hoeveel kuilvoer voeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

hoeveel kuilvoer voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 11:22

Ik heb 2 paarden. Een merrie van 20 en een ruin van 8. Door de hooi schaarste heb ik nu alleen nog maar hooi dat dit jaar mei geoogst is.
Het ziet er wat donkergelig uit en het ruikt ook kruidiger dan het hooi van vorig jaar. het is ook wat vochtiger. Het lijkt meer op kuilvoer.
Hoeveel van dat hooi mogen die paarden per dag hebben?
Ze staan 24/7 in een in-uitloopstal.
Bedankt voor je antwoord.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:31

onbeperkt.hier lopen ze nu met zijn 4tjes,2 pony's en 2 paarden.ze lopen hier ook 24/7 buiten met een loopstal,oja de leeftijden zijn 17jr 14jr 6jr en 4jr en de 6jr is dragend.hier koop ik pakken voordroog(paarden) tegen het droge aan van hooi bijna van tussen de 200/250kg.deze zet ik met aanhanger in de wei en hier doen ze 1week mee als ik geluk heb,haha.dus ze krijgen het onbeperkt

z0rr0

Re: hoeveel kuilvoer voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:32

mijn merrie krijgt in totaal 1 plak
paard 1 plak
shet een half

dat word verdeeld over 3 keer voeren perdag

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:45

Hier staan er nu 4 en die krijgen onbeperkt kuil.
De baal van 150 kilo is na 4 dagen al op.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:47

z0rr0 schreef:
paard 1 plak
shet een half

Ik mag hopen dat jij het niet over de standaard (kleine) baaltjes hooi van 25 kilo hebt :=

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:49

jij schrijft wat ik dacht,ook al zijn het grote plakken.ik ben gewoon van het veel ruwvoer voeren en geen tot weinig krachtvoer
ma_rie_tje schreef:
z0rr0 schreef:
paard 1 plak
shet een half

Ik mag hopen dat jij het niet over de standaard (kleine) baaltjes hooi van 25 kilo hebt :=

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:51

z0rr0 schreef:
paard 1 plak
shet een half

Dus als ik het goed begrijp krijgt jou paard 1 grote plak voor de hele dag?
Die plak verdeel je ook nog in 3 keer?

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 12:23

Ws is mijn vraagstelling niet duidelijk geweest. Het superdroge voer (waar niet zoveel suikers en eiwitten in zitten) is op. Nu moet ik over op vlg. mij voedzamer hooi. Het is kruidiger, wat natter en er zit vlg. mij meer suiker in dan het hooi wat ik gewend was te geven.
ik geef ze nu heel ruim. Ik moet het van de ene stal naar de andere dragen en ik doe dat in een "groene" container. Daar geef ik ze er 2 van sóchtends. Ik heb geen idee hoeveel kg. dat is...Maar ze hebben het altijd op :9

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:30

denk dat iedereen het wel goed begrijpt want we voeren bijna allemaal voordroog.ik zou ze gewoon als ze het op hebben nieuw ter beschikking geven
jacolien schreef:
Ws is mijn vraagstelling niet duidelijk geweest. Het superdroge voer (waar niet zoveel suikers en eiwitten in zitten) is op. Nu moet ik over op vlg. mij voedzamer hooi. Het is kruidiger, wat natter en er zit vlg. mij meer suiker in dan het hooi wat ik gewend was te geven.
ik geef ze nu heel ruim. Ik moet het van de ene stal naar de andere dragen en ik doe dat in een "groene" container. Daar geef ik ze er 2 van sóchtends. Ik heb geen idee hoeveel kg. dat is...Maar ze hebben het altijd op :9

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:34

hier krijgen ze elke dag 2 plakken kuil per paard per dag. 's ochtends worden er 3 plakken kuil in de stal gegooid voor 3 paarden en het 4de paard krijgt apart ook nog een hele schel. 's avonds als ze op stal gaan krijgen ze allemaal ook nog eens een plak per paard.

En om eerlijk te zijn, ze krijgen het niet op :') de lading van 's nachts geraakt prima op, maar die van overdag blijft vaak de helft liggen, ondanks dat het prima spul is!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:44

ik moet de paarden op stal altijd voeren, weet nooit precies hoeveel ik voer. Ze doen ongeveer een uur erover om alles op te krijgen.

Toen ik m'n paardje kocht was ie best aan de dunne kant, sinds ie hier staat heeft ie een mooi rond buikje (niet te dik!), dus zal wel genoeg zijn :)

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:47

maar één uur, dat is vrij weinig, misschien een slow feeder net aanschaffen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:51

wat is dat dan?

ook niet alle paarden staan in aparte boxen, we hebben ook een loopstal waar je geen netten kan ophangen.

Maar ze krijgen echt genoeg hoor, sommige paarden zijn zelfs wat aan de bolle kant :o

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:41

een paard moet eigenlijk minimaal 16 uur per dag te kunnen eten, anders kunnen ze last van maagzweren krijgen

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:11

Die van mij krijgen naar hun gewicht en arbeidszwaarte. De pony staat momenteel op rust, dus krijgt hij 3-4kg per dag in een hooinet. Het veulen krijgt 2 kg per dag ook in hooinet. De ander krijgt hooi (5 kg per dag).

Ze staan allen minimaal 5 uur per dag buiten in een paddock of weide.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:19

als ze te dik zijn, zou ik niet zomaar onbeperkt voeren,.. wel handig om er bij te vermelden.. rij je er op.. werken ze, wat voor brok krijgen ze hoeveel..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:25

@ Gravity: Ik vind 2 kg voor een veulen erg weinig hor. Ik zou het veulen onbeperkt geven, die is in de groei en heeft het het hardste nodig.

@ TS: Van kuil/voordroog moet je altijd meer voeren dan van hooi, ivm vochtgehalte en de vezels. Ik weet niet hoe groot je paard is en wat voor arbeid hij verricht, maar ik denk dat 8-10 kg een mooi uitgangspunt is.

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:31

Jibbel schreef:
@ Gravity: Ik vind 2 kg voor een veulen erg weinig hor. Ik zou het veulen onbeperkt geven, die is in de groei en heeft het het hardste nodig.

Meer eet hij niet. Ik gaf hem 4 kg per dag, maar hij eet dat niet allemaal op. Zelfs bij 2 kg blijft er nog wat over, dus lijkt mij gewoon goed?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:59

in volume kun je net zoveel geven als hooi. In gewicht geef je iets meer vanwege het hogere vochtgehalte. Maar dat hangt ook af van de structuur van je voer.
Ik kan mijn paarden minder gewicht in voordroog geven die grover en langer en iets vochteriger, dan het korte fijnere hooi, dat hebben ze namelijk veel sneller op en staan anders te lang zonder voer. Het langere grovere voordroog eten ze minder snel weg (en vinden ze misschien ook wel iets minder lekker O:)) dus hoef ik minder vaak bij te vullen...

Mariella_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:02

Hallo,

Wij houden voor het voeren van kuil de volgende richtlijn aan. Per 100 kg lichaamsgewicht van het paard - 1 kg tot 1,5 kg kuil. Dus weegt je paard 300 kg dan voeren wij tussen de 3 en 4,5 kg kuil. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel een paard per dag werkt.

Om te checken hoeveel hooi je voert kan je bv eens een keer een oude weegschaal meenemen. Ga er opstaan zonder hooi en met hooi en je weet wat je voert.

Groetjes Mariella

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:06

die van mij krijgen onbeperkt althans ik vind elke ochtend nog wat voordroog in stal. in het land krijgen ze 3 grote kruiwagens en in stal 1 grote per paard. een paard van 11 en een pony (bijna paard) van 16

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:12

Mariella_W schreef:
Hallo,

Wij houden voor het voeren van kuil de volgende richtlijn aan. Per 100 kg lichaamsgewicht van het paard - 1 kg tot 1,5 kg kuil. Dus weegt je paard 300 kg dan voeren wij tussen de 3 en 4,5 kg kuil. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel een paard per dag werkt.

Om te checken hoeveel hooi je voert kan je bv eens een keer een oude weegschaal meenemen. Ga er opstaan zonder hooi en met hooi en je weet wat je voert.

Groetjes Mariella

de richtlijn van 1 tot 1,5 kg is wel per kg droge stof, kuil heeft een percentae van rond de 70%, dus je zou dan tussen de 1,4 en 2,1 kg

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:20

van kuilvoer hebben ze minder nodig als van hooi
kuilvoer is veel vetter en de paarden worden er sneller dik van

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:39

@ Suze: dat ben ik niet met je eens! In kuilgras zit veel meer vocht en qua droge stof hebben ze een bepaald aantal kilo's per dag nodig. Kuilvoer heeft doorgaans wel een hogere voedingswaarde dan hooi, maar dat het per definitie veel vetter is en de paarden er dik van worden, klopt niet. Dat ligt o.a. aan de kwaliteit van je kuilvoer, de voedingswaarde die erin zit en hoe nat/droog het is.

barberousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:50

Ik voer meestal 2 keer perdag 1 plak kuil per paard, als je die plak kuil goed vast maakt zodat ze niet alles in 1 keer opeten hebben ze bijna heel de dag te eten.