Krachtvoer voederen in de wei (verschillende hoeveelheden)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Katharinaa

Krachtvoer voederen in de wei (verschillende hoeveelheden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:30

Hallo!

Wij hebben thuis 4 paarden en 1 veulen. Ze staan allemaal gewoon in de weide met schuilstal, verdeeld over 2 weides momenteel.
Ze krijgen hun krachtvoer gewoon 2x per dag op de grond in rubberen kuipjes, dit gaat heel goed. Maar het probleem is dat ze allemaal een andere behoefte aan krachtvoer hebben. Mijn paard heeft nogal aanleg om dik te worden, dus hij krijg bijna niets, terwijl de rest veel meer nodig heeft. Momenteel wordt mijn paard opgesloten in de stal en weer vrijgelaten wanneer de rest gedaan heeft met eten. Maar hij gaat nu naar de andere weide waar de stal niet gesloten kan worden en zal dan dus weer gaan mee-eten met zijn vriendje, waardoor hij veel te vet wordt.

Weet er iemand een manier waarop ik kan zorgen dat ze niet bij mekaar gaan eten?
Misschien een soort van standplaats waar ze kunnen eten?
We hebben vorig jaar een nieuwe weide gekocht waar ze hopelijk deze zomer op kunnen gaan (of toch 3 van hen). Ik zou daar dus iets willen bouwen waar ik ze makkelijk even kan zetten om te eten, zodat ze mekaar niet kunnen lastigvallen. Mijn ouders kennende zou dit niet te duur mogen worden, dus een krachtvoerautomaat wordt uitgesloten. Het is belangrijk dat het praktisch is en niet te duur, maar het moet natuurlijk ook aangenaam zijn voor de paarden.

petitparis

Re: Krachtvoer voederen in de wei (verschillende hoeveelheden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:30

idd een plaats voorzien waar je een voerbak kan omhoog hangen en de paarden aan vastbinden zodat ze elk enkel in hun eigen voerbak kunnen...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:40

Ik voer ze ook in de wei.
De pony die het minst krijgt maar wel het hoogst in rang staat, bind ik tijdens het voeren vast.
zodat mijn paard rustig kan eten zonder weg gejaagd te worden en de pony niet teveel eet.
Weet niet of je een mogelijkheid heb om ze vast te zetten?
en anders is dat nog wel te realiseren met palen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:43

petitparis schreef:
idd een plaats voorzien waar je een voerbak kan omhoog hangen en de paarden aan vastbinden zodat ze elk enkel in hun eigen voerbak kunnen...

Ik denk dat dat de beste oplossing is, of van het ene naar het andere paard rennen en er bij blijven tot elk paard zijn portie heeft gekregen.
Trouwens, van krachtvoer worden ze normaal gesproken niet dik!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:45

Ook ik voer ze in de wei.De 2 die hoogste in rang staan,daar komt een ander niet bij.
Maar de andere 2 zet ik van elkaar af maar ik blijf er zelf bijstaan.Ik houd de andere zo weg bij de pony die het langzaamste eet.Speel dan even lijfwacht,maar zo krijgt ieder zijn deel binnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:52

Ik gebruik hier voeremmers, die gaan met een touwtje achter de oren langs om het hoofd. Zo kunnen ze hun eigen portie op eten zonder dat een ander paard ze weg kan jagen bij het voer (dat nemen ze dan gewoon mee). Hier komen ze keurig emmertje inleveren in ruil voor iets lekkers als het op is.
Heb je pony's met smalle hoofdjes waardoor er mogelijk 2 neuzen in 1 emmer (bouwemmer 12 liter) zouden passen laat dan de emmers om totdat alles klaar is met eten.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:09

Tamary hihi het lijkt me wel een komisch beeld daar bij jou :D
Maar het is wel een goed idee.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:58

Dank jullie wel allemaal.

Ik zie vastzetten eerlijk gezegd niet goed zitten. Denk dat mijn paard (die het dominanst is) zich dan even goed gaan lostrekken om bij de rest te gaan eten. Maar kan het altijd eens proberen, er zouden dan inderdaad wel plaatsen moeten bijkomen om hen vast de binden, kan er nu maar eentje fatsoenlijk vastbinden op de plaats waar hij eten krijgt, maar dat is inderdaad niet zo moeilijk op te lossen.

Die voeremmers, is dat niet lastig vast te maken als ze met 3 tegelijk staan de dringen om eten?
Lijkt me inderdaad ook een grappig zicht!

aerdenhout1 schreef:
Trouwens, van krachtvoer worden ze normaal gesproken niet dik!

Waar wordt hij dan wel dik van? Van het hooi zal het ook niet zijn he.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:50

Wij doen dat in de zomer gewoon ieder z'n portie geven wel los en gewoon een eindje uit elkaar ondertussen leg ik hooi weg en zorg ik dat ieder in z'n eigen bak blijft als er eentje richting een ander paard wil stuur ik hem terug. Zolang ze allemaal hun vaste plek hebben gaat dat goed maar als je ze anders gaat zetten dan is het een chaos.

De leider krijgt eerst, daarna het paard eronder enzo verder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:06

Katharinaa schreef:
Die voeremmers, is dat niet lastig vast te maken als ze met 3 tegelijk staan de dringen om eten?
Lijkt me inderdaad ook een grappig zicht!

Geen problemen mee. Oudste heeft geleerd dat de manier om je emmer te krijgen achterwaarts gaan is totdat baas zegt dat het goed is, en jonkie komt al aardig mee. Ik heb dus ruimte om emmer om te doen. Als die neus er eenmaal inzit is touwtje achter de oren doen geen probleem. Wel heb ik altijd maar 1 emmer tegelijk in handen, de andere staat achter het hek zodat zelfbediening niet kan.
Verder is gekibbel onderling verboden als ik er tussen sta.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:08

Ik hang de paarden de emmer om het hoofd, pakken ze elkaars voer ook niet af :D
Zodra ze klaar zijn gaan ze naar hun hooi en haal ik de emmers eraf. Wel blijven we er altijd bij ivm het gevaar dat ze gaan drinken,... Verder een top oplossing :j

Ik heb het afgekeken van de vorige wei waar ik stond met Bobar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:13

eerst vastzetten en dan de emmer ernaast zetten og hangen...

of idd een voeremmer of zak aan het hoofd en dan kan je nog de dominantste vasthouden

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 10:28

Tigra_ schreef:
Wij doen dat in de zomer gewoon ieder z'n portie geven wel los en gewoon een eindje uit elkaar ondertussen leg ik hooi weg en zorg ik dat ieder in z'n eigen bak blijft als er eentje richting een ander paard wil stuur ik hem terug. Zolang ze allemaal hun vaste plek hebben gaat dat goed maar als je ze anders gaat zetten dan is het een chaos.

De leider krijgt eerst, daarna het paard eronder enzo verder.

Zo doen we het dus nu, elk hun vaste plaats en die kennen ze ook en ze gaan daar meestal op hun eten wachten. Maar als er 2 van de 3 klaar zijn, wordt het vaak nog een beetje chaos. Maar zoek dus een oplossing zodat we er niet bij moeten blijven staan. Kost anders heel veel tijd als we dat in de twee weides moeten doen.

Zal het er eens met mijn papa over hebben hoe we het gaan proberen. Denk eerst proberen met vastzetten, als dat niet lukt proberen we zo'n voeremmers.

Bedankt voor jullie adviezen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:35

Ik vind het het fijnste om gewoon een plekje te maken waar je ze apart kan zetten.

Het is bijvoorbeeld sowieso al handig en fijn om een afsluitbaar zandpaddockje te hebben , dan zet je er gewoon 1 even op het zandpaddockje zodat die de andere niet lastig kan vallen :)

En het is ook fijn als je je wei in meerdere stukken verdeelt , en als je alle paarden apart van elkaar kunt zetten als dat eens nodig is i.v.m. rijden later op de dag , mestonderzoek , blessure....of wat dan ook. Dus dan kun je die verschillende plekjes mooi gebruiken om even te voeren ook , terwijl je zelf de rest van het werk doet :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 10:41

Ja, lijkt mij ook handig, maar het lastige is dat ze met 3 zijn.

Daarom dat ik ook was aan het denken van 3 eetstandjes te maken, maar weet niet goed hoe ik dat praktisch moet aanpakken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:44

Gewoon een paar palen in de grond , aan 3 kanten dichtmaken en aan de 4e kant (de opening) zo'n veerafsluiter , of elastiek , of rolpoort o.i.d. dat makkelijk dicht te maken is :)

Hier hebben we een zandpaddockje gemaakt - dan het erfje met stalletje - nog een zandpaddock / longeercirkel , en die kunnen we alle 3 afsluiten , ideaal hoor als je die knollen uit elkaar kunt halen , en vooral ook als je een plekje erbij hebt waar je 1 paard even neer kunt zetten als je wilt gaan rijden , dat hij zich niet weer vies kan maken in de tussentijd :P

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 11:03

Jep inderdaad, de weide onderverdelen gaan we zeker doen, noodzakelijk om te kunnen rijden.
Hoop dat mijn papa ook zeker 1 zandpaddock wil aanleggen in de nieuwe weide.
Waar ze nu staan is het vreselijk nat, dus nu krijgen ze allemaal eten in de stal of onder het afdak, dus daar kunnen we ze niet apart zetten. Maar van zodra het weer beter weer is, gaat dat natuurlijk wel, de weide waar ze met 3 staan is in 3 verdeeld en die waar ze met 2 staan in 4, dus ieder kan zijn eigen stukje weide hebben om te eten.

Wat voor zand heb je in je paddockje liggen? Rij je er ook in?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:13

ik heb twee paarden waaronder een dominatie merrie
ik heb buiten aan de voorkant van de schuilstal twee balken hangen waar ik de voerbakken aan kan hangen
daar zit een meter of 5 tussen
ik voer ze dus gewoon los ik hang eerst de voerbak van de dominante merrie op en dan loop ik naar de andere kant waar mijn ruin keurig staat te wachten
ze hebben het ongeveer gelijk op dus hoef nooit er tussen te komen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:19

We hebben drainage-zand in de paddocks liggen , zodat het water snel wegzakt. Zijn niet om in te rijden , de ene is zeg maar een grote volte , en de andere is iets van 9 x 9 meter , dit is meer een stukje waar ze even lekker komen rollen of een dutje doen :)

Het zou wel leuk zijn als we er een bakje van 15 x 30 meter van konden maken in de toekomst , maar dan moeten we eerst weer een beetje sparen want de nieuwe keuken en bouw van de nieuwe stal heeft heel wat eurootjes gekost en we moeten in het huis ook nog de hele bovenverdieping strippen en opnieuw opbouwen , de hele tuin moet nog opnieuw opgebouwd worden....dus bakje heeft even geen prioriteit ;)

We zitten hier in de polder dus kunnen prima buitenrijden , maarja we hebben het toch zo druk met klussen en werk dat van rijden niet zo veel komt :P

ritahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:28

Je kunt ook bij je eigen paard er wat lucerne of grasmix van hartog erdoor doen, is hij langer met zijn eigen portie bezig.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 11:49

Ja dat kan ik zeker proberen!! Ik dacht ook aan bietenpulp, toch ook veel volume he? Maar heb er geen idee van of hij dat graag eet. Luzerne is niet zijn favoriete eten, maar als ik het goed meng onder het krachtvoer, heeft hij geen keuze he :-).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:14

Dat hebben we hier ook geprobeerd maar maakte hier weinig uit , de dominante / vreetzak van het stel wil toch even in de andere bakjes kijken :P

De Shet waar het om ging is nu weg , en nu hebben we alleen nog de Fjord en Rena die precies hetzelfde voer krijgen en dezelfde hoeveelheid (VoerGezond-brokjes) , dus als pony A naar pony B loopt en in de bak van pony B verder gaat eten , gaat pony B gewoon verder in de bak van pony A dus maakt het nog niet veel uit :P

De mijne is de baas en wil de Fjord wel eens wegjagen om even dat andere bakje te checken , maar die van mij eet dan wel weer vrij langzaam dus zo zijn ze toch goed aan elkaar gewaagd :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:39

Suzan_bobar schreef:
Ik hang de paarden de emmer om het hoofd, pakken ze elkaars voer ook niet af :D
Zodra ze klaar zijn gaan ze naar hun hooi en haal ik de emmers eraf. Wel blijven we er altijd bij ivm het gevaar dat ze gaan drinken,... Verder een top oplossing :j

Ik heb het afgekeken van de vorige wei waar ik stond met Bobar.

Wij voeren ook zo. Hebben tubtrugs aan halster vastgemaakt, en het omhangen duurt echt maar een paar tellen (we maken de clips van het halster niet vast).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:42

ik voer ook wel paarden op de weide waarvan de een meer krijgt dan de ander.
de dominantste van allemaal krijgt van mij gewoon even een halster om zodat ik die kan vasthouden als die klaar is met eten.

om er voor te zorgen dat de dominantste langer met het eten doet kun je eventueel een zak lucerne kopen en dat er doorheen mengen,net wat ritahaarman zegt.
zo doen ze wat langer over hun eten en een beetje lucerne er bij is gezond

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:47

Ik heb dit: http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... len083.jpg

een hooikist met voerbakken er aan :D Is ontzettend handig, alleen moeten we er wel bij blijven staan, omdat een pony nu last van haar gebit heeft en daardoor langzamer eet. Gelukkig gaat de tandarts komen.

Vastbinden lijkt mij niet handig, dan moet je toch steeds het halster om/af doen?