Paarden gratis aanbieden wel of geen goed idee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Xbel

Paarden gratis aanbieden wel of geen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 00:08

Volgens mij krijg je al meer mensen die eigenlijk geen paard kunnen betalen en vervolgens in een neerwaartse spiraal terecht komen met hun gratis paard omdat ze vervolgens alle kosten niet meer kunnen betalen. En vervolgens dus ongeoorloofde paardenhouderij. Nu gaat de regering terecht maatregelen nemen.

kehdra

Re: Paarden gratis aanbieden wel of geen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:16

Wat is het punt dat je probeert te maken?

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 00:33

Natuurlijk als het niet duidelijk is! *D
Door alle berichten in de pers lijkt me dit wel een onderwerp van gesprek, het lijkt me een goed idee, dat als je je paard gratis wegdoet je ook echt gaat controleren of hij/zij goed terecht komt. En niet bij een verzamelaar die er uiteindelijk niet meer voor kan zorgen. Of een meisje/jongen die hem op een braakstuk liggend terrein zet zonder enige fasiliteiten en die draadjes en opgevreten pallets als afrastering ziet. Enzv.

Is het dus een goed idee om goedkope en gratis paarden zomaar aan een willekeurig iemand te verkopen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:50

TS , het klinkt alsof je halverwege je verhaal begonnen bent met typen. Kan je aub je openings post aanpassen?

En ook aangeven of die gratis paarden gezond zijn en in welke leeftijdscategorie ze vallen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:58

Ik vind je verhaal nogal vaag, en warrig.
maar begrijp wel wat je bedoelt.

ik denk dat het nooit goed is om gratis paarden aan zomaar iedereen weg te geven, maar dat ligt maar net weer aan de situatie.
ik bedoel, op het schoolplein gaan staan met een bosje shetlanders met roze strikjes, en je geeft ze weg aan 10-jarigen, waar het vervolgens volledig fout gaat. Of je zoek zelf de mensen uit, en geeft ze dan weg, daar zit nogal een verschil in.

IMo zonder een conrete situatie lastig om hier een concreet antwoord op te geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:47

Ik vind het ook warrig.

Ik zou mijn dieren nooit gratis weggeven, helemaal niet meer na die reportage van Alberto Stegeman. Toen bleek dat een handelaar mensen had laten geloven dat ze hun paard een goede oude dag zou geven. Vervolgens werden de papieren vervalst en werden de paarden voor een hoger bedrag doorverkocht, terwijl ze niet gezond waren. Ik denk niet dat je het ooit kunt controleren. Ik zou dan eerder overwegen om het dier ergens aan te bieden als gezelschapspony, maar dan wel zelf de eigenaar te blijven. Maar dit brengt kosten met zich mee.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:58

Ik heb mijn paard gratis gegeven aan iemand waar ik al een paar weken iedere dag contact mee had. Ze is een bokker, wat me ergens al wat meer vertrouwen gaf. Ik kende haar trouwens niet voordat ik mijn paard 'te koop' aanbood.
Mijn paard stond op het land op rust. Betrof een draver, 19 jaar met artrose. Dan weet je het wel.
Vond het dus veel belangrijker dat hij een lief baasje zou krijgen, dan het geld wat ik ervoor zou krijgen.
En hij heeft een goed huis gevonden. Heb nog steeds contact met haar en wordt op de hoogte gehouden over het wel en wee :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:16

Ik weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden...
ikzelf heb mijn eerste paard bv ook gratis gekregen via mijn toenmalige stagebedrijf. Paardje heb ik nog steeds en ben er erg blij mij.
Een stalgenootje heeft haar pony ook gratis weggegeven aan degene die het paard verzorgd heeft. Paardje is ook erg goed af bij die persoon.
Maar hoevaak zie je niet dat, vooral oudere paarden, helemaal verkeerd terecht komen, omdat ze gratis op bv MP worden aangeboden.
Er reageert dan iemand die het paard als gezelschapsdier erbij wilt, je gaat daar kijken, ziet er allemaal top uit. En na een half jaar blijkt het dier evengoed verkocht te zijn als rijpaard of erger als sportpaard.
het gebeurt te vaak dat degene die het paard gratis overneemt er een slaatje uit probeert te slaan.
Maar zelf al blijf je bij het paard langs gaan, het gebeurt vaak geneog dat het paard van de 1 op de andere dag toch weg is, of dat je in ene geen contact meer kunt krijgen met de persoon aan wie je je paard hebt weggegeven.
Maar of dit tegen te houden is? Er zijn zoveel mensen die je denkt te kunnen vertrouwen die uiteindelijk toch een heel ander persoon blijken te zijn...

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:20

kehdra schreef:
Ik vind je verhaal nogal vaag, en warrig.
maar begrijp wel wat je bedoelt.

ik denk dat het nooit goed is om gratis paarden aan zomaar iedereen weg te geven, maar dat ligt maar net weer aan de situatie.
ik bedoel, op het schoolplein gaan staan met een bosje shetlanders met roze strikjes, en je geeft ze weg aan 10-jarigen, waar het vervolgens volledig fout gaat. Of je zoek zelf de mensen uit, en geeft ze dan weg, daar zit nogal een verschil in.

IMo zonder een conrete situatie lastig om hier een concreet antwoord op te geven.

Oh wat schattig.. weer is wat anders dan ballonnetjes! Van mij mogen ze op mijn schoolplein staan hoor :D :+

Ik vind dat je een paard gratis weg kan doen. Maar dan wel op heel veel voorwaarden. Ik zou bij de toekomstige eigenaar langsgaan en de faciliteiten en wil voor het dier bekijken. Als je er een goed gevoel bij hebt zou je het gewoon kunnen doen op voorwaarde wanneer het dier ergens onder lijd je hem terug neemt oid. met afspraken en controleren kom je een heel eind en kan je een mooi liefdevol tehuis vinden voor je paard..
Al moet je wel goed opletten of ze ook wel genoeg geld hebben voor de verzorging van je paard.. als ze er al niet graag voor betalen.. moet je daar wel rekening mee houden ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:25

Maar hoe wil je dat gaan controleren? Als je het dier eenmaal hebt weggegeven heb je er niks meer over te zeggen. En mensen kunnen zich mooi voordoen in sommige gevallen. Lijkt het prima in orde, zie je je paard later toch op marktplaats staan als sportpaard.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:35

Citaat:
Ik vind dat je een paard gratis weg kan doen. Maar dan wel op heel veel voorwaarden. Ik zou bij de toekomstige eigenaar langsgaan en de faciliteiten en wil voor het dier bekijken. Als je er een goed gevoel bij hebt zou je het gewoon kunnen doen op voorwaarde wanneer het dier ergens onder lijd je hem terug neemt oid. met afspraken en controleren kom je een heel eind en kan je een mooi liefdevol tehuis vinden voor je paard..
Al moet je wel goed opletten of ze ook wel genoeg geld hebben voor de verzorging van je paard.. als ze er al niet graag voor betalen.. moet je daar wel rekening mee houden ;)

Tja; en persoonlijk zou ik dit dus ook doen bij paarden die ik niet gratis verkoop... dus ik zie het verband met paarden gratis aanbieden niet zo.
En ook geldt: verkocht = verkocht. Achteraf controleren heeft geen zin, je hebt immers het eigendom/ zeggenschap niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:49

Ik denk ook dat de prijs niet echt uitmaakt maar je sowieso een beetje je best moet doen om een fijn plekje te vinden :)

Al wil iemand een heel hoog voor je paard geven , dan hoeft dat nog helemaal niet te betekenen dat het beestje het goed gaat krijgen :(:)

De ellende is wel dat je je best kan doen om een goed passend plekje voor je paard te vinden , maar je altijd maar af moet wachten hoe het verder gaat met zo'n beestje.... als het eenmaal van iemand anders is dan heb je er geen controle meer op en kan het in de toekomst dus helemaal fout gaan :=

Ik vind dat helemaal niks en hou mijn dieren dan ook tot aan hun dood zodat ik er zelf voor kan zorgen dat ze het goed hebben , ik zou het vreselijk vinden om een paard jaren later in erbarmelijke staat op Hart van Nederland te zien bij een andere eigenaar....

Maar nu heb ik dit jaar geholpen met het zoeken naar een nieuw baasje voor de ponies van de mensen waarmee we samen de wei huurden , zij hadden geen zin / tijd meer voor de paarden dus dan kunnen ze inderdaad beter weg :(:) .... daarvan heb ik al een behoorlijke knoop in mijn maag , omdat ik me toch een beetje verantwoordelijk zal voelen als die dieren uiteindelijk nog eens slecht terechtkomen.....

De ene was een Haflinger van 19 jaar , had beginnende slijtage. De andere een Shetje die een keer hoefbevangen is geweest. Zulke dieren daar is niet echt veel vraag naar , hoe leuk ze ook waren ! Maar er zijn zoveel "betere" ponies te vinden.... dus tja dan is gratis weggeven aan een fijn nieuw baasje toch helemaal niet zo'n slechte optie.

Ik kan me zelf ook heel goed voorstellen dat ik als ik nog een plekje over heb voor een paardje , een diertje op zou willen vangen dat een fijn nieuw plekje zoekt. Maar ik zou er dan misschien ook niks voor willen betalen , omdat er verschillende gratis paardjes te vinden zijn en je toch ook al de kosten van de verzorging voor je rekening gaat nemen.

Ik heb geholpen met het vinden van een plekje voor de Haflinger , en daarna de Shet gekocht van mijn weidegenoten zodat zij van de paardjes af waren en ik een fijn pleje kon zoeken voor de Shet.

Uiteindelijk hebben we haar afgelopen maandag gebracht naar haar nieuwe eigenaresse , en is het beestje dus ook gratis weggegaan....

Beide ponies lijken best wel goed terechtgekomen te zijn , allebei bij een (andere) bokker :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:58

capopjekop schreef:
Maar hoe wil je dat gaan controleren? Als je het dier eenmaal hebt weggegeven heb je er niks meer over te zeggen. En mensen kunnen zich mooi voordoen in sommige gevallen. Lijkt het prima in orde, zie je je paard later toch op marktplaats staan als sportpaard.

Hoe wilde je gaan controleren dat het paard wat je wél tegen een leuke prijs hebt verkocht het goed krijgt?
Het is toch een kwestie van loslaten.
Heb paar jaar terug een moeilijke pony verkocht. Mijn enige eis was dat ze niet te hard van stapel zouden lopen. Vrouw die kon me garanderen dat ze de pony t/m de lente (het was toen oktober) zou laten wennen en vooral bezig zou gaan met grondwerk.
Klonk allemaal zo mooi. Totdat ik even later foto's zag van mijn verkochte pony op haar hyve die ze via rollkur volop aan het trainen was onder het zadel. Kon aan de ogen van t dier zien dat t niet lang zou duren voor ze er keihard afgebokt ging worden.
Dat is ook gebeurd, iedere dag. En toen besloot de eigenaresse maar dat ik de pony terug moest nemen. Dat was geen vraag, maar een eis. Er lopen en hoop rare mensen rond in de wereld hoor :roll:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:02

Daar heb je gelijk in, maar bij een gezonde pony die je doorverkoopt maakt dat minder uit. Tuurlijk wil je dat die goed terecht komt, maar bij een paard dat je weggeeft en dat iets mankeert is dat nog belangrijker. Je wilt niet dat een afgekeurd dier gewoon gebruikt gaat worden voor iets dat het dier eigenlijk niet aankan. Dat is mijn punt. Als je een gezond dier weggeeft vind ik het al anders.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:07

Ongeacht of je een dier gratis weggeeft of verkoopt,
het moment dat hij weg is heb je er niets meer over te zeggen.

Of je hem nou verkoopt voor 10.000 euro of voor 400 of voor niets weggeeft, uithanden geven is loslaten
en hopen dat je de juiste keuze hebt gemaakt en het paard nog een leuk leven krijgt.
Helaas is nieuwe baas kiezen niet makkelijk, omdat mensen zich bij koop nogal eens anders voor doen
dan ze in het echt zijn en hun plannen met een dier niet altijd eerlijk doorgeven.

Je paard kan het super treffen, gewoon gewoon hebben, of ontzettend pech, dat weet je niet op het
moment dat je hem weg doet.

Als je dier wat mankeert wat je weet, dan moet je jezelf denk ik wel even goed achter het oor krabben,
aangezien je dan misschien je verantwoordelijkheid moet nemen en hoe vervelend ook hem moet laten
inslapen als je geen zin hebt om hem in een grijs circuit te zien verdwijnen. Aangezien dat nogal eens
de realiteit is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:10

Dat vind ik ook een beetje dubbelop hoor :)

Dan kun je misschien maar beter helemaal geen paard meer verkopen , maar hem preventief in laten slapen want wie weet is hij over een paar jaar wel ineens heel slecht en gaat hij dat handelscircuit in.....

Zoals een paard met een gebrek nog vaak prima kan functioneren bij aangepast werk , en dat dier daar ook plezier in heeft en nog veels te goed is om in te slapen.... die kan gewoon nog jaren mee :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:11

@ Capopjekop: Ja oke, ik begrijp jou ook.
Maar in mijn geval stond de geestelijke toestand van mijn pony op het spel. Ik had haar net weer zover dat ze niet levensgevaarlijk meer was in de omgang en met plezier voor me wilde werken.
Na er heel erg veel werk in te hebben gestopt stelde ze zich eindelijk open.
De eigenaresse die dit dier van me overnam mishandelde t dier geestelijk, waardoor, als ie weer bij mij was terug gekomen, ik VER onder t vriespunt weer met haar kon gaan beginnen waarbij het de vraag zou zijn of ze ooit weer haar vertrouwen zou willen geven.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:44

Ons oude paard is overleden , heel verdrietig en de stal was triest leeg, er lopen hier 6 kleine paardjes , maar het gemis van dat grote dier was enorm.
Wat wij te bieden hebben is een stal/ + een inloop stal / verharde paddock / en 2,5 hectare land , en veel aandacht en liefde .
Wij hebben onze ( stal) deur open gezet om een ander dier hier een rustig pensioen te geven.
Een rusthuis kost ook genoeg en veel paarden baasjes kunnen dat niet betalen en er naast nog een rijpaard bij hebben.

Wat voor ons belangrijk was, is dat het oude baasje contact wil houden met zijn dier en met ons , en af en toe de moeite neemt om het hier op te komen zoeken.
Goed op papier gezet wat de wensen zijn en de afspraken .

Aankomende Zaterdag komt er hier een nieuw paard , een wat ouder dier wat een blessure heeft opgelopen en daarmee niet meer in de sport mag lopen, af en toe een wandeling is gek genoeg.
We hebben kennis met hem en zijn baasje gemaakt , het klikt , het zijn hele lieve mensen en het is een leuk dier.
Ik hoop dat hij snel went , en zal gaan genieten van zijn leventje bij ons .

In de weken dat wij hier onze ( stal) deur hadden open gezet , hebben wij verschillende paarden ( gratis ) aangeboden gekregen .
( wij schrokken wel een beetje van het vele aanbod )
Maar zijn voor dit paard en zijn eigenaren gegaan .
Het voelde goed .

Gr M

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:57

Heb hier ook een geblesseerd paard wonen, maar die gaat dus echt niet zomaar weg!
Waarom niet? Omdat allicht dan iemand denkt he! handig je ziet er niets aan, daar kan je gewoon alles mee!
Terwijl ik heel voorzichtig ben met mijn koningin.
Die ik overigens gekregen heb... :D :o
Echter voordat die weg zou gaan, dan is echt de doopseel van de krijger wel gelicht en dat is dan
vermoedelijk naar iemand die ik zou kennen en dan nog... weggegeven is weggegeven..
Vandaar dat de koningin nog gewoon bij mij woont, maar haar veulen is wel te koop.
Tja, ook voor die geld dat ik daar leuk huis voor wil, maar je krijgt daar nooit een garantie bij.
Als ik hem verkoop geef ik hem uit handen en heb er niets meer over te zeggen.

Zo ook gegaan met Unvajr, halfbroertje van mijn paard, in begin nog leuke mailtjes gehad met foto's.
Na jaartje niet meer, vind ik heel jammer, want die stond zomers bij mij.
Echter nieuwe eigenaar (als ze hem nog heeft) heeft blijkbaar geen behoefte aan contact,
vind ik jammer, maar dat respecteer ik, hadden we hem niet moeten verkopen..
(was zo'n lekker guppy!)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:27

capopjekop schreef:

Voorwaardes.. desnoods met een contractje oid.. handtekening en je hebt bewijs.. weet niet of het volgens alle wetten en gedoe dan ook geldig is.. maar je hebt in ieder geval iets om het aan te tonen..

Sjolvir schreef:
Ongeacht of je een dier gratis weggeeft of verkoopt,
het moment dat hij weg is heb je er niets meer over te zeggen.

Of je hem nou verkoopt voor 10.000 euro of voor 400 of voor niets weggeeft, uithanden geven is loslaten
en hopen dat je de juiste keuze hebt gemaakt en het paard nog een leuk leven krijgt.
Helaas is nieuwe baas kiezen niet makkelijk, omdat mensen zich bij koop nogal eens anders voor doen
dan ze in het echt zijn en hun plannen met een dier niet altijd eerlijk doorgeven.

Dat is helemaal waar en het enge ervan.. het blijft een lastige keus en ik zou het persoonlijk ook nooit kunnen.. Maar als het niet anders kan tsja.. dan moet je maar hopen op geluk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:32

em_papillon schreef:
capopjekop schreef:

Voorwaardes.. desnoods met een contractje oid.. handtekening en je hebt bewijs.. weet niet of het volgens alle wetten en gedoe dan ook geldig is.. maar je hebt in ieder geval iets om het aan te tonen..

Dat had die vrouw in die reportage ook gedaan, toch had ze geen poot om op te staan. Hoe dat verder wettelijk zit weet ik niet trouwens.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:38

Ja het is ook een lastig geval.. en altijd het risico van verkopen of in dit geval weggeven.. je weet nooit waar je beestje terecht komt.. Met je beste mensenkennis en goed gevoel kan het alsnog een handelaar of iemand zijn die er niet meer naar om kijkt of snel doorverkoopt oid..
Maar een aantal keer op bezoek gaan moet toch kunnen van te voren.. denk dat je dan wel een redelijke inschatting kan maken.. als ze het paard echt willen moeten ze dat er ook voor over hebben vind ik :) Maar je weet het nooit zeker..

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:42

LiVetime schreef:
Ik heb mijn paard gratis gegeven aan iemand waar ik al een paar weken iedere dag contact mee had. Ze is een bokker, wat me ergens al wat meer vertrouwen gaf. Ik kende haar trouwens niet voordat ik mijn paard 'te koop' aanbood.
Mijn paard stond op het land op rust. Betrof een draver, 19 jaar met artrose. Dan weet je het wel.
Vond het dus veel belangrijker dat hij een lief baasje zou krijgen, dan het geld wat ik ervoor zou krijgen.
En hij heeft een goed huis gevonden. Heb nog steeds contact met haar en wordt op de hoogte gehouden over het wel en wee :)

ik reageer hier even op want ik heb haar draver overgenomen :D
ik heb eerst idd een tijdje conact gehad met haar en zelf gekeken of het voor mij goed te doen was kwa geld. ik verdien op mijn leeftijd geen vetpot maar kan toch normaal rondkomen. en vind mijn paard heel belangrijk hij gaat voor alles al kan ik zelf een week niet eten.
livetime(oude eigenaaresse ;) ) is ook altijd welkom ze mag altijd komen kijken waneer ze maar wilt.
maar ik zou geen paard geven aan iemand onder de 18 jaar of iemand zonder vast inkomen.
als ik vragen heb dan pb ik de ouder eigenaaresse ook en ze weet ook alles en ze mag ook alles weten. en wil ook graag contact houden met haar.

Ismay1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:44

Poeh zeg.. blijft een moeilijk onderwerp.

Zoals het vorige bericht snap ik hetwel. In dat geval ken je die persoon al en zodra er vertrouwen is, is het altijd beter dat het paard geod terecht komt (belangrijker dan het geld!)

Maar om nou zomaar een paard gratis te geven aan iemand die je nog nooit gezien hebt, waar je geen achtergrond van weet etc.etc... nee dat zou ik nooit doen!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:49

ik heb verteld hoe ik ben en wat ik kan bieden. en ben in die tijd dat ik hem hem vanaf 17 oktober echt onwijs gehecht aan hem geraakt ik ga ook geen weekend naar mijn vriend toe want ik laat dennis(zo heet hij) niet alleen. en dat weet mijn vriend dus hij komt elk weekend naar mij toe. maar ik weet datik voor hem kan zorgen en doe dat met liefde en plezier. en kan hem nu niet rijden door zijn artroze maar vind dat totaal niet erg. ik poest hem wel of ga lekker wandelen masseren enz enz,
ben altijd met hem bezig. en vind dat als een paard gartis word weggegeven je er goed voormoet zorgen je krijgt het als zomaar kado om zomaar even te zeggen en als je er dan neit voor kan zorgen of je doet het neit goed dan vind ik dat je geen paard waard bent.