stro in schuilstal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

stro in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:22

De paarden van mij staan in een grote schuilstal, veel hooi en ze kunnen de hele dag naar buiten.
Met de sneeuw waren ze veel binnen. Nu het wat warmer wordt komen ze ook de wei weer in.
De ondergrond is van beton en ik haal iedere dag de mest weg. Is het ook noodzakelijk om de bodem te bestrooien met stro of zaagsel?
Ze liggen nooit in de stal en alleen buiten in de wei.

capopjekop

Re: stro in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:33

Is je wei droog? Dan hoeft je niet perse iets in je stal te doen, al is het natuurlijk wel fijn dat ze de keus hebben.

Mijn wei is nu hard bevroren en vrij ongelijk, dat ligt niet lekker, dus ik heb dan ook strokorrels in mijn stal. In de zomer heb ik niks op de rubberen tegels. 's Winters dus wel altijd, omdat het dan vaak nat is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:35

waarschijnlijk liggen ze er niet omdat er niets op het beton ligt,dan is zelfs een bevroren wei zachter.
Ik zou er stro inleggen.
Mijn shet heeft ook een afdak waar stro ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:37

Het is niet noodzakelijk volgens mij, maar volgens mij zouden ze hier toch wel blij mee zijn. Kunnen ze af en toe eens liggen ofzo :)

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:00

Ik heb de paarden zo al 10 jaar staan en heb er tijden stro in gelegd en ook zaagsel, maar liggen doen ze er niet. Dat ligt vlg. mij niet aan het feit of er wel/geen stro ligt. Ze liggen liever niet in een stal maar in een open weide waar ze direct weg kunnen bij onraad.
Mijn vraag was of het zin heeft om er stro oid in te leggen wanneer ze er toch niet in gaan liggen.
Vlg. mijn hoefsmid is dit niet nodig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:09

Jacolien wij hebben nooit iets liggen behalve de laatste twee weken dun zaagsel tegen het glijden omdat ze toch de sneeuw mee naar binnen namen die na ontdooien aanvroor waardoor glad. Het zaagsel neemt dan het nat op waardoor minder glad heid. Mijn paarden liggen niet in de container (voelen zich daar niet prettig zoals je al aangeeft ivm niet kunnen vluchten), een staat wel graag binnen als het erg koud is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:10

Ik heb wel stro in ongeveer de helft van de stal liggen (ongeveer 4x4). Daarvoor lagen ze nooit in de stal maar dat doen ze nu geregeld :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:16

Wat vind je zelf het beste?

Wij gooien bij onze pony's in de schuilstal wel een beetje stro (niet altijd, maar toch meestal).
Vroeger gaven wij onze weipaarden ook geen stro bij (ivm te veel vuil dan), maar voor zo'n 2 kleine drolletjes valt het nog mee.

Op de two lazy seven ranch hebben ze deze winter ook stro in de schuilstal gelegd, en daar gaan blijkbaar toch heel wat paarden in liggen, ondanks dat het echte kuddepaarden zijn..

Maar ik zou zeggen: doe gewoon wat jij het beste vindt.. als ze er echt nooit in gaan liggen, dan is het misschien zonde en vooral veel onnodig werk om met stro te beginnen. Toch geeft het weer iets extra te knabbelen, en toch een beetje warmte aan de voetjes.

Zoals ik al zei: noodzakelijk is het niet..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:18

Noodzakelijk is het inderdaad niet nee, Maar ach, ik vind het zelf ook wel fijn op een zacht bedje te liggen :P Ik heb 2 tinkers en 2 shets bij de schuilstal staan en ze gaan er inmiddels allemaal lekker in liggen :j Blijkbaar vinden ze het toch fijn en verkiezen ze het boven in de wei slapen. Maar, nu hebben wij ook een erg grote en ruime schuilstal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:27

Hier liggen ze ook nooit in de stal maar liever in de wei , maar zoals het nu de laatste tijd is met veel sneeuw / nattigheid / ijs / blubber in de wei....vind ik het niet eerlijk om ze niet tenminste de mogelijkheid te bieden om een lekker zacht , knus en vooral DROOG bedje te kunnen kiezen :)

Dus hier ligt nu strokorrel in de (open) stal , zodat ze een fijn bedje hebben waar ze altijd even lekker kunnen gaan liggen !

Ideaal spul hoor , zeer weinig werk en rommel heb je er van , en toch een fijn comfortabel bedje +:)+

Echt duizend keer fijner dan stro :j

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:20

Bedankt voor jullie antwoorden, erin liggen zullen ze niet doen, maar die strokorrels vind ik een goed idee!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:25

Ik zelf heb ook een loopstal, daarin ligt wel stro (potstal). Ik merk wel dat daar gelegen wordt maar ook buiten. Het voordeel van een lekker laag stro is dat ze kunnen knabbelen, als ze langer daar verblijven dan valt het onder de hoeven ondergeklonte ijs er ook af. Maar dit zijn onze jongens, je kan het eens proberen met stro (goedkoper dan korrels) merk je dat ze het op prijs stellen kan je altijd een duurdere oplossing nemen.

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:31

Ik heb zaagsel in de schuilstal en doe daar iedere dag wat schoon stro overheen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:03

Bij mij liggen ze maar wat graag in de containers, zeker met sneeuw in de paddock of een hard bevroren ondergrond. Vorig jaar halverwege de winter ben ik begonnen met een gedeelte als ligplaats in te richten met een dik pak stro. De volgende dag zag ik allemaal strobuikjes en strostaartjes. Ze maakten er direct gebruik van, ondanks de verhalen dat het helemaal niet nodig zou zijn. Nu heb ik in dat deel rubber matten met daarop stro. Bevalt me nog beter en de paarden vinden het heerlijk. Ik zou het dus wel doen, al is het maar om ze de keus te geven.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:52

Bedenk wel dat als je daar flink stro legt het misschien een ideale plasplek wordt voor de paarden, en dan streef je nog je doel voorbij.
Ik zou er zelf niets neerleggen, of anders rubber matten. :)

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:17

Ik geef ik ze elke ochtend een paar plakken stro om op te knabbelen en wat daarvan over blijft 'werken' ze zelf naar achteren en gaan er vervolgens op staan plassen........als ik de stal helemaal opstrooi ( heb ik ook geprobeerd) lopen ze alles naar buiten en maken er door binnen als wc te gebruiken één grote bende van.Liggen doen ze er niet in; of er nu veel in ligt of niks. Ik denk dat het erg afhankelijk is van je paard wat handig is; ik ken ook paarden die hun stal brandschoon houden en er lekker gaan liggen. Misschien kun je het uitproberen? je weet snel genoeg of je met een viespeuk te maken hebt........

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:24

ik denk ook niet dat het moet, maar in de winter als de weides nat zijn of de ondergrond bevroren, dan vind ik het wel een fijne gedachte dat m'n paard als het dit wil warm en droog kan liggen.
Als hij liever in de weide gaat liggen, ook goed. maar bij strenge vorst extreem natte periodes moet je, vind ik, je paard de mogelijkheid bieden droog te liggen...

misschien dat strokorrel idd een fijnere bodembedekking is dan stro voor een inloop/schuilstal...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:30

Stro werkte hier echt niet fijn :n

Stro wordt snel heel erg goor , nat , ze schuiven het aan de kant / eten het op / pissen er overheen waardoor je nog een vieze natte en koude ondergrond hebt en heel veel werk en afval.

De strokorrel is echt een verademing !

Mooie dikke verende bodem zonder alsnog kale plekken.
Nattigheid zakt naar beneden terwijl de toplaag droog blijft.

Drollen blijven er bovenop liggen en zijn makkelijk weg te halen. Dan heb je dus alleen wat drollen die je weg hoeft te halen en niet meteen minstens een kruiwagen vol verzeken stro :P

Ook als ze de drollen wel erdoorheen lopen haal je makkelijk de keutels eruit.

Het is gewoon een lekker overzichtelijke zachte verende laag materiaal :j

Ik heb half december 10 zakken strokorrel in de stal (3,5 x 3,5 meter met altijd open deur) verspreid , en ondanks het piesen / poepen / sneeuw / nattigheid ligt de stal er nu nog prima bij met alleen maar dagelijks even de kakhopen eruit halen en af en toe even doorharken van de toplaag :)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:24

Bij ons gebruiken ze ook strokorrels en dat bevalt heel goed. Zelfde ongeveer als bij Pmarena, alleen hier geen inloopstal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:52

Hier ook strokorrels in een loopstal, heb het nu een week en het bevalt tot nu toe prima.

Floortje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:27

Ik heb in de inloopstal rubbertegels liggen, ik vind het een fijne oplossing.
Makkelijk schoon te houden en geen troep van het stro dat ze er conitnu uitlopen.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:08

Als je wei nat is zou ik het zeker wel doen ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:11

hier heb ik een poging gedaan om stro in de stallen te leggen.het word enkel gebruikt als wc helaas,ze mesten en plassen er alleen op en er word niet op gelegen.

Ik zit nu te denken aan rubbermatten.

sannemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:47

mijn paarden staan ook 24/7 buiten en ik heb in de schuilstallen houtsnippers gelegd,
ongeveer een aanhanger per stal
en het werkt super. ze gaan toch niet liggen in de stal de mijne gaat languit in
de sneeuw liggen.
maar als ze dan hooi eten in hun stal op de houtsnippers dan drogen de benen en hoeven
goed.

en 1 x per dag drollen eruit en je hebt een schone stal.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:49

Ik heb ook stro in men schuilstal, ik haal iedere dag de drollen eruit en als het heel vies wordt ververs ik het helemaal