Wie heeft zelfgemaakt rijbak omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

Wie heeft zelfgemaakt rijbak omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:36

Ik ben opzoek naar voorbeelden van mensen die zelf hun rijbak hebben gemaakt op wat voor manier dan ook, het liefst hout of ijzer.
Dus niet hebben laten maken door een bedrijf!.

- Kunnen jullie ook hierbij aangeven wat het in totaal gekost heeft
- van welk materiaal
en of je het de volgende keer anders zou doen en wat zou je anders doen?

Graag de eventuele afbeeldingen in link :D

Ik heb heel google al afgezocht maar heb nog niet echt gevonden wat mij aanspreekt en waarvan ik denk "dit is het"
En aangezien dat we het zelf willen gaan maken wil ik natuurlijk graag wat voorbeelden.

En ik weet dat er voor rijbaken in de vorm van hout of ijzer een vergunning aangevraagd moet worden!

magriet

Re: Wie heeft zelfgemaakt rijbak omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:39

Ik heb het laten omheinen door een bedrijf dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik hoefde geen vergunning dus dat is per gemeente verschillend.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:49

We hebben onze paddock/rijbak zelf gemaakt van marantihout, dat is oersterk. De paarden staan er dagelijks in, al meer dan 10 jaar en hoewel ze hier en daar wat afgeknabbeld hebben, ziet hij er nog perfect uit. De staanders staan 1 meter diep in de grond, boven de grond 1.20 meter. We hebben 2 lagen dwarsplanken, met daarop een stroomdraadje. Kan helaas geen foto plaatsen, ben een kluns in die dingen.
Kosten, poeh, het is dus al meer dan 10 jaar geleden, zou zeggen, informeer eens bij een houtleverancier.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:55

ik heb mijn bak zelf gemaakt, maar niet met hout. Ik heb hier 2 rijen breed bruin lint. De hoekpalen zijn van hout en de overige palen zijn kunsstof.
kostenplaatsje:
2 rollen van 200m a 70,- lint
6 palen van ik geloof 13,- per stuk
de kunsstofpalen hadden we liggen dus dat weet ik niet, maar ik geloof dat die iets van 18,- p.s zijn.
hiervan heb ik er 16 gebruikt.
lintgeleiders zijn er 44 a 8,- per 10
dan nog 4 poortgrepen a 2,-

dus ik was ongeveer 570,- kwijt (ben was nog wel een klein dingetje vergeten)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:57

Wij hebben ons eigen bakhek gemaakt van stijgerhout.
De kosten durf ik niet echt te zeggen, omdat wij iemand hadden in gehuurd om de palen in de grond te zetten, dus dat heeft ons nog extra gekost.
Maar het hout is, als je goed rondkijkt, soms voor niet al te veel geld te krijgen. Zag het laatst voor 5 euro de meter ergens te koop staan.
Ik ben heel tevreden over het hek, het enige is dat je het goed moet behandellen want anders knagen de paardjes er erg graag aan, maar dat is met een hoop houtsoorten zo vrees ik.
Ik zal nog even een foto zoeken voor je.

[edit] http://94.100.118.194/527350001-5274000 ... _l49S.jpeg
Laatst bijgewerkt door blue_kim op 05-01-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:00

wij hebben regels van gecreosoteerd hout besteld en vierkante palen van hetzelfde spul. en poorten van dat spul. dat er zelf in gezet. Ik geloof dat we voor 20x50 m ongeveer 3500,- kwijt zijn geweest.

hetzelfde spul hebben we daarna gebruikt voor de steunpalen voor het dak van de stal en dergelijke, zo ziet alles er nu uit alsof het bij elkaar hoort :D

plaatjes staan op mijn website hippike.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:27

@ blue_kim en quadripes dat ziet er alle twee netjes uit.
Ik kan momenteel heel goedkoop aan rondepalen komen van 2,40 lang. Zouden jullie die aanraden of zouden jullie toch liever voor platte planken gaan?

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:47

Ik heb de omheining van mijn bak samen met mijn vader.

Er staan palen van 9x9 cm met 2 rijen bruin schriklint.
De kosten waren ongeveer €750

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:04

Ronde palen kan ook hoor. Daar kan je, als de palen wel redelijk recht zijn, best een mooi hekwerk van maken.
krijg daar altijd zo'n amerikaans gevoel bij.
Zal eens een mooi plaatje zoeken.
[edit] http://paalenperk.nl/images/Omheining_g ... out_01.jpg
Zoiets vind ik echt niet verkeerd hoor!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:34

Ronde palen voor de bak en de paddock....
De bak is verder afgezet met schrikdraad en de paddock met afgekeurde brandslang :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:14

zo bedoelde ik het ongeveer alleen gaan ze niet door de staane palen heen, heeft iemand daar eventueel een voorbeeld van

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:40

volgens mij zijn ronde palen ook goed te gebruiken, als je de planken dan maar goed vastmaakt. bij ons is het toevallig met vierkante palen zo mooi geworden. en nu wil ik eigenlijk geen ronde meer. Ik vind dat rechthoekige wel zo netjes eigenlijk.

voor de wei hebben we wel gewoon ronde palen met band of met koord afgezet. En dat gaat heel goed.

onze vierkante palen waren 2.40 m lang en zitten 80 cm de grond in ,volgens mij. In elk geval is de omheining van de hengstenpaddock annex rijbak minstens 1.60 m hoog.

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:32

bij ons hebben we gewoon houten palen in de grond geslagen en lind voor de wei af te zetten gebruikt.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:34

Bij mijn vriend thuis hadden ze de bak gemaakt van houten palen en beoband.
Kosten weet ik niet.
Heb er geen afbeelding van aangezien we de bak hebben opgegeven en weg hebben gehaald.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:27

heb toch maar besloten om gewoon voor lint te gaan, ik heb mijn paarden dagelijks in de bak en heb gelezen dat de meeste paarden het toch voor elkaar krijgen om aan het hout te knabbelen en daar zit ik eerlijk gezegt niet op te wachten :)
de palen die ik had gezien waren net lucifer stokjes zo dun

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:36

Ik heb het destijds met palen en bruin, breed stroomlint gedaan. Was in totaal zo'n 200€ kwijt. De bak was dan ook niet zo groot. 16 palen (van 6-10 cm doorsnee) in totaal en twee (of drie :? ) rollen lint. Verder natuurlijk poortgrepen en isolatoren, en stukjes stroomdraad om in de hoeken de linten onderling te verbinden.

Wel moet je opletten dat het lint vast zit, bij ons gleed het als het ware steeds door als je de poort open deed, waardoor de hele omheining los hing. Het slijt daardoor veel sneller. Een groter probleem waren onze shetlanders, die het steeds flikten om onder het lint door te kruipen.

Ik had de palen trouwens ook niet schuin staan, gewoon recht. Zal even een foto voor je zoeken.

edit: dit is de duidelijkste foto die ik heb, let verder niet op de ruiter, ik weet dat deze te groot was :)
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... tos021.jpg

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 22:45

dank je voor je tip, ziet er goed uit, je hebt er zelf geen last van dat ze recht staan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:55

Ik had er geen last van iig. Je moet wel opletten dat je niet te dicht bij rijdt, je voet kàn achter een paal blijven hangen in theorie. Het is bij ons alleen nog nooit echt gebeurd. Als je een plet-paard hebt lijkt het me alleen niet zo fijn.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:59

Ik heb het niet met hout gedaan maar met breed schriklint:
Afbeelding
Bij ons staan de palen wel schuin.
Wij hadden een bak van 19x35m en ik had 1 grote rol met 40 mm band en daarmee kon ik 1 laag doen.
Ik vond het super netjes! eigenlijk had ik twee rijden breed beo-band willen hebben maar dat vond ik te prijzig. (ik stond hier tijdelijk nml)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:01

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:03

En het is je gewoon gelukt die palen er schuin in te krijgen Jessie? Mij lukte het met geen mogelijkheid. Vond het recht boren al zwaar genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:09

Wij hebben de omheining ook zelf gemaakt. Palen staan schuin (gewoon schuin boren, hebben we wel een mal bij gebruikt om ze allemaal in de zelfde hoek te krijgen) en er zitten 3 lagen lint rondom.
Zo is de bak shet en paard proof.

Beste foto van de omheining..
Afbeelding

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 10:12

oh, vindt die laatste ook wel mooi qua hoogte, wat voor lengte palen heb je gebruikt Shanna?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:48

Wij hebben een stuk land omheind, waar de paarden overdag in konden.
Het heeft ons bijna niets gekost, het hout en de palen hadden we van iemand gekregen.
Nu, een kleine 10 jaar later, is er bijna niets meer van over. Met de harde wind van afgelopen herfst is het hek zelfs omgewaaid :+ Daarom gaan we het ook helemaal weghalen binnenkort.
Het nieuwe stukje hebben we omheind met alleen palen en middelbreed stroomdraad, veel onderhoudsvriendelijker en alle materialen hadden we nog.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:51

ik heb de bak met beo band dat brede band moet je met de trekker er zelf op monteren en bij de stallen van de kleintjes stuk afgezet dat ze een inloop stal hebe met wilgen houd heel simpel en kost niet ;) ziet er nog leuk uit ook