Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Annemun schreef:Mijn Fries (10 jaar) heeft de laatste jaren ook zonder deken gestaan en nu sinds 2 jaar 24/7 buiten zonder deken. Wel met de staldeuren open, zodat hij zelf kan uitmaken of hij binnen of buiten wilt staan.
Zijn vacht blijft inderdaad ook relatief kort, maar wel veel dikker.
Ook is hij erg vettig. Als ik hem aai, zit het huidvet aan mijn vingers. En bij het zachtjes borstelen komt er een witte vetlaag omhoogIk ga hem dan ook niet wassen of het vet eruit borstelen, want dit is nu juist zijn natuurlijke waterafstotende jas.
Zijn haren zullen echt niet langer worden dan ze nu zijn. Tot half december kan het paard zijn vacht nog aanpassen aan de omstandigheden. Straks in het voorjaar dan vliegen de haartjes je weer om de oren als je ze borstelt en verdwijnd die vetlaag ook automatisch weer grotendeels, dat is mijn ervaring.
Ik heb ook een NRPS staan. Ook zonder deken. Die heeft een totaal andere vacht. Veel langer haar en lijkt nu meer op een teddybeerOok minder vettig.
Ik heb mij ooit eens laten vertellen, dat hoe langer de haren worden van de wintervacht hoe slechter de conditie is van het paard. Maar hier geloof ik absoluut niet meer in. NRPS-er zit nu veel beter in zijn vel dan vorige winter, maar hij heeft wel dezelfde lange wintervacht als vorig jaar.
Annemun schreef:Ik heb mij ooit eens laten vertellen, dat hoe langer de haren worden van de wintervacht hoe slechter de conditie is van het paard. Maar hier geloof ik absoluut niet meer in. NRPS-er zit nu veel beter in zijn vel dan vorige winter, maar hij heeft wel dezelfde lange wintervacht als vorig jaar.