Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Citaat:Overdaad schaadt
Paarden mogen zeker en vast fruit en groenten eten. Zoals het gezond is voor de mens, is het ook gezond voor een paard. Met fruit moet u wel opletten. Deze bevatten namelijk veel suikers. Zeker opletten bij paarden die gevoelig zijn voor hoefbevanging en zomereczeem.
Wat wel mag
Banaan, appel en peer. Een banaan beval veel kalium wat goed is voor spier en zenuwfuncties. Bij peren moet u opletten want daar zitten bijzonder veel suikers in (fructose). Een overvloedige inname van suikers is zeker niet gezond! Hou het bij maximaal 2 peren per dag en uw paard zal er geen last van ondervinden.
Vruchten met grote pitten in (perzik, nectarine, abrikoos, …) zijn zeker ook toegelaten. Wat u wel best doet is zelf de pit verwijderen. Sommige paarden zullen dit uit hun eigen doen, maar lang niet allemaal. Let ook op dat u er zeker niet teveel van geeft, want ook hier zijn veel suikers aanwezig!
Sinaasappel en mandarijn is voor het paard een echte bron van vitamine C en bevatten citroenzuur. Denk er wel aan om de schil te verwijderen!
Wortelen mag u veel geven aan uw paard. Een wortel beval zeer veel beta-carotenen, deze worden in het lichaam omgezet in vitamine A. Vitamina A zorgt voor een gezonde huid en voor glanzende haren. Ook het gebit is gebaat met wat extra vitamine A. Let wel op dat u niet overdrijft met het geven van wortelen. Overdaad schaadt…
Groenten zoals broccoli, komkommer, witloof, rode bieten, enz… zijn zeer goed voor uw paard. Ze bevatten veel vitaminen en zijn rijk aan magnesium.
Wat niet mag
Geef u paard zeker geen rauwe bonen te eten, dit kan zorgen voor darmonstekingen en krampen. Ook uien en uiachtigen (prei, daslook, …) zijn zeer giftig voor het paard. Knoflook is dan weer geen probleem.
Kolen: gaan gisten in de darm en zijn moeilijk verteerbaar.
Let ook op met tomaten. Dit zijn planten die niet groeien in de vrije natuur en deze zijn dus ook giftig voor uw paard.
nynke55 schreef:Nou dan ben je snel klaar: 1 appel in 4 stukjes en een wortel in een paar stukjes en dan hebben ze wel weer genoeg voor een week!
maar even serieus, ik zou je paarden niet zomaar fruit geven, ze hebben het niet nodig en je geeft ze al snel teveel suiker.
Kim90 schreef:nou dan zal ik ook maar geen biks meer voeren, dat zijn ook stukjeswandaa schreef:
Je moet een appel (of wat dan ook?) nooit in stukjes snijden! Daar kunnen ze in stikken....
Gewoon een appel af laten bijten, dan gaat het goed maar met afgesneden stukjes kan het wel eens niet goed gaan .....
Kim90 schreef:jouw tip vind ik nergens op slaan, een paard kan gewoon kauwen hoor, in biks stikken ze ook niet.
Als je zo ver door gaat denken kunnen ze overal wel in stikken..
Kim90 schreef:en paardensnoepjes dan??
Ik heb iig er nog nooit van gehoord dat een paard stikte omdat hij zijn fruit in stukjes kreeg