regen en nog eens regen, paarden staan buiten wat te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Barokje

regen en nog eens regen, paarden staan buiten wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:22

Jemig zeg.. het lijkt niet op te houden met regenen! :( Hier staat een behoorlijke wind en het regent zowat hele dagen.
Mijn 2 shetlandertjes staan buiten in een weiland met een kleine schuilstal. De wei is niet normaal zo blubberig geworden door al die regen, je zakt er tot in je enkels in weg. Vreselijk. Het vervelende is dat er nergens een ander plekje te krijgen is. Alle weiden in de buurt mogen in de winter bijna niet gebruikt worden, de weiden waar dit wel mag zijn allemaal al bezet. Ik vind het zo sneu voor mijn paardjes dat ze daar hele dagen staan. Er is wel een schuilstalletje, maar ook daar is het heel modderig in geworden.
We hebben voor de rest geen stal of wat en de wei huren we van rijkswaterstaat.

Ze hebben wel bomen in de wei, dus wel wat beschutting ( en natuurlijk een super dikke wintervacht ) + de schuilstal. Maar die modder... Ze krijgen wel een aantal plakken hooi op een dag, want in de wei staat verder nauwelijks gras.
Wat kan ik eraan doen? Of gewoon zo laten?

aerdenhout1

Re: regen en nog eens regen, paarden staan buiten wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:26

Ze kunnen er wel tegen zullen de meeste bokkers nu gaan zeggen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je geen oog dicht doet!
24/7 buiten is wat veel mensen het aller aller beste vinden voor hun paard/pony, maar jammer genoeg is Nederland een erg nat land.
IK ben blij dat die van mij momenteel lekker in een dikke laag stro binnen staan!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:28

heb je pallets?
deze kan je in de loopstal leggen en daar stro op
dan zijn de voetjes iig droog als ze binnen staan
en ook je hooi binnen hangen
of een berg zand binnen in stal leggen, de voetjes moeten wel kunnen drogen anders heb je straks andere problemen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:30

Zolang ze gewoon onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer tot hun beschikking hebben, kunnen ze er echt wel tegen hoor. Dat ruwvoer halen ze hun energie uit en zo blijven ze warm. En met een schuilstal kunnen ze ook nog uit de wei staan, prima toch? :) Zolang ze niet tot hun knieen in de modder zakken kan het prima!

Die tip van Mirgino vind ik wel een goede trouwens, hebben ze wel een droog plekje. Hoeveel wanden heeft de schuilstal?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:31

Zo snel als je aan de tegels kan komen het stuk voor je schuilstal verharden.
Grote tegels werken het beste (of die stelconplaaten, maar die kan je zelf niet verplaatsen en kosten vrijwel altijd geld.
40x60, 40x40, 50x50 tegels werken goed en zijn nogwel eens gratis te vinden op MP.
Andere optie waar in het westen nogwel eens grote partijen te vinden zijn :
http://www.gratisaftehalen.nl
http://www.gratisoptehalen.nl

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:33

Ooh dat is inderdaad een goede mirgino! Wij hebben wel wat pallets, alleen zijn dat van die gevallen met spleten ertussen, dus dan zou ik daar iets op moeten timmeren zodat ze niet het gevaar lopen er met hun hoefjes in vast te raken :) Is een goed idee inderdaad met stro er dan op :)

De stal is op zich wel fijn, maar het heeft maar 3 wanden, dus de regen waait er misschien wel in, dat het daarom zo nattig is. Het stalletje staat wel achter een stukje dijk, dus aan de ene kant komt de wind daar niet zo heel erg.

@ Tamary: thanks! :D ook een goede!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:38

Pallets rotten binnen de kortste keren weg met nattigheid en de urine van paarden.
Tegels zij dan een veel beter idee, maar wel eerst een laag wit zand storten anders gaan ze schuiven.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:36

Ik zit met hetzelfde probleem: modder, nattigheid, natte stallen, geen gras meer, alles kapot gelopen...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:44

verharden is het beste wat je kan doen.

Op zich is blub niet zo erg maar om mok en rotstraal te voorkomen moeten ze ook op het droge kunnen komen.

Ik heb altijd rubber matten in de stal gehad, daar geen stro of zo op en een stukje voor de stal bestraat.
Rubber matten zijn wat aangenamer mochten ze willen liggen. Die van mij lagen zelfs met blub buiten maar vond het zelf een fijner idee.

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:49

Ik ga zometeen even creatief zijn, we hebben een aantal pallets gevonden waar we een plaat op gaan maken waar ze op kunnen staan voor in de stal. Voor de rest komt er nog een plastic zeil over het stalletje heen, omdat er ook wat spleetjes in het dak zitten, dus uiteindelijk seipelt het water daardoor :) vind het een veel fijner idee als ik er wat aan ga doen nu :D

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:54

Heb je het berichtje van aerdenhout1 niet gelezen?
Kun je niet beter de boel alleen opstrooien in de stal?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:07

Kabouterdans schreef:
Heb je het berichtje van aerdenhout1 niet gelezen?
Kun je niet beter de boel alleen opstrooien in de stal?

Dat stro of wat je dan ook gebruikt wordt flink naar buiten gelopen. En als er iets een goed recept is voor nog ergere modder is het wel vertrapt hooi/stro.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:07

aerdenhout1 schreef:
Ze kunnen er wel tegen zullen de meeste bokkers nu gaan zeggen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je geen oog dicht doet!
24/7 buiten is wat veel mensen het aller aller beste vinden voor hun paard/pony, maar jammer genoeg is Nederland een erg nat land.
IK ben blij dat die van mij momenteel lekker in een dikke laag stro binnen staan!

Zullen idd een hoop zijn die het zo prima zouden vinden... ik zou het echter belangrijk vinden dat de paarden een droge plek hebben om te staan en vooral; te liggen! De tips in het topic zijn misschien idd wel wat, hopelijk kan je een droog plekje voor ze creeren. Alleen maar nattigheid en modder om in te staan is niets. Rot landje ook met al die nattigheid. Succes!

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:11

Ik lees het nu inderdaad van de pallets. We zaten ook te twijfelen, er ligt zo'n laag blubber en we zijn bang dat als de paarden op tegels, pallets of wat dan ook gaan staan, deze weer onder de modder zakken. :o inderdaad een rottig landje, maar je wordt er zowieso al triest van als je nu naar de rest van de wereld kijkt. Iedereen zit te kampen met wateroverlast. Brazilië, Australie, bijna alle landen in Europa. Hm... ik kan niet meer wachten op de zomer! :) maar in de tussentijd zullen we er toch iets aan moeten doen.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:49

hebben wij nu ook :+
wij laten ze wel gwoon staan het zijn tenslotte harde dieren!
ik zou wel controleren op mok , dat heb je nu zo!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:34

Ik weet hoe je je voelt... Hier ook een en al blubber, en dan droogt het weer wat op, en twee dagen later weer regen. Ik vind het zo vreselijk voor de paarden, maar heb ook geen andere oplossing (ja, 24/7 op stal :+ ). Toen het vroor was ik zo "blij" want de paarden hadden droge voeten.
Ik hoop dat het weer nu heel snel beter wordt. Heb wel een klein schuilstalletje wat droog is, maar goed die is echt heel klein.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:42

Dan denk ik dat je het beste een hele dikke laag stro in de stal moet gooien. En inderdaad wel je dak dichten. Hou er rekening mee dat als je in het voorjaar de stal leeg moet trekken dat lood zwaar is.
Maar ach, in het zonnetje met een graadje of 20, korte broek en T shirt aan, zou ik het er wel voor over hebben hoor!!!!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:18

Misschien dikke bossen snoeihout neerleggen? Dat geeft nog meer stevigheid dan stro, wat makkelijk de modder in getrapt word, en word ook niet zo makkelijk door de paarden verspreid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:09

aerdenhout1 schreef:

Idd ze kunnen er wel tegen MITS ze ook droog kunnen staan.
Die van mij staan ook buiten ook zonder schuilhok maar de het weiland is geen modderpool en ze hebben/krijgen voldoende te eten. Dikke speklaag en ik zie best tevreden paarden lopen.

Maar als ze de hele dag in de modder zouden staan zou ik mij er ook niet prettig bij voelen. Kun je niet ergens een stalletje huren, desnoods tot maart tot het weer en je land weer wat beter zijn.

Wellicht is er wat beter weer in zicht halverwege de week, dan wordt het droger en weer kouder. Van mij mag het weer lekker gaan vriezen.

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:09

... ik herken het modder-verhaal...
ik denk dat als je stenen legt, dat je dan binnen de kortste keren, de tegels weer modder-vrij mag gan vegen..
dus mischien kan je pallets (of vlonders) met daar bovenop stenen, dan gaat (inieder geval de bovenkant) niet rotten, als dit niet te duur word.. anders zou ik idd. voor de pallets met een plaat erop gaan..
vandaag en morgen is het wel droog, ik heb bij mijn verzorgpaard de benen vanmorgen gewassen, mischien dat dat een optie is.. komende weken gaat het weer vriezen (en regenen/ sneeuwen?)
dus ik zou zorgen dat dan je schuurtje helemaal af is..
suc6

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:31

mijn 2 staan in een paddock met snippers,
modder valt erg mee.
heb in hun inloopstallen dikke laag stro.
en ze allebei een lekker dek op.
ik slaap gerust snachts

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:37

Brrr......valt niet mee nu met al die modder. Ik heb vandaag een 2e 'terras' aangelegd. Nu kunnen ze tenminste allemaal droog staan tijdens het eten. Nouja droge voeten dan he?
Wat voor bende het ook is, dit liever dan op stal. Het is tijdelijk gelukkig!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:22

pas op dat een plaat niet glad wordt met de nattigheid en de modder. Op die plaat kun je het beste denk ik eerst nog een dichte rubbermat leggen.

En inderdaad. Shetlanders zijn geen moeraspaardjes, dus ook zij hebben een droge plek nodig.
Geen schone droge plek om te liggen kan een reden voor inbeslagname zijn.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:30

joyce B schreef:
pas op dat een plaat niet glad wordt met de nattigheid en de modder. Op die plaat kun je het beste denk ik eerst nog een dichte rubbermat leggen.

En inderdaad. Shetlanders zijn geen moeraspaardjes, dus ook zij hebben een droge plek nodig.
Geen schone droge plek om te liggen kan een reden voor inbeslagname zijn.
Meen je dat nou echt?
Hier verderop staan 2 pony's in een drassig weiland, geen schuilstal en worden niet bijgevoerd door de eigenaar.
Heb van de week zelf hooi over het hek gekiept omdat de grootste pony van de 2 met een opgetrokken buik stond te bibberen in de wei.
Laatst bijgewerkt door Kabouterdans op 15-01-11 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:32

Ik zou toch die palets proberen en dan met stro. Kan je igg tijdelijk doen. dan zou je in de zomer een serieuzere verharding kunnen plaatsen toch?