Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
sanso schreef:ik heb hier ook al een topic over en gaat ook over een shire
Sizzle schreef:Ik denk dat naast de aanschaf in eerste instatie een grote kostenpost gaat zitten in je zadel. Shires zijn geen standaard paarden, daar gaat dus doorgaans ook geen standaard zadel op, eerder een maatzadel.
Anoniem schreef:Geen ervaring met shires maar opzich zijn die niet veel anders dan ieder ander paard
- Kunnen shire's op een weiland staan 24/7 met een stal waar hij/zij s'nachts in gaat?
Ja ieder paard kan buiten blijven, Houd er wel rekening mee dat een shire vaak groter is en dus ook een flinke stal nodig heeft (ik schat 4 X 4 minstens)
- Hoeveel eten ze en wat? (mijn manege geeft altijd kuil, ik ben van plan om te vragen welke leverancier dat is evt. en ik ga googlen. Ik weet dat ze een eiwitarm dieet hebben -de meeste dan- en dus niet goed tegen hardvoer kunnen)
Persoonlijk zou ik hooi geven en dat dan onbeperkt. Afhankelijk van de hoeveel heid gras(als er heel veel staat hoeft hooi niet) staat er geen gras zou ik rekenen op een 3/4 baal per dag (klein)
- Hoeveel kost het eten gemiddeld?
Wil je kracht voer geven of alleen hooi? kracht voer is zo'n 10 -15 euro per zak. Hooi varrieert van 3 euro tot 8 euro voor een kleine baal
- Hoeveel kost de huur van een wei gemiddeld?
Heel verschillend. Ligt aan de regio waar je woont, en de vraag en aanbod. Ga uit van zo'n 100-250 euro in de maand. Afhankelijk van de grote
- Hoeveel kost een hoefsmid gemiddeld (gemiddeld, iedere hoefsmid heeft andere prijzen. Ik ga ook vragen aan de manege hoefsmid hoe dat zit en of hij evt. ook shire's bekapt)?
met ijzers meestal tussen de 100 en 130 euro. Zonder meestal tussen de 30 en de 50 euro
- Aangezien Shire's over het algemeen dikke sokken hebben, zijn ze gevoelig voor zomereczeem. Hoeveel kost het de behandeling van zomereczeem gemiddeld?
Zomer exceem is niet de behandelen. Vaak moet je dekens gebruiken en die zijn rond de 100 euro(of meer). De meeste mensen die ik ken. verslijten ieder seizoen minstens 1 deken. mijn tip koop geen paard met zomer exceem het is voor jou maar ook voor het paard heel vervelend
- Hoeveel kost een wormen kuur en een algemene verzekering voor je paard?
Wormekuur kost ong. 20 euro. En een verzekering is heel verschillend, per paard en wat je wil verzekeren
Mijn andwoorden heb ik cursief gemaakt
horseys schreef:Heel goed dat je eerst een lijstje maakt wat belangrijke kosten zullen zijn voor jou en je paard!
Het lijstje wat je hebt zijn bijna allemaal 'vaste kosten' die elke maand terug komen.
Maak ook een potje voor bijvoorbeeld de DA, je weet maar nooit wat er op je pad komt. Wees er in ieder geval op voorbereid mocht je onverwachte kosten hebben.
Verder hoop ik voor je dat je een leuk en lief paardje vind waar je heel veel jaren mag van genieten!!
davincilover schreef:Nou ja goed, volgens mij wilde je het niet over het topic van Sanso hebben, toch TS? Dus laten we het idd wat overzichtelijk voor je houden. Ik heb zelf geen Shires, maar twee kwpners. Voor een aantal dingen maakt het ras niet uit, bepaalde kosten blijven hetzelfde.
Ik denk dat het kostenplaatje bepalend is voor waar je woont en wat je wilt.
Eerder betaalde ik aan stalling 200 euro per maand. Nu 100 euro, dus een groot verschil. De huur van een wei is ook verschillend. Zo huurt een vriendin van mij een wei en betaalt op jaarbasis, ze betaalt dan 400 euro. Dit gaat om 1 hectare land, maar er zijn er die veel meer betalen.
Bij mij op stal betaal je 60 euro per maand om je paard op de wei te hebben. S'winters krijgen ze dan ruwvoer en water (dit wordt dus gedaan) en zomers alleen gras. Op stal betaal ik dus 100 euro per maand, hier zit 2 x per dag ruwvoer, biks, rijbak, stapmolen en binnen en buiten zetten bij in. Mesten doe ik zelf.
Voor de hoefsmid betaal ik 75 euro per keer voor twee paarden bekappen. Nou ja hoop dat je hier al een beetje wat aan hebt, ik bedoel je uit te leggen dat het heel veel verschilt. Je zou eens kunnen informeren bij een stal naar jouw wens in de buurt wat het kost om te huren wat je wilt. Succes!
Anoniem schreef:Je kunt ook hier op bokt even rond vragen, Mensen uit jou omgevingen kunnen goed vertellen wat een paard ong kost.
Hier in eindhoven betaal je bijv. 300/350 euro voor een vol pension met binnenbak. In de A'dam ligt die prijs tegen de 400 euro aan. En in friesland of drenthe waar minder mensen wonen. Ligt de prijs voor zo'n stal tegen de 200 euro en misschien zelfs minder.
Dus per regio maakt het veel verscheel
davincilover schreef:@ Angelspirit, Vind het goed van je dat je zo rondkijkt en voorbereid! Helaas doen mensen dit niet altijd en misschien een tip, laat hem keuren voordat je hem koopt! Voorkom je mogelijke probleempjes mee, zoals ik net helaas in een ander topic las...
AngelSpirit schreef:Anoniem schreef:Je kunt ook hier op bokt even rond vragen, Mensen uit jou omgevingen kunnen goed vertellen wat een paard ong kost.
Hier in eindhoven betaal je bijv. 300/350 euro voor een vol pension met binnenbak. In de A'dam ligt die prijs tegen de 400 euro aan. En in friesland of drenthe waar minder mensen wonen. Ligt de prijs voor zo'n stal tegen de 200 euro en misschien zelfs minder.
Dus per regio maakt het veel verscheel
Ik woon in regio Kennemerland (dus net boven amsterdam). Stalling kost bij mij op de manege ongv. 350 euro. Maar dat zou sowieso geen optie zijn omdat de boxen veels te klein zijn voor een Shire. Dus ik zou sowieso iets anders moeten zoeken. Ik ken wel familie leden en mensen die ook een paard ergens anders hebben gestald, ik was al van plan om het te vragen van wat hun voor stalling betalen.