Rijbaan bodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juut2011

Rijbaan bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 23:32

Wie heeft er ervaring met een allwether bodem (filt)?
In mijn baan ligt duinzand (in de zomer zwaar en bij regen erg nat) ik wil er graag een rijbaan van maken voor alle seisoenen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:36

Ik heb geen ervaring met een bodem met toevoegingen. Maar ik zou ook eens een eb-en-vloed-bodem kijken, ook een hele fijne bodem voor het hele jaar door.

Succes ermee!

Nayomie

Re: Rijbaan bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:57

Klopt. Eb en vloed bodem, word van gezegd, dat het een goede bodem is. Voor meer info, kan je misschien nog wel op internet kijken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:04

Wij hebben in onze binnenbak en buitenbak een Eb & Vloedbodem met toplaag. Bevalt super. De longeercirkel heeft ook diezelfde toplaag maar geen Eb & Vloedsysteem.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:51

Ik zou in je zoektocht naar een goede bodem zeker eens gaan kijken voor een eb-en vloedbodem met toplaag

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:59

Wij hebben half leem half speciaal zand in zowel de binnen als de buitenbak en dat is perfect voor iedereen altijd te rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:25

Onze buitenbaan ligt er inmiddels al een jaar of 10?? super bij! :D Sinds 3 jaar een toplaag er doorgegooid (dat hadden we nog niet) en hij kan er weer jaren tegenaan. Onze binnenbak staat nu 3jaar en is ook echt super. Zou nooit meer een andere bodem willen als ik de keus heb, haha.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:06

Op onze pensionstal hebben ze Agterbergbodems, maar nu kan daar ook al weken niet buiten op gereden worden doordat de bodem toch bevroren is en er later sneeuw op is gekomen!

Dus geen idee of all weather ook wel echt all weather is .... ;)

happy_horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:37

bij ons op stal hebben ze dat best handig, wat het bevriest niet zo stel en het neemt het water aardig op. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:58

Ja joh, maar met die extreme vriesperioden afgelopen winter (althans, voor Nederlandse begrippen) is er bijna geen enkele bak meer goed. Wij moesten zelfs moeite doen de binnenbak dooi te houden, die is 2 dagen te hard geweest om te rijden. Maar dat is op zo'n moment het nadeel van Eb & Vloed bodem, er zit altijd water in de grond.. :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:33

het schijnt een goede bodem te zijn maar ik heb er geen ervaring mee dus ook geen mening :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:39

pb ZOOIST eens... volgens mij rijd die nu nog in de buitenbak rond! ik zoek er al een tijdje naar, wat voor bodems er goed blijven in de winter...en kwam haar toevallig tegen! die heeft volgens mij wel apart materiaal in haar buitenbak!

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:23

Chaos schreef:
Wij hebben in onze binnenbak en buitenbak een Eb & Vloedbodem met toplaag. Bevalt super. De longeercirkel heeft ook diezelfde toplaag maar geen Eb & Vloedsysteem.

En wat kost zo een bodem?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:50

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:53

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:55

Nee, gewoon een offerte aanvragen via de website. Binnenbaan ligt inmiddels al 3 jaar, buitenbaan al 10 ofzo, longeercirkel 4jaar? Dus de huidige prijzen heb ik geen idee van.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:35

davy schreef:

Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor een eb- en vloedbodem, je moet uitgaan van zo'n 20.000,- voor 20m x 40m. Wij willen hem zelf gaan aan aanleggen en dan zul je op zo'n 8000,- uitkomen.

Een hele investering...

P.s. dit gaat om een buitenbak, weet niet of de aanleg/prijzen voor een binnenbak anders zijn.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:55

Stelvio schreef:
davy schreef:

Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor een eb- en vloedbodem, je moet uitgaan van zo'n 20.000,- voor 20m x 40m. Wij willen hem zelf gaan aan aanleggen en dan zul je op zo'n 8000,- uitkomen.

Een hele investering...

P.s. dit gaat om een buitenbak, weet niet of de aanleg/prijzen voor een binnenbak anders zijn.

Bedankt voor de info *D .

Ik veronderstel dat binnen of buitenbak niet zoveel verschil maakt omdat het systeem hetzelfde blijft. Hoeveel opslag van water voorzie je en welke soorten zand gebruik je en hoe dik?

Kostprijs lijkt mij nog mee te vallen als je vgl met andere soorten "bekende" manegebodems want dan hoor je ook prijzen van rond de 20.000 euro.

Ik zou er ook zelf wel aan beginnen denk ik (als ik duidelijk alles weet van maten en afstanden).

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:11

davy schreef:
Hoeveel opslag van water voorzie je en welke soorten zand gebruik je en hoe dik?
Ik zou er ook zelf wel aan beginnen denk ik (als ik duidelijk alles weet van maten en afstanden).

Ik heb mijn uitzoekwerk in excel verwerkt, zal je het bestandje mailen als je mij je mail-adres pbt.

In deze gids van Straathof staat de werking schematisch weergegeven van het pompsysteem.
http://straathofmanegebodems.nl/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/Onderhoudsgids4.pdf

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:10

Stelvio schreef:
davy schreef:
Hoeveel opslag van water voorzie je en welke soorten zand gebruik je en hoe dik?

Ik heb mijn uitzoekwerk in excel verwerkt, zal je het bestandje mailen als je mij je mail-adres pbt.

In deze gids van Straathof staat de werking schematisch weergegeven van het pompsysteem.
http://straathofmanegebodems.nl/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/Onderhoudsgids4.pdf

Je hebt PB ;) .

De gids van Straathof had ik ook al gevonden maar daar staat bv niet in hoe ver de drainage van elkaar moet liggen. Ik zou wel willen werken met regenwater en niet met pompwater.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:00

Wij zijn wel wat duurder uitgekomen.

Eerst alles uitgraven. Drainage aanleggen. 40 cm. zand, daarover toplaag en er zit nog een laag zand tussen??? Weet het niet meer precies. :o

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:07

Ik rijd bij dit weer bij iemand iemand in een buitenbaan die van die vlokken in de baan heeft. Een van Doorn bodem. (http://www.vandoorn-soest.nl/ap/Rijbodems/3/) En daar kun je met vorst super op rijden. De sneeuw zorgt alleen wel voor problemen.

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:59

Nog even antwoord op de vraag wat een Straathof eb- en vloed bodem ongeveer kost..

Voor de aanleg van een 20x40 eb- en vloed bodem geven wij een richtprijs van €26,- per m2, een 20x60 komt uit rond de €24,- per m2. Dit is de prijs voor het afgraven van de bodem, het drainage systeem, het eb- en vloed systeem, onder/toplaag en een afscheiding van betonnen trottoirbanden.

Het grote voordeel van een eb- en vloed bodem is dat je niet extra hoeft te investeren in een beregeningsinstallatie en wij geen toevoeging zoals geopat of polyvlokken gebruiken voor onze eb- en vloed bodem. Hierdoor blijven de afvoerkosten op het moment dat je bodem aan renovatie toe is, laag.

De uiteindelijke prijs van de bodem hangt af van de plaats waar de klant is gevestigd (transportkosten), of daar goed zand in de buurt te vinden is en of de bodem goed bereikbaar is voor onze machines. Voor een exacte prijs en passende offerte gaan wij daarom altijd even langs zodat we de verschillende opties kunnen doornemen en een passende offerte kunnen opstellen.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:22

Als ik dat goed berekening kom ik dan voor een 20x40 bodem op een slordige E 20.800,-
Das wel erg veel geld voor een particulier.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:35

Okee, Marjan321! En wat is zo'n afscheiding dan? De bakwand? Ik snap het niet. :P
Maar bieden jullie helemaal geen toplaag aan? Wij hadden de buitenbaan eerst zonder en nu sinds 3jaar met maar is toch nog best wel een verschil! :D