Wei /of stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aurelie_x3_

Wei /of stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:29

Wat zou ik het best doen ?
een wei met schuilstal of een stalling bv manege??
alle tips zijn welkom :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:30

een wei met schuilstal :D

is toch het mooiste want zo kan je paard altijd zelf beslissen of het naar binnen wil of niet.
er is meer afleiding en natuurlijk meer beweging en frisse lucht wat weer gezonder is

Marls

Re: Wei /of stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:31

Ik zou wei met schuilstal doen! :) Stalling op manege is ook duurder, en op sommige manege's komen ze nog niet eens buiten ..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:32

Is het paard gewend buiten te staan? Ook onder dergelijke omstandig heden zoals nu? Gewoon een weide met droge plek en schuilstal dus. En voldoende voeding en gezelschap! Een paard kan dat makkelijk hebben. Heeft het betreffende paard altijd op stal gestaan dan kun je overwegen om in ieder geval voor de winterperiode een stal te huren met dagelijks een flink aantal uur in een paddock o.i.d. Vanaf het voorjaar kun je dan opbouwen in het aantal uren buiten, en dikke kans dat het paard dan volgend jaar winter ook gewoon buiten kan blijven.

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:32

Wei met schuilstal.

zo kan idd je paard zelf beslissen of hij naar binnen wil of naar buiten, en je hebt er wat minder werk aan.
bijv. als het kei hard regent of sneeuwt ofzo; hoef je er wat minder lang naar toe.
want hij kan zich zelf toch bewegen.
in een manege staat hij meer stil...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:16

Ligt eraan wat zijn je verdere eisen/wensen?
Op een manege zijn er natuurlijk meer faciliteiten zoals binnenbak, hindernis matriaal en nog een heleboel.
Dus neem je genoegen met een wei met alleen een schuilstal of wil je daar ook graag een buitenbak bij,
Opzich vindt ik 24/7 prima hoor maar het heeft toch ook wel een beetje te maken wat ze in jouw omgeving allemaal aanbieden dus.
En wat jij nodig vindt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:18

Als je (wedstrijdgericht) wilt rijden zou ik voor een manege gaan. Wil je je pony doelloos in een wei laten lopen zou ik voor de weide met schuilstal gaan.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:33

Voor je paard een wei met schuilstal, wanneer je gericht wilt trainen is een manege praktischer voor jezelf.
Ik zou zeggen, maak een lijstje voor jezelf met voor en nadelen voor jou en je paard en maak aan de hand daarvan de keus en welk belang staat voor op.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar zo natuurlijk mogelijk, een paard is niet gemaakt om op stal te staan...

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:53

ik kies voor 24/7 buiten gelukkig heb ik die mogenlijkheid maar mag ook gebruik maken van de binnen en buitenbak van de manege...
toen ik gistere reageerde op een te koop staande haflinger met mijn verhaaltje dat ze 24/7 buiten staan in een kudde van +/_19 andere soortgenoten en hij dagelijks in handen zou komen,kreeg ik een berichtje terug dat ze daar zelf absoluut niet van was,zij heeft het liefste haar paardje bij iemand die hem op stal houd en waar hij 2a3 uurtjes buiten komt!mijn mond viel een beetje open maar zo zie je maar,iedereen denkt daar dus anders over!ik vind het heerlijk om alles buiten te doen met weer en wind,en een paard is daar (bepaalde rassen) uitgezonderd echt wel tegen bestand!!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:01

Ik vind een wei met schuilstal het vriendelijkst voor je paard. Het is goedkoper dan een manege en vriendelijker voor je paard vind ik zelf. Ik vind het paardwaardiger dan dat je hem op een stal plant zeg maar. En ik denk dat in principe elk paard in staat is om het hele jaar door buiten te staan mits ze een goede droge plek hebben om te scuilen van de wind, regen en sneeuw. Paarden zijn gemaakt om de hele dag te bewegen niet om op een stal te staan. Al bewegen de paarden die op het land staan ook te weinig eigenlijk maar ik vind het nog altijd beter dan ze op te sluiten in een stal..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:03

mirka1994 schreef:
Ik vind een wei met schuilstal het vriendelijkst voor je paard. Het is goedkoper dan een manege ..

daar zo ik niet zo snel vanuit gaan. tenzij je zelf een stuk grond hebt natuurlijk

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:05

De prijs wat je bij een manege betaal meestal voor 1 paard heb ik er nu 2 op het land staan met een schuiltent.. En ze hebben een aardig lap grond kan je vertellen. Het kan natuurlijk altijd duurder.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:06

Wei met schuilstal! Sommige maneges kunnen ze niet op de wei! ( Bij sommige ook wel hoor!)
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 17-12-10 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:06

Waar is je paard/pony nu dan of ga je die binnenkort aanschaffen? Het hangt er vanaf wat je wilt/kunt betalen en wat voor faciliteiten je nog meer wilt. Met alleen een wei en schuilstal kun je nog niks beginnen als je ook fanatiek wilt rijden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:24

mirka1994 schreef:
De prijs wat je bij een manege betaal meestal voor 1 paard heb ik er nu 2 op het land staan met een schuiltent.. En ze hebben een aardig lap grond kan je vertellen. Het kan natuurlijk altijd duurder.

misschien zijn bij jou de manege/pensionstallingen duurder of betaal jij niet veel voor je wei. maar ik ben minstens zoveel geld kwijt voor mijn wei/schuilstal als op een pensionstalling hier in de buurt
grote voordeel is dat mijn paarden nu lekker buiten staan en bij de stalling staan ze binnen.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:51

ik sta op pension, maar ik heb een eigen weide daar .
dat is een wei met een schuilstal en daar staan ze 24/7 op
daarnaast kan ik gebruiken van alle faciliteiten .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:56

Henkjan schreef:
Als je (wedstrijdgericht) wilt rijden zou ik voor een manege gaan. Wil je je pony doelloos in een wei laten lopen zou ik voor de weide met schuilstal gaan.

Waar slaat dat nou weer op..
Onze paarden staan hier ''doelloos'' op de weide/paddock met schuilstal maar ook die kan ik intenstief trainen. En ook een weide met schuilstal kan een bak hebben etc.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:52

Henkjan schreef:

Dus omdat wij het beste voor onze paarden willen die het geloof me veel meer naar hun zin hebben buiten dan binnen is dat doelloos? Mijn paarden staan buiten maar dat betekent niet dat ik niet rijd hoor. Ik denk alleen meer aan wat mijn paarden nodig hebben en prettig vinden dan dat ik aan mezelf denk en ze in een stal gooi waar ze zich de hele dag vervelen en stalondeugden ontwikkelen. Paarden horen de hele dat te lopen en niet stil te staan :Y)
Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 17-12-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:53

Henkjan schreef:

Nou bij ons staan ze ook ''doelloos'', maar trainen en wedstrijden gaan even goed :Y)
Dus doelloos vind ik niet helemaal kloppen...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:57

loulou schreef:
mirka1994 schreef:

misschien zijn bij jou de manege/pensionstallingen duurder of betaal jij niet veel voor je wei. maar ik ben minstens zoveel geld kwijt voor mijn wei/schuilstal als op een pensionstalling hier in de buurt
grote voordeel is dat mijn paarden nu lekker buiten staan en bij de stalling staan ze binnen.

Bij ons heb je duurdere en minder dure stallen. De maneges bij ons zijn onwijs duur, dan hebben ze wel veel luxe waar de mensen eerder van profiteren dan de paarden (mijn mening) maar goed dat terzijde. Ik sta bij een boer met een aantal vriendinnen. Hun paarden staan binnen ( 9 paarden) en die van mij staan buiten met schuiltent. Wij voeren zelf etc en het is niks luxe dus vandaar dat het niet duur is. (Nu zijn paarden nooit goedkoop natuurlijk maar in verhouding). En als ik kijk naar de maneges bij ons in de buurt de prijzen ervan in vergelijk wat ik kwijt ben voor 2 is het zelfde als daar voor 1. :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:58

Hiervoor stond onze pony trouwens op een manege (niet tot weinig weidegang, als het meezat uurtje paddock per dag). We hadden een hoop luxe (2 binnenbakken, overdekte stap en longeer molen, solarium. De hele mikmak) Maar vrolijk werd ze er niet van :n , continue drukte, mensen die altijd langs lopen enzo (dit was op onze manege, dat hoeft dus niet overal zo te zijn ;) )
Ze was daar echt een chagerijn, ik ben blij dat we verhuist zijn :D .

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:59

Wei met schuilstal :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:00

wei met stal, mits je paard niet alleen staat...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:01

Henkjan schreef:

:))

Mee eens.
Er vanuitgaande dat je op de manege ook weidegang hebt.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:01

judith370 schreef:
Henkjan schreef:

Nou bij ons staan ze ook ''doelloos'', maar trainen en wedstrijden gaan even goed :Y)
Dus doelloos vind ik niet helemaal kloppen...

Amen.