Stalling bij particulieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Stalling bij particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 10:25

Ik vraag mij wat de ervaringen zijn van mensen die hun paard bij een particulier stallen.

Je hebt natuurlijk meer rust dan op een pensionstal/manege.
Maar je bent toch dagelijks bij iemand over de vloer.
Het mooiste is natuurlijk als iemand een achteringang heeft zodat je niet over zijn haar erf hoeft te banjeren. Maar helaas is dat meestal niet het geval en moet je soms bijna letterlijk bij iemand voor het huis langs om bij je paard te komen. Het lijkt me dan ook niet dat je bij iedereen zo even een keer een vriendin mee kunt nemen naar je paard.

De ene particulier is de andere niet en ook de ene pensiongast is de andere niet.
Het lijkt mij iets wat heerlijk rustig kan zijn maar het heeft ook weer zo zijn beperkingen.
Er zijn natuurlijk verschillen met een grotere pensionstal

Ik vraag mij af hoe mensen dit ervaren?
Ook vraag ik mij af hoe het voor de huiseigenaren is die nog 1 of twee pensiongasten bij huis hebben staan?
Hoe regelen jullie het met elkaar en hoe ervaren jullie dit?
Ook vraag ik mij af of de kosten lager zijn dan op een pensionstal je hebt natuurlijk in veel gevallen ook minder voorzieningen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:36

hoi,

ik sta bij een particulier, totaal staan er 5 paarden, waarvan 2 van de stal eigenaresse zelf.
de paarden schuur en bak liggen schuin achter hun huis, dus ik loop altijd langs hun huis om bij mijn paard te komen, maar heb nog nooit het idee gehad dat ze er last van hebben gehad. ook als ik wel eens iemand mee neem is dat totaal geen probleem.

hiervoor heb ik op grotere pension stallen gestaan, en ik ben (na 3 jaar) nog steeds elke dag blij dat ik ben verhuist.
mijn paard staat veel rustiger (hij heeft nogal snel last van stress en gaat dan weven) en alles gebeurt elke dag weer opnieuw hetzelfde: alle paarden gaan naar binnen voor te eten, gaan samen weer naar buiten, gaan samen de wei op enz.

dus buiten om dat we zelf de paarden binnen zetten om te gaan rijden in de bak zijn ze altijd samen, en dat geeft enorm veel rust.

verder is het veel makkelijker om eens om hulp te vragen dan bij een grote stal. mijn stal eigenaresse is bereid om met dekens, medicijnen enz te helpen. dat scheelt mij weer een hoop ge-heen-en-weer.

ook qua faciliteiten heb ik nu hetzelfde eigenlijk, een buitenbak die bijna altijd heel goed ligt met verlichting. en dat had ik ook op die grotere stallen.

voor mij is het echt een hele goede stap geweest om mijn paard te verhuizen naar een particulier.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:42

Ik ben pas verhuist naar een particulier.
We hebben gewoon duidelijke afspraken gemaakt en ik mag altijd iemand mee nemen.
Geen last meer van pennymeisjes die mijn paard lastig vallen, of lange wachtrijen voor rijbak/padock.

Deze mensen zijn ook erg blij met ons paard op stal, ze blijft maar zeggen hoe fijn dier het is.
Het enige wat ik mis zijn toch wel de sociale contacten. Want er zijn maar 3 boxen en dus veel minder mensen. Het kan er dus heel stil zijn.
Ik moet ook langs het huis lopen maar nooit gemerkt dat ze er last van hadden. De faciliteiten zijn beter geworden. Deze mensen hebben zelf een hele grote bak aangelegd met hele goede verlichting, ook worden de paarden wanneer het weer het toe laat op de wei gezet. Een goede wasplaats en een grote kast voor alle spullen.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:43

Ik vind het heerlijk!!
Mijn peerdje stond voorheen bij mijn ouders thuis.. dus ik was die rust helemaal gewend.
Zou niet meer graag op een grote stal willen staan. Er staan er 3. pony van de eigenaren zelf en 2 pension

Ik moet gewoon langs hun huis naar de stallen maar daar hebben zij geen moeite mee. Bovendien hebben zij er natuurlijk zelf voor gekozen.

Ik kende hun dochter al, dus dat is wel fijn

Heb gewoon een mooie verlichte tijbak en mooie weilanden
Op de grote stallen bij ons heb je geen dagelijkse weidegang en dat hebben ze hier wel, weer of geen weer...

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:44

hee,

ik sta ook particulier. wij hebben 1 grote schuur waar 4 paarden in staan ( van de eigenaar) en dat ligt achter hun huis. schijn naast hun huis is onze bak. en achter de grote schuur liggen onze weilanden. onze paarden ( 3 ) staan schuin naast hun huis. we hebben 3 weilanden en een in en uit loop stal. dta loopt van het begin tot het eind. maar het bevalt ons erg goed, en de paardenhebben het lekker naar hun zin.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:44

ik heb ook bijna 15 jaar lang op grote pensions gestaan en vanaf dec sta ik bij een paticuliere stal

ze hebben plaats voor 6 pension paarden en 2 pension a b maatjes
ben van mening het paard heeft het er super
meer rust, betere verzorging. ze behandelen de paarden als hun eigen paarden
en komen in weer en windt lekker naar buiten.

ik wil nooit weer wat anders
enige nadeel is kon niemand tegen vaak maar ja leg me er bij neer
het paard meot er tenslotte leven ik niet ;)

pmarena

Re: Stalling bij particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:55

Die van mij heeft altijd bij particulieren gestaan , veel fijner dan zo'n grote stal waar je over het algemeen veel minder vrijheid / rust hebt.... vaak minder weidegang ,meer mensen die de bak willen gebruiken , meer mensen die kliekjes vormen en bemoeizuchtig zijn enzo , al dat gemekker :P

Het ligt er wel heel erg aan hoe de eigenaars van het terrein zijn.

Op de eerste stal waar Rena stond hadden de eigenaars wel wat strenger mogen zijn , het was een fijn plekje maar toch best wel wat gedonder dat niet helemaal eerlijk was. Zo had iedereen zijn eigen vaste stukje wei waar die het mee moest doen. De anderen lieten hun ponies / paarden hun wei helemaal kapot lopen , maar ik spaarde mijn stukje wei door Rena er niet de hele dag op te laten , zodat ze er elke dag ook in de winter lekker een dagdeel op kon grazen. Gevolg : mijn wei lag er dus nog groen bij , terwijl de rest helemaal kapot getrapt was. Andere pensionklanten gingen toen klagen tegen de eigenaars dat zij geen gras meer in hun weitje hadden en Rena wel. Gevolg : andermans paarden werden regelmatig in MIJN wei gezet , zonder mijn toestemming , dan vond ik Rena op stal als ik kwam en andere paarden in mijn wei , en ik moest niet zeuren :P

Daarbij werd ook hun eigen paard regelmatig losgelaten in mijn wei zodat hij even uit kon rennen....alles aan gort trappen dus.

En een nieuwe pensionklant liet haar hond lekker los rondlopen , tegen het hooi aan pissen en in mijn wei scheiten , mijn borstels e.d. uit de kast trekken en kapot kauwen...

Dat soort dingen daar word je natuurlijk niet goed van :P

Maargoed dat kan ook op een "echte" pensionstal gebeuren.

Zelf heb ik nu mijn paardje achter het huis staan , en de vrouw van mijn neef heeft haar Fjordje erbij staan.
Dat bevalt goed :)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:58

Ik sta nu ook 2,5 jaar particulier na altijd op een grote stal te hebben gestaan.
Wat een opluchting zeg! Bij de eerste particulier moesten we niet langs hun huis, er was een aparte ingang naar de stallen. Wel konden ze de stallen, piste en weien altijd zien vanuit hun huis.
Waar ik nu sta moeten we wel langs hun huis, maar dat vinden ze helemaal geen probleem.

Het is daar veel rustiger voor de paarden, er staan in totaal 5 paarden waarvan 2 van de eigenaar zelf. We hebben enkel een buitenpiste maar dat went wel :)
Wel moet ik meer zelf doen dan op die grote stal maar dat vind ik niet erg. De paarden buitenzetten wordt geregeld via een beurtrol, idem met binnenzetten. Het is daar enkel half-pension dus ik doe mijn stal zelf. Maar daar heb ik voor gekozen dus ben heel blij met mijn stal :) Ik sta daar samen met mijn nicht en een vriendin en de dochter van de staleigenaars is eigenlijk intussen ook een vriendin geworden. Dus meestal sturen we een sms rond en gaan we samen naar de paarden, of samen rijden of wandelen oid.
Wil je dan ook eens alleen zijn, dan ben je er ook meestal alleen ;)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:07

Ik sta ook bij particulieren toevallig op zoek gegaan naar een stalletje dichterbij. En ik zag waar ik nu sta een paard in de bak staan en dacht ik vraag het gewoon. Brutaal mens heb de halve wereld ;) . In eerste instantie wou ze niet maar we hebben een tijd zitten praten. En uiteindelijk zei ze misschien vind me dochter het wel gezellig, dus zou ze overleggen. En? ja hoor werd gebeld. Keer langs geweest en het klikte dus paard ook verhuisd.

En ik sta er echt top. Kleine binnenbak, buitenbak. Alleen ik en die andere meid komen er.
Dus heel veel rust op stal. Vind mijn paard ook erg fijn. En het klikte ook nog tussen de dames. :+

We hebben goede afspraken gemaakt en gaat ook soepel , ik doe ook wel een haar stal en zij de mijne of als we op vakantie zijn geven we elkaars paarden beweging etc. Lekker makkelijk :D

Je kan het wel doen maar maak goede afspraken met elkaar

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 11:14

Dribbelkont schreef:

Dat zou je ook nog weleens als voordeel kunnen zien als je het vergelijkt met roddel, kliekjes en achterklap.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:17

ja klopt loretta
heb ik nu totaal geen last meer van :D

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:27

ik sta ook bij een particulier,hij heeft zelf 4 paarden,zijn dochter 2 , en dan nog 6 pensionklanten die in totaal 9 paarden hebben.
van de 6 pensionklanten zijn er maar 3 die werkelijk actief met hun paarden zijn (incl.mijzelf) en in de zomer is het in de weekenden wat drukker,maar doordeweeks lekker rustig.
wij gaan langs de zijkant vh huis, en helemaal achter de schuur staan onze paarden en liggen de weides, dus echt last hebben ze van ons niet als we er zijn, en de kleinkinderen vd staleigenaar vinden het wel gezellig haha er zijn nu vaker kindjes om mee te spelen!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:30

Wij hebben ooit onze boxen+weide verhuurt aan anderen.
Dus ik spreek als particulier :P
Mijn mama wilt het gewoon niet meer doen omdat we al teveel miserie hebben gehad.
Idd, zij woont hier en de mensen lopen hier dus voor de deur. Ze heeft ze allemaal buitengeschopt voor verschillende redenen. Die allereerste mensen dat het huurden waren gewoon gestoord (en mijn moeder is nogal open voor alles en iedereen) dus daar werd ook ongelooflijk van geprofiteerd, die mensen hebben hun hond en nog een andere berg spullen gedumpt en zijn er nooit meer achter gekomen (spullen voor paard, kasten, kleren echt alles xD) ... Een mevrouw pikte vanalles in huis en ik mocht babysit spelen voor de kleine, een ander meisje begon met mijn paard te knoeien als we niet thuis waren, mijn moeder heeft haar toevallig betrapt omdat ze vroeger thuis kwam...
En het is ook niet leuk als mensen nooit komen voor hun paard (als ge is op vakantie ging zorgden er wel graag voor maar het is geen 365 dagen vakantie:p), of alles laten rondslingeren...
Ik vind het wel jammer want nu heeft mijn paard geen vriendjes meer en een klein beetje extra centjes kunnen hier gebruikt worden.
We hebben dus nooit een contract opgemaakt. Met alles te betalen zat het eigenlijk wel goed...

Dus: leg alles terug waar het vandaan kwam, pak zelf u drinken mee ipv koelkast te plunderen enzo, gebruik ze niet als babysit, blijf van de andere paarden af, als ge niet kunt komen laat iets weten,... xD

Edit: Nog eentje, die begon te schoppen op een shetlander mijn moeder is ze bijna aangevlogen! De eigenaars van die shetlander dan hebben geholpen met de omheining maar hebben hun shetlander weggegeven want de kinderen deder er niks mee en een ander leuk meisje had een weide gevonden in haar buurt dus zij is ook weg. Er zitten er wel goede tussen hoor :P
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 08-01-11 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:32

Loretta schreef:
Dribbelkont schreef:

Dat zou je ook nog weleens als voordeel kunnen zien als je het vergelijkt met roddel, kliekjes en achterklap.

in het begin moest ik er ook heel erg aan wennen dat het zo stil was, maar nu ben ik het gewend.
mijn andere paard staat nu tijdelijk op een grote stal, en elke dag weer kijk ik uit naar de dag dat hij ook op die andere stal komt te staan, het is me echt te druk, en er is altijd wel ergens gezeur over.

en natuurlijk dat geklets over elkaar!! om misselijk van te worden!! :P

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:34

GaelleS schreef:
Wij hebben ooit onze boxen+weide verhuurt aan anderen.
Dus ik spreek als particulier :P
Mijn mama wilt het gewoon niet meer doen omdat we al teveel miserie hebben gehad.
Idd, zij woont hier en de mensen lopen hier dus voor de deur. Ze heeft ze allemaal buitengeschopt voor verschillende redenen. Die allereerste mensen dat het huurden waren gewoon gestoord (en mijn moeder is nogal open voor alles en iedereen) dus daar werd ook ongelooflijk van geprofiteerd, die mensen hebben hun hond en nog een andere berg spullen gedumpt en zijn er nooit meer achter gekomen (spullen voor paard, kasten, kleren echt alles xD) ... Een mevrouw pikte vanalles in huis en ik mocht babysit spelen voor de kleine, een ander meisje begon met mijn paard te knoeien als we niet thuis waren, mijn moeder heeft haar toevallig betrapt omdat ze vroeger thuis kwam...
En het is ook niet leuk als mensen nooit komen voor hun paard (als ge is op vakantie ging zorgden er wel graag voor maar het is geen 365 dagen vakantie:p), of alles laten rondslingeren...
Ik vind het wel jammer want nu heeft mijn paard geen vriendjes meer en een klein beetje extra centjes kunnen hier gebruikt worden.
We hebben dus nooit een contract opgemaakt. Met alles te betalen zat het eigenlijk wel goed...

Dus: leg alles terug waar het vandaan kwam, pak zelf u drinken mee ipv koelkast te plunderen enzo, gebruik ze niet als babysit, blijf van de andere paarden af, als ge niet kunt komen laat iets weten,... xD

dit is gewoon schandalig!!!
op zo'n manier wil niemand als particulier andere mensen op stal hebben natuurlijk. :(:)
het kan allemaal zo leuk en fijn zijn als je gewoon je verantwoording neemt.

ik heb geen contract, maar hebben wel een paar afspraken gemaakt over wanneer geld moet zijn over gemaakt, en altijd voor het rijden de bak uitmesten.
verder doen we gewoon veel uit eigen initiatief: is het bijna etens tijd, dan al zelf gaan voeren, en bak mesten oid. :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:37

Ik sta ook bij een particulier, naast mij staat er nog een vrouw met haar dochter met 2 paarden. Ook ik moet langs het huis om op het erf te komen, dit is geen probleem. Ik heb zowel doordeweeks als in het weekend gewoon toegang, hoewel ik mijn bezoekjes op feestdagen probeer te beperken omdat ik dat zelf netter vind.

De voordelen zijn dat het er altijd lekker rustig is, je hebt vrijwel met niemand wat te maken, de paarden worden zeer goed in de gaten gehouden, ook qua voeren e.d. Er komt ook echt niemand ongezien op het erf, dus ben niet bang dat mijn paard ongevraagd gevoerd wordt, of dat er ineens mensen in het weiland staan ofzo.

Het 'nadeel' op mijn stal is, is dat er geen verlichting is, dus in de winter 's avonds geen toegang.

Ze zijn niet zo gesteld op bezoek van buitenaf, dus ik beperk het meenemen van vriendinnen e.d. tot een minimum. Dit zou je als een nadeel kunnen ervaren, maar ik ben toch het liefst lekker alleen met mijn paard bezig... Dus vind het prima zo!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:41

Ik sta niet zo zeer particulier, nog altijd bij een gewone stal met ong. 14 paarden waarvan 1 van de mensen zelf... Maar omdat het zo kleinschalig is, heerst er erg veel rust en worden er echt hele fijne afspraken gemaakt :j Het voordeel hiervan is, dat we wel een binnenbak hebben en een longeercirkel :j het huis ligt aan de andere kant van de ingang van de binnenbak en de stallen dus ook voor hunzelf ideaal :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:42

Mister01 schreef:
dit is gewoon schandalig!!!
op zo'n manier wil niemand als particulier andere mensen op stal hebben natuurlijk. :(:)
het kan allemaal zo leuk en fijn zijn als je gewoon je verantwoording neemt.

ik heb geen contract, maar hebben wel een paar afspraken gemaakt over wanneer geld moet zijn over gemaakt, en altijd voor het rijden de bak uitmesten.
verder doen we gewoon veel uit eigen initiatief: is het bijna etens tijd, dan al zelf gaan voeren, en bak mesten oid. :D

Nee maar ik vind het wel jammer eigenlijk :(
Afspraken maken is wel een goed idee ja :p

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:45

Ik vind het super!
Er staan ongeveer 15 paarden (grof geschat) maar heb het er super naar mijn zin. De andere mensen die er staan zijn allemaal heel vriendelijk en we hebben echt een leuk groepje :) ik hou echt van de sfeer daar :)
Ik betaal 100 euro per maand voor enkel stalling, gebruik van piste enzo en de eigenaar geeft de paarden ook 's morgens eten. Voor de rest moeten we alles zelf doen :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:45

GaelleS, oei jeetje, dan hebben jullie wel echt de verkeerde mensen gehad joh.... Voor mij zijn de dingen die jij opschrijft heel normaal :P

Wij hebben de regel op stal, alles is te bespreken en vaak ook wel te doen :P Zo wordt mijn paard ook als de andere binnen blijven toch met zijn vriendin minstens 3 uur per dag buiten gezet... Maaaarr.. We moeten wel alles even schoon achterlaten als dat het was toen we aankwamen... je komt bij ons op stal dus ook noooooit een zooitje tegen...

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:47

Mijn paard staat al haar 10 jaar bij een particulier gestald. De staleigenaar was een kennis van mijn ouders dus we kenden hem goed.
Ik loop altijd over zijn erf, langs huis ed. Als ik op stal ben en ik moet naar het toilet dan weet ik de sleutel te vinden en ga ik gewoon het huis in. Daarnaast zitten we regelmatig even op de koffie. Ik ben de enige die daar staat, zijn dochter heeft er ook nog een paard staan, verder niemand heerlijk rustig

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:52

PSM: Ja ik denk het ook! In het begin waren we niet echt thuis in de paarden, vonden we al dat paardenvolk maar raar :')

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:53

__PSM__ schreef:
GaelleS, oei jeetje, dan hebben jullie wel echt de verkeerde mensen gehad joh.... Voor mij zijn de dingen die jij opschrijft heel normaal :P

Wij hebben de regel op stal, alles is te bespreken en vaak ook wel te doen :P Zo wordt mijn paard ook als de andere binnen blijven toch met zijn vriendin minstens 3 uur per dag buiten gezet... Maaaarr.. We moeten wel alles even schoon achterlaten als dat het was toen we aankwamen... je komt bij ons op stal dus ook noooooit een zooitje tegen...

zulk soort dingen vind ik ook normaal gedrag: pak even een bezem als je klaar ben, dat staat wel zo netjes, en het is gelijk aan kant.

zo is er bij ons weleens iemand weg gegaan omdat ze het te schoon vond :D :+

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:55

Whahah echt :P ik vind het ook normaal hoor :P maar toch zijn er altijd mensen die er anders over denken :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:57

__PSM__ schreef:
Whahah echt :P ik vind het ook normaal hoor :P maar toch zijn er altijd mensen die er anders over denken :j

elke keer als ik zoiets lees val ik bijna van mijn stoel van verbazing!!!
echt zo raar, je zorgt toch gewoon voor je eigen dieren en spullen, en ruim je dus ook alles op en zorg je dat iemand anders geen last heeft van jou.
maar blijkbaar verschillen de meningen hier erg over!! ;) }:0