Wat doen? Alleen voor de paarden zorgen...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Coeur

Wat doen? Alleen voor de paarden zorgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:21

Misschien een beetje een rare titel, maar k heb dus een beetje een probleem...
Mijn oudje staat samen met mijn zus haar volbloedmerrie 24/7 op de weide.
De weide ligt op zo'n 6 km van thuis, we moeten alles zelf doen.
Dus: ze staan daar met 2 (elk zn paard), maar nu is het probleem dat mijn zus nooit wil gaan en ik altijd moet...
Nu op zich vond ik het niet zo erg... Maar nu begin ik dus bijna met mijn examens, het is vroeg donker, en ik heb nog mijn andere paard (op privé-stal) waar ik ook elke dag naartoe moet...
Het gaat bovendien over mijn tweelingzus, zij rijdt met de auto (ikke nog ni voorlopig)...
Binnenkort gaat ze 6 weken naar het buitenland, dus zit ik 6 weken met alle paarden alleen (+ nog enkele paarden erbij) en ik ga ook elke dag naar school...
Dus ik zie het ffe ni meer zitten om dit allemaal klaar te spelen...
Ik weet niet waarom ze nooit wil gaan, een beurtrol helpt niet, want als ze ni gaat, gaat ze ni en ze weet toch da ik het altijd doe dan...
Verder wil ze ook nergens moeite voor doen (zorgen dat er genoeg voer is, zorgen voor binnenkort vloer in de stal, ...)
Ze weet toch dat ik voor alles zorg, maar ik kan het zo niet meer volhouden...
Heeft iemand tips of een oplossing???

vito05

Re: Wat doen? Alleen voor de paarden zorgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:26

Toch eens een flink gesprek aangaan met je zus en haar dat op deze manier zeggen zoals je hier schrijft.
Of jouw paard verhuizen naar een stal/ rusthuis.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:34

Gesperk aangaan heeft niet veel zin... Het heeft gewoon geen effect omdat ze weet dat ik het toch doe.
En mijn paard verhuizen is ook geen optie: hij staat'gratis' op de wei (wel huur stal en kosten van voer en DA), en stal of rusthuis is geen optie: stal is te duur en komt hij niet genoeg buiten, en rusthuis zou veel te ver weg zijn (als er iets met hem is wil ik er direct bij zijn)...
Dus ik zie het ffe ni meer zitten, je kan er gewoon niet op rekenen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:35

Een pittig gesprek aangaan met je zuster,haar paard dus ook haar zorg.Anders moet ze hem lekker wegdoen als ze er geen zin meer in heeft :o
Verder even spreken met de overige eigenaren en als de sodemieter op zoek naar een verzorger ;)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:37

Als het zo niet gaat moet je je conclusie en een plan trekken, je kunt van bokt geen wonderoplossing verwachten.
Ik zou er anders niks op kunnen verzinnen.
Of je moet iemand erbij zoeken die je helpt met de verzorging.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:38

Tinky12 schreef:
Een pittig gesprek aangaan met je zuster,haar paard dus ook haar zorg.Anders moet ze hem lekker wegdoen als ze er geen zin meer in heeft :o
Verder even spreken met de overige eigenaren en als de sodemieter op zoek naar een verzorger ;)

Weg doen zal ze nooit doen... Ze heeft het zorgenkindje 'gered'... (en ik wil ze ook ni weg :+ )
Er zijn geen overige eigenaren, dus enkel onze 2 paarden op een weitje...
Denk dat ik maar op zoek zal gaan naar een verzorger (zal ik dan ws ook allemaal zelf moeten betalen :( )
...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:41

Paard van haar verkopen? Ze zal hem niet missen in elk geval als ze er nooit heen gaat? Of zoek een leuke verzorgster erbij? Dat wil ook wel werken. Er zijn er zat die graag voor een paard willen zorgen. Al is het maar om te poetsen. Je schrijft dat je een privé paard hebt. Bied zo iemand af en toe een rondje op je paard aan en je hebt een heel trouwe! Of is die volbloedmerrie ook een oudje? Ik zou in elk geval niet meer gaan praten. Dat heeft zo te lezen toch geen nut. Ik zou het eens aankaarten bij mijn ouders. Raar dat ze zich hier niet mee bemoeien. Het gaat nu ten koste van jouw toekomst. Dat moet ze toch interesseren? Anders zijn die knap waardeloos hoor! Mijn kinderen zou ik in zo'n situatie a. toespreken en b. helpen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:41

Ik herken je verhaal wel (helaas...) Mijn zus heeft ook sinds enkele maanden een pony gekregen, mijn paard heb ik al vier jaar. Ik heb een bepaalde routine (elke dag naar het paard) en had verwacht dat zij er ook wel in zou rollen... Helaas komt het er meestal op neer dat ik alleen ga.

Een oplossing heb ik niet direct, het is echt een complexe situatie al zeg ik het zelf. Want het blijft toch je zus (bij mij dus ook...) en ik wil haar nu ook weer niet het leven zuur maken.. Maar zit binnenkort ook met examens en het breekt me af en toe ook serieus op, ineens de zorg voor twee paarden hebben.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:43

Jou zus heeft het mooi geregeld toch? Iemand die voor haar paard zorgt, en zij kan mooi doen wat ze zelf wil. Helaas maakt ze van haar probleem jou probleem dus het is zaak het weer netjes terug op haar bordje te leggen voor dat jij er zelf aan ten onder gaat.

Allereest lijkt het mij dat zij mag gaan zoeken naar een verzorgster voor haar paard voor de tijd dat ze weg is, want jij hebt je eigen paard, je studie dus genoeg te doen zonder dat je ook nog eens haar paard gaat doen. Doet ze dat niet, dan helaas zal je je poot stijf moeten gaan houden en ook niet voor dat paard zorgen. Haar paard, haaaaar probleem. Dat zal heel erg moeilijk zijn, maar wil ze er niet voor zorgen dan denk ik dat een bordje te koop hem niet zal misstaan.

Je oudje kan ik me voorstellen dat je je daar zorgen om maakt. Je geeft aan dat je nog meerdere paarden hebt, zijn dat je eigen paarden ook of paarden van een ander? Is het een optie je oudje daarbij te zetten zodat ie niet alleen staat, of bij een andere boer is misschien in de buurt nog wel een weitje te vinden? Dat je je zus helpt is super uiteraard, maar dit gaat jou grens ver te buiten en dat zal zij ook moeten respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:44

Op de volbloed kan daar op gereden worden? dan kun je misschien een verzorgster zoeken. Dan kun je een aantal dagen met haar afspreken dat zei gaat en jij de andere. Dan krijgen de paardjes wat meer aandacht. En heb jij wat minder werk.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:44

Waar zit je ergens? Ik heb hier een dozijn meiden om me heen die een gat in de lucht zouden springen om je voor niks te mogen helpen. Sommige meiden zijn zelfs bereid om er voor te betalen om voor zo'n beestje te mogen zorgen. Gewoon een kwestie van een leuke advertentie zetten. Je zal zien dat je er zo één gevonden hebt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:45

Coeur schreef:
Tinky12 schreef:

Weg doen zal ze nooit doen... Ze heeft het zorgenkindje 'gered'... (en ik wil ze ook ni weg :+ )
Er zijn geen overige eigenaren, dus enkel onze 2 paarden op een weitje...
Denk dat ik maar op zoek zal gaan naar een verzorger (zal ik dan ws ook allemaal zelf moeten betalen :( )
...

Ze wil hem niet weg doen, maar ze wil er ook niet voor zorgen?? Beetje tegenstrijdig eerlijk gezegd. Als je een paard hebt, dan heb je een verantwoordelijkheid. Heel simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:46

idefix4 schreef:
Waar zit je ergens? Ik heb hier een dozijn meiden om me heen die een gat in de lucht zouden springen om je voor niks te mogen helpen. Sommige meiden zijn zelfs bereid om er voor te betalen om voor zo'n beestje te mogen zorgen. Gewoon een kwestie van een leuke advertentie zetten. Je zal zien dat je er zo één gevonden hebt.

Idd! afhankelijk wat je te bieden heb, komen er idd veel meiden op af!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:00

Enkel 2 paarden?Sorry,had begrepen dat er nog meer stonden... :+

Knap om een paard te "redden" en er dan een ander mee op te zadelen...zo iemand verdiend echt een medaille :\ hoe oud is je zus eigenlijk,kunnen je ouders haar geen skûp onder haar luie gat geven?

Wat verzorgers betreft,er zijn zat mensen die graag enkel willen knuffelen met een paardje hoor :) goed zoeken ;)

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:04

idefix4 schreef:
Paard van haar verkopen? Ze zal hem niet missen in elk geval als ze er nooit heen gaat? Of zoek een leuke verzorgster erbij? Dat wil ook wel werken. Er zijn er zat die graag voor een paard willen zorgen. Al is het maar om te poetsen. Je schrijft dat je een privé paard hebt. Bied zo iemand af en toe een rondje op je paard aan en je hebt een heel trouwe! Of is die volbloedmerrie ook een oudje? Ik zou in elk geval niet meer gaan praten. Dat heeft zo te lezen toch geen nut. Ik zou het eens aankaarten bij mijn ouders. Raar dat ze zich hier niet mee bemoeien. Het gaat nu ten koste van jouw toekomst. Dat moet ze toch interesseren? Anders zijn die knap waardeloos hoor! Mijn kinderen zou ik in zo'n situatie a. toespreken en b. helpen!

Nee, haar merrie is 10 :-)
Mijn mama weet ook niet echt een oplossing, ja ze zegt altijd dat we ze moeten wegdoen (ik ga mijne ni wegdoen omda zij ni wil gaan, en ik wil hem ook voor geen geld van de wereld weg doen XD)
Mijn mama zei dat ze wel zelf wou gaan nu da ik examens heb (ze is bang van paarden en heeft er helemaal niks mee XD) hihi
lief van haar, maar das uiteindelijk last voor haar, en da vind ik ni echt de bedoeling (toch ni voor langere tijd)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:07

Betaalt ze het paard zelf? Anders is het een kwestie van de geldkraan dichtdraaien, oftewel: dreigen het paard te verkopen. Klinkt misschien hard, maar een paard hebben is een verantwoordelijkheid hebben. Blijkbaar kan zij die niet aan.

En ik zou haar deze berichtjes laten lezen, misschien dat ze tot inkeer komt :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:08

@TS: ha, je moeder reageert net als mijn vader, of alle twee de paarden weg, of geeneen. Aangezien ik mijn paard niet kwijt wil, zorg ik dan maar voor ze alletwee...

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:12

Heb ondertussen een advertentie gezet om een verzorger/ster te zoeken...
k hoop dat er reacties komen, maar hier in de buurt zal dat denk ik niet zo simpel zijn...
En van mij mag die dan gerust op de merrie rijden hoor (zal wel wat werk aan zijn, maar zelfs daar wil ik bij helpen) :-)
T is trouwens mijn tweelingzus en we zijn 20 XD
Ik heb idd mijn andere paard op privé-stal, maar als ik mijn oudje daar zet, komt hij te weinig buiten (artrose, stalbenen, ...)
boer in de buurt zal ik ook niet vinde, hebben 4 jaar gezocht naar iets om hem te stallen, en hadden eindelijk dit weitje gevonden)
dacht er ook aan om 'te koop' ofzo te zetten, gewoon om mn zus haar ogen te doen openen...
en binnenkort zal ik ook 6 weken een stuk of 3-4 paarden verzorgen op de stal van mn andere paard (mensen gaan naar Spanje met de paarden)

Mijn zus had vroeger ook een paard, helaas is die een jaar geleden overleden, en sindsdien eig dat ze zo n beetje gaan doen is (denk ik)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:13

gesprek met je zus aangaan:

- over dat jij het allemaal niet meer aan kan om oor de paarden te zorgen.
- schema maken voor het voeren (om de dag ofzo)
- verzorgster zoeken :)

wees gewoon eerlijk, zeg tegen je zus dat je het niet redt.
waarschijnlijk heb jij alle verantwoordelijkheid eens naar je toegetrokken, en laat zij zich dat graag aanleunen.

wat doet je zus allemaal aan haar paard?
en graag eerlijk erover zijn :)

edit: kan ze niet paar keer mee met jou? als ik je laatste bericht lees kan het ook zijn dat ze zich niet durft te binden aan haar nieuwe paard.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:14

Saar88 schreef:
Betaalt ze het paard zelf? Anders is het een kwestie van de geldkraan dichtdraaien, oftewel: dreigen het paard te verkopen. Klinkt misschien hard, maar een paard hebben is een verantwoordelijkheid hebben. Blijkbaar kan zij die niet aan.

En ik zou haar deze berichtjes laten lezen, misschien dat ze tot inkeer komt :)

Voer en huur van de stal enzo moeten we delen... Da kosten betaalt ze wel...
Meestal ga ik achter eten enzo en zet alles klaar en moet ik weken wachten op mijn geld voordat ze mij trg betaald (aankoop van de merrie hebben we trouwens ook gedeeld :( )

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:18

Breghje schreef:
Ze wil hem niet weg doen, maar ze wil er ook niet voor zorgen?? Beetje tegenstrijdig eerlijk gezegd. Als je een paard hebt, dan heb je een verantwoordelijkheid. Heel simpel.

Helaas erg makkelijk gezegd maar niet makkelijk gedaan.

Mijn zusje en ik hebben 2 konijnen ( 1 van ons beide en 1 heb ik gekregen van iemand anders) maar mijn zusje weigert voor ze te zorgen. ze doet het gewoon niet omdat ze weet dat ik het dan wel doe...

helaas mn ouders doen er niks aan, vinden dan mn zusje wel degelijk goed voor ze zorgt...

TS: klinkt heel hard maar ik zou alleen nog voor jou eigen oudje gaan zorgen en stal etc niet meer van het paard vn je zus doen...
Misschien eigenaar van weiland/stallen je zus eens laten bellen dat paard verwaarloosd wordt...

en het feit dat je moeder aangeeft dat ze ook niet weet wat ze moet klinkt mij in de oren dat jou zus thuis de baas is...

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:19

minikatje schreef:
gesprek met je zus aangaan:

- over dat jij het allemaal niet meer aan kan om oor de paarden te zorgen.
- schema maken voor het voeren (om de dag ofzo)
- verzorgster zoeken :)

wees gewoon eerlijk, zeg tegen je zus dat je het niet redt.
waarschijnlijk heb jij alle verantwoordelijkheid eens naar je toegetrokken, en laat zij zich dat graag aanleunen.

wat doet je zus allemaal aan haar paard?
en graag eerlijk erover zijn :)

edit: kan ze niet paar keer mee met jou? als ik je laatste bericht lees kan het ook zijn dat ze zich niet durft te binden aan haar nieuwe paard.

Ze zegt dan: 'gij zijt nen hele dag thuis' ja, ik moet leren, heb binnen 2 dagen examens en red het zo al niet...
Mn zus doet eig voorlopig nix mer haar merrie (ze eet gwn, heeft net bloedworm gehad en is nog graatmager, en door het slechte weer enz)
Ze had deze merrie al meer dan een jaar voor haar paard gestorven was, dus denk niet dat het ligt aan niet durven binden. Ze werkt trouwens ook in de paarden, dus t is niet dat het haar ni interesseert
Verhaal van de merrie is eig nogal ingewikkeld. Ze reed haar voor mensen (beetje zoals haar eigen paard), hebben merrie dan 'weggegeven' zonder dat wij er iets van wistern, werd dan niet goed verzorgt, ging dan voor fokkerij verkocht worden, maar wij hebben haaér net nog kunnen kopen (omdat ze haar zoo miste en ze had er zo een speciale band mee enz, was ook waar, ze heeft hier erg van afgezien...)
dus weet eig ni hoe t nu opeens komt
ja is natuurlijk ni leuk om in de donker en de kou snel eten en hooi te gaan geven en dan nog al die modder...

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:23

Anoli schreef:
Breghje schreef:

Mijn zusje en ik hebben 2 konijnen ( 1 van ons beide en 1 heb ik gekregen van iemand anders) maar mijn zusje weigert voor ze te zorgen. ze doet het gewoon niet omdat ze weet dat ik het dan wel doe...

helaas mn ouders doen er niks aan, vinden dan mn zusje wel degelijk goed voor ze zorgt...

TS: klinkt heel hard maar ik zou alleen nog voor jou eigen oudje gaan zorgen en stal etc niet meer van het paard vn je zus doen...
Misschien eigenaar van weiland/stallen je zus eens laten bellen dat paard verwaarloosd wordt...

en het feit dat je moeder aangeeft dat ze ook niet weet wat ze moet klinkt mij in de oren dat jou zus thuis de baas is...

Dat van die konijnen ken is, hebben we hier ook al meegemaakt vroeger...
En de dierenbescherming stond vorige maand voor onze deur, omdat haar merrie zo mager was enz (had juist bloedwormen, maar was net behandeld)
ja, heb ik ook al aan gedacht om gwn mijne te verzorgen (mijne is de baas, dus die laat toch zn eten ni afnemen!) Maar ik kan het gewoon niet... De merrie moet niet boeten omdat mn zus zo achterlijk doet, denk ik altijd maar,
dus moet ik straks weer tegen 21.00 mijn ander paard zn stal gaan mesten en verzorgen en tegen 22.00 naar deze 2 op de wei...
Ze weet toch dat ik zal gaan, dus daarmee is de zaak voor haar opgelost... :-( pff

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:39

Paard te koop zetten op internet met haar 06 nummer erbij. als ze dan telefoontjes krijgt schrikt ze hard genoeg...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:45

Anoli schreef:
Breghje schreef:

Mee eens hoor! Het is heel erg moeilijk, maar als je dan leest dat zuslief in de paarden werkt, zogenoemd aan het paard gehecht is bladibla, dan gaan mijn wenkbrauwen toch echt fronsen.

TS, je zal iets moeten doen, en dat iets dat gaat niet leuk zijn, maar anders zal je zus lachend de situatie laten blijven zoals ie nu is. Idd hoeft te merrie niet te lijden onder haar gedrag, dus óf ze gaat ervoor zorgen, óf ze zorgt dat er iemand bijkomt, óf het paard gaat weg. En anders zal je moeder mee moeten helpen als ze geen andere uitweg ziet, misschien als die het beu is dat ze dan inziet dat zuslief niet echt goed bezig is nu.