Het kostenplaatje, eerste paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Het kostenplaatje, eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:58

Hallo allemaal,

Ik ben bijna 18 jaar en hevig aan het sparen voor een eigen paard. Bijna al mijn geld gaat er naar toe en als mijn aandelen zijn hoogste punt hebben bereikt komt dat er ook bij. Maar ik heb een aantal vragen.

Zoals ik al eerder zei ben ik aan het sparen voor een eigen paard en niet zo maar 1: een shire.

Wie heeft er hier ervaring mee? Want ik zou deze vragen graag beantwoord willen hebben om een goed beeld van het kostenplaatje te krijgen:

- Kunnen shire's op een weiland staan 24/7 met een stal waar hij/zij s'nachts in gaat?
- Hoeveel eten ze en wat? (mijn manege geeft altijd kuil, ik ben van plan om te vragen welke leverancier dat is evt. en ik ga googlen. Ik weet dat ze een eiwitarm dieet hebben -de meeste dan- en dus niet goed tegen hardvoer kunnen)
- Hoeveel kost het eten gemiddeld?
- Hoeveel kost de huur van een wei gemiddeld?
- Hoeveel kost een hoefsmid gemiddeld (gemiddeld, iedere hoefsmid heeft andere prijzen. Ik ga ook vragen aan de manege hoefsmid hoe dat zit en of hij evt. ook shire's bekapt)?
- Aangezien Shire's over het algemeen dikke sokken hebben, zijn ze gevoelig voor zomereczeem. Hoeveel kost het de behandeling van zomereczeem gemiddeld?
- Hoeveel kost een wormen kuur en een algemene verzekering voor je paard?

En ja.. dat was het zo'n beetje. Aangezien ik alles zelf ga betalen wil ik alles graag op een rijtje hebben en niet te hard van stapel lopen.

Ik weet dat er nog een topic is voor iemand die een shire 'krijgt' van haar ouders. Maar ik moet alles zelf betalen en dus ook alles uitzoeken. Ik heb dus geen zin om 17 bladzijdes door te spitten voor antwoorden als ik het ook in 1x kan krijgen.

Groetjes,
Lindsey

P.S. Ik kan niet op de manege stallen want daar zijn de stallen veels te klein voor (ze zijn +/- 3x3 ruw geschat)
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 12-01-11 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

sanso

Re: Het kostenplaatje, eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:59

ik heb hier ook al een topic over en gaat ook over een shire ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:00

[VSW] eerste paard

Hier nog een topic, meisje wil ook een shire en er worden een hoop tips en uitleg over ze gegeven door (shire)-eigenaren.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:02

sanso schreef:
ik heb hier ook al een topic over en gaat ook over een shire ;)

Dat heb ik gemerkt, alleen gaat dat zo heen en weer en ik vind het veel overzichtelijker zo.

En ik moet alles zelf betalen, mijn ouders zijn niet zo gul als die van jou dat ze een shire kopen. Of betaal je er ook een deel aan mee (ik neem aan van wel)? (Niet stom bedoeld ofzo)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:03

ja als ik bijvoorbeeld een nieuw dekje wil als die andere nog goed is dan moet ik het zelf betalen ;)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:04

sanso schreef:
ja als ik bijvoorbeeld een nieuw dekje wil als die andere nog goed is dan moet ik het zelf betalen ;)

Dat is een nieuw dekje ja. Maar gaj e ook de verzekering betalen? De stalling, het voer? Het hele haranchement?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:05

nee zoveel geld heb ik niet HAHA

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:05

hahahaha:P. nouja, ik heb afgelopen jaar mijn eigen 1e paardje gekregen (wel een kwpn-er). een 2jarige toen. dus ligt er aan hoeveel jarige je ook koopt enzo. even min kostenplaatje:

paard: 2200 euro
beleren: 500 euro
zadel: 375 euro
hoofdstel: 60 euro
trailer: 1100 euro.

en maandelijks op pension stal

130 euro in de maand (binnen/buitenzetten, voer, uitmesten ect zit er bij in)

en dan nog de ponyclub, 15 euro in de maand.

dus dan heb je misschien even een beetje overzicht.. maar de ene stalling is de andere niet natuurlijk. en het ene paard het andere niet. dus ik denk dat het ook er aan ligt wat je precies wil :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:06

sanso schreef:
nee zoveel geld heb ik niet HAHA

Juist en daarom laat jij je ouders alles betalen. Ik heb niet zulke 'gulle' ouders dus ik moet er ook een hoop meer weten over het kosten plaatje dan dat jij nodig hebt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:07

Ik denk dat naast de aanschaf in eerste instatie een grote kostenpost gaat zitten in je zadel. Shires zijn geen standaard paarden, daar gaat dus doorgaans ook geen standaard zadel op, eerder een maatzadel.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:09

Ik heb overigens ook mijn eerste paard zelf betaalt, goed, het is geen shire maar het 'idee' is hetzelfde! Kwa verzekering, je kan beter elke maand geld apart zetten (wat je bijv voor de verzekering betaalt) dan elke maand de verzekering. Niet alles word vergoedt, en vaak denk je dat het vergoedt gaat worden,maar dan word de bepaalde situatie niet uitbetaalt.

Verder, het is hard werken, onderschat dat niet, maar het is het wel waard. :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:09

Sizzle schreef:
Ik denk dat naast de aanschaf in eerste instatie een grote kostenpost gaat zitten in je zadel. Shires zijn geen standaard paarden, daar gaat dus doorgaans ook geen standaard zadel op, eerder een maatzadel.

Dat is geen probleem ;) Ik heb een hele goede zadelmakerij in de buurt die van goeie kwaliteit is maar niet al te duur.

Anoniem

Geen ervaring met shires maar opzich zijn die niet veel anders dan ieder ander paard

- Kunnen shire's op een weiland staan 24/7 met een stal waar hij/zij s'nachts in gaat?
Ja ieder paard kan buiten blijven, Houd er wel rekening mee dat een shire vaak groter is en dus ook een flinke stal nodig heeft (ik schat 4 X 4 minstens)
- Hoeveel eten ze en wat? (mijn manege geeft altijd kuil, ik ben van plan om te vragen welke leverancier dat is evt. en ik ga googlen. Ik weet dat ze een eiwitarm dieet hebben -de meeste dan- en dus niet goed tegen hardvoer kunnen)
Persoonlijk zou ik hooi geven en dat dan onbeperkt. Afhankelijk van de hoeveel heid gras(als er heel veel staat hoeft hooi niet) staat er geen gras zou ik rekenen op een 3/4 baal per dag (klein)
Wil je kracht voer geven of alleen hooi? kracht voer is zo'n 10 -15 euro per zak. Hooi varrieert van 3 euro tot 8 euro voor een kleine baal
Heel verschillend. Ligt aan de regio waar je woont, en de vraag en aanbod. Ga uit van zo'n 100-250 euro in de maand. Afhankelijk van de grote
- Hoeveel kost een hoefsmid gemiddeld (gemiddeld, iedere hoefsmid heeft andere prijzen. Ik ga ook vragen aan de manege hoefsmid hoe dat zit en of hij evt. ook shire's bekapt)?
met ijzers meestal tussen de 100 en 130 euro. Zonder meestal tussen de 30 en de 50 euro
- Aangezien Shire's over het algemeen dikke sokken hebben, zijn ze gevoelig voor zomereczeem. Hoeveel kost het de behandeling van zomereczeem gemiddeld?
Zomer exceem is niet de behandelen. Vaak moet je dekens gebruiken en die zijn rond de 100 euro(of meer). De meeste mensen die ik ken. verslijten ieder seizoen minstens 1 deken. mijn tip koop geen paard met zomer exceem het is voor jou maar ook voor het paard heel vervelend ;)
Wormekuur kost ong. 20 euro. En een verzekering is heel verschillend, per paard en wat je wil verzekeren

Mijn andwoorden heb ik cursief gemaakt

Verder zijn er nog andere grote kosten. Zoals zadels enz. Zet daar ook geld voor opzij. Dat je met de aanschaf van je paard ook gelijk aan kan schaffen wat je nodig heb.
Verder mis ik in jou lijstje lesgeld. Imo zou iedereen die een paard heeft en rijd les moeten hebben. Niet persé wekelijks maar wel regelmatig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-11 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

horseys

Heel goed dat je eerst een lijstje maakt wat belangrijke kosten zullen zijn voor jou en je paard!
Het lijstje wat je hebt zijn bijna allemaal 'vaste kosten' die elke maand terug komen.
Maak ook een potje voor bijvoorbeeld de DA, je weet maar nooit wat er op je pad komt. Wees er in ieder geval op voorbereid mocht je onverwachte kosten hebben.
Verder hoop ik voor je dat je een leuk en lief paardje vind waar je heel veel jaren mag van genieten!!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:11

Anoniem schreef:
Geen ervaring met shires maar opzich zijn die niet veel anders dan ieder ander paard

Ja ieder paard kan buiten blijven, Houd er wel rekening mee dat een shire vaak groter is en dus ook een flinke stal nodig heeft (ik schat 4 X 4 minstens)
Persoonlijk zou ik hooi geven en dat dan onbeperkt. Afhankelijk van de hoeveel heid gras(als er heel veel staat hoeft hooi niet) staat er geen gras zou ik rekenen op een 3/4 baal per dag (klein)
Wil je kracht voer geven of alleen hooi? kracht voer is zo'n 10 -15 euro per zak. Hooi varrieert van 3 euro tot 8 euro voor een kleine baal
Heel verschillend. Ligt aan de regio waar je woont, en de vraag en aanbod. Ga uit van zo'n 100-250 euro in de maand. Afhankelijk van de grote
met ijzers meestal tussen de 100 en 130 euro. Zonder meestal tussen de 30 en de 50 euro
Zomer exceem is niet de behandelen. Vaak moet je dekens gebruiken en die zijn rond de 100 euro(of meer). De meeste mensen die ik ken. verslijten ieder seizoen minstens 1 deken. mijn tip koop geen paard met zomer exceem het is voor jou maar ook voor het paard heel vervelend ;)
Wormekuur kost ong. 20 euro. En een verzekering is heel verschillend, per paard en wat je wil verzekeren

Mijn andwoorden heb ik cursief gemaakt

Kijk hier heb ik heel veel aan. Dank je wel :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:12

horseys schreef:
Heel goed dat je eerst een lijstje maakt wat belangrijke kosten zullen zijn voor jou en je paard!
Het lijstje wat je hebt zijn bijna allemaal 'vaste kosten' die elke maand terug komen.
Maak ook een potje voor bijvoorbeeld de DA, je weet maar nooit wat er op je pad komt. Wees er in ieder geval op voorbereid mocht je onverwachte kosten hebben.
Verder hoop ik voor je dat je een leuk en lief paardje vind waar je heel veel jaren mag van genieten!!

Dankje wel! Ik hoop dat ik er ook heel veel kan van genieten :D

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:14

Nou ja goed, volgens mij wilde je het niet over het topic van Sanso hebben, toch TS? Dus laten we het idd wat overzichtelijk voor je houden. Ik heb zelf geen Shires, maar twee kwpners. Voor een aantal dingen maakt het ras niet uit, bepaalde kosten blijven hetzelfde.

Ik denk dat het kostenplaatje bepalend is voor waar je woont en wat je wilt.

Eerder betaalde ik aan stalling 200 euro per maand. Nu 100 euro, dus een groot verschil. De huur van een wei is ook verschillend. Zo huurt een vriendin van mij een wei en betaalt op jaarbasis, ze betaalt dan 400 euro. Dit gaat om 1 hectare land, maar er zijn er die veel meer betalen.

Bij mij op stal betaal je 60 euro per maand om je paard op de wei te hebben. S'winters krijgen ze dan ruwvoer en water (dit wordt dus gedaan) en zomers alleen gras. Op stal betaal ik dus 100 euro per maand, hier zit 2 x per dag ruwvoer, biks, rijbak, stapmolen en binnen en buiten zetten bij in. Mesten doe ik zelf.
Voor de hoefsmid betaal ik 75 euro per keer voor twee paarden bekappen. Nou ja hoop dat je hier al een beetje wat aan hebt, ik bedoel je uit te leggen dat het heel veel verschilt. Je zou eens kunnen informeren bij een stal naar jouw wens in de buurt wat het kost om te huren wat je wilt. Succes!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:16

davincilover schreef:
Nou ja goed, volgens mij wilde je het niet over het topic van Sanso hebben, toch TS? Dus laten we het idd wat overzichtelijk voor je houden. Ik heb zelf geen Shires, maar twee kwpners. Voor een aantal dingen maakt het ras niet uit, bepaalde kosten blijven hetzelfde.

Ik denk dat het kostenplaatje bepalend is voor waar je woont en wat je wilt.

Eerder betaalde ik aan stalling 200 euro per maand. Nu 100 euro, dus een groot verschil. De huur van een wei is ook verschillend. Zo huurt een vriendin van mij een wei en betaalt op jaarbasis, ze betaalt dan 400 euro. Dit gaat om 1 hectare land, maar er zijn er die veel meer betalen.

Bij mij op stal betaal je 60 euro per maand om je paard op de wei te hebben. S'winters krijgen ze dan ruwvoer en water (dit wordt dus gedaan) en zomers alleen gras. Op stal betaal ik dus 100 euro per maand, hier zit 2 x per dag ruwvoer, biks, rijbak, stapmolen en binnen en buiten zetten bij in. Mesten doe ik zelf.
Voor de hoefsmid betaal ik 75 euro per keer voor twee paarden bekappen. Nou ja hoop dat je hier al een beetje wat aan hebt, ik bedoel je uit te leggen dat het heel veel verschilt. Je zou eens kunnen informeren bij een stal naar jouw wens in de buurt wat het kost om te huren wat je wilt. Succes!

Dank je wel :) Het is ook goed om prijzen te gaan vergelijken. Ik ga morgen toch naar de manege dus kan ik mooi even rond gaan kijken/vragen bij eigenaars van de pensioen paarden en de eigenaar van de manege zelf enzo. Goed voorbereiden op zo'n grote aanschaf is erg belangrijk vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:20

Je kunt ook hier op bokt even rond vragen, Mensen uit jou omgevingen kunnen goed vertellen wat een paard ong kost.

Hier in eindhoven betaal je bijv. 300/350 euro voor een vol pension met binnenbak. In de A'dam ligt die prijs tegen de 400 euro aan. En in friesland of drenthe waar minder mensen wonen. Ligt de prijs voor zo'n stal tegen de 200 euro en misschien zelfs minder.

Dus per regio maakt het veel verscheel

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:20

@ Angelspirit, Vind het goed van je dat je zo rondkijkt en voorbereid! Helaas doen mensen dit niet altijd en misschien een tip, laat hem keuren voordat je hem koopt! Voorkom je mogelijke probleempjes mee, zoals ik net helaas in een ander topic las... ;(

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:22

Anoniem schreef:
Je kunt ook hier op bokt even rond vragen, Mensen uit jou omgevingen kunnen goed vertellen wat een paard ong kost.

Hier in eindhoven betaal je bijv. 300/350 euro voor een vol pension met binnenbak. In de A'dam ligt die prijs tegen de 400 euro aan. En in friesland of drenthe waar minder mensen wonen. Ligt de prijs voor zo'n stal tegen de 200 euro en misschien zelfs minder.

Ik woon in regio Kennemerland (dus net boven amsterdam). Stalling kost bij mij op de manege ongv. 350 euro. Maar dat zou sowieso geen optie zijn omdat de boxen veels te klein zijn voor een Shire. Dus ik zou sowieso iets anders moeten zoeken. Ik ken wel familie leden en mensen die ook een paard ergens anders hebben gestald, ik was al van plan om het te vragen van wat hun voor stalling betalen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:24

davincilover schreef:
@ Angelspirit, Vind het goed van je dat je zo rondkijkt en voorbereid! Helaas doen mensen dit niet altijd en misschien een tip, laat hem keuren voordat je hem koopt! Voorkom je mogelijke probleempjes mee, zoals ik net helaas in een ander topic las... ;(

Haha, dank je wel voor de tip :). Ik was sowieso van plan om te keuren en ik neem mijn moeder mee als ik rond ga kijken bij de eigenaar/fokkerij waar ik hem/haar eventueel ga kopen. Mijn moeder heeft 20 jaar in de paarden gezeten en zelf 3 paarden gehad, dus daar vertrouw ik wel op. :D

jordyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:28

ik heb twee shires een van 23 en een van 3,5....

Kunnen shire's op een weiland staan 24/7 met een stal waar hij/zij s'nachts in gaat?

ja ze kunnen op de wei staan 24/7 ik heb ze snachts wel op stal nu maar zomers staan ze 24/7 in de wei

die van mij krijgen musli zonder eiwit en toegevoegde suikers als er straks gewerkt wordt krijgt de jongste ook biks erbij

tja ligt eraan van welk merk je koopt de musli die ik heb kost 14.95 per zak en heb nu nog een zak per week nodig

weet ik niet heb ze bij huis staan

moet je echt goed gaan zoeken niet elke hoefsmid wil een shire bekappen ik betaal 25 euro per paard voor bekappen maar er zijn ook die 45 vragen voor bekappen.
geen ervaring mee
ik ben per paard twee spuiten nodig maar daar moet je even naar kijken qua gewicht ,verzekering heb ik ook geen ervaring mee

ik voer voordroog waar ik 35 euro per baal voor betaal en ik ben op dit moment bijna een baal nodig per week en die wegen 400 kilo ongeveer
Laatst bijgewerkt door jordyo op 12-01-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:28

AngelSpirit schreef:
Anoniem schreef:

Ik woon in regio Kennemerland (dus net boven amsterdam). Stalling kost bij mij op de manege ongv. 350 euro. Maar dat zou sowieso geen optie zijn omdat de boxen veels te klein zijn voor een Shire. Dus ik zou sowieso iets anders moeten zoeken. Ik ken wel familie leden en mensen die ook een paard ergens anders hebben gestald, ik was al van plan om het te vragen van wat hun voor stalling betalen.

Dan denk ik dat er in die regio ook last word om een weiland te vinden dat je kan huren.

Iig veel succes!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:29

Hallo allemaal,

Ik ben bijna 18 jaar en hevig aan het sparen voor een eigen paard. Bijna al mijn geld gaat er naar toe en als mijn aandelen zijn hoogste punt hebben bereikt komt dat er ook bij. Maar ik heb een aantal vragen.

Zoals ik al eerder zei ben ik aan het sparen voor een eigen paard en niet zo maar 1: een shire.

Wie heeft er hier ervaring mee? Want ik zou deze vragen graag beantwoord willen hebben om een goed beeld van het kostenplaatje te krijgen:

- Kunnen shire's op een weiland staan 24/7 met een stal waar hij/zij s'nachts in gaat? Jazeker, alle paarden kunnen 24/7 buiten lopen. Houd er wel rekening mee dat de meeste weilanden de winterdag niet zo goed begaanbaar zijn. Nat, kapot getrapt etc.
Onbeperkt hooi als ze 24/7 buiten lopen de winterdag, de zomerdag mits genoeg gras, alleen gras. Wat je evt gaat doen qua rijden aanvullen met brok of muesli. Wij voeren Marstall 15 euro per zak. Een shire eet wel wat meer dan een A-pony ;)
- Hoeveel kost het eten gemiddeld? Wij betalen voor een grote baal voordroog 50 euro en voor kleine baaltjes hooi 3,50 euro
- Hoeveel kost de huur van een wei gemiddeld? Reken maar 100-150 euro per maand
- Hoeveel kost een hoefsmid gemiddeld (gemiddeld, iedere hoefsmid heeft andere prijzen. Ik ga ook vragen aan de manege hoefsmid hoe dat zit en of hij evt. ook shire's bekapt)? De mijne vraagt 40 euro voor bekappen, nu zijn er hoefsmeden die voor trekpaardachtigen meer rekenen. De zomerdag komt de smid om de 6 - 8 weken, de winterdag wat minder vaak. De hoeven groeien dan minder
- Aangezien Shire's over het algemeen dikke sokken hebben, zijn ze gevoelig voor zomereczeem. Hoeveel kost het de behandeling van zomereczeem gemiddeld? Geen idd, ligt er ook aan waarmee je wilt behandelen
- Hoeveel kost een wormen kuur en een algemene verzekering voor je paard? Wormkuur 20 euro, wormonderzoek 18 euro, een algemene verzekering (ik betaal 350 euro per jaar voor standaard verzekering)

En ja.. dat was het zo'n beetje. Aangezien ik alles zelf ga betalen wil ik alles graag op een rijtje hebben en niet te hard van stapel lopen.

Ik weet dat er nog een topic is voor iemand die een shire 'krijgt' van haar ouders. Maar ik moet alles zelf betalen en dus ook alles uitzoeken. Ik heb dus geen zin om 17 bladzijdes door te spitten voor antwoorden als ik het ook in 1x kan krijgen.

Groetjes,
Lindsey

P.S. Ik kan niet op de manege stallen want daar zijn de stallen veels te klein voor (ze zijn +/- 3x3 ruw geschat)

Mijn antwoorden staan dikgedrukt. Ik mis het geld voor de entingen, harnachement, lessen, evt buffer voor als je paard ziek wordt, aanschaf, tandarts etc etc