help! luchtzuiger met wonden door de band!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

help! luchtzuiger met wonden door de band!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:39

mijn 4,5 jarige merrie is een luchtzuiger.
ze is hier nu na 2 jaar, weer terug bij huis.
sinds 3 dagen.

ik deed vanochtend de band af en ze heeft hele erge wonden aan de voorkant van der oren.
dus op de plek waar het voorste bandje zit!! ;(

open plekken, huid weg, haar weg, rood.

wat kan ik doen, bestaan er zachte banden? of een bontje eronder doen ofzo??
ik schrok echt heel erg! :(

iemand?

LadyMadonna

Re: help! luchtzuiger met wonden door de band!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:40

band aflaten? Luchtzuigband schijnt behoorlijk ouderwets te zijn, hoe de vork precies in de steel zit weet ik niet, moet je ff t luchtzuigtopic opzoeken

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:43

band afdoen en nooit meer om doen!

En dan nu de uitleg :P

Luchtzuigen is een uiting van stress. Het is voor dieren iets wat ze ZELF kunnen doen om met hun stress om te gaan, daar ze niet kunnen wegrennen ofzo. Op het moment dat je een band omdoet, kunnen ze niet meer luchtzuigen, maar hebben ze de stress nog wel! Ze kunnen dan dus echt niets meer doen om om te gaan met de stress die ze hebben (en ookal zie je het niet, die stress hebben ze) en geestelijk, maar ook lichamelijk is dat HEEL slecht voor je paard!
Cortisonen, stress hormonen, hebben hele grote invloeden op een lichaam. Cortisol is nuttig als flight or fight responce, maar op lange termijn gaat de weerstand naar beneden en gaat er echt vanalles mis.

Dus: geen band om doen, maar afleiding voor je paard vinden, zodat hij minder stress heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:45

ok, t stress verhaal is nieuw voor me, ik dacht iets met maagzweren oid?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:47

die maagzweren zijn een gevolg van diezelfde stress :j en te weinig ruwvoer. Omdat een paard alleen speeksel aanmaakt tijdens het eten en dat neutraliseert het maagzuur. Geen ruwvoer = geen speeksel = te zure maag = maagzweren.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:47

Hier iemand die de zelfde vraag stelde een tijdje geleden, er staan al een hoop reacties bij waar je misschien wat aan hebt ? :)
[MD] wonden door luchtzuigband

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:50

Ik vind zo'n band regelrechte dierenmishandeling en ik vind dat die banden verboden zouden moeten worden. Het paard is verslaafd geraakt omdat het onder miserabele omstandigheden gehuisvest stond en z'n stress probeerde kwijt te raken. Eenmaal verslaafd is het lastig afkicken en kun je alleen maar het luchtzuigen zoveel mogelijk beperken door zoveel mogelijk te voldoen aan de basisbehoeften van je paard.

AfbeeldingAfbeelding

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:54

Er heeft bij mij in de wei zelfs tijdelijk een paard gestaan die de zomer waarin hij 24/7 op de wei stond op het hek bij de ingang, ( de rest is met sloten omheind dus daar ging het niet) de hele dag stond te luchtzuigen ipv lekker met zijn vriendjes rond te banjeren.

Dus had dus alle basisbehoeften
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 31-12-10 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:55

nou laat hem lekker, het kan verder geen kwaad, en als ie zuigt op een houten paaltje slijten z'n tanden niet zo hard. Je schrijft dat het paard tijdelijk in de weide stond, dus waarschijnlijk was die verandering stressvol voor hem en kon hij niet goed uit de voeten met zijn nieuwe vrienden, en raakte daarvan zo gestressd dat hij de behoefte had om te gaan zuigen.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:57

het was op een metalen hek.

Ik zou wel de voorkeur hebben om hem een band om te doen, zodat hij niet de hele dag voor dat hek gaat staan en lekker gras gaat eten en doen.

edit: hij deed het op stal ook, was gewoon vriendjes met de andere paarden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:59

En daarnaast zijn sommige paarden letterlijk getraumatiseert, en worden juist gestressed van bv in de wei staan. Kijk naar je paard, en wat voor jou paard werkt, niet naar het paard van de buurman kijken ;)

Door zn band gaan ze echt niet wel gras eten en met andere paarden spelen hoor, lol, dat zou leuk wezen.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:00

nouja hij moet wel, met zo'n band kan ie iig niet luchtzuigen en wordt de verslaving minder. Dan zal hij op een gegeven moment vanzelf wat anders gaan doen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:03

Kan luchtzuigen het paard lichamelijke klachten opleveren?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:03

Die verslaving gaat toch nooit meer over?
Zodra je hem na een tijd weer af doet, begint zo'n dier toch gewoon weer?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:04

oke, maar nu 1 vraag, de conclusie is dat de meeste zeggen, band aflaten? heb ik gelijk?
maar als die nou WEL gaat luchtzuigen, dan kunnen ze toch ook doodgaan?
of heb ik dat verkeerd!

en ten 2e. ruwvoer krijgt ze heel veel!!! en het is verder een super vrolijk, gezellig en mega lief paard die het liefst de hele dag rent :D

ik heb hem nu af in ieder geval.

maar hoe kan ik controleren of dat goed gaat? ik ga bijna elke 1 a 2 uur kijken.

wat kan ik verder doen???

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:09

xManon_ schreef:
Die verslaving gaat toch nooit meer over?
Zodra je hem na een tijd weer af doet, begint zo'n dier toch gewoon weer?

Als een dier alle behoeftes voorgeschoteld krijgt die arabesk verteld, en daarbij een band om krijgt.
waardoor zou het dan niet over gaan? :) ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk :)

Mensen kunnen ook van de coke afkicken, waarom een paard niet?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:11

laura_power schreef:
maar als die nou WEL gaat luchtzuigen, dan kunnen ze toch ook doodgaan?
of heb ik dat verkeerd!

neehoor, ze gaan er zeker niet aan dood

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:13

oke, gelukkig.

ik las op verschijdene sites:

ze kunnen niet meer of minder koliek dan normale paarden krijgen
de lucht gaat gewoon via de luchtpijp er weer uit
zoveel mogelijk ruwvoer geven
zorgen voor afleiding
mocht dit alles niet helpen, 1 pot van de groene os kopen en dat dan op maken
en daarna is het mogelijk minder of over?

is dit zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:15

De kans op koliek is idd groter maar dat hoeft niet.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:25

Joolien schreef:
De kans op koliek is idd groter maar dat hoeft niet.

Dit is niet waar! Het is wel zo dat luchtzuigers vaak koliek hebben, maar dat is een gevolg van het voer dat ze krijgen (teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer), NIET van het luchtzuigen. De zgn. gaskoliek die men wel in verband brengt met luchtzuigen, ontstaat ergens anders door; de meeste lucht komt trouwens ook niet in de maag.

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:26

Gewoon de band aflaten en lucht laten zuigen hoe vervelend dat ook is om aan te zien. (Ik heb zelf ook een luchtzuiger.) De kans is grote op koliek omdat veel paarden die luchtzuigen ook last kunnen hebben van maagzweren. Maar eigenlijk geven de maagzweren meer kans op koliek dan het luchtzuigen.

@VeerenAshley: Dat is ook waar.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:27

laura_power schreef:
oke, gelukkig.

ik las op verschijdene sites:

ze kunnen niet meer of minder koliek dan normale paarden krijgen
de lucht gaat gewoon via de luchtpijp er weer uit
zoveel mogelijk ruwvoer geven
zorgen voor afleiding
mocht dit alles niet helpen, 1 pot van de groene os kopen en dat dan op maken
en daarna is het mogelijk minder of over?

is dit zo?

Dit zijn hele goede tips. Het maagcompositum van de Groene Os helpt goed tegen maagzweren, en juist vanwege zo'n zweer gaat een paard vaak luchtzuigen. Wil je echt te weten komen of je paard maagproblemen heeft, moet je een veearts laten komen.

meelanor

Gewoon de band aflaten en lucht laten zuigen hoe vervelend dat ook is om aan te zien. (Ik heb zelf ook een luchtzuiger.) De kans is grote op koliek omdat veel paarden die luchtzuigen ook last kunnen hebben van maagzweren. Maar eigenlijk geven de maagzweren meer kans op koliek dan het luchtzuigen.

@VeerenAshley: Dat is ook waar.

Edit: per ongeluk dubbel gepost kan 1 van de 2 weg worden gehaald?
Laatst bijgewerkt door meelanor op 31-12-10 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

zigoteau

Mijn paard zuigt ook lucht. Inderdaad een pot van de groene os gekocht en het is zeker een heel stuk minder.
Verveling, maagklachten, het zijn vaak meerdere oorzaken. Weg gaan doet het nooit meer. Ziek wordt hij er niet van. Ik vind het alleen niet prettig dat hij het doet.. Het paard heeft er verder geen last van, dus zal ik eraan moeten wennen dat hij dat doet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:28

Ik ben zo vrij geweest om even een bericht van Anya te quoten, zij heeft zelf een luchtzuiger.

Anya schreef:
BAND AF!!
Mijn paard heeft een strottenhoofdbeschadiging a.g.v. de luchtzuigband. Dat zie je pas als het te laat is en ze niet meer eten.
Band helpt ook helemaal niets. Voorkomt niets.. doet niets.
Ze krijgen er geen koliek van, het is geen verveling. Paarden gaan luchtzuigen omdat ze last van hun maag hebben.

Dus band af, desnoods een andere stal zoeken, onbeperkt hooi en weinig brok geven. Zoveel mogelijk naar buiten en eventueel een supplement voor de maag. Settelex, maagcompositum, pronutrin zijn middelen.

En lees het luchtzuigtopic op medisch. Daar staat heel veel informatie die wel klopt i.p.v. de kullaria die je geregeld hoort.

Wat kullaria
- ze krijgen er koliek van. Niet waar. Luchtzuigers krijgen net zovaak koliek als niet luchtzuigers. De meeste koliek komt door wormen.
- andere paarden nemen het over: niet waar, daar is niets van gebleken. Wel is het zo dat stallen met gelijke omstandigheden meer luchtzuigers opleveren. Bijvoorbeeld omdat ze op zaagsel staan i.p.v. stro, omdat de paarden niet buiten komen, omdat er veel brok wordt gegeven e.d.
- ze doen het uit verveling. Niet waar. Ze gaan luchtzuigen omdat ze last hebben van de maag. Luchtzuigen levert spuug op, spuug is basisch en maakt de maaginhoud minder zuur. Luchtzuigers zuigen ook altijd meer tijdens etenstijd.
- ze maken endorfinen aan. Waar. Als ze maar lang genoeg luchtzuigen en het haalt iets van de pijn weg, maken de hersenen endorfinen aan.
- een band helpt: niet waar. Het voorkomt bij sommige paarden dat ze iets kunnen doen aan iets waar ze last van hebben. Niet meer dan dat. En kan vreselijke wonden veroorzaken.
- een luchtzuigoperatie helpt: niet waar. En sterker nog. Die is verboden in Nederland.
- Luchtzuigers hebben altijd een onderhals. Flauwekul. Er zijn grand prix paarden die luchtzuigen. En het bruine paard in mijn profiel zuigt al jaren zonder band en heeft geen onderhals.
- Luchtzuigers: zijn mager. Ook flauwekul, zie zelfde paard in profiel en diverse andere luchtzuigers op bokt.