wat te doen met heeeeeeeeel vies paard (stro verbruik)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

wat te doen met heeeeeeeeel vies paard (stro verbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 15:34

Ik ben sinds 2 weken zelf aan het mesten. Het werdt voor de stal eigenaresse teveel werk om het te doen, dus met korting in de stalprijs mogen we nu zelf uitmesten. Nu kom ik erachter dat ik toch wel een heel vies paard heb haha.

Ik ben begonnen met een helemaal schone stal, met een hele baal stro erin. Plan was om dan dagelijks de natte plekken en drollen te verwijderen. wanneer ik dit zou doen moet ik dagelijks bijna zijn hele box leegtrekken. Zo vies is hij. We moegen per paard 3 balen stro per week gebruiken, dus dit red ik nooit. Ten eerste heeft hij een grote box (4 bij 5) en eet hij stro. Ik haal dus nu dagelijks alleen de drollen wegm, en trek de randen naar binnen, daaroverheen een laagje schoon stro en langs de randen natuurlijk ook. De onderlaag droogt echter niet goed in omdat het gewoon te koud is buiten.

Weet iemand een oplossing? Ben nu bang voor teveel ammoniak en rotstraal.

Anoniem

Re: wat te doen met heeeeeeeeel vies paard (stro verbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:36

Wij hebben ook zo'n smeerkees gekocht,
op zaagsel/vlas was die van ons veel schoner.
Je kunt ook matten in je stal leggen en daar een dun laagje stro/vlas/zaagsel opleggen.
Kost veel minder fourage.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:37

Even vragen hoe de staleigenaresse toe kwam met 3 balen in de week?
Mag je anders ook vlas gebruiken (ivm mestafvoer)? Dan zou je dit als extra onderlaag kunnen gebruiken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:39

strokorrels gebruiken, ik heb ook zo'n zwijntje! Scheelt een stuk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:39

Wij hebben ook twee van die smeerkezen op stal.. die staan op vlas :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:44

Ik zou zeggen probeer eens een week zonder mesten en alleen (ruim!) opstrooien. Zo krijg je een onderlaag die redelijk vast ligt absorbeert en warmte behoudt. Paarden zullen zo ook niet meer zo vlug alles opeten en dus kaal staan.
Alleen als je paard de boel omploegt (die heb je) wordt ook dit een vieze bende. Voorwaarde is om wel genoeg stro te gebruiken voor een schone bovenlaag.

Vlas of zaagsel ligt vaster dus kan ook uitkomst bieden, hier kan je dagelijks de mest weghalen en b.v een keer per week natte plekken eruit halen. Ook dit werkt het beste als je een ruime laag gebruikt, de onderlaag zo lang mogelijk vast laat liggen en een schone bovenlaag strooit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:47

krijgt hij wel voldoende hooi? Want als ze voldoende hooi krijgen laten ze het stro meestal wel met rust.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:51

Kelly_ann schreef:
Ik zou zeggen probeer eens een week zonder mesten en alleen (ruim!) opstrooien. Zo krijg je een onderlaag die redelijk vast ligt absorbeert en warmte behoudt. Paarden zullen zo ook niet meer zo vlug alles opeten en dus kaal staan.
Alleen als je paard de boel omploegt (die heb je) wordt ook dit een vieze bende. Voorwaarde is om wel genoeg stro te gebruiken voor een schone bovenlaag.

Vlas of zaagsel ligt vaster dus kan ook uitkomst bieden, hier kan je dagelijks de mest weghalen en b.v een keer per week natte plekken eruit halen. Ook dit werkt het beste als je een ruime laag gebruikt, de onderlaag zo lang mogelijk vast laat liggen en een schone bovenlaag strooit.

Dit is een hele goede optie, doen wij ook met 1 van onze paarden je maakt er een soort pot stal van.zo blijven ze ook veel droger en is de stal lekker warm :) wel elke keer schoon stro bovenop natuurlijk..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:53

Kelly_ann schreef:

Inderdaad. Wij halen alleen de mest eruit (en bij de viespeuken die de mest "onzichtbaar" maken dus niet) en de hele natte plekken.
Als het begint te soppen onder mijn voeten, daar haal ik het natte eruit :+
Daarna de het "oude" stro verdelen over de stal en daar het schone stro over.

Ik kom nu net uit de stal en we hebben afgelopen weekend de stallen helemaal leeggehaald en schoongemaakt.
Vandaag was het mijn mestbeurt en de stallen waren heel erg smerig..en de stenen waren zichtbaar. Hier heb je geen last van als je volgens de bovenstaande methode de stal doet.
Je zult zien dat je op den duur ook veel minder stro nodig bent.
En dan 1x in de week of 2 weken helemaal schoon maken.

De voeten worden er wel vies van maar elke dag even uitkrabben en vegen dan maar..

*edit..er zijn meer mensen eens met Kelly_ann ;) *

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:59

Ik vind een potstal niks, die stank :(

Tja vervelend zon smeerkees, mijne is gelukkig erg schoon, legt precies zn drollies op dezelfde plek en kan ze er iedere dag zo uitwippen :) Misschien meer stro in de stal leggen? Ik merk bijvoorbeeld als ik wat minder stro in de stal heb liggen, ze de boel veel sneller door elkaar heen loopt en het dus een zooitje wordt. Maar een dikke laag stro en de randen omhoog zorgt dat de plas netjes naar beneden zakt en de bovenste laag droog is. De drollen blijven ook gewoon liggen. Volgende dag haal ik het schone naar de hoeken toe, haal de plas en drollen weg, en haal de hoeken weer naar binnen. Dan schoon stro eroverheen en langs de randen.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:02

Ik heb ook een hele vieze merrie, ze staat nu op vlas en dat gaat beter, maar toen ze op stro stond, moest ik echt potten. Dus alleen drollen scheppen en inderdaad steeds een schone laag eroverheen. De eerste paar dagen lijkt het niet te werken, maar daarna komt er inderdaad een goede bodem en blijft de bovenlaag droog. En verder accepteren dat jouw paard nou eenmaal nooit tot zijn knieen in het schone stro zal staan, zal altijd wat viezer zijn, als het maar wel echt droog is!

En ik ben het absoluut niet eens met mijn voorganger dat dat stinkt hoor! Als je aan de bodem gaat zitten wel, maar als je daar vanaf blijft heb je een keurige stal en hoeven ze nooit op het beton te staan (en ik denk dat een paard dat erger vindt dan een beetje poep...)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:30

Caira schreef:
krijgt hij wel voldoende hooi? Want als ze voldoende hooi krijgen laten ze het stro meestal wel met rust.

dit is idd een goede vraag, bij onbeperkt hooi laten ze vaak het stro liggen en dat kan behoorlijk schelen
ook een vlas of zaagselonderlaag kan goed werken...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:33

als je mag dan zou ik vlas proberen, werkt super fijn ;)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:36

Potstal zou ik bij stro niet doen, zeker niet als hij in een binnenstal staat. Veel te vies en slecht voor de longen.
Je kan bijv schoon (nieuw)stro onderop doen en het "schone" stro wat je nog over hebt van het mesten hierover heen gooien, daar zit namelijk al mest en urinelucht aan en dan eten ze het niet meer.
Eventueel een beetje azijn in een gieter doen en dat eroverheen gieten. Dan blijven ze er ook aardig af.
verder idd hooi. Misschien een hooinet, dan is hij langer bezig :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:40

Ik moet eerlijk zeggen dat ik één baal stro op een stal van 4 X 5 héél weinig vind... (er van uitgaande dat het kleine baaltjes van 20/25 kg zijn)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:41

Wow 3 balen per week, das veel!
Ik gebruik er 2 denk ik. Wat ik doe is dit: de eerste dag leeg ik mn stal en doe er ééntje in. Dan verwijder ik netjes alle drollen en echt hele vieze natte plekken. De rest leg ik achter in mn stal. De droge stukken weer naar het midden en dan strooi ik op. De tweede dag doe ik het andersom, dan haal ik weer de drollen eruit en natte plekken, en dan gooi ik het inmiddels opgedroogde van de vorige dag weer naar het midden en wissel ik dus zegmaar het stro om. Werkt erg goed bij mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:47

Kelly_ann schreef:

De mijne maakte er ook elke dag een bende van, kon alles er elke dag uithalen, en hij kwam zo steeds weer op beton te staan. Hij heeft nu ook een soort 'potstal', en staat nu veel droger.
Elke dag haal ik zijn mest eruit, en strooi het daarna op met een beetje stro en een laagje koolzaadstro. 's Avonds wordt hij ook nog opgestrooid, en hij staat nu op een lekkere laag die veel droger en zachter is. Ben nu een paar weken zo bezig, en het bevalt mij in ieder geval heel goed. Binnenkort gaat alles eruit, en dan begin ik weer opnieuw. :)

Edit: Bij de mijne stinkt het niet.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:53

Hoi, idd 3 balen is veel!!!
mijn paard is ook een varken...:S
en draaid zoveel dat we gedwongen zijn alles er elke keer uit te halen:S
als alles eruit is strooi ik 2 plakken erin en klaar...
ombeperkt hooi is niet te doen... ze eet alles op:S
de box is al veranderd omdat ze het hooi van de buurman ook opat:'(
ze is al te dik en nog meer hooi word ze nog dikker:S

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:39

Ik zou eig niet echt een goede oplossing kunnen bedenken.Mss zindelijkheidstraining? hihi :p
Nee serieus, mijne was vroeger zooooooooo vies, maar na enkele weken bij mij op stal begon hij alleen maar langs de muren te mesten =-)
dus ik mest zo: alle mest langs de kanten weghalen, natte plekken van het midden weg doen, stro van de zijkanten verspreiden over het midden, en opstrooien.
Soms als hij heel proper is, moet ik niet eens bijstrooien omdat hij niks gegeten heeft.
Soms mest ik ook maar 1 keer in de 2 dagen, omdat ik toch anders maar 5 schepjes eruit moet halen. Dan is het makkelijker om een dag te wachten en er 10 uit te halen :p
dan heb ik nog geen volle kruiwagen XD
Ik moet sinds enkele weken ook zelf mesten, en ik vind het heeeeeeeerlijk dat mijn paardje zo proper is XD

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:44

Is een andere bodembedekking niet een optie?
Als hij het eet, zo smerig is + je mag maar 3 balen per week.... Klinkt niet alsof je veel kans hebt op een echt schone stal. ;)
Zoiezo dat hij het stro eet lijkt me niet ideaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:45

Ik weet niet of je mag overstappen op een andere bodembedekking, anders kan ik je strokorrels wel aanraden. Ik heb zo'n beetje alles wel gehad, stro, zaagsel, vlas en ik moet zeggen dat tot nu toe de strokorrels het beste bevallen. Makkelijk te te mesten en het stinkt veel minder dan vlas.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:47

is zaagsel anders geen optie dan kan ie er ook niet van eten.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:51

Ik kan bij mij ook bijna elke dag de hele stal eruit halen zo vies maakt ze het. Ze krijgt zo goed als kuil dus daar kan het niet aan liggen. Mijn paard tilt haar achtervoeten in de stal ook niet echt op, waardoor alles door elkaar gaat..
Er zit bij mijn niks anders op dan elke dag toch al het vieze eruit te halen..

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:52

Vlas kunnen ze ook gaan eten en dan ben je verder van huis dan met stro.
Bij mij helpt meer naar buiten en redelijk wat hooi in een fijnmazig hooinet al aardig goed.

Ik haal inderdaad ook niet al het vieze eruit, alleen de drollen en dat wat echt nat is. De rest verdeel ik over de stal en dan 2 plakken schoon er overheen.
Wat ook wel helpt is een beetje vies stro door het schone scheppen, dan eten ze het niet zo snel meer.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:53

Die van my doet dit met vlas.. Hoe ze het red weet ik niet maar stal is steeds doorweekt.. Ze staat dus echt te soppen.. Wordt dr moe van.. Eigenaresse wil trouwens geen andere bodembedekking