Paard wisselt: touw ophangen?Is dat link? Iets anders dan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Paard wisselt: touw ophangen?Is dat link? Iets anders dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:37

Hier een jong paard van ongeveer 3,5 dat aan het wisselen is.
Paardje heeft stalspeelgoed, maar eigenlijk niet echt iets om lekker op te kauwen.
Zelf denk ik eraan om een dik (halster)touw op te hangen in zijn stal, zodat hij daar een beetje op kan kluiven.

Is dat een goed idee of is dat link?
Zou hij geen deeltjes binnen kunnen krijgen? Of dat het tussen z'n tanden komt?

Wie oh wie heeft hier ervaring mee? Of misschien andere goeie 'kluiftips'? :)

Candace

Re: Paard wisselt: touw ophangen?Is dat link? Iets anders dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:38

Hmm dat vind ik wel een beetje link. Maar als je m hoog genoeg ophangt zou t wel moeten kunnen denk ik.
Heb je al likstenen enzo? Daar kauwt die van mij ook altijd een beetje op.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:39

Wat dacht je van een flinke tak? Lijkt mij een stuk veiliger.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:42

mijn eerste idee was ook meteen een flinke tak, wilgentakken kunne, mits niet overmatig gevoerd, geen kwaad en vinden ze nog lekker ook!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:43

Staat het paard overdag buiten? Probeer dan eens ergens wilgentakken te vinden. Zijn ze gek op!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:44

Fijn zulke snelle reacties!

Even toelichten over het touw ophangen: denk dan een een flink knoop aan z'n stal. Waarbij de losse stukken buiten z'n stal zijn.
Dus geen onveilige 'losse eindjes' of lussen waar-ie in kan gaan staan :)

* Liksteen heeft-ie, maar dat is natuurlijk niet bedoelt om op te kauwen. En dat doet-ie gelukkig ook niet :)
* Ja, paard staat overdag buiten. En heeft voldoende ruim stro en hooi.
* (Wilgen)takken vind ik dus weer een beetje link... :o Splinters enzo... plus je moet zeker weten dat-ie goed schoon is (geen gif bijvoorbeeld)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:48

ik heb zo'n honden knaag touw opgehangen en daar word dankbaar gebruik van gemaakt :D. Ik zie daar verder het gevaar niet zo van, als een hond er tegen kan dan moet een paard dat toch ook kunnen ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:50

Vindt een hondenknaagtouw echt een super plan! Ga ik ook kopen mijn mijn jonkie,is weliswaar nog niet aan het wisselen maar beter vroeg dan niet! Is tenminste lekker stevig.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:51

Dat buitenstaan vroeg ik omdat ik wilgentakken in een stal eng vind :P

wilgentakken splinteren niet, er zit een pijnstillend stofje in, en de meeste bomen worden niet bespoten oid.

Wij hadden vorig jaar een trekkerband in de paddock, ook die was favoriet bij wisselende paarden.

[edit] als je touw op wilt hangen, dan geen halstertouw, maar henneptouw.
Laatst bijgewerkt door kehdra op 14-01-11 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:51

Ja idd ik moest gelijk denken aan zo'n dik knaagtouw. Die je ook wel in de dierentuin ziet hangen bij de apen. Gewoon een dik en kort stuk zodat hij er niet 'in' kan hangen om wat voor redenen dan ook.

Succes

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:52

Zo'n hondentouw is precies waar ik het idee vandaag heb :D Dus ja, ik denk hetzelfde als Manutjuh.

Maar ben toch een beetje bang dat het ongezond is. Hoe lang maakt jouw paard er al gebruik van?
En heeft-ie nooit iets binnengekregen? Zit het hondentouw er nog een beetje intact uit?

In de paddock kauwen ze op van die oranje pionnen. Ze gooien er ook mee ;)
Ik zoek inderdaad echt iets voor op stal.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:53

Hondenknaagtouwen zijn helemaal niet zo goed. Ik heb stage gelopen bij een dierenartsenpraktijk en hebben daar een hond binnengekregen die een perforatie had van zo'n touw. De Da daar was ook tegen die touwtjes.

Ik zou idd een tak ofzo geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:53

Ik denk dat die touwen zo gemaakt zijn dat ze weinig schade veroorzaken. Ik denk dat honden er ook aardig wat van wegkauwen namelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:56

Rumpleteaser schreef:
In de paddock kauwen ze op van die oranje pionnen. Ze gooien er ook mee ;)
Ik zoek inderdaad echt iets voor op stal.

Je bent bang voor touw en takken (natuurlijker materiaal heb je ongeveer niet), maar kauwen op kunststof vol weekmakers en andere giftige stoffen (pilonnen zijn geen kinderspeelgoed en worden dus niet getest) vind je wel goed?
Gewoon wilgentakken, zit aspirine in, werkt dus ook nog eens pijnstillend. Of gewoon wortelen en voerbieten voeren, komen die losse tanden er zó uit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:56

Zelf hangen wij een pion op in de stallen aan een dik touw, als ze dan willen kauwen kan dat gewoon aan het touw, en als ze willen spelen hebben de pion. En ze krijgen wilgentakken, vinden ze heerlijk!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:58

een van onze paarden heeft een heel dik touw (scheepstouw??) van gewone natuurlijke vezels tussen de tralies doorgeweven voor een stuk en het uiteinde hangt los naar beneden, met her en der een knoop er in (dus geen lussen!) en hij vind t geweldig staat er op te kauwen er mee te gooien etc.
Ook geven wij regelmatig wilgentakken en wortels.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:58

@ Ibbel haha ja dat d8 ik ook al met dat plastic

Maarre dat van die voerbieten vind ik ook wel een goed idee!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 13:02

Okay, er worden een paar ideeën gegeven voor in de stal. Fijn dat jullie zo meedenken!

* Tak: valt voor mij echt af in de stal. Moet er niet aan denken dat-ie zich eraan verwond...
* Liksteen: heeft-ie al en is niet bedoelt/ geschikt om op te kauwen. En dat doet-ie ook niet :)
* Touw: ik ben wel benieuwd of jullie paarden dat echt slopen. Nooit problemen gehad daarmee?
* Pion: ervaringen?

De paarden kauwen op pionnen, maar die blijven wel intact. Touw en tak blijft naar mijn verwachting niet intact.
Het gaat me niet zozeer om het materiaal van touw of tak, want dat zit wel goed. Ik ben bang voor splinters, stukjes touw in maag of darm, enzovoorts...

Aanvulling: wortels krijgt paard inderdaad, dat is alleen zo snel weg ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:04

Je moet wel een heel stom paard hebben om zich daaraan te verwonden. Je geeft ze geen halve boomstam, maar takjes. Dat splintert ten eerste niet, en als ze erop gaan staan ofzo breekt ie gelijk. En het is lekker voor je paard.

Pion blijft ook niet intact na kauwen, op den duur moet je alles een keer vervangen. Gewoon zelf in de gaten houden. Als de pion gaat inscheuren gooi je hem weg, als het touw helemaal gaat rafelen en allemaal losse touwtjes worden gooi je hem weg. Simpel.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:05

Maar TS een voederbiet dan? Is misschien wel zo weg, maar het wisselen duurt ook niet zijn hele leven. En als je twee bieten geeft bijvoorbeeld, dan kan hij daar wel even zoet mee zijn.

Ja en ach dat met die takken, zouden ze zich daar echt aan verwonden?? Heeft iemand dat weleens gehad dan?
Laatst bijgewerkt door davincilover op 14-01-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:06

Chaos schreef:
Je moet wel een heel stom paard hebben om zich daaraan te verwonden. Je geeft ze geen halve boomstam, maar takjes. Dat splintert ten eerste niet, en als ze erop gaan staan ofzo breekt ie gelijk. En het is lekker voor je paard.

Pion blijft ook niet intact na kauwen, op den duur moet je alles een keer vervangen. Gewoon zelf in de gaten houden. Als de pion gaat inscheuren gooi je hem weg, als het touw helemaal gaat rafelen en allemaal losse touwtjes worden gooi je hem weg. Simpel.

een halve boomstam lijkt mij minder gevaarlijk dan kleine takjes!
als je er een flinke dikke tak ingooit knabbelen ze de bast er lekker af. bij kleine stukjes zou ik juist bang zijn voor verwondingen in de mond!

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:09

@ Suuzepuus, is dat jou wel eens overkomen dan? Dat je paard verwondingen opliep van kleine takjes?

Ik heb dat nog nooit gehoord, ik denk dat het daarom komt dat ik het wat 'aanstellerig' vind. Mijn paarden vreten ook wel eens takken van de bomen of slepen met uit de boom gewaaide takken door het weiland. Ik heb ze daarvan nog nooit gewond gezien. Volgens mij zijn paarden van 'nature' al ervoor bestand om daarmee om te kunnen gaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:10

Ja, dat zeg ik toch Suuzepuus. Gewoon een kleinere tak geven. Een halve boomstam is de stal te klein voor, haha. En verwondingen sowieso nooit gehad. Het zijn paarden geen kleine kinderen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:11

nee hoor, is mij nog nooit overkomen! maar ik geef ze altijd dikke takken. vinden ze heerlijk en ze zijn er erg druk mee.
ik denk dat verwondingen eerder komen van kleine takjes dan van dikke takken!! (ik vind het ook aanstellerig en bedoelde het niet zo hoor ;))

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 13:11

Chaos: een ongeluk zit in een klein hoekje. Heeft niks met de intelligentie van het paard te maken ;)\
Ben het wel met je eens dat het een kwestie van in de gaten houden is, wat je ook geeft.

Davincilover: voerderbiet is inderdaad ook een idee!
Ja; ik 'ken' een paard dat zich heel vervelend in zijn mond heeft verwond. Een rotplek die ook nog eens lastig genas.
Dus daar heb ik verder niet zo'n goed gevoel bij. Maar dat is mijn persoonlijk ervaring. Ik weet dat er veel mensen zijn die erbij zweren en dat het wel goed gaat.

Ik neig na het lezen van jullie tips toch wel een beetje naar zo'n hondentouw of scheepstouw...
Met af en toe een biet of wortel erbij voor de afwisseling....
Als-ie het echt heel snel sloopt, kan ik het altijd nog eens proberen met een pion misschien...

Maar nieuwe ideeën en ervaringen hoor ik heel graag van jullie! :)