijp ik dat een pensioneigenaar dit niet oke vindt.
Maar 1x per week ong....
En dan nog, de stalling betaal je naar mijn idee per paard. Hierbij zit e.a. bij, waaronder de bak.
Dus of het paard met jouw erop of een ander erop zou geen bal uit moeten maken.
Of jij als betalende klant zou met elk ander paard van buitenaf wel gebruik mogen maken van de bak.
Het is het een of het ander lijkt me zo....

Wij hebben dit gez... gehad bij ons op de manege met bijrijders. Die mochten in ene niet meer in de binnenbakken of er moest voor betaald worden.
Dacht het effe niet. Ik betaalde flink voor het gebruik van stal, voer en faciliteiten voor mijn pony en als de bijrijder rijdt op mijn pony heeft ze net zoveel rechten als ik!!
Het moest niet gekker worden. Er is immers voor betaald, ongeacht wie, hoevaak en hoelang er gereden wordt.
Uiteindelijk mocht mijn bijrijder binnen rijden.
Echter bleef de regel wel bestaan voor de rest :(
Tja, er zijn mensen die alle bullshit accepteren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:02

Een bijrijder, kindjes die op bezoek komen etc. is toch heel wat anders als geld staan te verdienen door iemand op je paard te laten. Als je geld verdiend met lesgeven vind ik dat ze gelijk hebben, iemand anders verdiend geld met hún duurbetaalde bak. Is logisch, zo gaat dat op de meeste stallen.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:04

Nee ik vraag er geen geld voor.
Het is een kennisje die ik les geef maar zij vind dat er nu te veel mensen komen terwijl mijn bijrijders (2 pony's) allebei 1 tot 2 keer per week komen. Maar als hun komen kom ik toch niet dus is toch niks extra's!?
En als ik geld vraag voor het bijrijden is dat toch mijn zaak niet die van hun?
Maarja ik geloof dat ik me er maar bij neer te leggen heb.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:08

een bijrijder is toch zoiets als halve stal hé? Daar zou ik al helemaal niet mee om kunnen, jij betaald het volledige stalgeld en de bijrijder betalen dan eigenlijk een stukje stalgeld terug. Ik snap niet dat men daar moeilijk overdoet, want dan ben jij er inderdaad niet.

En ik blijf erbij dat ik zelf wel beslis wie en hoeveel er op mijn paard rijd, als het dan am gratis is, vind ik helemaall dat ze er niets over te zeggen hebben

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:09

Zo lang men een diploma kan laten zien is het prima. Maar dan betalen ze idd wel bakhuur. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:10

Wat heeft een dipiploma er nu mee te maken?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:11

Het gaat toch om lesgeven? Alles dus.
Bij ons op stal hebben we de regel dat klanten gewoon les mogen nemen en geven. Maar ze moeten een diploma hebben én bakhuur betalen. Dat zijn de voorwaarden voor onze klanten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:12

Tja, misschien ligt het probleem dáár wat jij net schreef: té veel mensen. Als het een privéstal is, kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen.

Weten die mensen dat je geen geld vraagt voor de lessen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:15

Dus bij julie moeten ze stalgeld betalen en als ze les willen van een lesgever buiten de stal moeten ze nog eens bakhuur betalen en lesgever moet een diploma hebben. Waarom moeten ze een diploma hebbe, je kunt toch een lesgever hebben die geschikt is en weet waarover ze praat maar geen officieel diploma.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:17

Chaos schreef:
Bij ons op stal hebben we de regel dat klanten gewoon les mogen nemen en geven. Maar ze moeten een diploma hebben én bakhuur betalen. Dat zijn de voorwaarden voor onze klanten.

Ik ben blij dat ik niet bij jou op stal sta. Wat een flauwekul zeg.
Als ik stalling betaal met gebruik van de bak, wat maakt het dan uit wie er op mijn pony rondhobbelt in de bak? En als ik die persoon dan wat aanwijzingen wil geven moet ik dat toch helemaal zelf weten?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:20

sas27 schreef:
Nee ik vraag er geen geld voor.
Het is een kennisje die ik les geef maar zij vind dat er nu te veel mensen komen terwijl mijn bijrijders (2 pony's) allebei 1 tot 2 keer per week komen. Maar als hun komen kom ik toch niet dus is toch niks extra's!?
En als ik geld vraag voor het bijrijden is dat toch mijn zaak niet die van hun?
Maarja ik geloof dat ik me er maar bij neer te leggen heb.

Als de staleigenaar het zo wil heb je je er inderdaad bij neer te leggen.

En zakelijk gezien kan ik ook situaties voorstellen waarbij een staleigenaar niet enthousiast is over bijrijders. Wat dacht je van een manege waar ook pensionpaarden staan en manegeruiters overstappen van de betaalde manegeles naar een bijrijdpaard waarop ze gratis in de manegeles mogen meerijden?

chanel1985 schreef:
Dus bij julie moeten ze stalgeld betalen en als ze les willen van een lesgever buiten de stal moeten ze nog eens bakhuur betalen en lesgever moet een diploma hebben. Waarom moeten ze een diploma hebbe, je kunt toch een lesgever hebben die geschikt is en weet waarover ze praat maar geen officieel diploma.

Dat kan inderdaad, maar qua verzekering kan dat problemen geven als tijdens zo'n les er iets gebeurt. Een staleigenaar kan dan aansprakelijk worden gesteld.
En de lesgever moet bakhuur betalen, die staat geld te verdienen met het gebruik van de bak van de staleigenaar. Enige is dat de meeste instructeurs dat weer doorrekenen aan hun leerlingen. Dus dan betaal je het uiteindelijk inderdaad toch.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:22

Maar als die bijrijder bv een stuk stalgeld meebetaald is er toch geen probleem?

Ik ben blij dat ik op een stal sta waar dit allemaal geen probleem is, lesgevers buitenaf, al dan niet diploma, andere op mijn paard laten rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:27

manex schreef:
Chaos schreef:

Ik ben blij dat ik niet bij jou op stal sta. Wat een flauwekul zeg.
Als ik stalling betaal met gebruik van de bak, wat maakt het dan uit wie er op mijn pony rondhobbelt in de bak? En als ik die persoon dan wat aanwijzingen wil geven moet ik dat toch helemaal zelf weten?

Grinnik.

Gebeurt op heel veel stallen.
Het maakt ons niet uit wie er op wiens paard door de bak hobbelt (tenzij het er 10per week per pony zijn), en aanwijzingen geven hoeft niemand ooit voor te betalen. Men wil tijdens de les graag de bak voor zichzelf, dat mag, maar dan moet je daar wel voor betalen. Mijn moeder en ik zijn beiden instructeurs die dus op stal aanwezig zijn. Men staat vrij te kiezen van wie ze les hebben maar nogal logisch dat de instructeur/klant daar dan bakhuur voor moet afdragen.

Snap ook niet dat je je daar druk over zou kunnen maken. Wat is nou 5€ per uur.

En dat van het diploma, daar ga ik niet eens antwoord op geven Chantal. Als ze goed kunnen lesgeven kunnen ze ook een diploma behalen. Simpel zat. Is voor stalhouder en voor instructeur verzekeringstechnisch een stuk veiliger. :j

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:32

Ik heb nog nooit mensen de bak uitgestuurd als ikmles stond te geven en houd ook altijd rekening met anderen.
Maar blijkbaar hebebn hun het gevoel dat er te veel mensen komen. Nu is de stallin g van 2 pensionklanten naar 4 gegroeid misschien is dit het probleem.
Het is inderdaad een prive pensionstal

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:34

chanel1985 schreef:
Maar als die bijrijder bv een stuk stalgeld meebetaald is er toch geen probleem?

Ik ben blij dat ik op een stal sta waar dit allemaal geen probleem is, lesgevers buitenaf, al dan niet diploma, andere op mijn paard laten rijden.

Juist dan is het wel een probleem. Bijrijdster betaalt dan de eigenaar van het paard en kan lessen volgen die ze voorheen aan de stal-/manege eigenaar betaalde. De laatste loopt dus geld mis en de eigenaar van het paard heeft minder kosten aan stalling. Bijrijder maakt het weinig uit. Die heeft als het goed is een leuk paard te rijden in de les en kan een keertje vaker rijden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:35

Van een manege zou ik het nog kunnen begrijpen omdat er veel les gegevn wordt al dan niet met manegepaarden maar een privé pensionstal met 4 stallen, dan moet je heeeeeel veel les pakken om een piste continue bezet te houden

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:36

BrankaZ schreef:
chanel1985 schreef:

Juist dan is het wel een probleem. Bijrijdster betaalt dan de eigenaar van het paard en kan lessen volgen die ze voorheen aan de stal-/manege eigenaar betaalde. De laatste loopt dus geld mis en de eigenaar van het paard heeft minder kosten aan stalling. Bijrijder maakt het weinig uit. Die heeft als het goed is een leuk paard te rijden in de les en kan een keertje vaker rijden.

Maar ts staat op een kleine privé pensionstal, waar denk ik geen gropslessen enzo gegeven worden, en dan nog, ik heb in het verleden ook halve stal gedaan op een grote manege was geen enkel probleem

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:56

@chaos: maar dan betaal je dus eigenlijk 5 euro voor het exclusieve gebruik van de bak. Overige pensionners moeten wachten tot je klaar bent. Dat is in mijn ogen iets anders dan 5 euro neer moeten leggen voor het recht om in de bak te mogen gaan staan lesgeven, terwijl anderen daar ook gewoon rondrijden.

Overige ruiters hoeven geen last te hebben van iemand die les geeft in de bak. In een gemiddelde bak is het zelfs mogelijk om met goed fatsoen twee privélessen tegelijk te draaien (één voor, één achter) en nog een handvol pensionners zelf rond te laten rijden zonder dat je elkaar in de weg zit. Ik vind het een beetje van de zotte om daar dan ook nog extra voor te gaan betalen.

Als jij exclusief gebruik wilt van de bak, ja, dan moet je daarvoor betalen. Maar als jij in de bak les staat te geven terwijl anderen daar ook gewoon hun rondje kunnen doen vind ik dat anders (en dan doet het er niet toe of die er op dat moment wel of niet zijn).