Een geit bij onze pony's?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Posh

Een geit bij onze pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:41

Een paar vraagjes over geiten, ik heb verschillende (oudere) topics gevonden maar hier werd ik niet veel wijzer van.

Mijn vader is vanaf zijn jeugd gek geweest op geiten, maar helaas kwam er nooit een. Toen ik besmet raakte met het paardenvirus is ook hij aangestoken, maar ik heb het vermoeden dat zijn geitenliefde nooit is overgewaaid :P

Omdat hij per 1 januari met pre-pensioen is gegaan, is hij vaker in de paardenwei te vinden. Onlangs hadden we het er met hem en zijn familie over dat hij vroeger zo graag een geit wilde en dat we nu de ruimte hadden (en hij de tijd). Omdat hij binnenkort jarig is zat ik eraan te denken om zijn jeugddroom eindelijk eens te laten uitkomen.

Nu vraag ik me af, mag je zomaar een geit houden? En is het verstandig er 1 te nemen of zijn ze met zn tweetjes toch gelukkiger? De geiten zullen voornamelijk bij onze Shets lopen in een anti-uitbraak-wei met anti-uitbraak-hek (voor zover dat mogelijk is). Verder zullen ze ivm de begrazing af en toe tussen de rest van de paarden lopen.

Ik hoop dat jullie wat info/tips hebben :j

pino33

Re: Een geit bij onze pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:48

Een geit mag je gewoon houden. Met minmaal twee is beter omdat het toch kuddedieren zijn, maar houd er wel rekening mee dat ze de staarten/manen van je shets aanvreten. Het zijn klimmers dus zodra ze de kans krijgen zullen ze op de shets klimmen/springen en daar de manen onder handen nemen.

Succes met je beslissing!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:50

@pino33: Bedankt voor je reactie! Ik las inderdaad verhalen over knagende geiten, maar aan de andere kant onze Shets eten elkaar ook half op :roll:

Ik ga er in elk geval nog goed over nadenken.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:52

Geiten hebben ook wel iets van een schuilstalletje nodig, want ik kan met nog herinneren dat ze een gruwelijke hekel hebben aan water ;)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:53

Voor je een geit wil houden, moet je eerste een Uniek Bedrijfs Nummer aanvragen. Alle geiten en schapen moeten namelijk geregistreerd staan. Verder zijn geiten veel gelukkiger dan alleen. Het zijn kuddedieren, dus gewoon niet alleen houden!

UBN nummer kan je aanvragen bij het MINLNV

Misty23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:54

Bij mijn verzorgpaard hebben ook lange tijd geiten gestaan. Ging prima. Ik zou inderdaad ook (indien mogelijk) voor 2 geiten gaan. Waar je eventueel nog rekening mee kunt houden zijn de hoorns van geiten, je hebt geiten met en geiten zonder hoorn. Heb wel eens gehoord dat geiten met een hoorn in de oog van het paard kunnen prikken als ze bij elkaar staan met eten. Hier kun je nog rekening mee houden bij het kopen van de geiten. ;)

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:54

zover ik weet kan het geen kwaad het bij je paarden te zetten, onze shetter stond namelijk alleen en we hebben er een geitje bij gezet en ze haten water inderdaad en moetn ook wel een schuil hebben..

pino33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:03

Melissa schreef:
Voor je een geit wil houden, moet je eerste een Uniek Bedrijfs Nummer aanvragen. Alle geiten en schapen moeten namelijk geregistreerd staan. Verder zijn geiten veel gelukkiger dan alleen. Het zijn kuddedieren, dus gewoon niet alleen houden!

Ben zelf in bezit van geiten en heb geen UNiek Bedrijfsnummer. Geiten hebben ook geen oormerken. Er is ooit een uitspraak geweest en dat was dat het inderdaad dierenmishandeling is om oormerken aan te brengen. Zolang het hobbymatig is maak ik me niet druk.

Gieten hebben zeker schuilgelegenheid nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:06

Maar als ze dood gaan heb je een probleem, want zonder uniek bedrijfsnummer worden ze dus niet opgehaald :n (zelfde geldt voor varkens en andere evenhoevige dieren)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:09

pino33 schreef:
Melissa schreef:

Ben zelf in bezit van geiten en heb geen UNiek Bedrijfsnummer. Geiten hebben ook geen oormerken. Er is ooit een uitspraak geweest en dat was dat het inderdaad dierenmishandeling is om oormerken aan te brengen. Zolang het hobbymatig is maak ik me niet druk.

Gieten hebben zeker schuilgelegenheid nodig.

Helaas meid, je bent echt strafbaar! Daarnaast kun je een groot probleem hebben bij een eventuele uitbraak van een besmettelijke ziekte. De tijd dat je een geit kon hebben zonder registratie is toch echt voorbij.

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:16

Pino33 je bent idd strafbaar. Het houden van een geit of meerdere mag alleen maar geregistreerd en met oornummer. Breekt er een ziekte uit en ze komen erachter dat je er 1 hebt zonder melding ervan. Kun je volgens mij ook het risico lopen dat ze je hele veestapel incl je paarden bij je weghalen. Zou dus maar oppassen ;)

Je moet even naar de site http://www.hetlnvloket.nl gaan en daar staat alles op. Als je legaal een geitje wilt houden dan moet je er 1 met oormerk kopen en moet je je aanmelden bij dit loket.
Dan krijg je een nummer en sta je geregistreerd als geitenhouder/ster.

Verder kan ik je alleen maar zeggen bezint eer ge begint. Bij mij begon het net als bij jullie zo leuk die geitjes. Ik had 2 pony's en nadat ik van de ene afscheid had moeten nemen bleef de ander over. Die wilde ik niet alleen zetten en dus een geitje erbij leuk. Nou de eerste geit was niet binnen te houden en sprong elke keer over het hek. Vanalles geprobeerd maar uiteindelijk weggedaan en een andere genomen. Die bleek zwanger te zijn en die kleine heeft nu de hele staart van mijn shetlander opgegeten.

Ik persoonlijk zou het je afraden om een geit bij je pony te zetten. hou ze dan apart. Zonde als jij hier straks moet melden dat je mooie lange volle staart naar de knoppen is omdat je geit die opgegeten heeft. En geloof me het is zo gedaan. De ene dag was ie er nog en de andere was ie ineens weg.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:18

Heey

wij hebben in totaal 5 geiten en 4 schapen bij onze pony lopen. Het gaat heel goed, maar mijn pony is nog redelijk speels dus we hebben de wei afgezet in verschillende blokken zodat de geitjes overal heen kunnen en de pony niet...
Als de pony dan begint te rennen en bokken (redelijk vaak dus), rennen alle geiten en co naar een ander stuk zodat ze 'veilig' zijn. De pony heeft ze overigens nooit iets aangedaan.
Geiten hebben inderdaad een dak boven hun hoofd nodig. Als het regent, zijn wij de eerste die het weten, want dan rent alles na de stal. Die overigens ook in 2 delen verdeelt is (zoals de wei).
Wij hebben trouwens ook geen last van geiten die knabbelen ofzo, en als de zon schijnt dan ligt de hele boel om het paard heen te zonnen.

Als je wilt kun je mij een pb sturen, want wij hebben sinds vorige maand weer een bok op de wei lopen, dus over een paar maandjes lieve baby-geiten!!

p.s. Geiten zijn er wel een kei in om te ontsnappen, dus ik zou de omheining nog eens nalopen voor de zekerheid

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:19

Ware houdini's zijn het :=

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:25

Bedankt voor alle info!

Een schuilmogelijkheid is geen probleem, 1 van de Shet's kan ook niet zonder.

Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste een geit met oormerk kopen en deze vervolgens aanmelden.

Wat het ontsnappen betreft, we zetten ze in een goed omheind stuk en mochten ze daar nog uit weten te komen (zal geheid in het begin) maken we er wat anders van. Onze buren hebben hetzelfde gehad en vervolgens ook een stuk stevig omheind waar ze netjes achterblijven, ook gelijk een goed idee voor onze uitbrekende-immuun-voor-stroomschokken Shet (als iemand daar nog tips voor heeft, die zijn ook van harte welkom!).

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:29

Sugarfoot schreef:
Bedankt voor alle info!

Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste een geit met oormerk kopen en deze vervolgens aanmelden.

Wat het ontsnappen betreft, we zetten ze in een goed omheind stuk en mochten ze daar nog uit weten te komen (zal geheid in het begin) maken we er wat anders van. Onze buren hebben hetzelfde gehad en vervolgens ook een stuk stevig omheind waar ze netjes achterblijven, ook gelijk een goed idee voor onze uitbrekende-immuun-voor-stroomschokken Shet (als iemand daar nog tips voor heeft, die zijn ook van harte welkom!).

:j :)
Succes ermee. Plaats je wel even foto's als je er hebt gekocht :D

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:32

Sugarfoot schreef:
Bedankt voor alle info!

Dan alsnog moet je zelf een UBN aanvragen!
Maar als het goed is heeft elke geit die je koopt een oormerk in, anders zijn de eigenaren strafbaar, je mag de geitjes dan ook niet vervoeren!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:35

een geit eet alles, ook staarten, manen en voorplukken van paarden/pony's. Wil niet zeggen dat ze het altijd doen, maar dit is een reden van mij ons ze gescheiden te houden.

Naomi_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:40

Yviertje schreef:
een geit eet alles, ook staarten, manen en voorplukken van paarden/pony's. Wil niet zeggen dat ze het altijd doen, maar dit is een reden van mij ons ze gescheiden te houden.

idd. ik reed een keer op een pony die ook bij geiten in de wei stond en die hele staart was afgekauwd.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:48

Wij hebben pony's bij een hele groep geiten staan, er is maar zelden tot nooit aan de staarten gegeten! Als je ze voldoende te doen geeft (speeltoestellen e.d.) valt het wel mee!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 18:15

Super, bedankt voor jullie reacties hier kan ik wel wat mee!

Ik heb tot 7 januari de tijd dan is mijn vader jarig. Het worden er in elk geval 2, wel zo gezellig voor ze.
@Exodus: Foto's komen er zeker! :D

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:15

Kijk uit dat de geiten niet aan de staarten van je pony's gaat vreten. Heb er ervaring mee :Y)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:53

Ik had vroeger een bonte melkgeit met 2 jonge geitjes bij mijn 3 jonge hengsten in staan. de geiten konden schuilen voor de regen en verder hadden ze heel veel lol met zijn 6-en (als de hengsten lagen te slapen, stonden de geiten er bovenop !!). Zij hebben nooit aan de manen en staarten van de paarden gezeten en hadden ook niet de behoefte te ontsnappen.
Ik heb ook 3 dwerggeiten gehad, deze kwamen overal uit!! echte Houdini's... Zij liepen wel bij mijn shets en ook zij zaten nooit aan de manen of staarten.

Zoals hierboven al gemeld, je hebt een UBN nodig om geiten te mogen houden. Alle geiten dienen te zijn voorzien van een oormerk.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:58

Kennis van me heeft twee geitjes als gezelschap voor haar Tinker (ja, fout, ik weet het) en zij heeft ze wel in zijn weitje staan, maar toch apart.

Ze heeft naast en achter zijn schuilstal een stuk afgezet met gaas, en daar staan de geitjes. Ze lopen dus niet los bij de tinker.

Dat is altijd nog een optie mochten ze aan de staart/manen gaan knabbelen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:13

Vroeger stonden onze geiten ook samen met onze pony. Dat ging heel erg goed. De oude geit moest zelf mee op wandeling wanneer wij met de pony gingen wandelen. Wel had onze geit een eigen ingang in het hok zodat hij veilig binnen kon staan zonder eventueel getrap van de pony.
Het is inderdaad heel handig wanneer de geiten apart van de paarden kunnen komen door bijv. een stroomdraad. En daar kan dan ook een schuilgelegenheid komen voor alleen de geiten.
Wij hebben op dit moment dwerggeiten. Deze blijven heel goed achter een omheining van gaas en stroom van rond de 1.20. Lager is niet aan te raden ivm uitbreken.
Geiten zijn evenhoevigen en moeten daardoor een oormerk in.
Voor de aankoop moet je een UBN-nummer aanvragen. Het duurt een aantal weken voordat dat allemaal geregeld is. Vervolgens kun je op zoek naar geiten. Officieel moet je voor het vervoer een vervoersdocument ondertekenen (verkoper/koper). Daarna moet je bij aankomst de geiten registreren (dat kan heel simpel via een inlogsysteem).
Doe je dit niet dan ben je inderdaad strafbaar. Rendac haalt niet geregistreerde geiten ook niet op. Officieel behandelt een dierenarts geen niet geregistreerde geit. Al zal dat wel meevallen denk ik.
Dit alles moet je dus regelen voordat je een geit koopt. Anders kan de verkoper de geit in zijn systeem ook niet uitschrijven enz.

Ik zou wanneer de wei groot genoeg is kiezen voor een grotere geitensoort. Deze breken minder snel uit en mekkeren ook beduidend minder dan dwerggeiten. Er zijn nog enkele geitensoorten zonder hoorns, bijv. de witte melkgeit. Onthoornen is in Nl voor alleen de witte melkgeit nog toegestaan.

Kies je voor een dwerggeit dan zou ik kiezen voor een apart deel van de weide. Omdat vooral deze geiten heel erg de behoefte hebben aan speeltoestellen en dat is voor grotere paarden minder geschikt. :+

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:18

O bedenk je ook dat in het najaar geiten speels worden! Oftewel ze kunnen dan de hele dag herrie staan maken, ook 's nachts.