Tips gezocht; indeling stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Tips gezocht; indeling stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 13:00

Ik ben bezig met het "ontwerpen" van mijn nieuwe stal. De paarden staan nu in boxen onder de kapschuur, maar ik wil de boxen gaan verplaatsen naar onze dichte schuur.

Daarvoor heb ik een tekening gemaakt en deze al 100 keer aangepast haha. Nu ben ik erg benieuwd of jullie dingen opvallen die ik over het hoofd zie.

Dit is de tekening:
Afbeelding

Ik heb er voor gekozen om de opslag van het hooi, vlas etc. vooraan te doen, zodat je niet te ver hoeft te slepen met de zware zakken en baaltjes. Daar zitten dan ook de grote schuifdeuren naast. Ik bedacht me ineens dat die niet op de tekening staan.
Daarnaast de merriebox, omdat deze dan wat rustiger staat en omdat deze box langer is dan de andere boxen.
De drie boxen van 3x3 zijn al in ons bezit, dus deze kunnen (helaas) niet aangepast worden qua formaat. Paarden komen wel iedere dag, ook in de winter, minstens 8 uur buiten. Even voor de gemoedsrust van sommige bokkers ;)
Ook heb ik er voor gekozen om het solarium en de wasplaats tegenover de zadelkamer te doen, zodat je gemakkelijk bij alle spulletjes kunt als je staat op te zadelen of te poetsen. De wasplaats en het solarium zijn 4 meter lang zodat je als het ware via de wasplaats bij de solarium kunt komen en andersom. Je hoeft dus niet altijd achterwaarts er in, sommige paarden doen dit namelijk wat lastig.
Er komt zo'n tussenschot in:
Afbeelding
En daar kun je dan achter langs lopen.

Het enige wat ik me afvraag is of 2 meter voor een wasplaats wel breed genoeg is. Kun je er dan nog wel fatsoenlijk omheen lopen met poetsen? Of is het handiger om een metertje van de opslag af te halen en dit bij de wasplaats aan te plakken?

En dan de zadelkamer, is deze wel groot genoeg? Er moeten ongeveer 5 zadelsteunen in en 5 hoofdstelhaken. Verder wat haken en planken voor andere troep, een dekenkist en dekenrek. Wat is er nog meer handig in een zadelkamer?

Ik hoop dat jullie nog met handige tips en ervaringen komen! Alvast hartstikke bedankt, het wordt gewaardeerd!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Tips gezocht; indeling stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:07

Sollarium ben je geen twee meter voor nodig. 1.50 is genoeg. Die 50 cm extra kom je nu net tekort bij de poetsplaats. 2 meter is te krap.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:34

Praktisch gezien vind ik de indeling wel fijn. :-)
AnneGTI heeft wel een mooi punt waar je over na zou kunnen denken...

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:37

Ik lees ff mee! Ook wij zijn bezig met bouwen! Tip van solarium is hier ook meegenomen! Zat nml met precies hetzelfde.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:42

Kleine tips:
Heb je rekening gehouden met extra stopcontacten bij de merriestal voor bijvoorbeeld veulen-camerabewaking?
En stopcontacten bij de poetsplaats waar vee-arts (veulen-scan) , paardentandarts, hoefsmid of jijzelf makkelijk apparatuur kunt aansluiten?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:58

uit ervaring weet ik dat je veel ruimte nodig hebt voor je zadelkamer en je hooi en stro opslag en dat je gangpad geen 4 m. hoeft te zijn. 3 m. is genoeg.Dan kan je boxen van 3.x4 maken, dat heb ik nu ook en dat is ideaal. Ik zou 2,5 meter aanhouden voor poetsplek en spuit en 3m. lang, is genoeg. Ik zou mijn zadelkamer proberen te isoleren ivm beschimmelen van je spullen. Wij hebben nu de zadelkamer in huis en alleen dekens,halsters en poetsspullen op stal, ook i.v.m. diefstal. En alles nu lekker warm in huis, gewoon in de bijkeuken. Heb je een toilet in de buurt? ook wel handig. suc6

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:49

Ik vind je opslag erg klein, is dat voor alle opslag van je fourage? Heb nu zelf 3.5x3 voor opslag, als ik daar 40 baaltjes hooi, 15 pakken vlas en m'n voerkist heb dan is het vol. Plus inderdaad nog je kruiwagens en overige spullen. Dit betekent dus elke maand hooi halen, voor de prijs die dan geldt....

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:12

Ik zou je zadelkamer ook een stukje groter proberen te makn. Wat dacht je van de merriebox op de plek van het solarium/wasplaats? En dan de zadelkamer over het gangpad sluiten zodat deze langer wordt. Klinkt misschien een beetje onduidelijk, maar snap je wat ik bedoel?

Een dekenrek gaat trouwens denk ik sowieso niet in de zadelkamer passen. De armen daarvan zijn best lang en het neemt gewoon super veel ruimte in.

Je opslagruimte zou ik ook proberen groter te maken. Als plaatsen waar je dingen opslaat eigenlijk net iets te krap zijn ga ik me daar op dn duur altijd flink aan irriteren. Er moet altijd meer liggen dan je vooraf bedacht had :')
Misschien kun je een in hoogte verstelbaar solarium boven de wasplaats hangen. Zo bespaar je alweer anderhalve meter.

Succes! Het lijkt me best lastig :P

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:20

Je kunt ook een solarium kopen dat je omhoog kunt takelen - die kun je dus op de wasplaats installeren dan. Scheelt je ruimte en met 3 paarden lijkt het me wel te doen om deze 2 dingen te combineren.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:32

Bedankt voor jullie goede tips!!
Vooral de stopcontacten had ik dus écht niet aan gedacht!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:38

En hopelijk sta je er ook bij stil dat de solarium een eigen "groep" in de meterkast moet hebben?
Het handigste is dan om de overige contactdozen op een ANDERE groep te laten draaien.

Ik weet niet wat je nog meer aan apparatuur wil gebruiken maar misschien is het een idee om ook vooruit te denken naar de zomer waarbij je ook stroom nodig hebt voor de hogedrukspuit om je stallen schoon te spuiten. Wie weet wil je ook wel een radio in je stal hebben die een vast plekje krijgt? Dat stopcontact is dan vol. :-)
Misschien een lijstje maken wat je verder aan apparatuur gaat gebruiken in je stallen. En waar de contacten moeten worden bevestigd. :-)
- vee-arts (scannen van merrie)
- paardentandarts (apparatuur)
- radio
- solarium (eigen groep in meterkast)
- hogedrukspuit
- boiler voor warm water (?) heeft ook stroom nodig
- verlichting boven de stallen en in zadelkamer en opslaghok
- paarden-scheermachine
- veulen camerabewaking
- hhhmmmmmzzzzz *denkt verder*

Wat misschien leuk is om te doen, als je toch bezig bent....
Er zijn echte daglicht-lampen beschikbaar die verlichting geven in de volume van echt daglicht. Je zou er voor de gein eens naar moeten vragen en ook vooral zo'n lamp een keer bekijken als hij aanstaat.
Is dat niet wat voor in je stallen? :-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:11

Zorg voor een muis en rat vrije opslag voor je brok. En zoek een stalkat voor het muisvrij houden van je vlasbalen (die worden nl ook wel eens flink stuk geknaagd).
Duidelijke scheiding tussen kruiwagen voor mest en die voor schone dingen als hooi, brok, etc.
Je wasplaats en solarium zou ik 1 ruimte van 3x4 van maken. 2 meter is te smal en die tussenwandjes kan je zelf ook knel tussen komen als je moet wegspringen. Je kan dan een meter extra opslag nemen, dan kan je daar makkelijker bij je spullen en wordt het controleren op ongedierte makkelijker.
Je boxen ondanks dat je die al hebt zou ik toch overwegen om aan te passen, er zijn nieuwe regels in aantocht en dat kan wel eens forse extra kosten gaan opleveren als je toch moet aanpassen. Kijk eens hoe de dingen in Duitsland geregeld zijn qua stalling, daar zijn de eisen behoorlijk streng. Zit je een flink eind die kant op zit je ook over 15-20 jaar goed.
Je merriebox zou ik zelf groter willen, voorkeur zou 2x de lengte zijn, dus 8x4, maar dat gaat zo te zien niet passen op de beschikbare ruimte. Andere optie is om 1 tussenwand van de andere boxen verwijderbaar te maken en die als merriebox gebruiken wanneer dat nodig is.
Hoe zit het trouwens met de windrichting bij die grote deuren en is er een buitenluik in de boxen? Misschien ook een deur naar buiten per box?, uitloopje mogelijk? En daar aansluitend hoeveel m3 lucht is er beschikbaar per paard? En hoe zit het met de ventilatie?
Wat zijn je vluchtwegen/evacuatiemogelijkheden bij brand?

Denk dat die kasten die je voor de zadelkamer ingetekent hebt staan je loop van en naar je wasplaats in de weg staan.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:45

Mooie indeling, en goede tips hierboven! Als je toch aan het kabels leggen bent... ;-) leg dan gelijk ff een netwerkkabel aan van huis naar stal, kun je die later gebruiken voor bijvoorbeeld een camera voor je merriebox. Draadloos kan in sommige gevallen ook wel, maar bedraad werkt meestal wat beter. Met een IP camera kun je met je laptop / pda oid. overal waar je maar internet hebt je merrie in de gaten houden.

Zelf zou ik ook een combi maken van wasplaats / solarium met een takel oid. zodat je je solarium naar boven en onderen kan bewegen.

En als je dan toch bezig bent met waterleidingen enzo.... zo'n rondpomp/verwarmingssysteem voor drinkwaterleidingen is trouwens ook erg aan te raden met dit weer.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:08

Wat dacht je hiervan ?
Afbeelding
Ik heb de wasplaats en solarium gecombineerd
is nu 3 x 3, zadelkamer van 4 x 3
Ruim genoeg voor de zadels die je noemt.
En je hebt een hele grote ruimte over voor je opslag :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:27

Wat een mooie tekening Peerke. :j Een heel andere indeling maar ik zou inderdaad ook de grootste prioriteit geven aan een zo groot mogelijke opslagplaats. :-)
Als je nagaat hoe slecht de hooi- en stro-oogst was dit jaar, ben je blij als je in Juli / Augustus je eigen voorraad kan opslaan voor het hele jaar.

Hopelijk heb je ook nagedacht over verlichting aan de buitenzijde van het pand?
En nagedacht over; op welke plek je de aan/uitknoppen bevestigd? Bij mijn stallen is de verlichting vanuit het woonhuis aan/uit te doen en in de stallen zelf. Ook nu merk ik dat in deze donkere winter het fijn is dat de lampen ook vanuit het huis aangedaan kan worden zodat je niet over een donker erf hoeft te lopen.
Eveneens is het een fijn idee dat als jij 's nachts bij je drachtige merrie wilt kijken, voldoende verlichting hebt. En dit geldt eveneens voor als je midden in de nacht met je paard moet gaan stappen op het erf omdat het koliek heeft. (wat een vriendin van mij heeft gemaakt - en ze was trots op haar erf-verlichting! *D )

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:31

Wat mij nog te binnen schoot: zorg ervoor dat je de afwatering van je wasplaats in orde hebt (dat het water niet in je box loopt) om die reden zou ik daar een vaste (betonnen/stenen e.d.) wand gebruiken, evt. betegelen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:42

Als erf verlichting zou ik een goede lamp boven de deur hangen welke is verbonden met een oog.
Zodra het dan donkerder wordt gaat die vanzelf aan, heb je altijd een beetje licht bij de stal.

De camera kun je uitrusten met infrarood leds, die kunnen zelfs als het donker is heel veel zichtbaar maken.
Zorg anders dat het licht met de camera mee schijnt, anders verblind dit elkaar.
Als je kabels gaat leggen, leg een coax kabel aan, dit is dezelfde kabel als je gebruikt voor je tv aansluiting.
Hier kun je de meeste bewakings camera's op aan sluiten, en kunnen rechtstreeks op een tv worden aangesloten.
Ik heb er bij mensen geinstallerd die had ik een 7 inch schermpje in de woonkamer gezet, (vergelijkbaar met de portable dvd speler voor in de auto)
Kosten scherm, kabel, camera en connectoren waren 280 euro.
Je hebt hier ook opname apparatuur voor mocht je het leuk vinden de bevalling op film te hebben :)
Een netwerk kabel aanleggen zou ik meteen doen, in de toekomst gaat alles over internet..
Schakelaar van het licht in de stal hoort meteen naast de deur te zitten, dat je niet eerst in het donker moet gaan zoeken.

In de tekening heb ik veel ruimte overgehouden voor opslag, je hebt straks toch meer spullen dan je nu denkt. iedere keer komt er wat bij en dat hoopt maar op.
Daarom heb ik ook de zadelkamer erg royaal gemaakt.

Nog een tip voor de waterleiding : zorg dat je tussen de waterleiding die naar de drinkbakken gaat een waterslot installeert. Dit is het stukje wat de meeste huishoudens voor de wasmachine gebruiken.
Stroomt er meer dan een x aantal liters per minuut door het slot heen blokkeert hij.
Mocht een paard het ooit lukken de waterleiding te beschadigen, heb je geen waterballet op stal.
De wasplaats moet je hier natuurlijk niet op aansluiten, anders kun je na iedere wasbeurt dat slot resetten.

En de afwatering van de wasplaats zou ik door de muur boren, buiten een sifon aan maken, en dan pas weg laten lopen, mocht hij ooit verstoppen, want er komt veel zand en rotzooi in, kun je hem buiten even opgraven en de sifon schoonmaken.
Hoef je niet heel je beton open te breken :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:46

Is het niet mogelijk je opslag onder de hooikap te maken, met desnoods een kleine ruimte in de stal waar je kunt opslaan voor bijv. 1 week. 1x in de week naar de grote opslag lopen en daar de benodigde voerage halen voor de hele week is toch niet veel werk en scheelt een hoop ruimte in je stal.

Ik heb zelf thuis wel dit systeem, elke zondag pakken we de grote kruiwagen en pakken de benodigde spullen voor de aankomende week, scheelt echt een hoop ruimte en kost je slechts een half uurtje met 2 personen.

Zo kun je dan meer ruimte besteden aan de poets/spuit plaats en merriebox, bovendien zoals hierboven al werd gezegd....een combi van poets en solarium scheelt nog meer ruimte waardoor je meer ruimte hebt voor de zadelkamer,een dekenrek of uitbreiding van de 3x3 stallen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:53

Waar ik eigenlijk best wel nieuwsgierig naar ben, wat is er nog onder de schuur op de tekening gezien, of is dit gewoon een soort garage ?

Opslag heb je NOOIT genoeg, en fourage kun je soms beter veel op voorraad nemen, als je ergens een partij hooi zo van het land kunt halen kun je meerdere euro's besparen dan nu ergens duur hooi te moeten gaan halen bij een handelaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:02

Behalve de al genoemde tips zou ik toch ook zeker een meter van je gangpad af snoepen en die bij de 3 x 3 boxen trekken :j

Je zou de achterste meter van die boxen gewoon op kunnen metselen om ze te verlengen ? :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:04

Heb je ook nagedacht over calimiteiten als brand?
Dan lijkt me een strooisel opslag bij de ingang niet zo handig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:02

Qua veiligheid is het idd beter om stalling en strooisel/hooi te scheiden óf om een vluchtroute te hebben.
De boxen zou ik ook wat groter maken dan 3x3, die maat is echt een beetje achterhaald onderhand (of je moet kleine ponies houden). Zeker als je de ruimte hebt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:41

Wow! Super bedankt voor alle tips!!
Ik heb hier echt heel veel aan..

Alleen volgens mij vergeten sommige mensen een klein beetje dat ik nu de paarden ook al bij huis heb. ;) .. Ze staan nu alleen in boxen onder de kapschuur. Dus verlichting van het erf, verschillende kruiwagens, muisvrij houden etc. is allemaal prima geregeld.
De indeling van Peerke is inderdaad erg mooi, daar ga ik nog eens goed naar kijken!

Over de opslag van hooi etc.
Het hooi koop ik van mijn buurman en hoef ik niet in te slaan. Iedere keer wanneer het bijna op is, brengt hij voor een leuk prijsje weer wat nieuws. Ik heb dus geen last van hoge prijzen of prijsveranderingen en heb relatief weinig ruimte nodig hiervoor. Ik heb dus erg veel geluk met mijn buurman ;)
De brokken koop ik bij een fouragehandel, net als het vlas en dat koop ik nooit heel groot in. De fouragehandel zit een kilometer verderop, dus ik koop gewoon een zak of 6 en een baaltje of 10 per keer.

Er vroeg ook iemand naar de ventilatie van de schuur, er zitten al van die ventilatie dingen in. Zoiets als dit:
http://www.terschuurtechniek.nl/wp-cont ... 500605.jpg

Afwatering wasplaats is ook geregeld.

Ik hoop dat ik nu alles een beetje beantwoord heb..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 20:57

Nog een vraagje..
Stel dat ik de wasplaats 2,5m breed maak, kan ik dan fatsoenlijk om mijn paarden heen lopen als ik ze borstel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:58

Mijn poets/opzadelplek is 2 meter breed en mij lukt het ook :D. Een paard is ong 60/70 cm breed, dus reken maar uit :)
Overigens kunnen ze ook aan de kant hoor ;)