paardenwelzijnswet: kan bokt geen voorstel maken ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

paardenwelzijnswet: kan bokt geen voorstel maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:10

De sector paardenraad vertegenwoordigd de paardenbedrijven, maar wij als voornamelijk recreatieruiters vertegenwoordigen misschien wel een nog groter paardenbestand.

In plaats van af te wachten waar men mee gaat komen kunnen we misschien zelf iets op papier zetten. Eerst inventariseren welke voorstellen er zijn zoals bijvoorbeeld

1. paard moet gezelschap hebben
2. paard moet minimaal X uur vrije beweging per dag hebben
3. verbieden van stands
4. prikkeldraad

en dan via een enquete (meeste stemmen gelden) een voorstel aanbieden ?

Misschien zijn er communicatie studenten of medewerkers die zoiets uit kunnen werken ? Ik heb er helaas geen tijd voor :D

Anoniem

Re: paardenwelzijnswet: kan bokt geen voorstel maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:12

Goed plan!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:08

Ik denk dat dit weinig zin heeft. Iedereen die inspraak heeft op het houden van hun paard doet toch wat hij zelf wil. En ik denk niet dat wij daar verandering in kunnen brengen behalve goede informatie geven.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:14

En welk doel heb je hiermee voor ogen?

De Sector Paardenraad heeft geen vertegenwoordiging vanuit de particuliere sector. (lees recreatieruiters)
Ik denk dat als je iets dergelijks wilt doen dat er eerst vertegenwoordiging zal moeten komen om serieus genomen te worden.

Je initiatief is goed alleen is het zonde wanneer er veel tijd in zoiets word gestoken als je toch geen inbreng hebt.

Daarnaast zul je je voorstellen moeten onderbouwen met onderzoeken om aan te tonen dat het wel degelijk verbetering oplevert. Daar schort het hier nog weleens aan op bokt. Er word veel geroepen maar weinig aangetoond.
Zou je je voorstellen willen staven met onderzoeken zal er veel tijd, geld en moeite ingestoken moeten worden. Ik denk dat er hier op bokt maar weinig mensen daar aan bij willen dragen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:19

Kansloos. Als je kijkt hoe hier op Bokt de aanhangers van de verschillende stromingen binnen de paardenhouderij elkaar met enige regelmaat in de haren vliegen over wat er aan elkaars manier-van allemaal wel niet deugt, dan is het volstrekt helder dat er door 'Bokt' nooit een voorstel mbt. paardenwelzijn in elkaar getimmerd kan worden waar 'iedereen' hier het mee eens is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:37

Wat misschien wel kan: je giet de punten op de agenda van de paardenwelzijnswet in enquêtevorm, en laat die invullen door bokkers.

Bijvoorbeeld:

1) prikkeldraad: ja/nee. Waarom?

2) weidegang: a) verplichten ja/nee.
Ja, een paard heeft het nodig
of
nee, ik wil niet dat mijn sportpaard een blessure kan oplopen (ik zeg maar wat!)
b) - 24/7
- overdag buiten, 's nachts binnen (of omgekeerd in de zomer)
- tussen 4 à 6u/dag
- tussen 2u à 4u/dag
- geen weidegang nodig, paard heeft genoeg aan het uurtje beweging als ik hem werk.

3) paard alleen houden verbieden? Ja/nee. Indien mogelijk, korte uitleg wat/waarom.

4) Tegen welke problemen loopt u aan als er verplicht wordt tot minimaal 12u weidegangdag?
Te weinig land, mag geen schuilhok zetten van de gemeente = geen beschutting, land houdt het niet in de winter, hooiland valt eventueel weg omdat het graasland moet worden, etc.

5) Welke problemen krijgt u indien u verplicht wordt om paarden met 2 te houden?
Te weinig land voor 2, financieel niet genoeg draagkracht bij zware medische kosten, tijdsgebrek, paard kan maar moeilijk samen met anderen door dominantie....

6) aan welke eisen zou iemand moeten voldoen om een paard te kunnen bezitten? Lijkt een "diploma" zinvol/haalbaar?
Kennis van paarden + houden van paarden, financieel sterk genoeg staan, verantwoordelijkheidsgevoel, zorgen voor goede huisvesting...

Die antwoorden kan je dan gewoon doorsturen naar de verantwoordelijken die deze wet erdoor willen krijgen. Er zijn al genoeg discussies geweest hierover, zo kan iedereen als particulier, handelaar, wedstrijdruiter en recreant zijn ei kwijt en de problemen waarmee ze eventueel geconfronteerd zouden worden.
Ik vind het goed dat ze het paardenwelzijn willen verbeteren, maar ik zou met die wet op een paar punten toch ook op een paar zaken vastlopen en dan bijgevolg moeten verkopen. De mijne kan namelijk echt met maar heel weinig paarden overweg wegens enorm dominant en een 2e kan er financieel voorlopig even niet bij. Kan ze wel bij verzorgpaard zetten, maar die krijgt dan weer paniekaanvallen (extreme verlatingsangst, geen idee vanwaar het komt) als je ze even uiteen wil halen, en gaat die mensen aanvallen.

Bokt is groot genoeg, er zit meer dan genoeg diversiteit van ruiters/paardenhouders op en iedereen kan zijn zegje doen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:40

EricPrast schreef:
Kansloos. Als je kijkt hoe hier op Bokt de aanhangers van de verschillende stromingen binnen de paardenhouderij elkaar met enige regelmaat in de haren vliegen over wat er aan elkaars manier-van allemaal wel niet deugt, dan is het volstrekt helder dat er door 'Bokt' nooit een voorstel mbt. paardenwelzijn in elkaar getimmerd kan worden waar 'iedereen' hier het mee eens is.

dat is het eerste wat ik ook dacht...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:41

Idd, leuk verzonnen, maar niet haalbaar.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 13:44

Nee, concreet voorstel zal niet haalbaar zijn via bokt dat realiseer ik me ook wel. Maar in plaats van te lopen klagen achteraf kunnen we wel onze mening geven via percentages

bv
26 % wil dat een paard minimaal 2 uur vrije beweging moet kunnen hebben
13 % wil dat een paard 8 uur vrije beweging moet hebben

Daarom de vorm van een enquete. Ik weet niet hoevel mensen er op bokt zitten, maar toch 1000den mensen. En die enquete zou niet bij de sector paarden ingediend moeten worden maar rechtstreeks aan de regering.

Als je met voldoende mensen bent, wordt er best naar je geluisterd hoor.

maarreh...t'was maar een idee he ? om iets constructiefs te doen ipv eindeloze topics over hoe slecht de voorstellen van de db en SP wel niet zijn ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:46

Ik denk dat de gemiddelde bokker meer kennis heeft over paarden, door het lezen en meepraten hier, dan die hele waaibomenhout-raad bij elkaar. ^)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:56

ach .. zouden een poging voor een opzet kunnen maken

beter dan de db dat doet ,
die zelfde db die aan de deur stond omdat schetlander swinters zonder deken stond
met inloop stal maar deze liever opgesloten in een 3x3 stal ziet staan
een andere shet met vriendjes op een zeeeer ruime paddock allergisch voor gras toch liever op de weide zag
hier 30 konijnen , vrouwtjes , voor de opvang kwamen brengen (waarvan er 17 zeer duidelijk te zien mannetjes bleken te zijn -
en maar klagen over de particulieren met hun gelegenheids nestjes..)
(en daarbij .. tellen die regels dadelijk ook voor de "wilde"paarden in nl ???)

- prikkeldraad zijn we het denk ik geheel overeens .. indien aanwezig zou een lijntje er voor moeten voldoen
- regelgeving dat men schuilstallen/mogelijkheid mag plaatsen ! al dan niet verplaatsbaar of minimaal een schutting !
veel paarden hebben daar genoeg aan
maar iig iets (en denk dan ook aan de zomer weide schuilen voor de zon
-idem voor zand MOGEN storten ook dat mag niet overal hoe krom het ook klinkt
- gezelschap van een ander paard is leuk maar niet voor ieder paard geschikt als zijnde samen op 1 stukje ..

denkt aan bv bijpaalde hengsten of ken bv een merrie waarbij echt eigenlijk een meter ruimte tussen de hekken in moet staan
omdat ze geen ander paard in de buurt accepteerd of een ruintje die echt alles aan blijft vallen
dus uitzonderingen moeten mogelijk zijn

een shire en een shet samen groomen ? neh ..

dus leuk maar weet niet of dit wel 100% realiseerbaar is

- iedere dag VRIJE beweging (voor de huidige situatie is een minimum van een uur voor de legio wel realiseerbaar..okee veel mensen zien liever meer (ook ik) maar laten we het even simpel houden )
sommige paarden staan ondanks voer water liksteen maatje etc echt na ff benen strekken weer voor het hek
zeker als het regent .. zijn er die er echt een hekel aan hebben water op het hoofd
onze shet zie je bij regen ok eerder in zijn loopstal staan dan bij windkracht tig of min zoveel
daarbij rekening houdend met situaties als paar weken terug dat sommige de stal niet uit konden bv
uiteraard blessures etc
-water en voer .. onbeperkt knabbellen(oud hooi of gras nu heeft nihil voedings waarde heeft wel
bezigheidstherapie en warmhouden tot gevolg) is een goede , doch indien paard stal paard is en benen mag strekken
kan het best wel heel even zonder ..
- minimale afmeting stal .. hebben we het dan over schuilmogelijkheid ? of dichte stal
te klein beperkt in bewegings ruimte te groot kan gevaren als vast rollen met zich meenemen
voor gesloten stallen zal er naar de grote van het paard gekeken moeten worden
shet of shire sheelt nog al wat ..
vroeger hanteerde men schoft x 1,5 .. wat zou men nu willen zien
- beetje modder regen sneeuw etc gaat een paard niet dood aan
maar daadwerkelijke mishandeling zoals te lange hoeven (let op je wilt geen minimnaal om de zoveel weken
hoefsmid bezoek verplichten .. ene paard is blij met 1 x per 6 weken andere 1 x per 4 weken volgende 1 x per 6 maanden
idem voor enten ed wil je niet verplichten ieder zijn vrije keuze)
daadwerkelijke mishandeling geconstateerd door 1 liefst 2 onafhankelijke dieren artsen strafbaar maken
na 1e officiele waarschuwing (uitgeschreven door instantie ? dieren politie ? indien er uiteraard geen sprake is van onmiddelike inbeslagname) bij herhaling boete of celstraf na meermaals of naar gelang ergte geval verbod op houden van

dus

- verbod prikkkeldraad als directe omheining , bij prikkeldraad weide een extra stroomdraad aan binnen zijde voldoet
- plaatsen en ook mogelijkheid tot plaatsen (vergunning wijs gemeentes ..) van minimaal wind/schaduw wand indien open vlakte / niets aanwezig
- iedere dag minimaal 1 uur vrije beweging (uitzonderingen ... a b c )
- water aanwezig op grootste (10 uur ?) dagdeel idem voor voer/knabbellen
- indien aanwezigheid dichte stal - afmetingen voor dichte stal minimaal schofthoogte x 1,6 ?
- bij zware mishandeling geconstateerd voor 2 onafhankelijke dierenartsen of bij meermaals herhaaldelijk (mensen verdienen 2e kans)
boete / celstraf / verbod op houden van naar gelang zwaarte overtreding door rechter in combi van die 2 da's te bepalen

denk dat "we" eerst eens naar de basics moeten kijken , een minimum wat voor iedereen haalbaar zou moeten kunnen zijn
zo krijg je ook geen welles nietus tussen verschillende stromingen ..

voordat er dingen verkeerd geint.worden .. mijn paarden staan 24/7 buiten op momenteel dus modder paddock lees omgeploegde weide , indien niet te nat (ivm omploegen ) op de grote weide met 24/7 loopstal alwaar 24/7 hooi/kuil/knabbelstro aanwezig met stenen uitloopt etc etc .. niet overal voor iedereen realiseerbaar ;)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:27

Helemaal top!!!!

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:43

Ik vind het een goed initiatief helaas geen tijd voor om zoiets in elkaar te zetten wel wil ik de enquete eventueel in vullen! :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:46

Ik vind het ook een goed idee, dan proberen we tenminste nog iets.....!!!
Ik zou heeeeeeeel graag iets concreets willen doen, maar kom ook niet om van de (vrije) tijd. Ik hou het even in de gaten hier.....

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:49

Ik denk dat veel niet mee willen doen want veel op bokt hebben hun paard in de winter op pension stal en dat paard komt niet buiten in de winter ..

maar ik vind het verder wel een goed idee :) maar denk dat het idd niet haalbaar is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:08

En hoeveel van die mensen willen niet ook juist dat hun paard meer buiten komt dan????
Het zou toch erg fijn zijn, als pensionstallingen verplicht zijn om voor meer mogelijkheden tot buiten staan te moeten zorgen? Daar zijn de ruiters toch ook mee gebaat, mits ze een paard wat vrijheid gunnen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:02

Ik zou graag nog een verbod willen hebben op de verkoop van hulpteugels aan niet proffesionele ruiters.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:27

Twiggy2008 schreef:
En hoeveel van die mensen willen niet ook juist dat hun paard meer buiten komt dan????
Het zou toch erg fijn zijn, als pensionstallingen verplicht zijn om voor meer mogelijkheden tot buiten staan te moeten zorgen? Daar zijn de ruiters toch ook mee gebaat, mits ze een paard wat vrijheid gunnen?

Ja maar een grote deel van die ruiters kijken naar de faciliteiten voor het rijden. Die kijken bijvoorbeeld is er een binnenbak? Gaan ze daar staan. En komen de paarden daar niet buiten. En ik bedoel niet iedereen hoor!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:34

Cowgirl schreef:
Ik zou graag nog een verbod willen hebben op de verkoop van hulpteugels aan niet proffesionele ruiters.

wanneer ben je een professionele ruiter?

Daarnaast kan men beter meer kijken welke dieren er echt mishandeld worden ipv te gaan miepen over hoeveel uur een paard buiten hoort te komen, en of je wel of niet de oren uitscheerd van een paard. Zoveel punten kunnen niet worden gecontrolleerd... Ook ben ik benieuwd of de dierenbescherming ook opdraait voor de kosten die gebeuren door ongevallen in de wei door de verplichte weidegang?

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:51

Cowgirl schreef:

Grappig hoe je dit brengt.
Als je de reglementen van je eigen organisatie leest staat er waarschijnlijk in dat je een profesional bent wanneer je er geld verdiend met bijvoorbeeld het trainen van paarden.
Dat houd in zodra er maar 1 persoon is die mij zou betalen om een paard te trainen (of ik het nu wel of niet ken) mag ik hulpteugels kopen.
Ik heb 0,0 ervaring met het berijden van paarden maar doordat ik betaald krijg om er 1 te trainen mag ik ineens wel hulpteugels kopen en dus gebruiken.

Dat houd dus in dat je 0,0 resultaat behaald met een regel hiervoor.

Als je een regel, zoals wat jij wilt, wilt invoeren zullen je eerst een heleboel duidelijke definities moeten maken.

Even mezelf quoten:
Citaat:
Daarnaast zul je je voorstellen moeten onderbouwen met onderzoeken om aan te tonen dat het wel degelijk verbetering oplevert. Daar schort het hier nog weleens aan op bokt. Er word veel geroepen maar weinig aangetoond.

Dit is dus ook op jou reactie van toepassing.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:51

hoe denken jullie over mijn voorstel ?
moet voor iedereen haalbaar zijn

de geen die meer weide gang wil , kan dat doen
( de geen weide heeft = paddock of in de bak los)
moeten iig met iets komen om absurde dingen te voorkomen of meer regulering dan we willen

Citaat:
- verbod prikkkeldraad als directe omheining , bij prikkeldraad weide een extra stroomdraad aan binnen zijde voldoet
- plaatsen en ook mogelijkheid tot plaatsen (vergunning wijs gemeentes ..) van minimaal wind/schaduw wand indien open vlakte / niets aanwezig
- iedere dag minimaal 1 uur vrije beweging (uitzonderingen ... a b c )
- water aanwezig op grootste (10 uur ?) dagdeel idem voor voer/knabbellen
- indien aanwezigheid dichte stal - afmetingen voor dichte stal minimaal schofthoogte x 1,6 ?
- bij zware mishandeling geconstateerd voor 2 onafhankelijke dierenartsen of bij meermaals herhaaldelijk (mensen verdienen 2e kans)
boete / celstraf / verbod op houden van naar gelang zwaarte overtreding door rechter in combi van die 2 da's te bepalen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:38

Takke schreef:
Cowgirl schreef:

Grappig hoe je dit brengt.
Als je de reglementen van je eigen organisatie leest staat er waarschijnlijk in dat je een profesional bent wanneer je er geld verdiend met bijvoorbeeld het trainen van paarden.
Dat houd in zodra er maar 1 persoon is die mij zou betalen om een paard te trainen (of ik het nu wel of niet ken) mag ik hulpteugels kopen.
Ik heb 0,0 ervaring met het berijden van paarden maar doordat ik betaald krijg om er 1 te trainen mag ik ineens wel hulpteugels kopen en dus gebruiken.

Dat houd dus in dat je 0,0 resultaat behaald met een regel hiervoor.

Als je een regel, zoals wat jij wilt, wilt invoeren zullen je eerst een heleboel duidelijke definities moeten maken.

Even mezelf quoten:
Citaat:

Dit is dus ook op jou reactie van toepassing.

Dan verbieden we toch gewoon de verkoop van hulpteugels aan wie dan ook.
Alhoewel je met een rood zakmes en een rol ductape ook nog wel hulpteugels kunt maken.

Onderzoek hoef ik niet te doen , een paar dagen met een filmcamera langs diverse rijbakken staan levert genoeg marteldrama op om daar zonder verder onderzoek uit te concluderen dat het niet bepaald gezond is voor een paard.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:05

Cowgirl schreef:
Onderzoek hoef ik niet te doen , een paar dagen met een filmcamera langs diverse rijbakken staan levert genoeg marteldrama op om daar zonder verder onderzoek uit te concluderen dat het niet bepaald gezond is voor een paard.

Onderzoek moet er ten alle tijde gedaan worden.
Dit om meerdere punten aan te tonen zoals bijvoorbeeld:
In hoevere verbeterd dit de zaak.
Hoe vaak komt het voor dat het niet goed gaat.
Wat zijn de gevolgen voor het paard.
Is het door middel van scholing mogelijk dat er verbetering komt.

En zo kan ik nog wel doorgaan met punten.

Het gaat om wetgeving en niet zomaar om een regeltje.

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 03:53

goed topic want er zijn helaas zoveel misstanden in de wereld.
enquete op bokt zou een goed idee zijn, dan krijg je een beetje inzicht in wat gemiddeld belangrijk wordt gevonden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 05:18

Vind het belangrijker dat er naar het paard zelf gekeken word. Niet elk paard voelt zich fijn 24/7 buiten, of met minimaal 3 andere vriendjes.
Zou het een beter idee vinden als je een soort keuring door moet gaan, een theorietest en dat er iemand komt kijken wanneer jij een paard koopt en hoe je deze wilt gaan stallen, en waarom je dat zo wilt.