Mijn merrie (andalusier) heeft enorm dunne manen van zichzelf. Er is pas achterin bij het zadel een stukje afgeschuurd door haar deken. Nu zat ik te twijfelen of ik haar manen zou trekken (handbreedte) en vervolgens opnieuw laten groeien in de hoop dat ze rechter en dikker worden.
Wat zouden jullie doen? Of hebben jullie hier ervaring mee?
Naar mijn idee heeft een paard gewoon veel of weinig manen, hier kun je niet veel aan doen door ze korter te maken. Dat geschuurde stukje groeit van de zomer wel weer bij.. Trekken of knippen vind ik bij een Andalusiër niet passen.
Bij ons op stal scheren we het er dan af. Is in het begin lelijk maar daarna komt het mooi en dikker terug.
jilldrost
Geplaatst: 13-12-10 19:38
volgens mij kan het niet echt kwaad eraf scheren en dan in de hoop dat het weer mooi terug groeit. Maar ik heb wel is gehoord dat het paard zo'n erge uitslag had bij de manen dat het niet meer terug kwam! Dus het ligt er maar aan hoe erg het is.
Ik zou het sowieso niet trekken. Daar worden de manen niet dikker van, Ik zou het eerder een stukje vanaf knippen, (vaak groeien de manen dan dikker terug) en het laten groeien.
Maar de kans is klein dat het mooi en dik terug groeit en wat maroesjka al zegt, een andalusier hoort wel met lange manen..
Solitudine
Geplaatst: 14-12-10 22:02
Ik ben wel benieuwd naar een foto, dan pas kan ik beoordelen wat ik zelf zou doen
Getrokken/geknipt staat bij een anda ook prachtig hoor! Als ze van die sliertjes heeft denk ik dat getrokken zelfs mooier staat! Je kan altijd kijken of het dikker terug komt etc.
linn1988
Geplaatst: 14-12-10 22:06
manen en staart zijn mij altijd heilig ik zou ze er zeker niet afhalen maarjah dat is mijn mening succes met je beslissing.
Ik zal vanavond een foto maken en plaatsen. Ik twijfel heel erg, ben zo bang dat de manen niet meer teruggroeien. En vind bij een andalusier lange manen horen.
Als je zelf twijfeld zou ik het niet doen. Het stukje wat is weg geschuurd komt vanzelf terug. Heeft ze altijd al dunne manen gehad of is het in het verleden ook beter geweest? Daar zou ik eerst naar kijken. Succes ermee.
rommulus
angeliekje op bokt had het gedaan bij haar tinker ziet er mooi uit nu
als je deduld hebt moet je het doen maar heb je dat niet een beetje bij punten met enige regelmaat en dan komt het ook vanzelf mooi terug
farahtjuh
Geplaatst: 16-12-10 13:15
als je idd zelf twijfeld zou ik dat zeker niet doen. dat stukje wat weg geschuurd is groeit wel weer bij een mevrouw bij ons op de manege die heeft een andalusier gehaalt uit spanje die heeft een hanekam dat vind ik wel erg mooi maar het is maar een dun streepje ik denk dat de dikte erg vaak verschilt. ben benieuwd naar je foto
het kan geen kwaad om het eraf te scheren. het is meer voor jezelf of je het wilt afwegen? idd het oogt niet in het begin maar als het straks voller terug groeit zou IK een afweging maken. maar dat is heel persoonlijk vindt ik.
ik heb het zelf pas geleden afgeknipt. Zelfde verhaal, dunne en dode manen en een stuk afgeschuurd. In het begin zag het er niet uit, maar nu staat het wat meer stoer overeind en is het best leuk. Bovenaan waren haar manen ook veel dikker, dus heb goede hoop dat het dik terug groeit Ik had ze iets korter als handbreedte geknipt.
kort staat een andalusier heel stoer maar wil je dikke manen dan raad ik je het scheerapparaat aan, als je paard sneller groeiende manen heeft teminste. heb het bij me merrie gedaan kwam heel mooi terug bij me ruin zou ik het nooit doen, die heeft dan de aankomende 4 jaar geen manen
Met trekken maak je de manen nog dunner, maar knippen kan je wel doen. Persoonlijk vind ik dat oerlelijk maar goed Eventueel afscheren.. dan komen ze wel dikker terug
SayaJones
Geplaatst: 16-12-10 21:49
Door trekken dun je juist de manen uit! Dus ik adviseer je ook een schaar of een scheerapparaat aan
Jahoor, ik zou alles zo kort mogelijk lnippen of alles eraf scheren. Dan komt het weer gelijk op en je hebt kans dat het dikker terug komt.
xKatjj
Geplaatst: 16-12-10 21:55
Mijn paard had dit ook. Hij had een stuk kort en een stuk lang, ik heb van allebei een stuk afgeknipt met pijn in mijn hart maar daarna is het op dezelfde lengte en mooi dik teruggegroeid! Ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Ik heb niet hele duidelijke foto's van voor en na, maar misschien kun je dan wat beter beoordelen.
Voor
Heb geen na-foto... maar het is nu even lang als het 'lange' stuk op de foto maar dan is alles even lang!
Ik zou heel graag hebben dat mijn paard een voorpluk krijgt.. nu heeft hij zo'n mini-plukje met 10 haren, al 2 jaar lang. Als ik nu zijn voorpluk scheer, zou die dan ook sneller en dikke terugkomen? of ben ik dan alles kwijt.. ik twijfel omdat hij in die 2 jaar nog bijna niks gegroeid is en ook niet dikker geworden is
Sommige paarden hebben nou eenmaal niet zoveel of zo dikke manen, en dan kan je er ook vaak niet zoveel aan doen helaas
Neptunus
Geplaatst: 17-12-10 14:54
ik heb bij 1 van mijn shetters ook de haren eraf geknipt en zijn dikker terug gegroeid. helaas nu zijn ze weer op de lengte als voorheen en is het weer dun en slap.