Opfokprijzen, wat betalen jullie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MXLISSA

Opfokprijzen, wat betalen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:50

Hoi allemaal,

Ik vraag mij af hoeveel jullie betalen voor de stalling en wat jullie er allemaal bij die prijs bij hebben?

Ik heb zelf een veulen van 7 mdn en en op de stalling waar ik sta daar hebben we land, kuil, water, schuilstalletje, poetsplek een zelf aangelegde bak met stroomdraad en ik betaal betaal er 40 per maand voor. In de zomer moeten we ook zelf hooi regelen. We moeten voor de rest zelf alles doen we hebben ook zelf zadelstangen enzo gekocht. En als ze 1 jr is moet ik opeens 75 euro betalen per maand.

Heb je een veulen? Dan zou ik graag willen weten hoeveel jullie er per maand voor betalen en wat jullie er daarbij hebben?

Ik vind de stalling namelijk heel duur voor de slechte voorzieningen. :o
Laatst bijgewerkt door Revanches op 15-12-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Rosebud

Re: Stallingsprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:56

Nouja, ik snap dat het duurder word, als is dat natuurlijk wel heel vervelend!
Maar hoe groter een paard word, hoe meer ze natuurlijk gaan eten en afscheiden.
Dus meer kosten;)
als je de prijs zonder huur van stal etc. zou rekenen.
Dan ligt dat ook zo rond de 50,00 en dan ook nog met de huur van je stal erbij,
vind ik 75,00 echt super goedkoop!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:30

Logisch dat de prijs omhoog gaat om eerlijk te zijn. Veulen wordt groter en gaat ook meer eten....
Ja ik vind het ook goedkoop hoor.
Ik sta bij een boer met onze merrie. Ik betaal €125,- incl hooi, biks, stal, stro/vlas, weidegang (het hele jaar). 'Smorgens wordt ze gevoerd en buiten gezet (met de zomer 24/7 op de weide) met onbeperkt hooi. 'Savonds mest ik zelf en zet haar weer binnen, voer haar dan (biks en hooi) later op de avond krijgt ze nog 2x hooi.
Kan ik een keer niet dan doet de staleigenaresse het voor ons

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:33

Een hectare grond kost al gauw 30 000 euro!!!
Je kan toch kiezen, of ben je verplicht om daar te blijven staan.
Ik vind het erg weinig...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:57

ik betaal voor een veulen in opfok 140,00 euro in de maand.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:59

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:59

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:03

Siets schreef:
Er is al een soortgelijk topic :). Daar staan al heel veel voorbeelden, daar heb je vast wat aan!

[VSW] Hoeveel stalgeld betalen jullie en wat krijg je ervoor?

Ik denk dat de titel van het topic veranderd moet worden ipv ts te wijzen op een ander onderwerp....
het gaat hier nl over stallingskosten OPFOK ;)

Aan ts: € 75 is goedkoop voor opfok, zeker als het in de winter is!
Ik was zelf € 70 kwijt in de zomer en € 150 in de winter.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-12-10 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:03

Ik betaalde toen Escalade nog veulen was 50 euro extra ongeveer in de zomermaanden.
Nu is ze anderhalf en ik betaalde in de zomer 75 euro en dat is incl. hooi als er weer bijgevoerd moet worden.
en nu in de winter incl. brok hooi en stro 115 euro en dan staat ze samen met een ander paard in stal.

en dan staan ze overdag een paar uur buiten in de wei en zomers dag en nacht ;)

er zit een super goede buitenbak bij (maar daar heb ik natuurlijk niks aan)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:12

mijn veulen ook 7 maanden staat op een stalling momenteel 24-7 op de weide met vriendjes.
worden ruim bij gevoert met hooi. word goed opgeled en krijgen voldoende water ook als het vriest meerdere keren per dag het ijs weg gehakt.
hier betaal ik 105 euro voor!
wel moeten we 1x in de week helpen met de wei mesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:21

Onze hengst is gekocht op 7 maand. Hebben we 1 maand op pension gehad om in de hand te zetten, DA te laten komen, smid... Koste gewoon de volle pot: €150. Was exclusief stalstrooisel, eten, hooi en je moest ook alles zelf doen. Je had dus de stal, water via automatische drinkbak en de poetsplaats en piste. Of het nou voor een veulen was of volwassen paard, prijs bleef hetzelfde.En over de service zwijg ik maar helemaal.

Waar ik nu sta zou je voor een veulen €250 betalen, maar da's dan wel echt all in: sociaal contact, met vriendje(s) op de weide, heel ruime stal, grote piste, elke dag buiten, zeer kwaliteitsvol hooi, aangepaste voeding, alles wordt voor je gedaan, goede opvolging en goede kennis van veulens en jonge paarden. Is ook wel zelfde prijs als een paard, maar je hebt ook wel zelfde luxe en de prijs stijgt niet meer als ie groeit.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:05

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:29

145

Groot opfok bedrijf, staan zomerseiszoen buiten. 's winters in binnenstallen (grote, denk maar aan 20x15m stallen) en heel de dag in een soort paddock/'bak' buiten :)

uiteraard alles word gedaan :)
ontworming en hoefsmid/DA voor eigen rekening. de rest allemaal incl :)

Letsdunit

Re: Opfokprijzen, wat betalen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:30

Helemaal niks mijn merrietje staat lekker thuis, ik heb trouwens wel plek voor een maatje mocht iemand nog opfok zoeken.

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:33

75 euro lijkt inderdaad weinig.
Ik heb pas een vrij uitgebreide zoektocht gedaan op internet naar opfokstallen, en dan vind je niets onder de 125 euro zo'n beetje.

@just-kiki: dat klinkt wel erg goed, waar is de stal waar jij staat?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:47

Ik zou niet alleen naar de prijs kijken maar vooral naar de kwaliteit.

Ik heb dit voorjaar gezien wat goedkope adresjes zijn. Via via zijn er 2 jonge paarden (geboren 2008 en 2009) bij me gebracht. Beestjes kwamen uit de winteropfok en waren broodmager (en dan dus echt broodmager). Stik onder de wormen en luizen. In eerste instantie was de eigenaresse er reuze trots op dat ze zo'n goedkoop adresje had gevonden (bij mij moest ze veel meer betalen). En door het pak wintervacht heeft ze niet in de gaten gehad hoe mager ze waren. Daarbij kwam ze ook niet elke week maar eens de 5 weken.
Uiteindelijk is het helemaal goedgekomen, maar goedkoop was in dit geval beslist duurkoop

ik kan een jaarling of veulen absoluut niet voor € 75,= voeren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:07

Wij vragen €80,- per maand, maakt niks uit in de zomer of wintermaanden. Ze staan dan in ruime boxen, komen elke dag buiten en in de zomer 24 uur. Onbeperkt ruwvoer, volledige verzorging, incl ontwormen en veearts behandelingen, bekappen etc. (dit valt niet onder de €80,- maar wij regelen wel alles)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:17

mijn veulen staat nu in een grootschalige opfok, hier betaal ik 950+/- per jaar incl. al het voer/complete verzorging/ bekappen/enten en ontwormen.

en per volgende week gaat ze verhuizen naar een boer bij ons in de buurt. hier betaal ik 90euro per maand excl bekappen, ontwormen en enten. verder word ze hier compleet verzorgt, krijgt een eigen box van 3 bij 4 meter en komt overdag buiten met een gemengde kudde waaronder 1 veulen, enters en twenters.

Ts, vind het bedrag wat jij betaald zo raar nog niet hoor! ik moet, als mijn veulen 1 word, ook 10 euro meer betalen.

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:55

Mijn jaarling merrie staat in een kleinschalige opfok (plek voor zo'n 15 paarden, net buiten Groningen) en staat in de winter in een grote stal met een andere jaarling merrie. Ze krijgen meerdere keren per dag kuil, zodat ze bijna altijd kuil hebben om te eten. Ook krijgen ze elke dag merriebrok, dit in overleg met de VA, schijnt ook heel goed te zijn voor opgroeiende paarden. Ze komen elke dag in handen, omdat ze in de winter elke dag in de buitenbak of binnenbak worden gezet. In de zomer staan ze 24/7 op het land in groepen van 6/7 paarden.

Ik betaal in de winter 125 euro (incl. kuil en brok etc) en in de zomer 75 euro. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:19

Dat vind ik niet heel goedkoop voor deze buurt Zarah_L. Wij vragen voor gewone stalling 125 euro.. En voor de opfok 80. En dan komen ze ook veel in handen, idd omdat ze elke dag naar buiten worden gedaan, maar ook omdat we er gewoon veel bij zijn..

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:08

Tja... er zijn hier in de buurt niet erg veel opfoks (opfokken? :+) te vinden. En wil haar wel graag regelmatig nog op kunnen zoeken, dus haar bv naar Friesland of Drenthe brengen is voor mij niet echt een optie. Had mijn merrie eerst op een 'gewone' pensionstal staan en daar betaalde ik zelfs 165 euro voor. Heb veel gezocht, maar dit lijkt dan de beste oplossing..
Jammer dat jullie niet wat dichterbij wonen. ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:21

Haha idd. Ik hoor dat hier wel vaker, dat er niet veel opfok bij jullie is. En over de afsluitdijk hetzelfde. Heb de meesten dan ook van wat verderweg staan.

Tsjee, 165 euro.. Dan heb je al een duur paardje eer het 3 jaar is!

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:28

Ook wij kunnen absoluut geen veulen/enter voeren voor 75 euro per maand.
Wij vragen hier 100 euro per maand, dus 1200/jaar exclusief ontwormen/enten/bekappen.
We voer onbeperkt eigen gewonnen ruwvoer, Pavo veulenbrok naar behoefte. Paarden worden 3x per dag nagekeken, staan in ruime boxen en komen elke dag buiten/in paddock.

Het scheelt natuurlijk ook wel waar je zit, hier in de randstad liggen de prijzen denk ik sowieso wat hoger...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:00

Ik betaal s winters voor het veulen (en andere pony's) 90€ per maand, (staan per twee in een box, voordeel grote stallen, kleine pony's ;)). Straks in het voorjaar gaat hij naar een opfokplekje, op het land met andere jaarlingen, dat is gemiddeld iets van een 160-170 euro voor de periode mei tot eind oktober.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:08

Ik betaal ook 75 euro per maand. Ze staan zoveel mogelijk dag en nacht buiten en in de winter met zijn drieen in een grote stal. Dit is dan natuurlijk excl. hoefsmid, ontwormen e.d. Is op de grens van Groningen en Friesland.