Paard doet halster uit in stal, hoe op te lossen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evaaaaaa

Paard doet halster uit in stal, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 22:30

Zoals de titel al zegt, mijn paard doet elke dag als die op stal staat zijn halster weer uit. Hij schuurt hem tegen de muur uit, en maakt ze daarna kapot. Dat is behoorlijk vervelend, want ik moet continue halsters bijkopen.
Nou zullen jullie wel denken van "Nou dan doe je hem op stal toch lekker zijn halster uit." Dat gaat dus niet want de staleigenaar wil graag dat de halster aan blijven voor als er iets gebeurd (brand etc.)
Weten jullie waaraan het kan liggen, en wat er tegen te doen is?

Sorry als het verkeerd staat, ik wist niet waar het moest :o

Thenexttry

Re: Paard doet halster uit in stal, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:32

en wat vind de staleigenaar er dan van als je paard zich ergens aan zijn halster aan ophangt?

het kan gevaarlijk zijn om een halster op stal om te houden en als er brand uitbreekt hebben halsters vaak toch geen zin want je paard zal waarschijnlijk in paniek zijn en zal je waarschijnlijk niet zo makkelijk aan zijn halster mee kunnen nemen.

misschien dat je dat eens tegen de staleigenaar moet zeggen

dit is trouwens niet aanvallend naar jou bedoelt TS

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:36

Oe dat is gevaarlijk het halster aan op stal je wil niet weten wat er dan allemaal kan gebeuren..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:37

Inderdaad, je kan je paard echt niet uit de stal halen met een halster als er brand is. Je mag al gelukkig zijn als je hem eruit kan jagen. Een halster heeft echt geen nut hoor :n

En daarbij komt ook nog het gevaar van vast zitten en daarbij misschien zelfs zichzelf ophangen.

Je paard heeft groot gelijk dat hij hem eraf trekt eigenlijk :')

snd

maak een vlecht van een stuk voorpluk met een stuk manen met het halster ertussen.
Laatst bijgewerkt door snd op 26-12-10 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

ik zou het halster toch af doen,stel je toch eens voor dat je paard ergens aan blijft hangen en zichzelf ophangt..zou er niet aan moeten denken..

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:02

snd schreef:
maak een vlecht van een stuk voorpluk met een stuk manen met het halster ertussen.

dit is ook te gebruiken voor je hoofdstel / menhoofdstel

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:03

ik ga er ook echt voor dat het halster af moet

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:03

halster lekker aflaten op stal meis
vind t echt gevaarlijk halster in stal om

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:05

wat te denken van een pony/paard die met de hoeven even aan het hoofd schoekt en achter het halster blijft haken , vervolgens vasst bljft haken en langzaam dood gaat......
zijn vele verhalen van bekend

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:05

mijn paard heeft zich ooit bijna opgehangen omdat we het halster om hadden laten zitten.(vergeten)
ze hing over de staldeur heen en was bijna gestikt..
gelukkig dat mn broertje iets hoorde bij de stal anders waren we te laat geweest!

dus laat lekker af.. veel veiliger!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:06

heel snel de risico's hiervan bespreekbaar maken met de staleigenaar.misschien kun je zwart op wit laten zetten dat jij bij brand het risico neemt dat hij het paard niet uit de stal krijgt (waar ik dan ook echt geen halster voor nodig zou hebben, maar goed). en evenzo andersom dat jij het ricisco van het halster omhouden bij hem legt. en dit in aardige vorm:). persoonlijk vind ik de gevaren te groot! er is elke dag kans op ophanging..die brand is waarschijnlijk kleiner

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:07

Er zijn inderdaad verhalen van paarden die zijn overleden door ongelukken met halster om in de stal.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:08

Halster kan heus wel om in de box. Bij ons op het werk hebben alle paarden een halster om dag en nacht en er is nog nooit wat gebeurd. Als je gewoon van die standaard dichte boxen hebt is er echt niks waar ze achter kunnen blijven hangen.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:09

Maar als ze dan het halster afkrijgt, dan heeft het ook geen nut om hem aan te houden of ben ik nu gek? :+

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:10

hebben jouw paarden geen hoeven en ws op een trainingsstal ook nog ijzers?
Spytgnieskje schreef:
Halster kan heus wel om in de box. Bij ons op het werk hebben alle paarden een halster om dag en nacht en er is nog nooit wat gebeurd. Als je gewoon van die standaard dichte boxen hebt is er echt niks waar ze achter kunnen blijven hangen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:11

Spytgnieskje schreef:

Het kan 100 keer goed gaan, maar net die ene keer dat het fout gaat kan je niet terugdraaien. En dat moet je dus voorkomen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:13

Geen halster omdoen? Persoonlijk vind ik dit erg gevaarlijk voor het paard ook, dus zou hem zeker geen halster meer omdoen.

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:18

volgens mij is dit topic niet bedoeld om de welles nietes vraag van wel of geen halster om , maar om een oplossing te geven voor het afdoen van het halst.er

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:19

snd schreef:
volgens mij is dit topic niet bedoeld om de welles nietes vraag van wel of geen halster om , maar om een oplossing te geven voor het afdoen van het halst.er

en vele mensen vinden de oplossing af doen , dat komt toch wel duidelijk naar voren en dan is probleem opgelost

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:25

ik zou hem ook af doen ;-) mijn paard heeft haar es bijna opgehangen in haar stal hierdoor gelukkig kwam er iemand voorbij en heeft haar kunnen redden :-)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:29

Mijn paard staat hier ook met halster, alle paarden ivm buitenzetten.

Kan je het halster niet strakker doen? Losse halster hebben juist ophanggevaar! (want omdat ze losser zitten kunnen ze makkelijk blijven haken met hun hoef..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:33

Wees blij dat je paard het halster afkrijgt! :oo

Een halster wat af is is voor een paard eigenlijk niet kapot te maken, dus ik vrees dat jouwn halsters kapot gaan in gevaarlijke situalties en dat je paard een engeltje heeft dat het nog steeds geen letsel eraan heeft overgehouden.

Mijn haflinger krijgt alles kapot (incl zn metalen hooiruif, waar nu geen bodem meer in zit door hem) maar zn halsters als deze gewoon los in de stal liggen worden alleen maar vies, kapot krijgt hij ze niet.

Je kan beter halsters losser dan vaster hebben zitten hoor. Liever dat het af gaat in geval van nood, als dat ze er aan blijven hangen en geen ruimte meer hebben met vaak genoeg de dood als gevolg..

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:34

snd schreef:

Maar dan schuurt hij dalijk zijn hele manen stuk..?
Mijn paard doet het vaak tijdens het poetsen, hij doet zijn hoofd naar beneden zodat het touw achter zijn oren zit en dan trek hij langzaam zijn hoofd weer omhoog. Resultaat: halster glijdt af :') Hij staat nu met 2 touwen vast, dan lukt het hem niet :Y)

Weer ontopic: ik zou toch eens met de staleigenaar om de tafel gaan zitten. Natuurlijk snappen we zijn punt wat betreft brand etc, maar een ongeluk zit in een klein hoekje..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:35

Die van mij gaat ook iedere dag naar buiten, maar wordt ook steeds netjes omgedaan en afgedaan!