Een paddock midden in de bossen. Naaldbomen giftig of niet.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

boshuisje

Een paddock midden in de bossen. Naaldbomen giftig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:23

Sinds kort hebben we een vakantiehuisje gekocht midden in de bossen van Essen.

We hebben daar een paddock met daarin 20 naaldbomen en andere struiken en varens.
De bedoeling is om de struiken en varens te verwijderen, naaldbomen mogen niet verwijderd worden.

De paddock was 10 jaar geleden voor het laatst in gebruik geweest dus kon ik niet aan de vorige
eigenaar vragen met welke struiken en bomen ik rekening moest houden ivm giftigheid.

Welke paardeneigenaren "waarvan hun paarden in het bos staan" kan mij
vertellen of de schors van naaldbomen gevaarlijk zijn voor paarden.
En hoe zit het met de naalden die van deze bomen vallen? Want eenmaal opgeruimd ligt
het een dag erna er weer vol mee.

Waar moet ik eventueel nog meer rekening mee houden betreft bosvegetatie?

groetjes.

nannyrana7

Re: Een paddock midden in de bossen. Naaldbomen giftig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:54

nou laatst idd een stukje in de telegraaf zien staan dat je daar wel mee uit moet kijken hoe het toppic even in de gaten ben erg nieuwsgierig.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:18

Mijn paarden staan in een paddock met bomen (ook naaldbomen). Heel soms nemen ze een hapje en ruiken ze naar kerstboom. De naalden op de grond komen ze niet aan en de schors eigenlijk ook niet.

Qua tips mbt bosvegetatie:
- ik loop alles regelmatig na want vreemd genoeg komt er (bij mij) van alles uit de bodem omhoog. De vorige eigenaren hebben kennelijk zo nu en dan rotzooi begraven (cassettebandjes, stukken puin, etc etc).
- als de omheining goed staat dan lekker laten staan want het is een hele klus om palen te zetten (boomwortels).
- struiken etc rond je omheining mogen niet tegen het stroomdraad komen dus koop een goede snoeitang.

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:10

Ik had ook gehoord dat paarden de naaldbomen negeren nadat ze ervan hebben geproefd maar aangezien ik een houtbijter heb zal ik het maar even moeten aankijken, ben eigenlijk bang dat hij te veel van die hars naar binnenkrijgt, maar het lijkt mij wel lekker ruiken zo'n kerstboompaard, hahah.
Zowiezo duurt het nog een aantal maanden voordat ik ze erin gaat zetten dus kan ik het allemaal nog glad gaan maken.

Ja inderdaad, bij ons ligt er ook allemaal rotzooi die ineens opduikt uit de grond zoals plastic, flesjes-glas, schuim en weet ik nog wat allemaal meer. Zou je eigenlijk helemaal niet verwachten in zo'n schoon bos.
Het lijkt wel of bosgrond veel meer in beweging is als land of bouwgrond.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:48

Een soort van ezelsbruggetje: alles wat groen blijft in de winter is giftig.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:03

Van naaldbomen weet ik niet of deze giftig zijn , maar taxus is dodelijk voor paarden .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:12

Paarden ( en andere dieren) kunnen niet goed tegen naaldbomen wanneer ze ze eten. Heeft laatst nog een stukje van een dierenarts hierover in de krant gestaan. Dieren kunnen er suf van worden en pijn in de buik van krijgen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:19

aslo schreef:

Ja, klopt.
Die vegetatie kan je maar beter wel verwijderen.
Heb je enig idee met welke soort naaldboom je te maken hebt?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:42

Je zou als je paard de bomen kaal gaat eten ook gaas rondom de stammen kunnen doen tot vreethoogte.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:35

Als ze eraan zitten zou ik idd zo'n gaasmat errond doen, maar paarden vinden naaldbomen ook niet bepaald smakelijk dus normaal blijven ze eraf (hoewel mijn paarden net ondanks de bult hooi liever begonnen aan mijn stekelige rozenstruikjes, snif)

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:19

MarvanTom schreef:
aslo schreef:

Heb je enig idee met welke soort naaldboom je te maken hebt?

Nee, geen idee wat voor soort naaldbomen het zijn maar ik weet wel dat ze stuk voor stuk 15 meter of meer hoog zijn
en ze ontzettend veel naalden verliezen. Daarom ben ik ook benieuwd of deze giftig kunnen zijn. Alhoewel deze niet groen maar bruin zijn.

En zo'n gaasmat erom heen wikkelen is natuurlijk ook wel een super idee!! Dan is het probleem natuurlijk
meteen opgelost, thanx!!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:05

Mijn 2 ponies(Tinker/Shet) staan ook in de bossen.
Mijn ervaring is dat ze van de naaldbomen afblijven.
Staan er al 10 jaar en niets aan de hand.....
Eiken,Beuken enz. daarintegen knagen ze aan alsof het bevers zijn... _-:(
Wel even checken of het echt Spar/Den soorten zijn en geen taxus.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:44

aslo schreef:

Er is een heleboel dat groen blijft in de winter en niet giftig is.

Ik heb laatst gevraagd voor de alpacas, maar kerstbomen zijn niet giftig van alle andere naaldbomen weet ik het niet.

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:24

Ik heb het nog even nagezocht maar de bomen die bij mij in de paddock staan is de grove den.
In de grove den zitten teer, hars en er word terpetine van gemaakt!
Nou nou, dat is geen lekker goedje.
Dat is leuk om er een grenen meubeltje van te
maken maar niet goed voor het paardenbuikje.

Dus dat word kippengaas scoren!

Verder kan ik geen enkele info vinden betreft gif van de dennennaalden die van de bomen
zijn afgevallen, dus als iemand
hier iets van weet dan hoor ik het graag.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:39

Weet je, als je je paarden genoeg voert (ruwvoer), dan zullen ze heus niet zomaar gaan knagen aan planten/bomen die giftig zijn. Ze hebben instinct genoeg om te weten wat ze wanneer wel of niet moeten eten. Tenminste dat is mijn ervaring. 1 van mijn paarden had een hoefzweer en weet je wat ze deed, ze zette haar voet in de speciekuip met water. En dat telkens weer. De DA vond geen zweer maar de HS wel! Slim paard.

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:52

Helaas zijn niet alle paarden hetzelfde want die van mij eet zelfs geteerde balken en
planken van de stallen en omheining, bah viespeuk.

Gelukkig was ik er altijd snel bij want anders
had hij allang het loodje gelegd. Daarom ben ik blij dat ik in ieder geval een oplossing
heb met de naaldbomen.

Zowiezo zal hij niet te kort komen aan hooi en allerlei speeltjes voor afleiding. Maar helaas
zal hij het knagen nooit afleren en de toekomst zal het uitwijzen of hij het gaas om de naaldbomen
als flos gaat gebruiken, hahah.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:02

En als je gewoon een aantal dierenartsen belt voor informatie,.. die zullen het misschien wel weten toch ?
Goede boomkwekers navragen ?

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:15

kavama schreef:
En als je gewoon een aantal dierenartsen belt voor informatie,.. die zullen het misschien wel weten toch ?
Goede boomkwekers navragen ?

Mijn DA weet hier niets van dat had ik inmiddels al nagevraagd.

Ja dat is waar, kan het natuurlijk ook navragen (boomkweker) of de naalden giftig zijn maar aangezien er helemaal niets
op google is te vinden denk ik ook niet dat zij dat weten betreft met paarden.
Maar goed... niet geschoten is altijd mis.

Maar ik heb in ieder geval een oplossing met het gaas, dus bedankt voor jullie reacties, groetjes.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:45

Oplossing van gaas is goed, je kunt daarbij ook wat andere takken/stammen in de paddock gooien waar hij dan wel aan mag knabbelen (wilgen of berken). Amuseren ze zich bij ons uren mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:17

http://www.dierenforum.nl/forum/website ... web_id=874
Gaat over konijnen, maar goed :+
Naaldbomen; alle onderdelen giftig.

Spar:
"De kerstboom is giftig !
De spar heeft in zijn naalden een vluchtige olie, met als hoofdbestanddeel terpenen. Dieren, vooral honden en katten kunnen het gif binnenkrijgen doordat ze aan de takken kauwen of van water gedronken hebben waar naalden in gelegen hebben of waar de stam in staat. De verschijnselen zijn braken, diarree, mond-keelholteontsteking, maagdarmproblemen en algehele malaise."

http://www.hollandsekrielen.nl/Giftige%20Planten.htm
Grove Den staat op de lijst

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:23

Konijnen en kippen met paarden vergelijken is als appels met peren vergelijken. Ik heb m'n eerste paard altijd tussen de grove dennen gehad, en daar nooit problemen mee gehad. Spar (kerstboom) stond er ook, alleen in het voorjaar wilde ze wel eens wat groene topjes eten, verder werd die met rust gelaten.

Wel raar dat ze zo veel naalden laten vallen. Heb me laatst laten vertellen dat grove den een bepaalde levensduur heeft, die niet zo idioot lang is, en dat ze, als ze tegelijk geplant zijn, ook vaak massaal afsterven. Zou dat bij jullie het geval kunnen zijn?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:08

Volgens mij valt het meestal wel mee met het eten van naaldbomen en naalden .

Let in zo'n omgeving wel heel goed op:
- vingerhoedskruid --> zeer giftig
- Taxus --> zeer giftig
- varens --> volgens mij niet echt heel giftig, maar ook niet goed
- nachtschade --> valt in bos vaak wel mee, maar wel zeer giftig
- evt. paddestoelen --> zeer wisselend, maar kunnen echt giftige bij zitten

De meeste planten die met opvallend mooie bloemen bloeien in het bos (bv vingerhoedskruid) zijn giftig.
Die staan niet het hele jaar rond -zichtbaar- in het bos. In de herfst verdwijnen ze, in de winter zie je ze niet, en in het voorjaar komen ze weer tevoorschijn.

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:00

mysa schreef:
Konijnen en kippen met paarden vergelijken is als appels met peren vergelijken. Ik heb m'n eerste paard altijd tussen de grove dennen gehad, en daar nooit problemen mee gehad. Spar (kerstboom) stond er ook, alleen in het voorjaar wilde ze wel eens wat groene topjes eten, verder werd die met rust gelaten.

Wel raar dat ze zo veel naalden laten vallen. Heb me laatst laten vertellen dat grove den een bepaalde levensduur heeft, die niet zo idioot lang is, en dat ze, als ze tegelijk geplant zijn, ook vaak massaal afsterven. Zou dat bij jullie het geval kunnen zijn?

Ik heb geen idee waarom ze zo massaal uitvallen? Het is een immens groot naaldbomen-gebied met bomen van 15/20 meter hoog. De eerste 10/15 meter is de stam tak- en naaldloos en de laatste meters zijn begroeid met takken en naalden. Zoiets als palmbomen dat de uiteinden alleen begroeid zijn.

Volgens mij zijn die bomen stokoud anders kunnen ze niet die hoogte krijgen.
Als ze idd maar een bepaalde levensduur hebben dan moeten we ong 150 naaldbomen gaan kappen want zoveel staan er in onze tuin. |(

Kan jij nagaan waar je die informatie vandaan hebt want dan wil ik gelijk op onderzoek uit, bedankt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:36

Een van m'n buurtgenoten wist het te vertellen, die man woont hier al ongeveer 30jaar, en doet/deed ook veel met brandhout. Ik zal het hem nog even vragen, en anders misschien de houtvester, als ik die te pakken krijg. Grove den is nooit eeuwenoud hoor, dat redden ze niet.

Edit: al lees ik nu ergens dat ze wel ouder kunnen worden. Hmmm, ik zal ook nog eens googelen. Je weet dus wel zeker dat het de grove den is, en niet bijv.Douglas?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:40

Plaats anders eens een foto.