Ideeën voor huisvesting blind paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Ideeën voor huisvesting blind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:19

Ik weet niet of het topic goed staat...

Heeft er iemand ideeën/tips rond het huisvesten van een blind paard? Het paard in kwestie, merrie, 17 jaar, ziet niets meer, misschien nog wel het verschil tussen licht en donker maar zelfs dat is niet zeker.

We hebben haar een week op een weide gehad, afgespannen met lint (elektriciteit) en belletjes aan het lint zodat ze kan horen waar de draad loopt. 'Blindegeleidepaard' erbij. Dit ging goed tot eergisteren, toen ze door de draad is gebroken met helaas minder fijne gevolgen.

Ze staat momenteel tot Kerstmis in een dichte stal tot we een alternatief gevonden hebben. Bedoeling is wel dat ze nog een beetje een fijn leven kan hebben als paard, continu opsluiting in de stal is een tijdelijke oplossing, maar niets voor lange tijd.

Iemand ervaring? Tips? Ze volgt haar 'blindegeleidepaard' goed, kon de waterbakken vinden etc, maar éénmaal ze aan het lopen gaat, gaat het mis.

Elles

Re: Ideeën voor huisvesting blind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:23

PP >> VSW

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:23

oh dat is erg moeilijk, ik heb hier nog geen ervaring mee. maar ik wil hier ook graag meer over weten. aangezien mijn fries ook steeds slechter gaat zien wil ik graag weten wat me nog te wachten staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:25

Als ze eenmaal gaat lopen gaat het mis.. Lijkt me geen paard waardig bestaan zo.. Sorry.. :n

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:25

Ik haal eruit dat ze blind geworden is en dat nog niet zo lang geleden, klopt dat?
Ik heb er maar half ervaring mee en dat wil zeggen dat wij een paarj aar terug een paard hadden in de les die aan 1 oog niks zag en aan het andere oog slecht.
Dit paard werd eigenlijk niet verplaatst van stalling. Dus continu de structuur houden, die ze gwent is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:30

Ze is inderdaad nog maar enkele maanden blind. Structuur houden deden we al, ze verblijft in hetzelfde stuk weide (gewoon een rechthoek dus geen moeilijk bochten ed), blindengeleidenpaard blijft altijd goed bij haar.

Met 'lopen gaan' bedoel ik natuurlijk rondgalopperen/snel draven. Ze loopt (wandelt dus) verder gewoon goed door de weide, ze is voorzichtiger geworden nu ze blind is, maar zeker niet angstig!! Ze gaat gewoon mee in de kudde en wordt zeker niet 'weggepest'.

edit: ze heeft zichzelf aangepast aan haar handicap, aangezien die langzaam opkwam. Zijzelf heeft er dus geen moeite mee, ze is natuurlijk wel alerter maar niet overdreven angstig. Daarom dat we eerst kijken naar al de mogelijkheden qua huisvesting, voor we over zouden gaan op drastische maatregelen (inslapen bv). Verder kan je haar ook perfect leiden (ze volgt het touw zonder aarzeling) en zelfs rijden sluit ik niet uit (niet dat ze dat ooit nog hoeft!! maar om een beeld te schetsen van hoe ze zich voelt)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:33

Je moet FindingJack hier op Bokt eens vragen, zij verzorgt een blinde hengst namelijk!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:34

Wat super dat ze er zelf vrede mee schijnt te hebben en jullie zo vertrouwt dat ze wel dingen doet.

Mag ik vragen wat dan evt de reden tot inslapen zou kunnen zijn?
Zoals ik het lees, voelt ze zich goed, niet overdreven angstig, valt nog wat haar te ondernemen..

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:35

Oeh moeilijk... misschien een wei afgezet met hekwerk en een draadje? dan voelt ze t wat beter denk ik.. krijgt ze iets meer weerstand

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:35

Is het geen optie om de wei af te maken met een houtenomheining? Als je daarvoor nog lint spant dan lijkt me dat ze misschien beter weg blijft. In ieder geval lijkt me de "schade" kleiner als ze er wel tegen op botst. Maar goed zelf geen ervaring mee.
Denk trouwens ook dat op een af andere manier ook beter merken als er een houtenomheining staat.
En is de wei groot genoeg ik denk namelijk dat voor een blind paard een grote ruimte echt heel belangrijk is omdat ze zelf de omheining niet zien en daardoor moeite kunnen hebben met bochten end als ze eens gek doen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 10-12-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:36

op haar rijden zou nog prima kunnen, mits in rustig tempo, als ze de ruiter vertrouwt heeft ze weer 'ogen' via de ruiter

Wat een optie kan zijn lijkt mij zo'n honden afschrik setje. Ik weet niet hoe het heet, maar het is voor honden die het erf niet afmogen en wel kunnen omdat niet overal een hek staat.

Ze krijgen dan een halsband om, die gaat piepen als ze te dichtbij de afrastering komen en als ze verder lopen krijgen ze een schokje net als met schrikdraad. Zo leren dat het verstandig is om uit de buurt van de rand van het erf te blijven.

Als je zoiets bij je paard om kan doen dan wordt ze via geluid gewaarschuwd dat ze de rand nadert.

http://www.dogwatch.nl/veel_gestelde_vragen.html

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:42

Alvast bedankt voor de reacties. Ik wil even zeggen dat we nog helemaal niet aan inslapen denken, maar ik vermeld dit erbij omdat ik weet dat sommigen op bokt dit graag snel roepen... dus ja, we houden ook die optie in het achterhoofd voor moest het echt niet gaan.

Ze staat op een weide van 1,5 hectare, maar haar stuk zal zo ongeveer 65 are groot zijn.

Aan een houten omheining zijn we nu idd aan het denken, met één (of twee) rijen schrikdraad ervoor.

Die geluidsband is misschien ook nog een optie! Aangezien de belletjes niet afdoende zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:45

Oja, en ik heb FindingJack ge'pbt!

Ervaringen zijn ook welkom :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:50

Solleke_Noah schreef:
Alvast bedankt voor de reacties. Ik wil even zeggen dat we nog helemaal niet aan inslapen denken, maar ik vermeld dit erbij omdat ik weet dat sommigen op bokt dit graag snel roepen... dus ja, we houden ook die optie in het achterhoofd voor moest het echt niet gaan.

Ze staat op een weide van 1,5 hectare, maar haar stuk zal zo ongeveer 65 are groot zijn.

Aan een houten omheining zijn we nu idd aan het denken, met één (of twee) rijen schrikdraad ervoor.

Die geluidsband is misschien ook nog een optie! Aangezien de belletjes niet afdoende zijn.

Ik snap je wbt inslapen.
Vind zelf dat dit in sommige gevallen te vroeg wordt gezegt.
Zoals ik al eerder zei, haal ik niet uit je verhaal op, dat je paard geen zin/fut/kracht oid heeft om te leven en in het leven.

Hopelijk vinden jullie een top oplossing en dat ze nog jaren bij jullie kan blijven

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:29

Poe, jee weet hoe je je voelt...........
Dit zal niet makkelijk worden. Ons paard is een jaar geleden ingeslapen vanwege dat hij blind was geworden.
Ik kreeg toen nog een tip om langs het hekwerk een strook houtsnippers te leggen zodat hij zou merken aan de ondergrond dat hij bij het hek was. Ook hebben wij linten gespannen (van die plastic rood-wit linten) dat maakte ook enorm geluid. Verder ging ik altijd tussen de middag naar stal om hem te laten drinken. Ook hij had een blindegeleiden paard, maar die liet hem de laatste week links liggen. Ook bleef hij "brokken" maken. Hij was er niet mee op z'n gemak en ging aardig aan de wandel, doelloos leek het wel.
Op den duur voelde hij zich eigenlijk alleen nog maar veilig in stal.
Wij hebben gemerkt dat hoe meer brokken hij maakte hoe ongelukkiger en hoe onzekerder hij werd. We hebben namelijk in het begin ook nog met hem buiten en in de bak kunnen rijden, dit ging dus op 't laatst ook niet meer................
Ik denk dat wij een goede keuze hebben gemaakt door hem te laten gaan........ Hij was niet meer gelukkig.

Een hondenband met piepjes en een schok zou ik echt maar dan ook echt nooooooooit doen bij een paard, zeker niet een blind paard. Die krijgt dan een schok waarvoor? Hij zal denken dat hij gestraft wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:41

eerst krijgt ie een waarschuwingspiepje dan gebeurt er nog niks, pas als het paard (of de hond) doorloopt, volgt er een klein schokje, net als dat een paard tegen het schrikdraad zou lopen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:49

Bij een blind paard vraag ik me toch terdege af of dat paard nog een paardwaardig bestaan heeft.
Een paard is een vluchtdier en dat wordt hem, door het ontbreken van zijn zicht, ontnomen.
IMO is het meest paardwaardige op dit moment, inslapen.

Schokband is in dit geval pure mishandeling....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:54

Waarom? Je gebruikt een zintuig dat nog wel werkt; het oor.

Als een gezond paard tegen het draad komt krijgt ie ook een schokje en niemand hier op bokt vindt schrikdraad dierenmishandeling.

Nu is het draad niet visueel meer zichtbaar voor het paard, maar wel hoorbaar, hij wordt gewaarschuwd dat hij in de buurt komt en pas daarná volgt een schokje. Dat elk normaal ziend paard ook had gehad als het doorliep tegen een draad aan.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:55

Alleen nog laten lopen in de binnenbak, heb er ook een gehad die zo goed als blind was en die liep alleen nog maar in de binnenbak en dat ging gewoon goed.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:01

SandravdB schreef:
Alleen nog laten lopen in de binnenbak, heb er ook een gehad die zo goed als blind was en die liep alleen nog maar in de binnenbak en dat ging gewoon goed.

en dan de rest van z'n leventje in een stal? of hoe bedoel je?

zo'n honden afschriksetje zou ik niet doen, 't paard ziet niks en wordt dan ''gestraft'' dmv. een schok? waarvoor weet hij waarschijnlijk niet eens..

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:01

Arabesk schreef:
Waarom? Je gebruikt een zintuig dat nog wel werkt; het oor.
Het is eerst zicht, dan gehoor.

Als een gezond paard tegen het draad komt krijgt ie ook een schokje en niemand hier op bokt vindt schrikdraad dierenmishandeling.
Nee, logisch: een paard wat ziet, ZIET ook de stroomdraad waar hij tegenaan loopt. Een blind paard krijgt gewoon een schok, zonder dat het weet waarvoor.

Nu is het draad niet visueel meer zichtbaar voor het paard, maar wel hoorbaar, hij wordt gewaarschuwd dat hij in de buurt komt en pas daarná volgt een schokje. Dat elk normaal ziend paard ook had gehad als het doorliep tegen een draad aan.
Ik blijf van mening dat een paard ten volle van zijn zintuigen gebruik moet kunnen maken. Je moet rationeel blijven denken en niet uitvluchten gaan zoeken omdat je geen afscheid van je dier kan nemen. Jammer genoeg heb ik een paar maanden geleden ook een paard door een terugkomende blessure moeten afgeven, het heeft me veel pijn gedaan, maar was uiteindelijk het beste voor het paard.

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:07

pieteritus schreef:
Arabesk schreef:
Nee, logisch: een paard wat ziet, ZIET ook de stroomdraad waar hij tegenaan loopt. Een blind paard krijgt gewoon een schok, zonder dat het weet waarvoor.

Hij wordt toch eerst gewaarschuwd met een geluidje en krijgt die schok pas als hij te dicht bij komt!

Een normaal ziend paard zal ook eerst een keer die schok van het schrikdraad krijgen voordat hij snapt dat hij daar niet in de buurt moet komen en zal vanaf dan op zijn zicht af gaan om in te schatten wat te dicht bij is en wat niet. Dit paard is het zicht kwijt, maar krijgt er door zo'n band wel iets voor terug: geluid! Hij kan dan horen wanneer hij te dicht bij het schrikdraad in de buurt komt

Maar de wei heeft al schrikdraad, dus wellicht dat je die band zo kan afstellen dat ze alleen het geluid krijgt en dat de schok alleen van het schrikdraad komt waar ook de andere paarden tegenaan lopen. Is het dan minder dierenmishandeling?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:27

dat kan natuurlijk ook..
sterkte dermee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:49

En de honden dan waar dit op gebruikt wordt? Die zien ook geen echt hek, maar weten wel dat als ze bij de rand van het erf komen dat er er een piepje afgaat en dat als je dan nog doorloopt er een schokje volgt.

Een ziend paard, zíet schrikdraad hangen, gaat er tegenaan en dan PATS. Een blind paard met zo'n band komt in de buurt van de rand van het erf/weiland, hoort een piepje als waarschuwing, vervolgens houdt het piepje aan als het paard doorloopt en dan volgt een schokje, alsof het tegen écht schrikdraad zou lopen.

Je leert een paard op die manier dat een waarschuwingspiepje het einde van het gebied betekent. Net als dat je een hond kan leren kwijlen op het geluid van een bel. Het is niets anders dan klassieke conditionering, alleen niet visueel (schrikdraad ZIEN en dan voelen) maar nu is het via het gehoor (geluidje als waarschuwing en dan voelen). Zoals elk paard na z'n eerste kennismaking met schrikdraad weet dat witte draadjes vervelend zijn, kan een blind paard leren dat een piepje het einde van het weiland betekent.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:00

Persoonlijk vind ik het voor een paard, dus vluchtdier geen paardwaardig bestaan als het blind is..
Het siert jou natuurlijk wel alleen maar dat je je maatje niet zomaar op wilt geven! Maar in de natuur was zo'n paard er natuurlijk al lang niet meer geweest.

Ik zou iig een niet te groot stuk af willen zetten voor het paard en misschien liever een ruime paddock met hout af zetten.
Vergeet niet dat als een paard met een flinke aanloop door een houten omheining gaat de gevolgen ook vreselijk kunnen zijn. (daarom denk ik dat het geen goed idee is om een grote wei met hout af te zetten)
De tip van de houtsnippers lijkt mij ook een hele goede, ik denk dat je wel een breed stuk aan zal moeten houden.
Alle soorten stroom in de buurt van een blind of slechtziend paard lijkt mij alleen maar extra stress geven.