Waarom breekt ze steeds uit...?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Waarom breekt ze steeds uit...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:46

Wie hier een antwoord op weet, ik hoor het graag }>

Mijn haflingergeval van 8 jaartjes oud vindt het sinds een week echt superleuk om mijn omheining af te breken en daar het gras te gaan opvreten (wat nog kort staat, dus veel eten heeft ze er niet aan).

Ze krijgt elke dag 2x hooi ('s ochtends en 's avonds ligt er nog een hoop hooi, ze krijgt dus genoeg?) in zodanige hoeveelheid dat ze erin verzuipt. 's Avonds krijgt ze dan nog eens zemelen met muesli bij. Ze heeft geen energie teveel en heeft contact met andere paarden (maar staat niet bij andere paarden aangezien ze ze allemaal aanvalt, zelfs de reus van 1.80m). Zo staan ze al 2 jaar en dat gaat prima :j

Toch breekt ze de afgelopen week al 4x een paal af en staat dan gezellig grasjes te smullen... Langs de andere kant breekt ze niet uit... (je hebt de vaste stallen, 1 daarvan staat open voor haflingergeval, aan de andere zijde links is er een inloopstal voor de andere paarden en dan voor Zita's paddock heb je wei en rechts van Zita's paddock ook een wei)

Why o why breekt ze toch uit??! Ze doet het ongeveer om de dag. De stroom werkt niet prima maar de eigenaar van de wei heeft nog 'geen tijd' gehad er iets aan te doen. Maar dat kan niet verklaren waarom de ene dag uiteraard wel en de andere niet.

Als iemand een idee heeft hoe mijn weide iets meer haflingerproof te maken, please let me know ;) Ik zou graag binnen 8 weken die wei terug gaan gebruiken :')

Polly
Moderator Algemeen

Re: Waarom breekt ze steeds uit...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:19

grote klap stroom erop, werkt zelfs bij mijn shets..

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:10

Waarschijnlijk omdat het kan :). Zou er inderdaad stroom op zetten, dat werkt wel.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:23

Kan het zijn dat die gaat schuren tegen de palen en dat ze die zo afbreekt, of er zo uit geraakt?
Wij hadden ook eens voor dat er slecht contact was met de batterij, waardoor er soms stroom op de draad zat, en soms niet. Mijn oudje van 25 kroop gewoon tussen de draden door... En wij ons maar afvragen hoe hij eruit geraakt was (we hadden ook wel door dat hij er niet over gesprongen was, hihi)
Dat was idd minder leuk, zeker niet als je in je bed ligt en rond 23.00 u wordt wakker gebeld dat het andere paard heel onrustig is (heen en weer lopen en kei hard hinniken) en dat je paard nergens te vinden is...
Bovendien is mijn oudje voor 90% blind, dus je kan je wel voorstellen hoe in paniek ik was! :s

Danielle_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:26

je paardje vind het denk ik een leuke gewoonte om ff uit te breken en even te smullen :p
stroom erop zetten is wel een goed idee ja, een ongevaarlijke schok die hem waarzschijnlijk wel tegenhoud.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:28

Omdat het een paard is :+

Dus stroom erop zetten, en als jou paard net als de mijne zich niks aantrekt van stroom. Wij hebben tegenwoordig gewoon een ijzeren hek hierzo :P

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:15

Omdat ze elke keer beloont wordt voor haar gedrag, want er staat (hoe weinig ook) gras aan de andere kant van het hek, en zo lang het lukt om uit te breken zal ze hiermee doorgaan. Dus gewoon zorgen dat er flink veel schrik op staat.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:18

flinke klap stroom erop kan zijn dat ze het niet voelt door het dikke haar

Anders een stroomdraadje door de manen vlechten of een antenne op de kop :j

Ik heb alles omheind met heras hekwerk en daar voor stroomdraden 50 centimeter ervoor ongeveer
Tussen de weilanden 50x90 4 keer gewoon stroom

dus ze kunnen iig nooit weg
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 10-01-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:20

Ik heb er ook zo 1. Echt gevaarlijk als ze door hebben dat ze het kunnen.

Die van mij liep zelfs richting de weg waardoor ik uit bed werd gebeld.

Kan je vertellen: de enige manier om de boel uitbreekproof te maken is: stroom.
Net als iedereen het hier aangeeft. Je houdt ze echt verder nergens achter.

En de reden: het lukt dus kan ze het mooi weer proberen. Eten is een beloning en misschien een stuk verveling op het moment?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:26

Polly schreef:
grote klap stroom erop, werkt zelfs bij mijn shets..

Mag mijn shet dan bij jou in stroom training?
Mijn shet gaat zelfs dwars door/onder/over goede stroomdraden heen. Maar doet dit alleen als ze alleen staat. Ze wilt (en geef haar eens ongelijk) altijd in de wei staan met een ander paard. Zodra ze alleen ergens staat, en het maakt niet uit of er een paard achter het draadje naast haar in de wei staat, dwars door/onder/over de stroomdraden heen.

Zolang ze met een ander paard in dezelfde wei staat, zal ze ook niet uitbreken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:32

Waarom zet je je shet dan niet bij vriendjes?
Zal ze vast veel leuker vinden en is fijner voor jou en je omheining

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:35

zo 1 heb ik ook gehad, met lichte stroom kauwde ze gewoon de draden door...
tot ik eenmaal stroom tot mijn beschikking had en ipv een stroomklok op accu een goede stroomklok kon aansluiten en toen was ze het zo afgeleerd.....andere opties hielpen ook echt niet....
ben ook vaak zat in de ochtend uit mijn bed gebeld dat mijn paard weer los door de bossen liep en niet te vangen was door vreemden.....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:36

Even offtopic om op Gentlegiant te reageren: De reden daarvan is omdat mijn shet heel snel te dik is, er is voor speciaal een wei waar weinig tot geen gras staat. Haar vriendjes mogen wel wat vet gebruiken dus staan op de volle weides.
En als de vetten/eiwitten uit het gras zijn, mag ze bij haar vriendjes in de wei :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:37

Dan zet je haar aan een grond pen?

Wantja als ze steeds uitbreekt dan krijgt ze dat gras ook gewoon
En nu zit er echt niet veel eiwit enz in het gras :n

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:43

Nee nu staat ze op stal met uitloop samen met haar maatje.
Met een pin in de grond? Levensgevaarlijk! Wil graag mijn pony heel houden, zonder dat het benen breekt ;)
In de zomer doen we het zo, dat ze heel de dag op stal + uitloop moet staan en 2 uurtjes per dag ook de volle weides op mag. En als het gras minder vet/eiwit rijk is, mag ze dag en nacht op de wei.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:48

Enig idee hoeveel shetlanders er aan een groudpen staan?

Als ze het eenmaal kennen is er niets gevaarlijks aan
Ik doe het niet ik heb en degelijke omheining mijn shet en mijn hengst staan samen in de bak met houten afrastering of op stal

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:54

Ik heb haar al aan de pen gehad. Haar voet raakte erin verstrikt en toen raakte ze helemaal in paniek. Geloof mij, deze taaie blijft eraan trekken totdat haar been eraf hangt. Heb haar nadat ze rustig was geworden het nog een keer geprobeert en weer gebeurde het zelfde.
Dus daarom de reden waarom ik het levensgevaarlijk vind. We hebben hier ook een andere shet gehad, die stond 24/7 aan de ketting en dat ging prima.

Saar_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:12

Ik snap het helemaal! Ik ben ook hopeloos met mij shet!!
Ik heb 2 shetlanders en een E pony. De shetlanders zijn zussen en staan al hun hele leven bij elkaar, de E pony staat appart in haar landje ze kunnen op afstand snuffelen (er zit een meter tussen) maar voorderest kunnen ze niet bij elkaar komen. Wij zijn altijd heel voorzichtig met gras geven, we willen ze niet te veel geven want 1 shet is bij de vorige eigenaar hoefbevangen geweest. Emma brak al wel eens uit maar het was een uitzondering. In het voorjaar van 2010 maakte ze er een gewoonte van, 's nachts vond ze het gras naast haar weilandje toch lekkerder en ging onder de draden door. Wat we ook proberen, het had geen zin... Dan maar aan de roop. De pony's hebben ongeveer 3 maanden aan de roop gestaan, maar we vonden het zo zielig dat we ze nog een kans wouden gaven. De rest van de zomer ging het goed. Totdat er 4 weken geleden helemaal niets meer te vreten stond op het land. We gingen drie keer per dag naar het land om de ruif goed vol met hooi te doen zodat ze niet te kort kwamen.
Emma vond dat niet voldoende en iedere keer dat we op het land kwamen stond ze weer buiten de draden.
We hebben van alles geprobeerd maar niets helpt; of je nu de draden hoog of laag zet, het schrikdraad uit of aan, veel of weinig gras heb staan op het land en hoe dik of hoe dun de draden ook zijn, hoe veel of hoe weinig palen je hebt staan, ze neemt een aanloop en rent zo onder de draad door. Emma is echt een beer ze heeft een flinke wintervacht en een dik pak manen en voelt de draad dan ook niet. Ze blijft net zo lang duwen totdat alles knapt en ze in het andere landje staat. Zo'n drie keer per dag kunnen wij de draden vernieuwen, palen vervangen en de ogen (die gewoon knapen) vervangen. Meestal gaat Emma door het land van mijn pony heen, die wordt dan heel erg boos en gaat trappen naar Emma, tot nu toe is het goed gegaan, totdat Emma straks een gebroken been heeft!
We weten niet meer wat we moeten doen!!
Schelden of een dag geen eten geven heeft helemaal geen zin, maar wat wel?
Ik hoop dat jullie mij en ook de forum starter kunnen helpen met een super tip!

Alvast super bedankt!

Groetjes Desirée

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:12

owww heel herken baar die van mij doet het ook hihi die staat gerus op het midden pad te koekeloeren of ff buurten die gaat gewoon onder en tussen de stroomdraden door en ja er staat een vlinke tik op en dat voor een ruin van 160 dus niet eens een kleintje hij heeft gewoon lak aan stroom maar blijft wel bij de kudde's en alles is afgesloten dus komt niet op de weg...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:13

Ik ken nog zo'n haf! Gewoon zorgen dat de stroom op orde is ja! Volgens mij kunnen ze het horen of voelen wanneer het niet goed is. ;)

sandersander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:20

haha, herkenbaar. ik zou zorgen dat er meer stroom opstaat. dan gaat het meestal vanzelf wel over.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:25

Flinke stroom er op zou ik zeggen. Zeker weten dat ze het voelen als de stroom niet goed is, ze voelen zo of er stroom op staat of niet. Ook zonder zelf een schok te krijgen. Ik heb vroeger een haflinger gereden die zich tussen de heg door wurmde, en die heg was toch echt behoorlijk dicht begroeid. Toen we daar een draadje voor gehangen hadden ging hij er gewoon overheen met een enorme sprong.

Stroom is natuurlijk ook geen garantie. Ik ken namelijk ook een forester die zich tussen twee stroomtikken door op haar knieen onder het onderste stroomdraadje heen wurmde. Als zij een weiland verder liep, wisten we dat het gras op begon te raken en het tijd werd om de dames te verkassen. Ik ken ook een paard die de stroomklok tussen haar tanden pakte en na wat heen en weer schudden van grote hoogte liet vallen. Stroomklok kapot, geen stroom, dus vrij baan. Het heeft weken geduurd voor we er achter kwamen wie toch steeds die stroomklok sloopte :-)

Saar_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:45

We hadden altijd stoom met een accu, maar we hadden laatst stoorm geleend van de buurman, en dat is hele heftige stroom. Het maakt niet uit, mijn shet neemt een aanloop en ze trekt alle draden kapot. Ik weet echt niet meer wat ik moet!!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:56

als je een flinke dosis stroom op een omheining wilt zetten, moet je natuurlijk ook wel even de kwaliteit van je draden nakijken! als je van die goedkope flutdraadjes gebruikt, is het ook niet verwonderlijk dat ze a. knappen en b. amper de stroom doorgeven als je verder dan 50m van de stroomkast verwijderd bent. ook een voldoende grote aardingspen in de grond steken!
en als dat nog niet werkt dan zet je een vaste omheining bij (hout, bekaert van een meter hoog,...)

Saar_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:59

Ja daar zat ik ook al aan te denken om een vaste omheining te plaatsen. Maar we hebben veel kleine weilandjes i.v.m het hoefbevangenheid.. Dus dat wordt een dure omheining!