Ik ben zo vrij geweest om even een bericht van Anya te quoten, zij heeft zelf een luchtzuiger.
Anya schreef:BAND AF!!
Mijn paard heeft een strottenhoofdbeschadiging a.g.v. de luchtzuigband. Dat zie je pas als het te laat is en ze niet meer eten.
Band helpt ook helemaal niets. Voorkomt niets.. doet niets.
Ze krijgen er geen koliek van, het is geen verveling. Paarden gaan luchtzuigen omdat ze last van hun maag hebben.
Dus band af, desnoods een andere stal zoeken, onbeperkt hooi en weinig brok geven. Zoveel mogelijk naar buiten en eventueel een supplement voor de maag. Settelex, maagcompositum, pronutrin zijn middelen.
En lees het luchtzuigtopic op medisch. Daar staat heel veel informatie die wel klopt i.p.v. de kullaria die je geregeld hoort.
Wat kullaria
- ze krijgen er koliek van. Niet waar. Luchtzuigers krijgen net zovaak koliek als niet luchtzuigers. De meeste koliek komt door wormen.
- andere paarden nemen het over: niet waar, daar is niets van gebleken. Wel is het zo dat stallen met gelijke omstandigheden meer luchtzuigers opleveren. Bijvoorbeeld omdat ze op zaagsel staan i.p.v. stro, omdat de paarden niet buiten komen, omdat er veel brok wordt gegeven e.d.
- ze doen het uit verveling. Niet waar. Ze gaan luchtzuigen omdat ze last hebben van de maag. Luchtzuigen levert spuug op, spuug is basisch en maakt de maaginhoud minder zuur. Luchtzuigers zuigen ook altijd meer tijdens etenstijd.
- ze maken endorfinen aan. Waar. Als ze maar lang genoeg luchtzuigen en het haalt iets van de pijn weg, maken de hersenen endorfinen aan.
- een band helpt: niet waar. Het voorkomt bij sommige paarden dat ze iets kunnen doen aan iets waar ze last van hebben. Niet meer dan dat. En kan vreselijke wonden veroorzaken.
- een luchtzuigoperatie helpt: niet waar. En sterker nog. Die is verboden in Nederland.
- Luchtzuigers hebben altijd een onderhals. Flauwekul. Er zijn grand prix paarden die luchtzuigen. En het bruine paard in mijn profiel zuigt al jaren zonder band en heeft geen onderhals.
- Luchtzuigers: zijn mager. Ook flauwekul, zie zelfde paard in profiel en diverse andere luchtzuigers op bokt.