Hoe ratten wegkrijgen bij de paardenstal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

imposantje

Hoe ratten wegkrijgen bij de paardenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:35

Hoi allemaal,

Afgelopen zomer heb ik behoorlijk last van ratten gehad, een stuk of 5 gevangen en van de herst/richting winter geen rat meer gezien.
Nu is er gisteren weer een gesignaleerd, ik heb al rattenvallen staan.
Weet iemand nog meer tips om ratten weg te krijgen bij stal?
Ben niet zo'n rattenfan.....:(

Alvast bedankt!

Annemeik

Re: Hoe ratten wegkrijgen bij de paardenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:37

Een stalkat nemen?

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:38

we hebben een buitenstal, dus dat is niet zo gemakkelijk
Verder wel een goede tip, bedankt!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:39

Heb je al je voer goed afgesloten? Slingerd er niets? Als ratten niets te eten kunnen vinden gaan ze ergens anders heen lijkt mij?

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:40

idd een kat.:P De kat komt zelfs op mijn gegil af als ik een rat zie... Springt die gekke kat meteen boven op de stal. Alleen pas op, want katten nemen dode ratten graag mee in huis...

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:40

Alles is afgesloten.
In kisten en bakken, dus eten kunnen ze niet, behalve bij mijn oudere merrie, die knoeit nog wel eens :(

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:41

Zorg dat je het voer van je paarden goed afsluit, zo kunnen ze iig nergens aan. Ik neem aan dat je geen katten hebt? Dan kan je eventueel gif kopen. Let er wel op dat je het goede gif koopt, er is vanalles op de markt maar ratten zijn erg slim, je moet iets kopen dat langzaam werkt, vaak eten ratten namelijk een beetje, als ze erg ziek van worden, eten ze het nooit meer, wanneer het dus langzaam werkt, blijven ze er wel van eten, probleem opgelost ;)

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:42

We hebben 1 jong katje, maar die komt nog niet buiten, is nog niet in staat om dieren te vangen...is nog behoorlijk jong.

krokatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:43

Bij stallen hoort eigenlijk gewoon een kat. Het is er lekker warm en er is altijd wel wat te eten(ook vijgen)
Het is echt de enige manier om ratten en muizen en ander gedierte weg te houden uit je stallen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:43

Gebruik je (vang)kooien? Dan is het verstandig om deze, nadat je één rat gevangen hebt, de kooi op een andere plek opnieuw klaar te zetten. Ratten zijn zo slim om nadat er eentje op een bepaalde plek gevangen is, dit te onthouden en deze "route" niet opnieuw te gebruiken. Plaats de vallen ook strak langs muren of andere loop-routes. Niet van de kant af of in 't midden van een ruimte.

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:44

imposantje schreef:
We hebben 1 jong katje, maar die komt nog niet buiten, is nog niet in staat om dieren te vangen...is nog behoorlijk jong.

Als je dan rattenkorrels gaat kopen, zorg ervoor dat je kitten er niet bij komt! Hou het spul ook uit de buurt van je paarden :)

__Nienke

Zorgen dat alles afgesloten is en de ongediertebestrijding van de gemeente bellen. Die komen (bij ons in ieder geval) gratis om gif weg te hangen/leggen.

krokatt

ow *D ...ik zie net dat je een kat hebt..hij moet alleen nog groeien Hihi

Annemeik

Neem je jonge katje wel gewoon even mee naar buiten, alleen een kattengeur al is vaak al afschrikwekkend voor een rat ;)

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:46

Annemeik schreef:
Neem je jonge katje wel gewoon even mee naar buiten, alleen een kattengeur al is vaak al afschrikwekkend voor een rat ;)

Klopt, maar omdat ze zegt dat een van haar paarden wat knoeit met haar eten, wagen ze die kans wel hoor, ratten zijn hardnekkig, vooral in de wintermaanden ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:47

Dus opruimen als er geknoeid is ;)

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:51

Annemeik schreef:
Dus opruimen als er geknoeid is ;)

Dat sowieso, wanneer je er trouwens echt niet vanaf komt, zou ik profs. Inschakelen

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:13

Wij hebben er ook last van gehad, nu lijken er geen meer te zitten ik zie nu alleen nog af en toe een muis maar die maken niet zo veel schade als ratten. Wij hebben met klemmen en rattengif gewerkt en hebben 2 jack russels en 1 kruising die hebben er ook veel gevangen en de honden zijn net als een val veel effectiever als een kat. Ze bijten ze meteen dood, mischien heel cru, maar de ratten veroorzaakte veel schade bijv tegels die verzakken waar ze hun holen onder hadden. Misschien ken je iemand met een hond die jaagt en gemotiveerd is om ratten te vangen. Wij waren ook radeloos en hadden bijna profs ingeschakelt maar als je er echt niet af komt zal ik als ik jou was toch profs inschakelen.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:18

Hond, kat? Onze hond pakt de muizen of ratten wel & de katten gelukkig ook!
Me vader kwam laatst met een rattenval aan, een plastic bak met een gat er in en daar moet je dan rattegif in doen. Maar ja rattegif moet je wel goed om denken dat andere dieren het niet op eten.
Suc6 met de rattenjacht!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:20

Zet de viese kattenbak in de ruimte waar de ratten komen,hier werkt het goed. Ook voer ik de katten op een plek waar ik ongedierte heb.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:29

gewoon speciaal rattengif gebruiken en ervoor zorgen dat daar geen andere dieren bij kunnen komen en er voor zorgen dat er niks anders is te eten voor de ratten .

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:38

Geen oud voer of wortels ed op mesthoop gooien, daar komen ze ook op af. Daarnaast prullenbakken ook goed afsluiten en de rest is al zo'n beetje gezegd.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:02

Wij hebben ook een rattenplaag. Er lopen bij ons op stal lopen wel 3 katten. Maar het helpt voor geen reet. Die rot beesten knagen al mn hooinetten aan stront...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:08

Ik heb misschien wel een oplossing, maar is wel beetje vies/eng misschien zielig.
wij hebben ook een ratten plaag gehad, echt heeeel veel ratten, zaten bij de paarden, aten de eieren onder de kippen vandaan, en het waren er zoveel dat de 2 doorgetrainde boerderij katten en niet tegen op konden.
Wil je weten wat bij ons de oplossing was? stuur ff pb. anders heb ik straks heel bokt over me heen.. haha

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:14

Weet je toevallig of het zwarte of bruine ratten zijn ?
Bruine ratten bestrijden is het eenvoudigst!
Een bruine rat neemt zijn eten mee naar het nest, je neemt wat rattengif, stopt dit in een zakje, dichtknopen, even door de overige korrels heen halen dat er een beetje geur aan zit :)
De rat neemt het eten mee naar zijn nest, en roeit heel de familie uit!

Een zwarte rat is iets lastiger, die stuurt zijn jongen er op uit, het jong proeft! het jong gaat dood maar het volwassen dier blijft leven, en het volgende nestje is toch al onderweg.
Zorg dat je klemmen hebt staan op de vluchtroutes, normaal rennen zie hier langsaf, met een beetje geluk slaan ze een keer op de vlucht en gaan ze er in paniek over heen!