Zaagsel of vlas?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

juut2011

Zaagsel of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:28

Ik moet mijn mest zelf afvoeren met een aanhanger dus probeer zo zuinig (maar schoon) mogelijk mijn stallen bij te houden.
Nu stro erg vervelend is met de hoeveelheid wat er dagelijks uit moet heb ik voor vlas gekozen. Werkt prima maar is ook erg duur!
Heeft iemand ervaring met zaagsel?.. is dit goedkoper en werkt het net zo goed als vlas?

Alsvast bedankt

Anoniem

Re: Zaagsel of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:40

Wij hebben vlas. We halen alleen de mestballen er uit. Met een aparte mestvork of met de hand, wel een huishoudhandschoen aan vanzelf :D Dan bestaat je afvoer bijna puur uit mest en amper strooisel.

Nou hebben we geluk dat de paarden de pisplekken ongemoeid laten. We laten dit koeken, dan krijg je een mooie warme bodem. Ala een potstal. Gaan ze in de pisplekken krabben, gaat de vlieger niet op.

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:58

Bedankt Mindim,

idd sommige plekken koeken niet, die blijven nat (rood van kleur), toch haal ik deze niet helemaal weg omdat er op andere plekken wel een mooie koeklaag ontstaat en ik dan kuilen krijg. Ik gooi er 1x per week 2 balen op (stal van 3 x 3) en haal alleen de ballen eruit. Werkt zaagsel hetzelfde?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:05

Ik vind het heel erg vuil.. Mijn paard staat op stro, omdat ik geen vlas wil ivm ervan eten en dus koliek. Hij heeft 2 weken op zaagsel (houtkrullen in mijn geval) gestaan, die behandeld waren met lavendel olie, waar dus geen paard van eet. 1ste week goed, maar na een week begint het toch héél snel te verkleuren en zelfs stinken. Vlas is volgens mij droger en koekt minder samen in de hoeven

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 08:51

Heb alles al wel geprobeerd, maar kom steeds op vlas terug. Hennepvezel is ook fijn, maar duurder. Houtkrul is erg prettig, de eerste paar dagen. Lekkere geur, mooi wit, plakt niet aan de hoeven, veel strooi volume. Neemt echter te weinig vocht op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:10

Heb ook vlas liggen, vind het ideaal. Haal wel zoveel mogelijk elke dag alleen mest weg. Dan aan buitenkanten weer terugscheppen en klaar. Ik doe een pak per week erin (stal vergelijkbaar met die van jou, 3.5 x 2.5). Maar mijn stal heeft ook van die vochtdoorlatende staltegels, scheelt ook een hoop.

Zaagsel is hopeloos qua compostering en het neemt ook veel minder vocht op. Als jij trouwens kwekers/ tuinders in de buurt hebt, die willen vaak graag mest plus vlas hebben, ik raak het hier altijd prima kwijt aan de tuinvereniging.

ALs het heel koud is, zoals de afgelopen weken, doe ik er stro bij, ook een beetje voor het gezicht, vind het er wat warmer uitzien. Weet niet of de pony's er ook zo over denken trouwens, maar goed ;) Dan heb ik ook in de gang naar de stal (heb brede gang voor stal, soort inloop, waar ik normaal geen bedekking heb, alleen tegels) stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:07

@juut2011 : heb je ook al aan strokorrels gedacht. Dat neemt nog meer vocht op als vlas/houtkrul en verteerd erg makkelijk. Het is heel makkelijk uitmesten ook.
Met strokorrel blijft de ondergrond van mijn stallen droog, dat kan ik van vlas en houtkrul niet zeggen. Dat is altijd een natte stinkende bende.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:14

Wij hebben altijd zaagsel gebruikt. Ligt er per paard/pony aan wat je verbruikt. Ik gebruikte altijd 1 baal zaagsel per week. Nu met vlas gebruik ik nog 1 baal per week bij mijn paard, maar bij de shet is het gebruik met vlas hoger geworden (1 baal per week) dan met zaagsel (1/2 baal per week). Vlasbalen zijn hier voorlopig nog goedkoper dan zaagselbalen. De laag in de stal is bij vlas (ondanks dagelijks de natte plek er uit halen) vele malen dikker en blijft ook mooier liggen (ze lopen het niet zo naar achter in de box). De stal blijft binnen ook warmer, ondanks dat we hier geen potstallen hebben.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 30-12-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:15

@Bravura : bedoel je echt zaagsel (dus houtmot) of houtkrullen ??

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:18

DubbelDun schreef:
@Bravura : bedoel je echt zaagsel (dus houtmot) of houtkrullen ??

Plospan/Allspan heette dat, dus gewoon zaagsel volgens mij (wel grof, niet stoffig)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:20

Plospan/Allspan is een merk en die voeren ook houtkrullen, dus vandaar mijn vraag :)
Overigens wordt houtkrul -en mot zelfs nog sterker- afgeraden omdat er iets inzit wat slecht voor de longen is.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:20

Wij hadden eerst zaagsel. Kwa prijs nu maakt het geen verschil! Het is beide net zo duur! Kwa hoelang mijn paardjes er mee doen, ga ik toch liever voor het vlas! Op een of andere manier zijn ze daar schoner op! Maar het ligt aan elk soort paard! Dat van mijn zijn gewoon viespeuken in de stal! Misschien is die van jou wel erg schoon?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:26

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:57

Vlas is goedkoper dan zaagsel. Vroeger hadden wij ook zaagsel, totdat onze paarden maar hoefzweren bleven krijgen. Dus daarom zijn we op vlas over gegaan. Is ook iets minder stoffig.
Opkoeken vind ik smerig, dat doe ik dus niet. Bij mij gaat ie 2x per dag helemaal schoon.

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 23:43

aslo schreef:
Heb alles al wel geprobeerd, maar kom steeds op vlas terug. Hennepvezel is ook fijn, maar duurder. Houtkrul is erg prettig, de eerste paar dagen. Lekkere geur, mooi wit, plakt niet aan de hoeven, veel strooi volume. Neemt echter te weinig vocht op.

Mooi wit duurt maar 2a3 dagen, dan begint het ook te stinken. Hennepvezel ga ik ook eens proberen (kost hier 7,50- per baal net als vlas)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:46

ik ben zelf heel tevreden over vlas maar ik heb pas na 1 jaar door hoe je goed kunt uitmesten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:47

Kan je geen mengsel tussen die 2 maken? (ik zeg ook maar wat) Dus eerst een kleine onderlaag van vlas en dan een bovenlaag van zaagsel? Of andersom?

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 23:49

Hoi..

Heb ik geprobeerd maar werkt ook niet echt. Heb liever een dikke laag stro maar dat kan ik helaas niet afvoeren (= te veel op mijn mestkarretje)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:54

Ik ga voor de strokorrels. ik heb ook vlas geprobeerd, maar omdat ik er rubbermatten onder heb, vond ik zo glad worden met vlas. Aangezien mijn paard gaat liggen op stal glijdt ze weg met het opstaan. Met strokorrels heb je daar geen last van, dat vormt een mooie rulle laag en net zo weinig afval als vlas.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:10

Hier staan ze op gehakseld Stro met nog een plakje losse stro er overheen.
Elke dag mest eruit halen :Y) , hark de stro opzij , en ga opzoek naar de natte plek.( hier in het midden de ruin en hengst)
En trek het bed weer recht , vul evt weer bij . soms dagen niks dan alleen 1 plak los stro, om de dag halve gehakseld
Me mesthoop is niet groot op zo manier en paarden staan erg schoon en droog.
En voor me rug werk dit ook het beste.
Los stro doe ik vooral voor dat ze niet te erg onder de mestvlekken komen .
Die aardig tussen het losse stro vallen.

zaagsel kost hier 6,50

gehakseld stro ook 6,50
baal stro 3,50

vlas 1x geprobeerd maar dit werkt voor mij beter.

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 20:47

Voor wie vlas gebruikt....
Ik doe er elke week 3 balen in en haal elke dag de ballen eruit (soms 2x)
De onderlaag heb ik laten liggen (flinke koek) maar ik heb een paard staan die kuilen graaft in zijn stal.
Gek! het ene paard is altijd schoon en de ander na 2 dagen vies.

Men zegt dat ik gul ben met de vlas... dat 3 balen per week veel is? (ook duur..per paard dus € 22,50- per week)
Gebruiken jullie net zo veel? vind dat het gaat stinken na 3/4 dagen

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:54

Wij gebruiken in een grote stal van 4*4 ofzo 1 pak vlas in de week en eens in de zoveel tijd scheppen we er meer uit en gaan er 2 of 3 pakken in...
Dus ja ik vind drie balen vlas wel heel veel, staan ze dan ondehand niet tot aan het plafond?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:00

Ik heb zaagsel (oftewel in de taal van de verkopers is het houtvezel en staan alleen cavia's op zaagsel, voor mij ziet t er net zo uit als zaagsel :D) en ik doe met een baal een week, incl pony op stal voor gem 20 uur per dag. Staan ze buiten, dan doe ik er anderhalve week mee. Stal heeft een afmeting van 4 bij 2 en er gaan 2 nieuwe balen in om hem vol te hebben als je zou beginnen. Daarna vul ik dus iedere keer bij.
Ik betaal ongeveer 7,20 euro, incl BTW. De prijzen schommelen een beetje, maar het gemiddelde is vaak dat bedrag, afhankelijk van wat voor seizoen we hebben gehad.
Ik bestel het in palletformaat van 35 stuks en zo wordt het gratis thuis bezorgd vanuit Overijssel. Ik woon zelf in Groningen.
Als je de gegevens wilt van het bedrijf, incl website, pb dan maar even :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:02

juut2011 schreef:
Voor wie vlas gebruikt....
Ik doe er elke week 3 balen in en haal elke dag de ballen eruit (soms 2x)
De onderlaag heb ik laten liggen (flinke koek) maar ik heb een paard staan die kuilen graaft in zijn stal.
Gek! het ene paard is altijd schoon en de ander na 2 dagen vies.

Men zegt dat ik gul ben met de vlas... dat 3 balen per week veel is? (ook duur..per paard dus € 22,50- per week)
Gebruiken jullie net zo veel? vind dat het gaat stinken na 3/4 dagen

Ik doe elke dag ook het natte eruit en kan uit met 2 balen, als mn stal helemaal leeg gevuld zou worden, paard staat dan royaal in het zaagsel. Daarna per week 1 baal. Dat het gaat stinken klopt wel als je de urine er niet uithaalt. Misschien eens proberen en kijken of het je scheelt. Lijkt me idd duur dan.

marr_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:10

Ik zou ook vlas doen