Moet mijn pony een schuilstal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Onverantwoord zonder stal?

Ja, dat is zielig
52 (44%)
Nee, maar je moet haar wel in de gaten houden
64 (54%)
Nee, het is geen knuffeldier!!
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 118

Gietjepietje

Moet mijn pony een schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:33

Hallo,

Mijn 29-jarige IJslandermerrie Gyoja komt hoogstwaarschijnlijk
in Arnhem te staan. In een heel mooi weitje, acht andere weidegenootjes,
een rijbak, poetsplaats en zadelkamertje. Alleen.....
Geen stal. ( Er zijn daar wel stallen maar dan kost het meteen weer veel meer en dit is toch al het maximale budget wat we ervoor betalen...)
En aangezien haar leeftijd en dat ze ook al een keer bronchitis
heeft gehad, vraag ik me af of dat wel kan. Nou is ze wel een heel sterk paardje
en heeft ze een hele dikke wintervacht, maar toch. In haar huidige weiland heeft
ze wel een shelter maar daar heb ik haar nog nooit in zien staan.
Plus dat ik nu veel dichter bij haar bik haar zo nodig ook nog een deken op kan doen.

Advies graag!!

XX

8nnemiek

Re: Moet mijn pony een schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:41

Als ze genoeg vet op heeft dan kan het geen kwaad. Bij oudere paarden moet je sneller oppassen omdat ze zichzelf moeilijker warm kunnen houden, maar met onbeperkt ruwvoer, een dikke vacht en wat vet op de ribben is dat normaal gesproken geen probleem. Ik zou ook zeker niet met dekens beginnen als je dat eerder nooit hebt gedaan. Op een dikke wintervacht blijft de sneeuw gewoon liggen terwijl die op een deken wel smelt, dat betekent dus dat de wintervacht beter isoleert dan een deken, ook mét wintervacht daar onder :) Die kan dan namelijk niet meer goed genoeg werken omdat de deken em plat drukt.

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:49

Ze heeft al wel vaker een deken op gehad.
Ik weet niet precies hoevaak, maar als ze een beetje gaat hoesten ofzo moet ik misschien wel een deken opdoen??
Aan de andere kant, dat wat jij zegt zit ook wat in, als het niet goed isoleert....

(ps, wie heeft er op de poll gereageerd met zielig?? Ik oue graaag weten waarom want ik wil natuurlijk niet dat het zielig is!!!!)
XX

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:55

Ik was t niet :P

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:01

Als er de mogelijkheid is om haar, wanneer het toch nodig blijkt te zijn, binnen te zetten lijkt me buiten staan geen probleem. Een paard als een IJslander is gemaakt om strenge winters goed door te komen.
Met een lekkere laag vet en een wintervacht komen ze een heel eind.

Als je het idee hebt dat ze niet lekker is/last heeft van de kou zou ik toch op zoek gaan naar een plekje waar ze wel beschutting kan krijgen.
Mag je hier niet toevallig een (eventueel tijdelijk) schuilhokje bouwen?

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 17:11

Nee, ik mag geen schuilplaatsje bouwen maar mijn oom heeft ook paarden( en dus een weiland) met stal, waar ik haat eventueel kan neerzetten als het echt moet.
Gelukkig heeft ze wel een vetlaagje, daar maakte ik me net een beetje druk om, of ze niet te dik werd, omdat ze heeeel veel gras heeft in haar huidige weiland :Y) . Dit weiland is ietsje kleiner (maar nog steeds heel groot) en ze staat met meer paarden natuurlijk. Ze krijgt wel kuilgras erbij :9 , dus dat zou goed moeten komen. :P.

XX

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:43

je moet het gewoon even in ge gaten houden, het lijkt mij niet echt een probleem als ze altijd gewent is om buiten te staan en een dikke wintervacht heeft, zodra ze het echt koud krijgt doe je der een deken op en je kan dan altijd nog kijken naar een stal,

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:27

Als je in noodgevallen (extreem verkouden of anders ziek) terug kan vallen op een stal dan zie ik geen probleem. Ik heb mijn vier paarden ook 24/7 buiten staan met slechts een 3x3 stalletje. Gaat al jaren prima, een paard dat was afgeschreven wegens 'dampigheid' is zelfs geheel opgeknapt sinds die buiten staat. Wel zorgen dat ze in de winter genoeg ruwvoer krijgen, daar houden ze zich warm mee.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:48

Als ik zie hoe vaak mijn pony's in hun stal staan sinds het winter geworden is, dan ben ik toch superblij met een stal.
Ook slapen doen ze tegenwoordig in de stal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:52

Ik vind een schuilstal eigelijk wel nodig als ze 24/7 buiten staan. Zo kunnen ze toch zelf kiezen als het te warm is of te veel ongedierte zit om dat even te ontvluchten hier staan de paarden in de zomer 24/7 buiten en die maken veel gebruik van de schuilstal zeker als er veel dazen zitten en zo ook in de winter staan ze toch regelmatig in de schuilstal en daar is geen eten dus.
Onze shetten thuis hebben ook een schuilstal ik vindt het wel prettig en ook hun maken er deze tijd veel gebruik van elke ochtend staan ze met z'n 2en binnen en tussen de middag vaak ook. Dus ik vindt het zelf wel erg belangrijk dat ze kunnen kiezen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:22

Waarom zou je het een dier bewust onconfortabel maken?
Ik zeg: schuilstal, dan kan ze zelf bepalen of het nodig is.
En dan nog zou ik goed in de gaten houden of dat wel goed gaat.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:26

Ik vind dat een schuilstal van nodig is ;)

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:39

Die van mij staat vanaf veulen buiten zonder schuilstal.
Wel een rij bomen waar ze ietwat kunnen schuilen en zonder deken.
Je moet er gewoon goed in de gaten houden omdat ze al wat ouder is maar zielig?
Nee ik vindt van van niet,de paarden wie nu in hun box zitten opgesloten vanwege het weer vindt ik zieliger.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:47

Laura_x_ schreef:

Sluit mij hier bij aan .
Ik vind ook dat een paard/pony zelf de keuze moet kunnen maken .
Hier kunnen ze 2 Hectare afstruinen , maar ze staan lekker in de grote schuilstal van het hooi te knabbelen .
Af en toe gaan ze weer het land op , maar bij koude/harde wind en koude regen zie je ze toch veel gebruik maken van de mogelijkheid om te schuilen.
Gr M

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:50

shireen schreef:
Nee ik vindt van van niet,de paarden wie nu in hun box zitten opgesloten vanwege het weer vindt ik zieliger.

En de guldenmiddenweg dan?

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:57

LDRD schreef:
shireen schreef:

En de guldenmiddenweg dan?

Die heb ik op dit moment helaas niet dus kiezen tussen die 2 ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:12

marjolein08 schreef:
Laura_x_ schreef:

Sluit mij hier bij aan .
Ik vind ook dat een paard/pony zelf de keuze moet kunnen maken .
Hier kunnen ze 2 Hectare afstruinen , maar ze staan lekker in de grote schuilstal van het hooi te knabbelen .
Af en toe gaan ze weer het land op , maar bij koude/harde wind en koude regen zie je ze toch veel gebruik maken van de mogelijkheid om te schuilen.
Gr M

Maar dan staan ze daar omdat er hooi ligt, niet omdat ze binnen willen staan :Y)

Die van mij staat ook waar het hooi ligt. Ook als het regent en sneeuwt; als het hooi buiten ligt dan staat hij daar liever dan in de stal. Echt noodweer of extreme hitte uitgezonderd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:18

Is er wel andere beschutting in de wei? Bijvoorbeeld een groepje bomen?
Zo'n oude pony geen schuilmogelijkheid aanbieden, zou ik niet graag doen.

Gietjepietje schreef:
Ze krijgt wel kuilgras erbij

Geen hooi? Kuilgras zet meer aan, dus daar kun je minder van voeren. Hooi zet minder aan, kun je veel/ onbeperkt van voeren en zorgt wel voor warmte!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:21

Ik vind een schuilmogelijkheid toch echt wel vereist.
Zeker bij zo'n oudje, vaak kunnen ze zich toch moeilijker warm houden.
Ik denk niet dat ik dat zou doen zonder stal.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:23

Chubby schreef:
Is er wel andere beschutting in de wei? Bijvoorbeeld een groepje bomen?
Zo'n oude pony geen schuilmogelijkheid aanbieden, zou ik niet graag doen.

Gietjepietje schreef:
Ze krijgt wel kuilgras erbij

Geen hooi? Kuilgras zet meer aan, dus daar kun je minder van voeren. Hooi zet minder aan, kun je veel/ onbeperkt van voeren en zorgt wel voor warmte!

Wat bomen voor een 29 jarige pony vind ik ook niet echt geweldig.
Een stal zou waar ze zelf in en uit kan is het beste.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:24

Nou ik ken toch genoeg paarden die 24/7 buiten staan en in de winter ook geen schuilmogelijkheid hebben, maar ik zou haar gezien haar leeftijd dan toch wel in de gaten houden. Als het had gekund dan had een schuilstal natuurlijk wel heel handig geweest. Staan er wel bomen ofzo in het weiland waar ze een klein beetje kan schuilen? Als het echt alleen gras is, dan zou ik het niet zo snel doen zonder schuilstal.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:29

Er ligt ook hooi op het land , ze hebben hier dus een ( vrije ) aanvullend keuze pakket in de zorg.
Maar bij koude/harde wind en koude regen( ook noodweer/hitte ) zie je ze toch veel gebruik maken van de mogelijkheid om te schuilen .( ook zonder hooi in de schuilstal )

Moet er wel bij zeggen wij zitten hier erg op de open vlakte en het kan hier af en toe behoorlijk spoken .
GR M

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:49

Gietjepietje schreef:
maar als ze een beetje gaat hoesten ofzo moet ik misschien wel een deken opdoen??

Eh... als een paard hoest heb je meer aan een DA dan aan een deken. Een paard hoest niet zomaar. En tenzij er alleen een strootje dwarszit in zijn keel is het altijd iets om actie op te ondernemen. En dan niet met een deken :+

Het is vooral voor oudere paarden heel belangrijk dat ze zich goed warm kunnen houden. Dat lukt beter met hooi dan met kuil omdat je daar inderdaad meer van kunt voeren zonder dat ze dik worden. Let er wel op dat je paardje niet mager wordt. Laat bijvoorbeeld regelmatig de tanden goed nakijken, oudere paarden krijgen sneller last van hun gebit.

Dan over de schuilstal: mijn paard, ook een IJslander, staat ook het hele jaar dag en nacht buiten. En ik dacht dat hij wel zonder schuilstal kon. Maar ik merk, vooral nu in de winter, dat hij het ondanks zijn ruime speklaag en dikke vacht toch wel heel erg prettig vindt dat hij een hokje heeft waar hij beschut kan staan. Een laag stro of in ieder geval droge aarde is ook veel fijner om op te liggen dan sneeuw of modder. En we voeren buiten, tenzij het heel beestachtig weer is dus daar zal het vast niet aan liggen dat hij graag binnen staat.

Denk trouwens dat je paard Gyðja heet en niet Gyoja ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:56

Wij hebben voor de jonge paarden een schuilstal met uitloop in een paddock. Savonds en in de nacht liggen ze in de stal. Ze zijn veel in de stal. Ik vind een schuilstal wel nodig voor mijn dieren.
Ik weet niet wat je paard gewend is. Wel of geen stal. Als zij zijn hele leven al zonder staat zou ik het wel aandurven. Is zij het niet gewend is, zou ik op deze hoge leeftijd haar niet zomaar dag en nacht zonder schuilstal buiten zetten. Oudere paarden kunnen soms minder goed tegen kou.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:04

Gietjepietje schreef:
Geen stal. ( Er zijn daar wel stallen maar dan kost het meteen weer veel meer en dit is toch al het maximale budget wat we ervoor betalen...)

Hier heb ik altijd wat moeite mee.
Paarden kosten nu eenmaal veel geld aan onderhoud en dat is iets waar je niet op kan bezuinigen.

Persoonlijk zou ik niet snel een paard 24-7 op een weiland zetten zonder schuilgelegenheid.
Zowel met slecht weer in de herfst/winter met veel regenval als in de zomer wanneer de zon staat te branden, vind ik not-done.

Maar in de meeste gevallen overleven ze het wel en zeker als je ze goed in de gaten houdt en op tijd in grijpt als het minder gaat, dan kán het wel.