Aantal vraagjes!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nonxballard

Aantal vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 02:49

Zoals jullie misschien al gelezen hebben, heb ik sinds 2 weken een ex-manegepony gekocht genaamd Ballard!
Hij heeft het naar mijn idee beter naar z'n zin, omdat 'ie nu in de paddock kan, en zodra ik of in de longeer/paddock ben, grijpt 'ie meteen de kans om lekker te rollen!
Ook in de stal gaat het beter, hij dreigt al stukken minder (omdraaien en dreigen met schoppen)
En is veel liever!
En het vertrouwen groeit ook aan beiden kanten, dus het gaat met de dag beter! Heeft z'n tijd nodig denk ik dan maar.

Ik heb hier al wat vragen gesteld en veel nuttige informatie gehad, maar toch heb ik nog een paar vraagjes in m'n hoofd rondhangen.

Hij reedt 3 uur op een dag voor de manege (2 weken terug was z'n laatste dag als manegepony)
Nu, rij ik óf longeer ik hem 1x per dag, hij gaat dan ook wel in de paddock, en ik wandel met hem, maar z'n échte beweging is 1x per dag, mijn vraag is, is dat genoeg?

Ik heb gehoord dat hij poetsplaats-angst heeft, en dus daar niet in durft te staan en ook niet in een trailer. Hij is dus een paar jaar geleden uit de trailer gevallen omdat hij zo ging hangen en dus losschoot.
Daardoor heeft hij op z'n linker-achterbeen een wond gekregen, die elke morgen voor zijn beweging nog steeds dik is.
Nadat hij bewogen heeft trekt het wel weer weg.
(Ik ben dat nu aan het oefenen met hulp, om hem over zijn angst heen te krijgen. (vandaag al 2 stapjes in de poetsplaats gezet! Hoera!) Iemand daar misschien tips voor!?

Nu merk ik dus wel, dat sinds hij geen manege paard meer is, maar mijn paardje, hij 2 dikke benen heeft voordat ik wat met hem gedaan heb, om me heen word er geroepen 'stalbenen' klopt dat?
Wat dus zou duiden op te lang stilstaan... Terug naar vraag 1, is dat dan te weinig?
Of moet hij gewoon wennen aan het minder lopen?

Andere tips zijn welkom, hij is m'n allereerste paardje, ben gek op 'm en wil het beste voor hem!
Alvast bedankt!

Jaime_

Re: Aantal vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 02:59

Wat ik mis in je stukje, krijgt hij ook weidegang? Of komt hij alleen uit zijn stal als jij hem eruit haalt voor een wandeling of ritje?

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:00

Hij staat op een manege, dus alleen paddocks voor ong. 3 kwartier...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:01

Stalbenen kan. Gaat ie op stal? En is de stal groot genoeg? Zoveel mogelijk buiten in een weide is het beste. Bewegen is dat ook. De angst is redelijk makkelijk te overwinnen, zeker als je zelf niet denkt aan "wat er kan gaan gebeuren", een paard pikt dat "gevoel" makkelijk op. Dat betekend dat je negatieve denkpatronen uit je hoofd moet leren zetten. Niet inhouden, gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Op de poetsplaats: ga eens wat andere dingen doen, die je daar normaal niet doet. Gewoon vastzetten, geef wat hooi en ga bijvoorbeeld er gewoon bij zitten of of doe wat kroelen. Dan beetje bij beetje de dingen doen die je normaal op een poetsplaats doet. In een paar weken moet dat weer helemaal goed gaan. Let wel even op wat ie niet leuk vindt aan poetsen. Daar moet je dan wat aan gaan werken, om over de angst heen te komen. Niet forceren, maar langzaam opbouwen. Nogmaals: Zet jezelf in relax mode, dat scheelt enorm veel werk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:05

Gefeliciteerd met je paardje! :)

Vraag 1: Als de pony verder goed te hanteren is, en je niet merkt dat hij teveel energie heeft die hij niet kwijt kan, kan dit geen kwaad. Langzaam afbouwen heeft nu al geen zin meer, dus tja. Ik zou als ik jou was wel even kijken naar zijn voeding, wat krijgt hij nu en wat kreeg hij op de manege?

Vraag 2: Geduld, liefde en vertrouwen, dat zijn de toverwoorden. Iets lekkers wil ook nog wel eens helpen, maar let daarop, een pony moet iets niet alleen doen voor lekkers. Het kan een eerste stap zijn, maar zeker niet de laatste (dus als hij er makkelijk in gaat met lekkers (emmertje biks geven op de poetsplaats) moet hij er daarna ook zonder eten in willen gaan). Vooral belangrijk, neem de tijd, als hij aangeeft ik wil niet verder, mag hij best stoppen, maar zodra hij afgeleid is vraag je hem weer een pasje naar voren te doen. En dit kan best lang duren, maar gaat alsnog sneller dan hem erin dwingen.

Vraag 3: Stalbenen is een foutje in de stofwisseling, dus wederom, kijk eens naar zijn voeding. Ook kan je kijken bij de paardendrogist. Stalbenen zijn te verhelpen door beweging, en dat hoeft lang niet altijd rijden/wandelen te zijn, maar een grote stal (hooi in alle hoeken oid) of een kleine paddock wil soms ook al wel helpen. Algemene tip: zoveel mogelijk de mogelijkheid geven om te lopen.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:11

Nou, hij wil dus hélemaal NIET op de poetsplaats staan, hij trekt z'n hoofd omhoog als we hem wat dichterbij willen zetten. Ze hebben er ook op de manege nooit aan gewerkt nadat hij daar is gekomen, meer dan 6 jaar geleden.
Of de stal groot genoeg is, ja, voor hem wel, hij kan niet erdoor heen draven, maar hij 'past' er in.
Hij staat op de manege, en heeft dus alleen maar paddocks waar ik hem in los kan gooien.
Ik ben ook rond aan het kijken voor andere mogelijkheden.

Hij reageert ook veel op andere paarden tijdens het rijden, laatst ging hij in volle galop op een ander paard af, of springt hij in 1x weg uit het niets, dan schrik ik, ga ik onzeker op 'm zitten, en doet hij het alleen maar meer...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:13

Dan denk ik toch dat hij wat te fris is, of deed hij dit altijd al?
Krijgt hij krachtvoer?

Tja, stalling verander je niet in een dag, maar ik zou idd uitkijken naar wat anders als ik jou was.

Wat betreft die poetsplaats, waar hij zijn hoofd omhoog doet is dus voor hem de grens, lekker laten kijken, lokken met wat lekkers, maar wel zorgen dat zijn aandacht hij jou blijft, geduld is het toverwoord. Hij hoeft er ook niet in een middag in te staan, maar er gewoon langs lopen is al goed genoeg. Niet teveel naar het eindresultaat kijken, probeer het op te delen in stapjes. Dat geldt trouwens voor veel dingen.

EDIT:
Ik heb zelf sinds twee weken ook een eigen paardje. Hij is nu bijna 5 maanden onder het zadel, doet het erg netjes, van nature mak voor groot verkeer, maar hij had een probleem, hij had geen rem. Ervandoor gaan deed hij niet, maar hij liep gewoon door wanneer jij aangaf ho te houden. Ik wou graag met hem op buitenrit kunnen, maarja, dan is een rem essentieel. Dus ik de eerste keer ernaast gelopen, en dan op ho stil staan aangeleerd, en belonen. Gelijk diezelfde middag op het erf van bovenaf, uiteindelijk snapte hij dit na veel belonen ook (afwisselend met krabbels en lekkers), de volgende dag op het fietspad voor het huis, de dag erna weer op het fietspad, maar ook vanuit de draf, de dag erna echt een stuk over het fietspad van huis, en ook langere stukken draf. Ging allemaal netjes, dus gisteren voor het eerst echt op buitenrit geweest, ging super, zelfs galop gedaan. Terwijl wanneer ik de eerste dag gelijk naar buiten was gegaan en had gegalopeerd had ik dat denk ik nu niet na kunnen vertellen....
Laatst bijgewerkt door Caily op 14-12-10 03:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:15

Naar zijn voeding is idd al gekeken, ik heb daar namelijk niet zoveel verstand van, dus heeft de verzorgster dat verandert omdat hij nu dus minder loopt.

Ik merk wel, dat hij als ik nu met hem ga rijden of longeren, dat hij idd wel wat harder stapt, dan dat hij eerst deed. Je ziet wel dat hij energieker is, maar teveel, denk ik niet? Beetje alsof 'ie peper in z'n reet heeft, zo loopt hij nu.

Maar, dus als ik nu zie dat z'n benen wat dikker zijn, gewoon laten bewegen en geen zorgen meer over maken?

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:16

_Lot schreef:
Dan denk ik toch dat hij wat te fris is, of deed hij dit altijd al?
Krijgt hij krachtvoer?

Tja, stalling verander je niet in een dag, maar ik zou idd uitkijken naar wat anders als ik jou was.

Wat betreft die poetsplaats, waar hij zijn hoofd omhoog doet is dus voor hem de grens, lekker laten kijken, lokken met wat lekkers, maar wel zorgen dat zijn aandacht hij jou blijft, geduld is het toverwoord...

Dat reageeren op andere paarden bedoel je? Nee, dat deed hij eigenlijk altijd al...

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:18

En inderdaad is het geduld, ik was al supertrots op die 2 stapjes...
Maar is het gewoon een soort 'trauma' wat hij heeft opgelopen?
Hier in de buurt echt op loopafstand (pensionstal parkzicht) staan de paarden heel de dag in de wei, en 's nachts op stal.
Is dat dan beter of moet 't echt 24/7?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:21

Dan zou ik het eerst een paar weken verder zo aankijken, hij moet ook wennen, daar kan hij ook voorwaarts van zijn, en van het koude weer. Gewoon zoveel mogelijk beweging geven, maar ook gewoon lekker tutten, dat jullie elkaar leren kennen en vertrouwen.

Nogmaals, veel plezier met hem, ik ga nu slapen.

(Had mijn vorige post nog aangepast :) )

Kijk, die 2 stapjes is al een mooi begin!

Die stal klinkt al een stuk beter, het aantal paarden wat 24/7 buiten staat nu is maar heel klein, het kan bij de jouwe wel nodig zijn, maar en staan momenteel menig paarden met stalbenen, helaas is daar met dit weer niet altijd wat aan te doen (denk maar aan mensen met alleen een buitenbak).

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:21

Jaa, idd, ik denk dat het gewoon ook belonen is, laten merken dat hij het goed gedaan heeft en geduld hebben...
Ergens was het ook iets wat ik graag wilde, zodat het voor mij wat makkelijker opzadelen werd (vanwege z'n dreigen op stal)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:22

Dan zet je hem ff vast op de plek waar het hoofd omhoog gaat. Ga telkens en stapje verder en doe de dingen die hij wel leuk vindt. Let goed op je eigen ademhaling: Het moet de gewoonste zaak van de wereld zijn. Over de voeding: Geef geen haver of iets dergelijks, dat de energie versterkt. Alleen hooi is goed genoeg in dit stadium. Blijft het klooien, dan geen voer, maar leg het dan op de poetsplaats. Uiteindelijk kiest ie wel eieren voor z'n geld. Maar blijf kalm en forceer niets.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:23

Toevoeging: Of het een trauma is dat weet ik niet, jij ook niet. Sommige paarden houden gewoon niet van water ect. Maar met veel geduld ect. kan je bijna alles aanleren, en of het nou een trauma is of niet, in de manier van oplossen maakt het niet uit, door boos te worden wordt hij alleen maar banger, en dat moet zeker niet!

Voor het opzadelen, kan je hem niet op stal vast zetten?

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:23

Okay, dan is voor nu zeg maar het buiten staan overdags genoeg?
En met sneeuw/regen dan? Of is een regendeken daar genoeg voor?
Dankjewel voor je tips! Slaap lekker!

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:25

Nou, op stal is het dreigen dus nog wel regelmatig aanwezig.
Hij draait zich dan om, en als ik dan toch weer binnenloop wil hij wel eens trappen, dan maakt hij indruk van hem en ren ik letterlijk de stal uit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:28

Nou ja, mijne staat 24/7 buiten en leeft nog steeds :)
(Voordat ik hem kreeg 2 weken terug stond hij snachts binnen, maar heb hier geen enkel probleem gehad dat hij snachts buiten bleef)
Hij heeft een deken van 280 gram (?) omdat ik anders wel heel lang moet uitstappen (buiten) voordat zijn zweet een beetje droog is. Hij loopt met vier andere paarden in het land, die allemaal zonder deken staan. Gewoon goed in de gaten houden of ze het koud hebben, dan is een deken wel aan te raden (sowieso wel als hij nu gewend is binnen te staan, het is nu wel koud zonder vachtje := )

Als ik jou was zou ik niet meer de stal uitrennen, maar hem goed op zn nummer zetten, dit gedrag mag echt niet. Als jij vriendelijk doet hoort hij dat ook te doen. En als het niet helpt, dan maar kwaadschiks, als het mijn paard was geweest da kan dat zelfs tot zweep (of bezem om m om te laten draaien) aan toe zijn.

En misschien lijk ik dan bruut, maar zolang het paard braaf is ben ik ook lief, als het paard lelijk doet uit angst of pijn ben ik geduldig, maar als het geen rede heeft dan zit hij bij mij echt fout.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:33

Ik denk ergens dat dat misschien komt omdat natuurlijk heel veel verschillende mensen en kinderen heel druk z'n stal in kwamen rennen, en hij alleen naar buiten werd gehaald om te werken, en niet om ook leuke dingen te mogen doen.
Ik zit nou ook op paardnatuurlijk.nl, en daar lees ik ook veel dingen dat het buiten beter is dan op stal.

Maarja, toch als hij zo dreigt schrik ik wel, en word ik toch ergens wel een beetje bang van hem.

Is het dan niet erg als hij buiten staat zonder 'schuilplek' 'snachts?
Ik lees hier ook dat de paarden die een schuilplek hebben die niet eens gebruiken...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:38

Ja, onze paarden staan daar eigenlijk alleen als er wat te schransen valt. Verder heb ik het nut van zo'n stal nog niet ontdekt. Behalve dat ze er wel graag staan als de zon te heet is, dus een biertent kan net zo goed, voor de gelegenheid. Dat dreigen heeft dan toch effect. Hij dreigt, jij schrikt... Dan is het effect bereikt. Dat moet e dus zien te voorkomen, of liefst omdraaien: Jij dreigt en hij schrikt.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 03:42

Dat lees ik hier idd oop op paardnatuurlijk.nl, dat ze alleen komen om te eten of te schuilen met 't warme weer...
Dus eigenlijk heeft m'n paard het niet 'koud'...
Maar zou het dan idd niet te koud zijn als ik hem nu zonder deken buiten ga zetten?
(Wel met schuilstal dan)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:59

Onze paarden hebben het absoluut niet koud. Toen we hier net gingen wonen hebben we besloten om ze eerst maar aan het klimaat te laten wennen. Met dekens en al. Nu hebben ze een dikke vacht en zijn goed op gewicht. Het vriest hier nu al 6 weken op een rij en ze hebben veel plezier (lekker rollen in de sneeuw) en de conditie is nooit zo goed geweest. Ze krijgen 3x peer dag voldoende hooi en tegen de avond een schepje havervrije muesli. Verder hangen er her en der mineraalblokken. Alleen bij extreme weersomstandigheden (Oosten wind en stuif sneeuw) staan ze op een ruime stal met alle luiken open. Ik heb de ervaring dat hitte meer schade doet dan kou.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 04:02

Okay, maar ik was net het deel 'heeft mijn paard het koud?' aan het lezen...
En het is dus wel idd zo dat de deken de wintervacht tegenhoud.
Hij heeft altijd op stal gestaan, als ik hem nu dan ineens buiten zet, is dat dus misschien wel te koud voor hem omdat hij geen wintervacht aan heeft gemaakt dóór het deken?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 04:10

Ja, dat is waar. Maar toen onze paarden hier kwamen hadden ze een "net aan" wintervacht. Dus de dekens waren voor de overgang. Nu hebben ze zich goed aangepast aan het klimaat en zijn de dekens niet nodig geweest. Belangrijk is dat de deken licht is, maar toch voldoende warmte vast houdt. Een zware deken doet anders idd meer kwaad dan goed. Nu zijn ze niet meer nodig, maar de stal biedt wel uitkomst als het te bar wordt.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 04:11

Maar, eigenlijk als ik hem binnen nu en een korte tijd 24/7 buiten wil zetten, moet ik z'n deken toch nog om laten?
En dan vanaf eind zomer stoppen met dekens?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 04:22

Ik zou het even aankijken. Als het een troosteloze aanblik wordt, dan hou de deken bij de hand, anders is er niets aan de hand.