afwisseling.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarinthe

afwisseling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:03

heee
aangezien het weer kan ik nu niet zo veel doen met mijn 5 jarige andalusier ruin ciento.
ik heb al elke week les
hij staat 2 of 1 x per week los met een ander paard
hij komt er 5 x per week zoiezo uit
en dan rijd ik naast les nog 2 of 3x en de rest longeer k hem
we hebben een kleine binnebak
een bevroren buitenbakxd
weides waar ze nu helaas niet inkunnen
en buiten kan je ook niet veel doen.
hij heeft altijd een liksteen en een speel bal in zn stal
maar k wil wel dat hij genoeg variatie heeft dat het niet verveeld.
iemand nog een idee?
groetjess
oja en heeft iemand nog een leuk recept om voor hem te maken?
Laatst bijgewerkt door xxmarinthe op 29-12-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:20

Je paard staat dus 23 uur per dag in zijn box en wordt er een paar keer per week een uurtje uitgehaald?

Dat is veel te weinig! Je kunt beter op zoek gaan naar een pensionstal waar ze meer buitenkomen in paddocks bijvoorbeeld.

AfbeeldingAfbeelding
In hoeveel van bovenstaande BASIS-behoeften voorziet jouw pensionstal?

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:27

Arabesk schreef:
Je paard staat dus 23 uur per dag in zijn box en wordt er een paar keer per week een uurtje uitgehaald?

Dat is veel te weinig! Je kunt beter op zoek gaan naar een pensionstal waar ze meer buitenkomen in paddocks bijvoorbeeld.

AfbeeldingAfbeelding
In hoeveel van bovenstaande BASIS-behoeften voorziet jouw pensionstal?

een paard heeft min een half uur per dag nodig van beweging en dat krijgt hij gewoon ik vraag alleen voor afwisseling in het werk dat het hem in de winter allemaal niet verveeld
in de wei konden ze wel maar nu het ijs is gebroken in de ondergrond is het gevaarlijk dus dat kan nu ook even niet meer maar de sneeuw smelt wel dus dat kan binnekort weer.
en een andere stal is geen optie want dan moet k een uur er naar toe rijden en dan meot mn moeder me ook nog is brengen ook alsmaar en dan kan ik alleen maar minder komen..
en de stal voorziet van alle behoeften die hier boven staan alleen waqt ik al zij dat tijdelijk het niet allemaal kan want ik wil niet dat mijn paard een blessure krijgt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:33

een paard zijn gestel is gemaakt op al etend rondtrekken. Daarbij heeft het ruimte nodig en overzicht om zich veilig te voelen en soortgenoten die elk een taak op zich nemen. Zelfs paarden op stal zullen een kudde volgen waarvan 1 het alarm is, een ander zorgt voor rust en overzicht, etc. Ze moeten alleen roeien met de riemen die ze hebben in hun eigen hokje van 3 bij 3 (meestal).

Daarbij komt nog dat een paard een eigen cirkel heeft met een straal van ongeveer 3 meter, afzonderen gaat dus bijna niet van de buren want dan moet er minimaal 6 meter tussen de paarden zitten. Dat betekend dat ze dus constant in elkaars energieveld staan.

Als je je bedenkt dat paarden in alles gevoeliger zijn dan wij mensen, dus ook spanningen, positief en negatief van andere, kan dit dus heel vervelend zijn voor een paard. Sommige paarden trekken andere aan en hebben dus vaak andere paarden in hun energie veld staan, andere (tijdelijk) niet, op een stal kan dit alleen niet.

Bewegen valt daarbij ookal af, een uurtje pieken is iets heel anders als in de natuur waar ze af en toe enkele minuten pieken en verder gewoon rondtrekken/hun neus achterna lopen.

Wat betreft blesures heb je er nu juist veel meer kans op. Paard is blij dat hij eruit mag, moet weer enigsinds rangoorde bepalen, staat op stal stil en is dus 'koud', heeft een andere bodem in zijn stal en kan daardoor moeite hebben met incalculeren van bevroren en gladde ondergrond buiten.
Mijn paarden staan heel de dag buiten en mijn bak is een ijsbaan, mijn veulens spelen erop, en rennen, toch vallen ze niet. Ze vallen pas als wij mensen ons ermee gaan bemoeien door op te jagen, ze aan een halster tegen te houden, etc etc. Daarbij omdat ze er altijd staan weten wat wel en niet kan, ze kunnen elk moment van de dag zelf kiezen en staan min of meer in een vaste groep. Ik zie de ruinen in de pensiongroep nu gewoon minder spelen en meer kriebelen met elkaar.

Dan nog iets over blesures, als je altijd gewaarschuwd wordt voor opstapjes etc wordt je zelf lui met kijken, zo werkt het ook met het paard, probeer je alles vlak en strak te krijgen en waarschuw je hem voor elk glad en hard stukje zal die zelf minder gaan opletten, jij als leider doet dat immers, maar als jij het dan even niet doet, en hij doet dat ook niet....
Laatst bijgewerkt door lailapri op 29-12-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmarinthe

Re: afwisseling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:36

laiapri.:
ik snap niet helemaal wat je er mee bedoelt zegmaar

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:38

een half uur per dag beweging?!een paard zou minimaal 12 uur per dag moeten kunnen bewegen(in mijn ogen), naast het werk wat wij van ze verlangen.
nu in de winter is dat helaas voor de meesten niet mogelijk, maar je paard hoort toch echt elke dag uit z'n box te komen hoor.
tja, wat je nog meer kunt doen dan onbeperkt ruwvoer geven en hem veel uit z'n hok halen weet ik niet.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:39

wat zeuren jullie zeg!
ik kan ook niks gewoon vragen
jullie staan niet op mijn stal dus jullie weten niet wat hij allemaal doet op een dag
hij komt er elke dag min 2 uur uit dus zeur niet ;s

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:42

TS vraagt over afwisseling, niet over hoe vaak haar paard de box uit moet ;)

Ik doe nog niet zo veel met mijn paard, hij is nog aan het herstellen van een blessure.
We zijn nu lekker bezig met grondwerk, trucjes leren. echt onzettend leuk vind ik!
Verder lekker poetsen.
Als je 1x grondwerkt, 1x trucjes leert, 2 a 3x rijdt, 1x longeert, 1x los laat staan is het weekje al weer leuk rond toch? :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:47

vanuit de basisbehoefte weet je wat je paard nodig heeft en vanuit daar kun je voor afwisseling zorgen, maar de basis van alles is hetzelfde, namelijk het paard, en zijn behoefte vanuit zijn oorsprong.

Ik was nog niet klaar met mijn verhaal daarnet, maar heb hem afgemaakt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:52

de beste afwisseling is toch meer uren uit die stomme box? ik vind het heel gepast dat mensen dat opmerken eerlijk gezegd. al de rest zijn maar lapmiddeltjes hoor. waarom moet dat beest een bal in zn stal? juist ja omdat hij anders van chagerijn de deur staat stuk te meppen met zn voorbeen, staat te ijsberen of zn hele strobed op vreet uit verveling...

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:54

@lialapri Interessant :) , je aangevulde verhaal. echt iets om over na te denken.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:56

kynshiri schreef:
de beste afwisseling is toch meer uren uit die stomme box? ik vind het heel gepast dat mensen dat opmerken eerlijk gezegd. al de rest zijn maar lapmiddeltjes hoor. waarom moet dat beest een bal in zn stal? juist ja omdat hij anders van chagerijn de deur staat stuk te meppen met zn voorbeen, staat te ijsberen of zn hele strobed op vreet uit verveling...

nee omdat hij dat leuk vind
kan ik er wat aan doen dat jij niks leuks voor je paard koopt?
en kijk je teveel naar jezelf ofzo dat je dat allemaal weet?
Laatst bijgewerkt door xxmarinthe op 29-12-10 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:59

de mijne lopen altijd samen buiten en spelen met mekaar ;) er liggen een jollybal, grote pionnen en twee tonnen in de paddock waar ze niet eens naar omkijken en er is continu hooi ter beschikking

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:01

kynshiri schreef:
de mijne lopen altijd samen buiten en spelen met mekaar ;) er liggen een jollybal, grote pionnen en twee tonnen in de paddock waar ze niet eens naar omkijken en er is continu hooi ter beschikking

misschien moet je is nadenken dat ik misschien niet zo'n "droomstal" heb als jij ?
toen ze nog in de wei konden stonden ze ook alsmaar buiten en daardoor heeft 1 paard door de kou hoefbevangenheid

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:02

Beetje vriendelijker kan ook wel :).

Maargoed, jij zegt dat je paard er minstens 2 uur per dag uit komt, maar in je openingspost staat dat hij er zoiezo 5x per week uit komt.. Beetje krom?

Ik zou beginnen met zorgen dat hij er in ieder geval elke dag lekker uit komt, niet iedereen heeft de mogelijkheid om haar paard 24/7 op het land te laten staan, toch? ;)
Gewoon lekker tutten, beetje rijden, longeren, grondwerk.. dan komt het echt wel goed!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:02

Anniick schreef:
@lialapri Interessant :) , je aangevulde verhaal. echt iets om over na te denken.

misschien ook interessant dan om mijn pb aan ts even te quoten:
lailapri schreef:
Als je wilt weten wat ik bedoel met energie, dan kun je eens zelf een test doen met je paard, heb je gelijk eens wat anders om te doen.

zet je paard los in de bak en kijk naar hem, wat doet hij. Niets is goed, niets is fout, alles binnen de grenzen mag (dus niet jou aanvallen bijten schoppen etc), maar niets moet.
Je gaat je paard aftasten. Loopt naar hem toe en kijk wanneer je zijn aandacht krijgt. Tenzij het paard je heel interessant vind, is dat waar zijn eigen ruimte begint, zijn cirkel dus. Het maakt niet uit van welke kant je komt aanlopen, maar daar is de grens tussen loze ruimte en zijn ruimte in stappen. Hier zou je eigenlijk respect voor moeten hebben want het is helemaal niet vanzelfsprekend dat een paard dit toelaat. Pas als het paard zijn aandacht weer van jou af heeft loop je weer verder tot jij zijn aandacht weer hebt en dan wacht je weer. Hij mag naar jou tot komen, hij mag blijven staan, wat hij wilt, jij handelt uit respect voor hem. En zo ga je verder tot jullie bij elkaar staan, dan blaas je eens in je neus of bied de bovenkant van je hand aan om kennis te maken. JE kunt dan kiezen om te blijven staan of om weg te lopen. Misschien loopt het paard mee, misschien niet. Volgen is niet verplicht en ook niet altijd logisch, paarden volgen meestal alleen met een doel (waterplaats, zoutlik, voerplaats, etc) Daarbij is de oppervlakte die een harem (los groepje van de kudde meestal met hengst en aantal merrie's of groepje hengsten) bevolkt groter als onze rijbanen, en zijn ze toch een harem ookal staan ze vrij ver uit elkaar. De kudde die uit meerdere harems bestaat neemt nog meer ruimte in (logisch).
Hier kun je dan een beetje mee spelen.

Wat er kan gebeuren als je gewoon zijn ruimte in dendert:
-paard loopt weg, je duwt met jou energie de energie van het paard weg, eigelijk is die dan dus heel braaf.
-paard sluit zich af en is niet meer open voor communicatie.
-paard accepteert het allemaal gewoon maar, het is zoals het is.

Zo ook met bijvoorbeeld longeren. Stelling naar buiten komt heel vaak door teveel druk op het paard, je moet dan eigenlijk jullie beide ruimte aan elkaar willen laten plakken als een magneet ipv er druk mee uit te oefenen of met een zweep achteraan te gaan, dit zie je ook wel bij sommige natural horsemanship trainers met paarden in roundpennen die bijna tegen het hek opklimmen omdat respect ver te zoeken is en het allemaal gaat om druk=wegduwen. Paard kan niet weg want er staat een hek, dus gaat hij met hoofd naar buiten langs het hek rennen.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:05

Anniick schreef:
Beetje vriendelijker kan ook wel :).

Maargoed, jij zegt dat je paard er minstens 2 uur per dag uit komt, maar in je openingspost staat dat hij er zoiezo 5x per week uit komt.. Beetje krom?

Ik zou beginnen met zorgen dat hij er in ieder geval elke dag lekker uit komt, niet iedereen heeft de mogelijkheid om haar paard 24/7 op het land te laten staan, toch? ;)
Gewoon lekker tutten, beetje rijden, longeren, grondwerk.. dan komt het echt wel goed!

hij komt er meestal elke dag uit maar ik moet soms ook de hele dag huiswerk maken of een x een dagje weg dus het is min 5 x.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:06

Ik weet niet waar jij vandaan hebt gehaald dat een half uur bewegen voldoende is voor je paard...
Misschien dat om dit soort achterhaalde ideeën de dierenbescherming hun actie is begonnen rondom paarden en verplichte diploma's voor paardeneigenaren...

Een paard hoort elke dag meerdere uren met andere paarden los te lopen om lekker tebewegen en te kunnen doen waar ze zelf zin in hebben. Lekker buiten met andere paarden is de afwisseling die een paard nodig heeft om gelukkig te blijven.

Om op je vraag terug te komen:
Nu door het weer misschien minder vrije beweging mogelijk is, kun je afwisseling bieden door naast het rijden (dus gewoon trainen van je paard met een uur rijden, balkjes draven/springen, buitenrit) en los laten in de paddock of binnenbak om even vrij te bewegen spelen of frisse neus te halen, ook nog extra aandacht en beweging te geven door te longeren, te wandelen (aan de hand) langs de weg/het fietspad als dat gestrooid is, of bos etc. stapmolen of trainingsmolen, schriktraining, spelletjes/vrijheidsdressuur etc.

http://www.paarden.dierenbescherming.nl/verzorging: wat simpel leesvoer
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-12-10 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:07

al aan een beurtrol gedacht? want blijkbaar komt je paard niet uit de stal als jij een dagje niet kan komen?
overigens kan ik best begrijpen hoor dat de paarden niet overal dag en nacht buiten mogen blijven, maar een half uurtje is echt bitter weinig. dat is hoogstens even beentjes strekken. de overige 23 u en een half ga je niet vullen door bezigheidstherapie vrees ik... moest je paard nu in de voormiddag buiten gaan en pas in de loop van de avond weer binnen komen (bijvoorbeeld) en jij rijdt/longeert/... dan nog een keer s avonds. dan zal hij er geen groot probleem van maken om daarna in zn box te moeten blijven als hij dan een flinke portie hooi voor de nacht krijgt.
Laatst bijgewerkt door kynshiri op 29-12-10 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:09

joyce B schreef:
Ik weet niet waar jij vandaan hebt gehaald dat een half uur bewegen voldoende is voor je paard...
Misschien dat om dit soort achterhaalde ideeën de dierenbescherming hun actie is begonnen rondom paarden en verplichte diploma's voor paardeneigenaren...

Een paard hoort elke dag meerdere uren met andere paarden los te lopen om lekker tebewegen en te kunnen doen waar ze zelf zin in hebben. Lekker buiten met andere paarden is de afwisseling die een paard nodig heeft om gelukkig te blijven.

Om op je vraag terug te komen:
Nu door het weer misschien minder vrije beweging mogelijk is, kun je afwisseling bieden door naast het rijden (dus gewoon trainen van je paard met een uur rijden, balkjes draven/springen, buitenrit) en los laten in de paddock of binnenbak om even vrij te bewegen spelen of frisse neus te halen, ook nog extra aandacht en beweging te geven door te longeren, te wandelen (aan de hand) langs de weg/het fietspad als dat gestrooid is, of bos etc. stapmolen of trainingsmolen, schriktraining, spelletjes/vrijheidsdressuur etc.

ik heb hem nog maar net hij is nog niet verkeersmak
en hier is t ook veel te glad in zeeland om op buitenrit te gaan..
trainingsmolen of paddock hebben we niet balkjes zou k wel is kunnen proberen maar hij vind ze doodeng.xd
ga k morge is wat mee proberen!
hij staat in de polder dus fietspad hebben we niet hahaha.xd
en wat zou k dan zoal kunnen doen met schriktraining??

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:10

kynshiri schreef:
al aan een beurtrol gedacht? want blijkbaar komt je paard niet uit de stal als jij een dagje niet kan komen?

1 dagje op stal maakt nou ook weer niet zo heel veel uit hoor:S

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:12

je geeft aan dat hij balkjes doodeng vind, goede schriktraining dus!! ;)

verder paraplu's, zeiltjes, pionnnen, slingers, toeters..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:12

denk je echt dat het voor je paard geen verschil maakt dat ie die dag gewoon helemaal niemand of niets heeft gezien??
sluit jezelf eens een dagje thuis op zonder enige vorm van sociaal contact. lekker de hele dag op de wc zitten. een paard is ook een sociaal dier, dus zij hebben daar zeker even veel last van als wij; alleen kunnen zij het niet zeggen...

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:17

kynshiri schreef:
denk je echt dat het voor je paard geen verschil maakt dat ie die dag gewoon helemaal niemand of niets heeft gezien??
sluit jezelf eens een dagje thuis op zonder enige vorm van sociaal contact. lekker de hele dag op de wc zitten. een paard is ook een sociaal dier, dus zij hebben daar zeker even veel last van als wij; alleen kunnen zij het niet zeggen...

er komen veel mensen op stal die graag genoeg met mijn knuffelkont kroelen dus daar hoef je je geen zorgen over te maken hoor-,-

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:19

Anniick schreef:
je geeft aan dat hij balkjes doodeng vind, goede schriktraining dus!! ;)

verder paraplu's, zeiltjes, pionnnen, slingers, toeters..

zou los springen over een springbord dat hij ook eng vind ook kunnen of is dat miss gevaarlijk
maar dan wel met peesjes en strijklappen.