Sinds 5 dagen ben ik de trotse eigenaar van automatische drinkbakken in de stal. Echt een luxe na 6 jaar met emmers te hebben geklooid. Maar ja, mijn paarden zijn het totaal niet gewend. Mijn 1,5 jarige hengst drinkt het water wat in het bakje staat op en laat het erbij. Mijn 2,5 jarige merrie vind het bakje op zich al eng.. En mijn 14 jarige merrie drinkt het leeg en likt aan de lepel maar heeft nog niet het besef dat ze haar neus tegen de lepel moet drukken. Ik snap dat het tijd nodig heeft, maar heeft iemand ervaring ermee hoe lang dat gaat duren en zijn er nog nuttige tips om deze situatie te versnellen?
De bakjes hebben dus een lepel welke niet al te stug zijn. Ze sputteren niet en maken ook niet overdreven veel lawaai.. De paarden staan alleen s;avonds op stal, overdag staan ze buiten met bakken water.
Wij legden een stukje appel/wortel in dat bakje. Wel groot genoeg dat het niet onder de lepel vast kwam, maar de paarden moesten toch ver genoeg met hun neus er in om het te pakken. Eerste keren schrokken ze wel van het geluid, maar ze snapten het zo!
MyrtheJ
Geplaatst: 17-01-11 22:59
ik heb het aangeleerd door wanneer ze staan te drinken zelf eens tegen de lepel aan te duwen het kwartje viel al snel toen... een andere manier zou ik ook niet weten.. Wachten tot ze genoeg dorst hebben om zelf te gaan proberen is ook niet echt handig..
nynke55
Geplaatst: 17-01-11 23:00
Even wat lekkers in het bakje? Kleine stukjes appel of wat appelmoes, zodat ze hun hele snoet er in moeten steken.
cYn
Geplaatst: 17-01-11 23:00
Ik weet niet of het helpt, maar je kunt het altijd proberen...(als je dat nog niet gedaan hebt haha ). Als je paardje het water opdrinkt in de drinkbak, tegelijk met je hand een beetje op de lepel duwen zodat het water gaat lopen? Verder zou ik echt geen oplossing weten... succes ermee!
Orchidee21
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-11 23:01
Bedankt ik ga het morgen proberen met een dikke wortel. Voor nu heb ik nog een emmer water in de stal staan hoor. Wil ze natuurlijk niet laten uitdrogen omdat ze het nog niet snappen.
Rrasp de wortel dan fijn. Een dikke wortel pakken ze eruit en doet de lepel nog niks.
pmarena
Geplaatst: 18-01-11 02:45
Inderdaad gewoon het waterbakje vol laten stromen , en als het paard gaat drinken , zelf de lepel indrukken zodat er water in stroomt. Dan kunnen ze wennen aan het geluid , en het gevoel dat jouw hand omlaag gaat (en hun snoet door het zakkende water omdat ze aan het drinken zijn) en er dan water bij komt. Gaandeweg de snuit de druk op de lepel over laten nemen , doordat het paard het laatste restje water wil hebben en dus al onderin het bakje aan het drinken is
Beetje met gevoel spelenderwijs het paard de druk op de lepel over laten nemen
bovenstaande al geprobeerd en bij de ouwe en de jongste gaat dat goed, alhoewel ze nog niet de druk met de snuit overnemen. ze staan me allebei erg dom aan te kijken.. De 2,5 jarige daarintegen is erg bang voor het geluid. Als ik dat doe springt ze een meter achteruit
Als ik de wortel fijn ga raspen komt het onder de lepel terecht waardoor wellicht een zooitje wordt onderin.. maar miss proberen waard. We gaan het proberen, vannacht werkte het nog niet...
cloris
Geplaatst: 18-01-11 12:52
Mijn shet is het nooit gaan snappen, daar heb ik uiteindelijk de waterbak weggehaald een kraantje gemaakt zodat ik makkelijk een emmer kan vullen die in de stal hangt.
ag jee, hoop toch echt dat mijn paardjes het wel gaan snappen, anders komen we weer bij de emmers uit..
Sheran
Geplaatst: 18-01-11 13:03
Ik zou niet de hele tijd die andere emmer ook in de stal laten hangen, dan kiezen ze al snel de makkelijkste weg
Rintah
Geplaatst: 18-01-11 13:04
Orchidee21 schreef:
ag jee, hoop toch echt dat mijn paardjes het wel gaan snappen, anders komen we weer bij de emmers uit..
maar met bovenstaande oplossing hoef je dan niet meer te sjouwen met volle emmers hopen dat ze het allemaal doorkrijgen, succes
M_Vainqueur
Geplaatst: 18-01-11 13:06
Dierenarts heeft ooit tegen mij gezegd: Een paard dat dorst heeft weet zn water altijd wel te vinden! Dus eerst zal die het bakje leegdrinken, totdat die per ongeluk tegen de lepel aankomt en dan is het heel snel geleerd;) Dus emmer weg, en proberen maar! En als ze overdag buiten staan ofzo?? dan overdag een emmer in de paddock dat ze dan iig kunnen drinken als ze het écht niet doen(maar dat kan ik niet geloven!)
als ze dorst hebben, snappen ze ineens perfect hoe het werkt.
Mijn ezel had ook nog nooit een automatische drinkbak gezien, ik heb 2 soorten hangen: zonder lepel, die vanzelf weer vult (schapendrinkbak) en met lepel. In het begin dronk hij alleen maar uit de bakjes zonder lepel, maar toen het ging vriezen, gingen die dicht en toen dronk hij het bakje leeg uit de bak met lepel, wachtte tot een paard het bakje vol had laten lopen en zoop het dan weer leeg. Dit heeft een maandje geduurd en nu durft hij het zelf.
Die van mij kent het wel maar is na het verhuizen naar een andere stal bang geworden en doet het niet zelf, de eigenaar en ik staan een paar keer per dag erbij zodat hij dan kan drinken, als wij het water laten stromen drinkt ze wel.
Misschien grof... Maar ik heb mijn vorige vzpaard gewoon laten staan... Ik deed elke keer heel klein laagje water in het bakje. Ze heeft dorst gekregen na 1/ 1.5 dag en is toen gaan sabbelen en had toen héél rap door hoe het werkte.
Ze vertikte het gewoon omdat ik elke keer weer dat bakje vol liet stromen.
petitparis
Geplaatst: 26-01-11 16:26
zo lang je een emmer in de stal zet gaan ze niet proberen... dus emmers weg en regelmatig water aanbieden om te kijken of ze dorst hebben (dus best in het weekend ofzo) Hebben ze dorst ze naar het drinkbakje leiden en als ze het water wat erin staat opdrinken, zelf op de lepel duwen en dit meermaals herhalen. Een paard met dorst doet moeite eentje dat uit een emmer kan drinken niet
dit probleem hadden wij dus ook. Wij hebben op advies van de dierenarts gekregen: leg er wat brokken in ze gaat er van eten. Ze merkt dat dat geluidje niet eng is (daar was de vrees). Ze drinkt nu gewoon uit de emmer. Wij hebben ook zo'n drinkbak buiten geplaatst, wouden we altijd al doen maarja door die vrees lukte het niet....... nu wel.
Printemps
Geplaatst: 26-01-11 18:31
mijn paard was ook geen automatisch drinkbak gewent en ik kreeg het advies om een klein laagje water erin te laten staan. ze had het binnen een halve dag door maar dat komt deels ook omdat ze altijd heel ruw water drinkt! en je dus op moet passen als je ernaarst staat en ze is aan het drinken!
loulou
Geplaatst: 26-01-11 22:18
ik geeft ze gewoon geen ander water. doe dit bijvoorbeeld in het weekend of een vrije dag, dan kun je ze eventueel een paar keer per dag laten zien waar ze water moeten 'zoeken' en hoe het werkt. als ze dorst hebben leren ze snel. en als ze echt niet drinken zie je dit snel, een paard valt dan in bij de flanken. dan gewoon wat vaker zelf de lepel induwen.
als je ze water blijft geven uit emmers zullen ze het ook niet snel leren.
Hur_by
Geplaatst: 26-01-11 22:32
geen emmer met water in de stal zodat ze daar niet uit kunnen drinken en eem beetje musli in de zelfdrinkers die paarden hebben het dan zo in de gaten en als je weg gaat de drinkbakjes even vol water doen dan kan je smorgens zien wie het op heeft en wie niet. en dan weten ze waar water is
rea
Geplaatst: 29-01-11 00:26
Je moet zo'n drinkbakken zo monteren dat ze een beetje naar achteren hellen. Daardoor moet het paard met zijn mond helemaal tot achterin om dat laatste water te hebben en drukt dan automatisch op de lepel. De mijne drinken uit zo'n koeiendrinkpomp en hadden het systeem snel door. Al drinkend duwen ze de "lepel" steeds verder naar achteren want daar zit nog water. Wanneer ze lossen omdat alles op is, loopt het bakje terug vol en begint het van voren af aan. Die drinkpomp staat wel op een verhoog, anders kunnen paarden hun kracht niet gebruiken om te duwen.