Paard zonder deken: Hoe is de vacht van jouw paard/pony?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Paard zonder deken: Hoe is de vacht van jouw paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:44

Ben hier even nieuwsgierig naar door mijn eigen paard. Ik heb een Fries van 7 jaar. Bij de vorige eigenaar die wedstrijden met hem liep droeg hij in de winter een deken om de vacht kort/ niet zo dik te houden. Ik heb hem in mei 2009 overgenomen, dekenloos en ben ook dekenloos de winter in gegaan (na me ingelezen te hebben, o.a. op paardnatuurlijk.nl). Paard staat veel op stal in de winter, maar komt ook meerdere uren eruit voor werk en enkele uren paddocktijd met vriendjes. (Zo lang het kan staat ie 24/7 buiten trouwens. maar op een gegeven moment wordt de wei te nat en mag dat niet meer.) Het grappige vind ik dat ik verwacht had dat hij echt lange haren en en teddyberen vacht ging krijgen. Zoals shetten bijv en andere paarden op stal die dekenloos zijn.

Mijn paard houdt echter een kort haartype, maar met meer haren per vierkante cm (dichter op elkaar dus) en wat wolligere kortere haartjes er dan tussen. Hij is echt mooi glad van beharing, heeft het absoluut niet koud en heeft zowel vorige winter het zo prima gehad en deze winter ook. En we weten allemaal hoe koud het de afgelopen 2 winters geweest is.

In het voorjaar stond ik er echt van te kijken hoeveel (korte) haren eraf kwamen!

Nu was ik benieuwd of meer mensen dat merken bij hun dekenloze paarden (zeker als ze vroeger wel onder de dekens gestaan hebben). Dat de beharing dus kort blijft maar wel dik (en vettig. Hij heeft echt een goede waterstotende laag erop) en hoe lang dat zo blijft voor ze wel een langere vacht gaan ontwikkelen in de winter.

NB: ik wil hier geen discussie over wel/geen dekens of over hoe lang buiten staan. Mijn vraag is alleen over de haar/vachtgroei bij paarden zonder dekens in de winter.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:46

Ik heb 5 verschillende paarden met 5 verschillende vachten en ze staan allemaal zonder deken. Mijn fries heeft ook (als enige) een super korte vacht met heel veel haren die erg dicht op elkaar staan, dit heeft ze haar hele leven al (ze is nu 13).

Mijn paarden staan 24/7 buiten.

Ine23

Re: Paard zonder deken: Hoe is de vacht van jouw paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:51

Mijn jaarling (welsh x arabier) heeft een ongelofelijke pluizenvacht, die lijkt echt op een teddybeer op het moment. Alle haren gaan 'open' staan en zijn ook dubbel zo lang als normaal. Het haar is ook erg zacht.

Mijn haflinger staat wel onder een deken, maar die staat ook vol wintervacht (wil niet weten wat het is zonder deken := ). Haar haren worden ook een stuk langer en 'fluffy'.

Maar ik heb dan ook 2 pony's, ligt misschien daar aan :).

De friezen hier op stal hebben ook geen deken op (toch de meesten) en als je ze ziet zou je echt niet zeggen dat het winter is!
Nu sta ik wel op een pensionstal waar sommige mensen hun paarden amper buiten zetten en ik veel meer, mijn pony's hebben ook tem november 24/7 buitengestaan, dus ook dat zal wel mee bijdragen aan de wintervacht.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:52

Mijn shetlandveulen heeft echt een pluis vachttje, mijn shetlander heeft iets dikker haar maar had erger verwacht. Mijn vorige shet had een hele dikken vacht!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:54

Ik heb een Sylesian Warmblut uit Polen.
Paard is bijna 23 en ik heb hem 16 jaar.
Paard is tot 2 jaar geleden in de sport uitgebracht en werd 3x per jaar geschoren en astond tot zijn oren in de dekens, halsstukken en zelfs hoofdkappen.
2 jaar geleden bij huis komen staan en minder gaan doen. In de winter op laag pitje en besloten geen deken op te doen meer.
Nu: hele dikke teddybeer met heel veel haar, enorm lang haar met plukken aan de buik, aan de billen etc etc. En hij voelt zich top!

Mijn 2e paard is een Quarter van 5. Vorig jaar gekocht in november, had een deken op dus laten staan met deken.
Dit jaar ook zonder laten staan.
Nu: geen lange wintervacht, gewoon iets langere haren maar wel heel veel haar dicht op elkaar.
Totaal andere vacht dus.

Beiden hebben het niet koud, werken gewoon in het zweet en na goed uitstappen (op adem) gaan ze nat weer naar buiten. Beiden hoesten niet, kuchen niet en zijn na even rollen gewoon weer droog.

Ik poets ze absoluut niet nu! Zijn niet vettig of zo verder, gewoon mooie lekkere vacht. Ik borstel alleen het zand eraf en de losse vlasjes..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:59

Mijn paard is ook niet vettig ofzo, maar ik bedoel dat als ik mijn ahnd over de vacht haal ik meer "vet/talg" aan mijn vingertoppen voel dan in de zomer.

Grappig dat ik nu van allerlei Friezen hoor die kort maar dicht in de vacht staan. Een friezentrek misschien? Of kent iemand een Fries met een teddy-vacht??

Ik had voorheen een verzorgshet en dat werd echt van de een op andere dag: POEF! zo'n Teddybeer... Had dat dus bij mijn Fries ook verwacht.... zo zie je maar weer!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:03

dit is mijn 2e winter met mijn tinker - vroeger heeft ze nooit een deken op gehad denk ik, bij mij kreeg ze nu voor de 2e keer een regendeken met fleece op, verder geen vulling en ook maar op het moment dat het ook overdag stilletjes aan begon te vriezen. Toegegeven: gewoon voor mijn gemak om haar een beetje toonbaar te houden want ik krijg haar absoluut niet proper anders.

Ik kan het me verbeelden, maar ik heb zo de indruk dat haar vacht een pak minder dik en lang is dan vorige winter. Vermoed dat dat ligt aan het feit dat ze ook vorige winter een deken op had.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:05

mijn kleine welsh en onze draver zijn 2 haarballen met echt een lange dikke vacht en de new forest blijft redelijk kortharig, maar de vacht staat wel erg dicht op mekaar

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:09

Hier ook iemand met verschillende paarden.
Met name de draver heeft echt een wolbalen vacht om zich heen, lijkt wel fluweel.
Haf en kwpn zitten gewoon netjes in een wintervacht, shets zijn niet meer herkenbaar :)

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:15

Mijn Fries (10 jaar) heeft de laatste jaren ook zonder deken gestaan en nu sinds 2 jaar 24/7 buiten zonder deken. Wel met de staldeuren open, zodat hij zelf kan uitmaken of hij binnen of buiten wilt staan.
Zijn vacht blijft inderdaad ook relatief kort, maar wel veel dikker.
Ook is hij erg vettig. Als ik hem aai, zit het huidvet aan mijn vingers. En bij het zachtjes borstelen komt er een witte vetlaag omhoog :-) Ik ga hem dan ook niet wassen of het vet eruit borstelen, want dit is nu juist zijn natuurlijke waterafstotende jas.
Zijn haren zullen echt niet langer worden dan ze nu zijn. Tot half december kan het paard zijn vacht nog aanpassen aan de omstandigheden. Straks in het voorjaar dan vliegen de haartjes je weer om de oren als je ze borstelt en verdwijnd die vetlaag ook automatisch weer grotendeels, dat is mijn ervaring.

Ik heb ook een NRPS staan. Ook zonder deken. Die heeft een totaal andere vacht. Veel langer haar en lijkt nu meer op een teddybeer :-) Ook minder vettig.

Ik heb mij ooit eens laten vertellen, dat hoe langer de haren worden van de wintervacht hoe slechter de conditie is van het paard. Maar hier geloof ik absoluut niet meer in. NRPS-er zit nu veel beter in zijn vel dan vorige winter, maar hij heeft wel dezelfde lange wintervacht als vorig jaar.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:17

Zilfstar schreef:
Grappig dat ik nu van allerlei Friezen hoor die kort maar dicht in de vacht staan. Een friezentrek misschien? Of kent iemand een Fries met een teddy-vacht??

Vriendin van mij heeft een fries en die heeft wel een lange pluizige teddyvacht.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:22

Mijn merrie was witter aan het worden, maar is met haar wintervacht hartstikke bruin geworden :+ De haren zijn lang & dik en ze is inderdaad heel zacht.
Misschien ligt het aan de leeftijd, als ik zo lees hoe 't jonkie van Ine23 er aan toe is :D

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:28

Mijn tinker heeft in haar leven in de winter nooit een deken op gehad (alleen een vliegendeken in de zomer :P ). Ze heeft momenteel een korte maar dikke wintervacht. En inderdaad ook een klein beetje vettig, maar dat is alleen maar goed. s'Avonds komt ze op stal, en voor de rest loopt ze overdag gewoon buiten.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:34

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:37

Mijn 16jarige Welsh Cob heeft een korte wintervacht; de haren staan wel vrij dicht op elkaar. Bij langdurige regen staat ze snel te bibberen.
Haar bijna tweejarige dochter (ook volle Welsh Cob) daarentegen heeft een vacht als een beer.
Mijn 19jarige Arabieren-baasje heeft langer haar dan de Welsh Cob, maar veel minder dicht op elkaar, en het haar zelf is ook veel dunner. Hij krijgt bij regen een jas aan, omdat hij anders de volgende dag pijn in zijn rug heeft. Bij erge kou leg ik hem ook een dek op, omdat hij anders zoveel energie moet steken in zichzelf warm houden, dat hij snel vermagert.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:12

mijn draverxfries heeft neeit heel lange haren, staan wel erg dicht op elkaar, maar is een mooie 'gladde' vacht om te zien. Mijn oude dravertje heeft een heel dikke vacht en ook redelijk lang en plukkerig. Deze glimt overigens stukken minder in dr wintervacht dan mijn andere paardje. En omdat ik ze niet tot nauwelijks poets is mijn oudje ook echt super stoffig, terwijl die ander dat helemaal niet heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:14

De 2 shetten bij ons thuis zijn net 2 teddyberen, de andere paarden dat is een kruising de heeft ook echt een teddyberen vacht, de NRPS die heeft ook ontzettend lange haren, eerste jaar niet omdat hij altijd met deken op op stal stond in de winter, nu overdag altijd buiten zonder deken en een enorme vacht dus, de KWPN heeft dit jaar ook best een behoorlijke dikke en lange vacht(voor haar doen dan), en mijn fries die is net zo glad die zit het kortst van allemaal in z'n vacht. Zal eens even kijken voor wat foto's

Even wat bij elkaar geplakt zijn alleen de 2 shetten en de fries de andere paarden zijn niet van mij dus plaats ik geen foto's van
http://i56.tinypic.com/zvq0wp.jpg

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:26

Annemun schreef:
Mijn Fries (10 jaar) heeft de laatste jaren ook zonder deken gestaan en nu sinds 2 jaar 24/7 buiten zonder deken. Wel met de staldeuren open, zodat hij zelf kan uitmaken of hij binnen of buiten wilt staan.
Zijn vacht blijft inderdaad ook relatief kort, maar wel veel dikker.
Ook is hij erg vettig. Als ik hem aai, zit het huidvet aan mijn vingers. En bij het zachtjes borstelen komt er een witte vetlaag omhoog :-) Ik ga hem dan ook niet wassen of het vet eruit borstelen, want dit is nu juist zijn natuurlijke waterafstotende jas.
Zijn haren zullen echt niet langer worden dan ze nu zijn. Tot half december kan het paard zijn vacht nog aanpassen aan de omstandigheden. Straks in het voorjaar dan vliegen de haartjes je weer om de oren als je ze borstelt en verdwijnd die vetlaag ook automatisch weer grotendeels, dat is mijn ervaring.

Ik heb ook een NRPS staan. Ook zonder deken. Die heeft een totaal andere vacht. Veel langer haar en lijkt nu meer op een teddybeer :-) Ook minder vettig.

Ik heb mij ooit eens laten vertellen, dat hoe langer de haren worden van de wintervacht hoe slechter de conditie is van het paard. Maar hier geloof ik absoluut niet meer in. NRPS-er zit nu veel beter in zijn vel dan vorige winter, maar hij heeft wel dezelfde lange wintervacht als vorig jaar.

Ja, hij had vandaag ook een plek op zijn hals wat echt wittig was van het vet :D Heb vorige jaar in het voorjaar in de rui hem flink gepoetst en dan afgedaan met babydoekjes. Toen werd ie weer mooi glanzend zwart haha

Dit is hem vandaag trouwens:

Afbeelding

Hij kijkt wat beteuterd, maar dat komt door de grondwerkoefening: blijven staan als de baas achteruit weg loopt.... hij wil het liefst mee en dan moet je hem echt even op zijn nummer zetten met je lichaamstaal van NEE blijf daar! en dan kan hij echt een kop trekken als een klein kind. Hij is 7 trouwens en zoals je ziet moooi glad!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:31

Hier ook een friesje,
Ik heb tot 2 jaar geleden altijd deken op dan had ze korte haren met op der buik echt mega haren :P

Maar nu 2 jaar zonder deken en ze heeft wel ietsjes langer dan normaal maar niet extreem... je zou niet zeggen dat het een wintervacht is...Het haar op haar buik is wel iets langer, maar niet zo lang als toen ik haar deken nog op had. (beetje vaag maargoed :P )

Edit: Mijn paard staat op stal, en gaat in wei/paddock zo vaak als mogenlijk is

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:59

Mijn bonte paardje heeft een mooie dikke vacht op haar donkere vlekken, en korter op de witte vlekken, maar dat komt omdat ik haar daar schuur met een poetsblokje. Maar haar eigen wintervacht is echt enorm dik en lang!

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:04

Mijn fjordje heeft een vacht daar zeg je u tegen! haha Je kan er een jas van maken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:14

Annemun schreef:

Dat hele lange vacht aanmaken schijnt te maken te hebben met hoe de omstandigheden waren in de eerste winter die het paard meegemaakt heeft. Open polder zonder beschutting en of bijvoer geeft bv zo'n megavacht.
Ik zie bv aan mijn ene pony dat die een droger klimaat gewend is. Gaat nu stukken beter, maar die vacht is niet zo goed waterdicht als die van de 2-jarige die in Nederland geboren is.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:02

Mijn pony (welsh x arbabier) staat ondertussen alweer 8 jaar 24/7 buiten met schuilstal zonder deken.
Die heeft echt een superlange pluizige teddybeer vacht.

Mijn Friesje staat nu sinds 2 jaar 24/7 buiten zonder deken. Daarvoor stond hij ook veel buiten maar wel met deken.
Hij heeft wel wat langere haren dan in de zomer maar zeker geen lange pluizige vacht.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:36

Mijn ½ KWPN'ner staat overdag buiten en 's nachts op stal en heeft ook een hele korte wintervacht. Wel heel erg dicht, dus lekker warm. Erg makkelijk met rijden. Ik kan fanatiek rijden zonder dat hij extreem nat is. Een half uurtje een zweetdekentje op zodat rug en spieren niet te snel afkoelen en dan in zijn blote kont op stal of naar buiten. Ideaal!

Foto van mijn paard in winterhaar (18 dec) ;) .

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:35

Als ik by mn paard geen deken op doe is ze in de winter een teddybeer, en mn shetlander ook.