Verwaarloosd paard, achtergelaten door de eigenaar!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Verwaarloosd paard, achtergelaten door de eigenaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:24

Ik weet echt niet wat ik hiermee moet, misschien hebben jullie de oplossing.

Een paar weken geleden ben ik verhuisd naar een andere stal.
Daar stond een bruine jonge ruin, zijn stal lag onder de mest. Ik wist verder nog niet wat er aan de hand was dus ik wilde hier ook niet over oordelen.
Even wat rondgevraagd en nu is het zo dat de eigenaresse al 4 maanden niet op komt dagen en ook niks betaald.
Eerst werd het paard nog wel uitgemest en opgestrooid, maar dat kost geld dus daar zijn de staleigenaren mee gestopt.
Het dier krijgt nog wel hooi.
De staleigenaren hebben de DB al gebeld, maar die zegt: Tja heeft toch een dak boven zijn hoofd en krijgt toch hooi?!!
Te gek voor woorden vind ik, hij leeft echt onder slechte omstandigheden.
De eigenaresse was eerst niet te vinden, nu weten ze wel waar ze woont en ze weten inmiddels ook dat deze vrouw op een andere stal ook nog twee andere paarden al meer dan een jaar heeft staan zonder te komen en zonder te betalen.
Nu ben ik weer terug gegaan naar m'n oude stal, reden laat ik achterwege.
Ik had graag dit dier meegenomen, dat vonden zij ook geen probleem.
Maar hoe is dat dan geregeld? Want feitelijk doe ik dan aan diefstal toch?
Verder zuigt hij lucht, hij verveeld zich natuurlijk de pletter, is vermagerd, heeft geen spiertje meer over, papieren heb ik niet, ik weet niet of hij gechipt is en wanneer hij geënt is.
Moet je hiermee dan naar de politie? AID doet er ook niks mee.
Zowel de AID als de DB is niet komen kijken.

Ik kan die arme ziel maar niet uit mijn hoofd krijgen, het is echt een schat van een dier. Geen enkel dier verdient zo'n leven.

De staleigenaren hebben nu het adres van de eigenares, ze zijn van plan om hem binnekort bij haar in de tuin te planten, maar dan zal dit dier, net als die andere twee natuurlijk gewoon weer ergens gedumpt worden...

Dus, wat moet ik hier nou mee? Valt het juridisch te regelen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Verwaarloosd paard, achtergelaten door de eigenaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:30

Een voorlopige verbetering van zijn levenskwaliteit zou al zijn om hem buiten te zetten, dan kan hij bewegen, hoeft hij niet in zijn eigen mest te staan, hoeven mensen de stal niet uit te mesten en zal hij zich al beter voelen. En natuurlijk goed blijven voeren, ruim voldoende hooi alleen is al genoeg. Verder weet ik ook niet hoe je dit het beste (juridisch) zou kunnen aanpakken. Lastig probleem! Succes!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:31

Ja dat had ik ook al gezegd, maar je kunt een paard niet ook zomaar in één keer op het land zetten, bovendien halen ze het hooi zelf van het land, en door een paard in de natte maanden buiten te houden gaat het land ook stuk....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:32

Dat is idd een lastige situatie, ik kan me voorstellen dat je daar mee zit. maar jij kan daar als buitenstaander niets aan doen, behalve misschien nog eens bij de DB aan de bel hangen. Het is een zaak tussen de stal eigenaar en de eigenaar van het paard. Het is misschien mogelijk voor de staleigenaar om het paard te verkopen, dat zouden ze even met een advocaat moeten overleggen.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:34

Ik denk dat als je hem zo maar mee neemt het inderdaad als diefstal wordt gezien, al doe je alleen maar het beste voor dit dier naturlijk.
Verder weet ik niet hoe dit juridisch allemaal zit.

Ik snap heel goed dat je hier zo over in zit!
Denk alleen dat je vrij weinig kan doen als de DB niet wil komen.
Misschien dat het helpt om nog vaker te bellen en uit te leggen dat het bij andere paarden van deze eigenaresse ook zo gaat.
Misschien dat ze doordat ze telkens dezelfde melding krijgen wel komen kijken?!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:35

Of het diefstal is, geen idee! Maar degene die het paard onderhoudt (betaalt) per maand, die word wettelijk als eigenaar gezien. Vandaar dat je weinig aan eigendomspapieren hebt.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:35

Ja vaker bellen zou natuurlijk kunnen helpen.
Ik heb vandaag ook foto's gemaakt, maar melding van zware vewaarlozing, kan je dat bij de politie doen?
Zo vervelend dat we in nederland geen dierenpolitie hebben....

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:36

Juangi schreef:
Of het diefstal is, geen idee! Maar degene die het paard onderhoudt (betaalt) per maand, die word wettelijk als eigenaar gezien. Vandaar dat je weinig aan eigendomspapieren hebt.

Is dat ergens te vinden dat dat zo is?
Want als dat zo is, dan wilde de staleigenaren hem wel aan mij geven.
Kun je dan ook gewoon een nieuw paspoort aanvragen?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:37

Je hebt een PB, denk dat ik het dier ken...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:39

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:41

Ik zou toch even bij een advocaat of rechtswinkel gaan vragen of dat zo is, want dat gaat niet zomaar. En je kunt de grootste moeilijkheden krijgen als de eigenaar moeilijk gaat doen. Volgens mij moet de staleigenaar bewijzen dat hij de eigenaar een paar keer gewaarschuwd heeft.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:41

Kan je niet een soort papier (overeenkomst) maken waarin staat dat je het paard overneemt en dit proberen te laten tekenen door de eigenaresse ?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:43

De eigenaresse laat zich totaal niet horen, telefoon neemt ze niet op, ze veranderd telkens van adres etc.
Op de andere stal waar die twee paarden staan heeft de eigenaar ook al veel kosten.
Ja ik dacht ik kan hem wel meenemen, maar straks komt zij dat dier opeisen en ben ik de dief!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:46

horsiegek schreef:
Ja vaker bellen zou natuurlijk kunnen helpen.
Ik heb vandaag ook foto's gemaakt, maar melding van zware vewaarlozing, kan je dat bij de politie doen?
Zo vervelend dat we in nederland geen dierenpolitie hebben....

Oja foto's maken is inderdaad een goede actie van je geweest!
Je zou de politie inderdaad kunnen proberen, gewoon de situatie uitleggen en eventueel de foto's laten zien.
Als de politie niets kan doen, verwijzen ze je wel door.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:46

Juangi schreef:

Klopt, maar dat is natuurlijk niet al na 1 maand b.v. maar na 1 jaar dacht ik.
Dus TS als je het risico zou durven nemen om hem gewoon mee te nemen?????????????
Misschien met een soort van overeenkomst met de stal eigenaar waar hij nu staat en waar al maanden niet is betaald?
Aan de andere kant zouden die volgens mij het paard ook zelf mogen verkopen na een X aantal maanden al zal dat zonder papier nooit op brengen wat de achterstand van het pensiongeld is.
Wat ik wel erg vind, is dat het dier het nodige word onthouden qua voer en verzorging!
Al zouden ze hier 3 jaar niet betalen, het paard zou ten alle tijden nooit het slachtoffer worden en lijden onder zijn of haar baas.
Dus die zou net als alle andere paarden zijn voer krijgen en buiten en binnen worden gezet.
Alleen het poetsen zou er natuurlijk bij in schieten, maar ik zou zelfs de hoefsmid, mits nodig, uit eigen zak betalen!
Alleen laat ik het geen maanden duren en grijp al veel eerder in.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:48

aerdenhout1 schreef:
Juangi schreef:

Wat ik wel erg vind, is dat het dier het nodige word onthouden qua voer en verzorging!
Al zouden ze hier 3 jaar niet betalen, het paard zou ten alle tijden nooit het slachtoffer worden en lijden onder zijn of haar baas.
Dus die zou net als alle andere paarden zijn voer krijgen en buiten en binnen worden gezet.
Alleen het poetsen zou er natuurlijk bij in schieten, maar ik zou zelfs de hoefsmid, mits nodig, uit eigen zak betalen!
Alleen laat ik het geen maanden duren en grijp al veel eerder in.

Absoluut mee eens.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:48

Aerdenhout1: Ik begrijp dat ook niet, als je hem ziet met z'n lieve koppie te soppen in de stront. Ik zou hem zelf alle zorg geven die hij nodig heeft.
Maar daar ga ik nu natuurlijk niet over. Ik kan ook wel begrijpen dat ze het zat zijn!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:49

horsiegek schreef:
Ja dat had ik ook al gezegd, maar je kunt een paard niet ook zomaar in één keer op het land zetten, bovendien halen ze het hooi zelf van het land, en door een paard in de natte maanden buiten te houden gaat het land ook stuk....

Want het land is niet bevroren? Nu met dit weer gaat het niet zomaar kapot hoor.

Anyway. Dat degene die de kosten betaalt ook de eigenaar is is meestal niet waar. Zo iemand is meestal gewoon dom en/of te goed voor deze wereld.

Denk dat je het meeste kans maakt als je het paard van de overkoopt van de staleigenaar zodra die er beslag op heeft gelegd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:52

Ik heb geen verstand van het juridische gedeelte. Maar ik weet wel dat ik het paard gewoon mee zou nemen, met toestemming van de staleigenaar. Laat je adres achter bij de staleigenaar en als de eigenaresse zich dan een keer meld kan ie haar doorsturen naar jou.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:53

Het gaat nu inderdaad niet kapot, maar het lijkt me een grotere kwelling voor hem om hem nu buiten te zetten en als het straks weer gedooid is dat hij dan weer in die sch*jt boks moet staan....

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:54

idd, wat jammer dat de staleigenaren hem ook zo laten staan(en dan heb ik het nog niet eens over de eigenaresse). Zij kunnen paard toch vorderen ivm de gemaakte kosten? kun je met hen misschien een deal maken? maar dat betekent dat de staleigenaren ff wat moeten gaan ondernemen..hopenlijk kun je een goed gesprek met hen voeren!

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:54

Wat ik mij nu ook afvraag, is of deze staleigenaar niet zelf schuldig is aan verwaarlozing ... :(
Laatst bijgewerkt door Frisko op 31-12-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:55

horsiegek schreef:
Aerdenhout1: Ik begrijp dat ook niet, als je hem ziet met z'n lieve koppie te soppen in de stront. Ik zou hem zelf alle zorg geven die hij nodig heeft.
Maar daar ga ik nu natuurlijk niet over. Ik kan ook wel begrijpen dat ze het zat zijn!

En stel je gaat morgen...nou ja aankomende week ( morgen nieuwjaarsdag dus vinden ze vast niet leuk) dat paard op halen? Zou je hem dan van de pensionstal meekrijgen?
Zouden die willen meewerken en een een getekende verklaring willen geven dat het paard aan jou is over gedragen omdat er niet word betaald. Misschien een symbolisch bedrag geven?
Ik ben natuurlijk geen jurist, er zitten volgens mij wel bokkers hier die veel meer weten over hoe zoiets in elkaar zit.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:55

GamblersCup schreef:
Ik heb geen verstand van het juridische gedeelte. Maar ik weet wel dat ik het paard gewoon mee zou nemen, met toestemming van de staleigenaar. Laat je adres achter bij de staleigenaar en als de eigenaresse zich dan een keer meld kan ie haar doorsturen naar jou.

Tegen iemand anders zou ik dat ook gezegd hebben, maar ik kan twee paarden niet onderhouden. Daarom zou ik hem moeten verkopen of verleasen.
Maar met verkopen zal het me een hoop gaan kosten, geld dat ik nog mijn ouders hebben (luchtzuiger, verotte hoeven vermoed ik, geen papier, geen paspoort, dierenartskosten, ontwormingen, inentingen etc.)
Een meisje bij mij op stal zou perfect bij hem passen, maar straks steek ik al mijn geld in hem om hem weer op te knappen en straks komt zij het dier opeisen en is alles voor niks geweest.... snap je?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:57

aerdenhout1 schreef:
horsiegek schreef:

En stel je gaat morgen...nou ja aankomende week ( morgen nieuwjaarsdag dus vinden ze vast niet leuk) dat paard op halen? Zou je hem dan van de pensionstal meekrijgen?
Zouden die willen meewerken en een een getekende verklaring willen geven dat het paard aan jou is over gedragen omdat er niet word betaald. Misschien een symbolisch bedrag geven?
Ik ben natuurlijk geen jurist, er zitten volgens mij wel bokkers hier die veel meer weten over hoe zoiets in elkaar zit.

Tot nu toe zijn ze er positief over maar ze willen wel zeker weten dat het juridisch goed in elkaar zit.
Maar de ene keer zijn ze enthousiast en de andere keer is er weer twijfel.
Beetje een ja/nee spelletje.