paard scheren, nu te laat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bamsy

paard scheren, nu te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 10:24

vorige winter heb ik mijn paard 2x moeten scheren. dit jaar tijdig begonnen met dekens en redelijk kort kunnen houden. nou zweet ze de laatste weken om het minste geringste dus zit toch te twijfelen of ik ze niet zal scheren, maar een aantal paarden op stal beginnen al wat haar los te laten. mijn vraag is dus kan ik ze nog scheren? paard gaat ook op wedstrijd.

groetjes Angelique

Roos_s

Re: paard scheren, nu te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:27

ik zou nu niet meer aan scheren beginnnen. Bij ons verliezen de paarden ook idd de haren al wat. De wintervacht begint te verdwijnen dus ik zou niet meer gaan scheren...

Maar goed zullen vast mensen zijn die er anders over denken :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:29

jou paard even goed roskammen en kijken of er al haren beginnen los te komen. Als dit niet het geval is kan je nog scheren zonder risico de zomervacht te beschadigen...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:30

ik scheer het hele jaar door, en ik heb nog nooit gezien dat de zomervacht beschadigd is van het vele scheren ;)
maar, als je het niet ziet zitten om te scheren, kan je ook zo'n schuurblokje halen en daar alle haaren mee wegborstelen :))

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:42

M_D_H schreef:
ik scheer het hele jaar door, en ik heb nog nooit gezien dat de zomervacht beschadigd is van het vele scheren ;)
maar, als je het niet ziet zitten om te scheren, kan je ook zo'n schuurblokje halen en daar alle haaren mee wegborstelen :))

waarom scheer je het hele jaar door?? bij ons is dat in de zomer nl echt niet nodig??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:48

springruiter bij ons op stal doet doet dit ook. Maakt bij warme temperaturen echt wel uit... haar paarden stonden anders te zweten op stal. De zomervacht leek wel mooi terug te komen, maar ik zou zo'n paard toch niet graag in een regenbui hebben... Die worden toch door en door nat en zeker als ze regelmatig gewassen worden en afgespoten...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:48

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:38

Roos_s schreef:
M_D_H schreef:

waarom scheer je het hele jaar door?? bij ons is dat in de zomer nl echt niet nodig??

met iets minder vraagtekens zou het heel wat minder verwijtend overkomen ;)
doe het ook niet voor mijn lol hoor :?

hij is altijd zeiknat geweest, zowel op stal als in de wei, zowel swinters als zomers,
het schuim staat gewoon al op zijn lichaam, terwijl hij het zadel nog op moest krijgen...
dat had 3 enorme nadelen, swinters was hij heel snel snotterig etc, en zomers, door zijn zwarte vacht ook heel snel door de hitte bevangen (hij hijgerig, in paniek, niet meer tot rust kunnen komen etc) de eerste keer dat hij dat had kreeg ik zowat zelf een hartverlamming :') dus op een gegeven moment werd hij 3 maal daags door ons met koud water afgespoten en ging werd hij met het heetst van de dag op stal gezet...
dat verlichte wel iets... maar de keizer zou de keizer niet zijn als hij niet niet binnen wilde staan als de rest nog wel buiten stond :') dus sloopte hij de boel altijd...
daarnaast had het als nadeel dat hij door eht zweterige heel snel vervelend etc werd :)
dus toen besloot ik om hem swinters te gaan scheren (deed dit 1 keer in het jaar) echter kwam hij datzelfde jaar neit meer uit zijn wintervacht in de zomer...
tsjah, met een paardje wat als heel snel door de hittebevangen is is dat natuurlijk niet bepaald geruststellend... dus toen ook maar eens in de zomer het scheerapperaat er op gezet, en ik moet zeggen...
het is een verademing, zowel voor ons als voor hem, hij kan nu gewoon buitenblijven staan op het heetst van de dag, we hoeven hem niet meer aftespuiten met ijskoud water om hem verkoeling te geven, en daarnaast is hij ook niet meer door de hittebevongen geweest...
njaa 1 keertje nog maar, afgelopen zomer op concours stond hij aan de trailer en toen had hij het wel weer even, maar dat was denk ik een combi van stress(ik heb een paardje met stress op ander terrein) en de hitte...
dus dat is de reden dat ik mijn paard het hele jaar door scheer...
niet ideaal, maar ik heb er goede redenen voor ;)

lotusss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:40

bij mij hebben ze het afgeraden.
omdat de vacht voor de zomer er dan niet meer goed door heen komt

M_D_H

petitparis schreef:
springruiter bij ons op stal doet doet dit ook. Maakt bij warme temperaturen echt wel uit... haar paarden stonden anders te zweten op stal. De zomervacht leek wel mooi terug te komen, maar ik zou zo'n paard toch niet graag in een regenbui hebben... Die worden toch door en door nat en zeker als ze regelmatig gewassen worden en afgespoten...

die van mij wordt regelmatig gewassen en afgespoten, en geschoren...
maar ik was hem wel elke keer met een phnutraal product die de natuurlijke vetten van een paard hersteld...
kost een beetje meer, maar daar door kan mijn paard ook lekker in de regen buiten blijven staan...
iets wat hij heel leuk vind :')

M_D_H

lotusss schreef:

ze raden het bij iedereen af :))
maar ik heb meerdere paarden gezien die wel een mooi zomervachtje nog hebben hoor ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:47

Als je echt volop traint zou ik toch het risico nemen en die bontjas eraf halen.
Probleem is gewoon dat als ze zo nat worden van het rijden je ze niet meer droog krijgt...of je moet een solarium hebben.
Scheren en een extra onder deken is dan denk ik beter dan een paard nat onder een dek te zetten.
Stel hij komt er deze zomer niet mooi uit, kan je hem alsnog een keer scheren.
Wel goed blijven poetsen, dat vergeten veel mensen omdat ze natuurlijk niet zo vies worden met een dek op en zo´n gladde vacht.
Dat stimuleert weer de haar groei.
En met echt lekker weer, overdag het dek af, al is het maar een paar uurtjes.

lotusss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:52

M_D_H schreef:
lotusss schreef:

ze raden het bij iedereen af :))
maar ik heb meerdere paarden gezien die wel een mooi zomervachtje nog hebben hoor ;)

oke, die van mij hoeft maar iest druk te maken en zweet hij al mega...
en dat is dan zonder deken...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:54

ja precies, dat had die van mij dus ook :))

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:27

Ik heb mijn eigen paard vorige week voor de 2e keer laten scheren, het moet dus nog gewoon kunnen. En hoezo zou zijn zomervacht er dan niet goed doorheen kunnen komen???

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:19

geen idee...
ik ken zat paarden die wel een mooie zomervacht krijgen ;)
volgens mij is het gewoon een fabeltje :)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:46

Scheren is nooit te laat om te doen, wanneer je er daarna maar wel een warme deken overheen legt. Anders kan hij het weleens heel erg koud krijgen. Door een wintervacht kun je makkelijk komen hoor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:54

het gaat niet om de wintervacht ;)
het gaat er om of het te laat is vanwege het verharen etc ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:44

kan best hoor. ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan en pony kreeg daana gewoon een mooie zomervacht.

entless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:00

Mijn Tinker is vorrige week ook nog geschoren, het was niet te doen met zweten.
Volgende week (als het iets beter weer is) worden er op stal ook weer een aantal paarden geschoren.
Wij kregen het advies om het nu te doen en niet later ivm verharen.
Dan kan een deel al terug groeien voor het gaat verharen.
Ik weet niet in hoevere dit waar is, maar ik kan weer rijden zonder een zweten paard terwijl ik nog niet eens bij de bak ben (10 min stappen)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:05

Arme endurance paarden, die scheren ze vaak vrolijk het hele jaar door :j .

Overigens schoor ik mijn fjord ca 4 a 5 x per winter en dan de laatste keer vaak eind april begin mei.
Aangezien die anders voorzien van bontjas echt niet van plan was haar beste beentje voor te zetten,
vond ze veels te warm.

Nooit problemen gehad met zomervacht.
Graaft in archief..
Zomervacht.. en toen voor het laatst geschoren op 2 mei..
http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SG_5i ... %20522.JPG

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:10

Wij scheren wanneer het nodig is, of het nu september is, januari of april. Nog nooit geen nadelen van gezien etc.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:25

Hou dr rekening mee dat hoe vaker je scheert de vacht slechter word, en je steeds vaker moet scheren.
Maar het vriest nu nog, dus scheren moet best kunnen, als je goede deken erop doet..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:37

Als je netjes scheert, doe je niets met de haarwortels, dus gebeurt er niets met het haar wat er volgende keren uit moet komen.
Keer ruien en alles is weer vergeten, nieuwe haren, nieuwe kansen.

Vacht wordt van scheren niet slechter, wel stuk korter. (maar dat was de bedoeling)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:04

Smurffie, volgens mij is dat gewoon een fabel. We hebben onze merrie 2 jaar terug 2 x moeten scheren, vorig jaar maar 1 x en dit dit jaar ook maar 1 keer.