fruit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarinthe

fruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 23:12

hee ik wil morge lekker een fruitsalade voor mn mannetjes maken aangezien mn snoepjes allemaal op zijn en mn moeder morge niet naar de winkel gaat.
weet iemand welk fruit ze wel en ook niet mogen??
alvast bedankt.

nynke55

Re: fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:23

Nou dan ben je snel klaar: 1 appel in 4 stukjes en een wortel in een paar stukjes en dan hebben ze wel weer genoeg voor een week!
maar even serieus, ik zou je paarden niet zomaar fruit geven, ze hebben het niet nodig en je geeft ze al snel teveel suiker.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:24

Inderdaad, paarden zijn niet echt fruitproef ..
Een banaan kan je proberen of een mandarijn, maar zeker geen complete salade ..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:25

Maak gewoon een lekker mengsel. Die van mij doet een moord voor mandarijnen.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 23:37

nynke55 het is mar voor 1 x en ze kunnen best wel is gewoon een appeltje hebben en ik doe het niet alleen voor 1 paard he?
bedankt:)ik zal wel een manderijntje een half banaantje en een appel voor 3 paarden en dan een beetje muesli erbij ofso:)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:09

Citaat:
Overdaad schaadt

Paarden mogen zeker en vast fruit en groenten eten. Zoals het gezond is voor de mens, is het ook gezond voor een paard. Met fruit moet u wel opletten. Deze bevatten namelijk veel suikers. Zeker opletten bij paarden die gevoelig zijn voor hoefbevanging en zomereczeem.

Wat wel mag

Banaan, appel en peer. Een banaan beval veel kalium wat goed is voor spier en zenuwfuncties. Bij peren moet u opletten want daar zitten bijzonder veel suikers in (fructose). Een overvloedige inname van suikers is zeker niet gezond! Hou het bij maximaal 2 peren per dag en uw paard zal er geen last van ondervinden.

Vruchten met grote pitten in (perzik, nectarine, abrikoos, …) zijn zeker ook toegelaten. Wat u wel best doet is zelf de pit verwijderen. Sommige paarden zullen dit uit hun eigen doen, maar lang niet allemaal. Let ook op dat u er zeker niet teveel van geeft, want ook hier zijn veel suikers aanwezig!

Sinaasappel en mandarijn is voor het paard een echte bron van vitamine C en bevatten citroenzuur. Denk er wel aan om de schil te verwijderen!

Wortelen mag u veel geven aan uw paard. Een wortel beval zeer veel beta-carotenen, deze worden in het lichaam omgezet in vitamine A. Vitamina A zorgt voor een gezonde huid en voor glanzende haren. Ook het gebit is gebaat met wat extra vitamine A. Let wel op dat u niet overdrijft met het geven van wortelen. Overdaad schaadt…

Groenten zoals broccoli, komkommer, witloof, rode bieten, enz… zijn zeer goed voor uw paard. Ze bevatten veel vitaminen en zijn rijk aan magnesium.

Wat niet mag

Geef u paard zeker geen rauwe bonen te eten, dit kan zorgen voor darmonstekingen en krampen. Ook uien en uiachtigen (prei, daslook, …) zijn zeer giftig voor het paard. Knoflook is dan weer geen probleem.

Kolen: gaan gisten in de darm en zijn moeilijk verteerbaar.

Let ook op met tomaten. Dit zijn planten die niet groeien in de vrije natuur en deze zijn dus ook giftig voor uw paard.

Google is youre friend.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:02

Ik ben overtuigd van je goede bedoelingen Sabinee, maar op Google is ook veel onzin te vinden. In jouw gequote stukje wordt gemeld dat sinasappel en mandarijn een bron van vitamine C voor het paard bevatten, maar wat is daarvan de zin? Een paard heeft helemaal geen voedsel nodig dat vitamine C bevat. Daarnaast, een banaan bevat meer magnesium dan de een komkommer.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 01:09

wacht ff vraagje or want k wil t morge doen kan k ze gewoon banaan komkommer en sinasappel geven??
maar dan voor de rest hou k t gewoon bij een snoepje of een wortel(:

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:23

Dat kan, maar om eerlijk te zijn houden geen van mijn paarden daarvan. Appeltje wel, peertje ook, wortels vinden ze heerlijk. Af en toe een bruine boterham vinden ze ook lekker en voor de rest zijn ze heel blij met hun hooi, stro en een beetje brok of muesli.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 01:30

okee
ik zal wel wat fruit meenemen en gewoon op een dubbelgeslagen boterham leggen zullen ze ook wel lekker vinden denk k :D

wandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:03

nynke55 schreef:
Nou dan ben je snel klaar: 1 appel in 4 stukjes en een wortel in een paar stukjes en dan hebben ze wel weer genoeg voor een week!
maar even serieus, ik zou je paarden niet zomaar fruit geven, ze hebben het niet nodig en je geeft ze al snel teveel suiker.

Je moet een appel (of wat dan ook?) nooit in stukjes snijden! Daar kunnen ze in stikken....
Gewoon een appel af laten bijten, dan gaat het goed maar met afgesneden stukjes kan het wel eens niet goed gaan .....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:11

Mijn pony doet idd ook echt een moord voor een mandarijntje :D Brood lust ie dan weer niet..

Zou t gewoon simpel houden, appeltje, wortel, mandarijn...

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:13

nou dan zal ik ook maar geen biks meer voeren, dat zijn ook stukjes :')
nynke55 schreef:
Je moet een appel (of wat dan ook?) nooit in stukjes snijden! Daar kunnen ze in stikken....
Gewoon een appel af laten bijten, dan gaat het goed maar met afgesneden stukjes kan het wel eens niet goed gaan .....

wandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:16

Kim90 schreef:
nou dan zal ik ook maar geen biks meer voeren, dat zijn ook stukjes :')
wandaa schreef:

Erg grappig wijsneus?
Ik probeer ook alleen maar een tip te geven zodat de dierenarts niet gebeld hoeft te worden als je je paard iets lekkers wilde geven! ;)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:18

jouw tip vind ik nergens op slaan, een paard kan gewoon kauwen hoor, in biks / paardensnoepjes stikken ze ook niet.

Als je zo ver door gaat denken kunnen ze overal wel in stikken..
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 30-12-10 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

wandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:25

Kim90 schreef:
jouw tip vind ik nergens op slaan, een paard kan gewoon kauwen hoor, in biks stikken ze ook niet.

Als je zo ver door gaat denken kunnen ze overal wel in stikken..

Nou meid dat jij het nergens op vindt slaan betekent niet dat het niet waar is :) Maar bedankt voor je mening!
(Maar mocht je nog iets persoonlijk tegen me willen zeggen en afzeiken doe dat maar in een pb want andere mensen hebben daar denk ik niks aan om mee te lezen?)

Maar om even terug te komen op mijn eerdere uitspraak; denk er maar eens over na wat het verschil is tussen gewoon een appel geven, een appel in stukjes snijden en dan het grote verschil met biks :)
Een appel is best sappig en glad en kunnen ze niet altijd even makkelijk op bijten (kijk ook maar eens als je een hele appel voor zijn mond houdt, kan hij er ook niet altijd in 1 keer op bijten en glipt nog wel eens uit de mond). Als hij dan al in zijn mond is, hij langs de tanden glipt en doorslikt, kan dat makkelijk blijven steken omdat het 3 hoekig of wat voor vorm dan ook is. Bij brokjes is het daarentegen gelukkig niet erg als ze die doorslikken zonder op te kauwen..

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:26

en paardensnoepjes dan??

Ik heb iig er nog nooit van gehoord dat een paard stikte omdat hij zijn fruit in stukjes kreeg

Oja, en bokt is een discussie forum, dat jij het afzeiken vind als iemand het niet met je eens is, daar kan ik ook niks aan doen.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 30-12-10 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

wandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:28

Kim90 schreef:
en paardensnoepjes dan??

Ik heb iig er nog nooit van gehoord dat een paard stikte omdat hij zijn fruit in stukjes kreeg

Daarom is er ook zo een forum, dat je van elkaar kan leren! :D
Paardensnoepjes zijn niet zo groot dat als ze die in 1 keer doorslikken het de hele keel blokeert (om maar even dramatisch te doen) en die zijn niet zo glibberig ofzo!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:29

Mijn paard lust elk fruit wat ik geprobeert heb dus probeer gewoon vanalles.

En ja in plakjes worden kunnen je verslikken omdat die net zo groot als slokdarm zijn maar als je een paard hebt wat beetje normaal kouwt (niet zo schrokop) dan is er niks aan de hand met blokjes ofzo hoor.
Moet tie maar goed kouwen. haha

wandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:31

moonshine88 schreef:
Moet tie maar goed kouwen. haha

hahaha ja dat denk ik ook altijd!
Maar toch ben ik degene die voor m moet zorgen als ie een keer niét kauwt dus liever wat te voorzichtig dan een da op de stoep :P

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 00:53

ze gaan er niet voor niks mee slobberen xd en als ze het afbijten is het toch ook gewoon een stukje? waar slaat dat nou weer op xdxd

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:04

Hier krijgen de paarden dagelijks een appel een een pee(wortels). Soms met een stukje komkommer dat vinden ze ook wel lekker voor de rest krijgen ze geen andere dingen denk ook niet dat ze banaan erg lekker gaan vinden hier maar goed nooit geprobeerd.
Er is er trouwens nog nooit een gestikt door een stukje appel of pee, ze kauwen er goed op hoor.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:27

Haha, wat een commentaar op de stukjes appel! Maar je hebt wel gelijk hoor, Wanda. Ik snij ze dan wel in 4 stukjes, maar laat ze dan nog een stukje afbijten. Zo'n kwart in 1 keer is dan net te groot.
Het was ook meer ironisch bedoelt, ik vond het zo'n flauwekul om een fruitsalade te maken, omdat de snoepjes op waren. Waar zijn we mee bezig? Paarden moeten paardenvoer!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:32

Mijn vorig paard nam netjes hapjes van een appel, maar mijn pony pakt de hele appel in één keer in haar mond. Dus snijd ik het ook in stukjes.
Ik geef ze gewoon stukje appel, peer of wortel. Brood soms ook, alleen lustte mijn paard dat niet. Mandarijnen doen het ook vaak goed.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:40

Ik vind sommige wel een beetje zeuren wat wel en niet kan/mag. Die van mij mag alles proeven als ze denkt dit lekker te vinden (en daar bedoel ik echt alles wat eetbaar is voor mensen uitgezonderd medicijnen enz.). Vind ze het lekker krijgt ze nog een beetje, vind ze het niet lekker spuugt ze het uit. En die van mij heeft donders goed door of iets giftig is voor haar dus dan zal ze het uitspugen.