Zijn al die toeters en bellen nou echt nodig???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Zijn al die toeters en bellen nou echt nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:33

Soms krijg ik als ik hier op bokt lees wel eens het gevoel dat ik mijn knollies verwaarloos. Iedereen lijkt wel duizend en een sets met dekjes peesjes en weet ik het wat te hebben.
Mensen voeren paarden hun hooi en daarbij alle kruidens van de wereld en dan natuurlijk het hele alfabeth aan vitamines van A tot Zink om maar even in reclame termen te blijven.

Soms denk ik dan, wat is er verkeerd met 1 set peesbeschermers , een paar dekjes (4 stuks geloof ik ) 1 hoofdstel en 1 zadel.
Wat is er verkeerd met een paard op de bak zetten overdag met een zak hooi , savonds op stal met een zak hooi, als de knollies hebben gewerkt wat granen erbij en verders helemaal niks. Niks niet snoepjes of andere zoete troep.

Met de vorst hebben ze gelijk lekker vakantie maar ze komen toch wel buiten dus wat maaakt het allemaal uit.

Er is echt helemaal niks mis met een basic verzorging waar je de 3 Vs centraal houd. Voer,vriendjes en vrijheid.
voer, lekker de dag door te knabbelen
vriendjes, minimaal met zijn 2e staan
vrijdheid, lekker dagelijks vrij bewegen in de bak danwel in de paddock

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:37

Volgens mij is daar niks mis mee, maar ik lees ook nergens op bokt dat daar wel wat mis mee zou zijn? :?

Ik ben nog nooit ergens tegen gekomen dat een paard verplicht 5 setjes moet hebben om goed verzorgd te worden?

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:38

ben het helemaal met ts eens!
bij elke sjabrakje moet tegenwoordig bijpassende peesbescherming, kleding van de ruiter enz enz enz.
over de vrijstelling van kleuren in de dressuur maar helemaal niet te spreken. :x
laatst had ik een keer een topic geopend in HAW, kreeg ik comentaar dat het paard en ik eruit zagen als een kermis; ik had een blauwe jas aan, paard groen dekje met lichtbruin tuigage _-:(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:40

Ik zat vandaag te paard met een groen dekje, en roze/grijze peesbeschermers.
Daarbij een bruin zadel met zwart borsttuig en hoofdstel.
Kan mij het schelen. :+

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:41

mee eens!
heb eens geen geld voor al die dure setjes zoals scapa , anky enzovoort!
zonde van het geld. die dekjes zijn vaak ook zo enorm dik vind ik echt helemaal niks!

liever wat goedkoper en niet zo veel. heb voopr mij paard 4 dekjes, 1 hoofdstel en straks komt er 1 zadel bij, wordt niet zn zadel van dikke 1500 euro ofzo!! heb ik echt geen zin in

mijn paard 2,5 jaar staat op een hele simpele stal. wel is er elke dag weidegang zolang ik hem zelf op wei wil laten! maar ditomdat ik de verzorging helemaal zelf doe.

als die dure stallen waar je alleen maar komt om te paard te rijden, en verder helemaal niks vind ik maar niks hoor!
verzorging hoort er ook bij vind ik!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:41

die houding heb ik zelf ook, zolang het paard gelukkig is maar word daar wel naar gekeken. mensen zijn meer druk met al die vitamines en kruides en dekjes en een luxe binnenbak en alle toeters en bellen rond het paard heen maar niet met het paard zelf. De vraag : Is mijn dier gelukkig en leeft het op de juiste manier.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:42

Ach ik denk dat de meesten het gewoon heerlijk vinden om spullen voor hun paard te kopen. Dat is toch ook zo met ouders die een baby hebben, die kinderen worden ook overspoeld met speelgoed & kleertjes.. Tja waar het hart vol van is he..

Ik heb zelf een periode gehad dat al m'n geld op ging aan m'n paard, omdat iemand zo slim was geweest om me een Divoza gids te geven. :P

Ik heb momenteel maar weinig spullen, en gebruik nóg minder. :D Ik hou er niet van als mijn rijbroek vloekt bij m'n dekjes, daarom koop ik áls ik ze koop alleen kleuren die makkelijk matchen. :))

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:45

Judith_ schreef:
Volgens mij is daar niks mis mee, maar ik lees ook nergens op bokt dat daar wel wat mis mee zou zijn? :?

Ik ben nog nooit ergens tegen gekomen dat een paard verplicht 5 setjes moet hebben om goed verzorgd te worden?

ja idd..
ik snap het ook niet helemaal?
Is toch niks mis mee, met wat jij doet? :)

alleen vinden sommigen het gewoon leuk om spullen voor zichzelf en zijn of haar paard te kopen.
Net als dat ik voor mezelf graag kleding enzo koop :)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:48

Daar is niks mis mee.
Maar ik heb het idee dat als je op een pensionstal of manege staat dat ze daar
elkaar "gek" maken,met o.a de setjes en en de kruiden enz.
Mijn paarden staan aan huis en ik rij altijd alleen in de bak dus tja niemand die ziet of mijn
setje wel kloppend is :D
Zelf heb ik maar 2 dekjes en 3 rijbroeken wat totaal niet match met de dekjes of what ever.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:48

Live and let live :)
Daar is helemaal niets mis mee om 20 setjes te hebben, en ook helemaal niet om er geen te hebben. Hangt er vanaf hoe je bent ingesteld.
Ben wel akkoord dat je ze niet moet gaan vermenselijken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:49

Das wel erg kortzichtig Joyce_eddy.
Dat is een verschil van mening.
Stallen waar je alleen hoeft te rijden is niets mis mee, zeker niet als je paard niets tekort komt.
Niet iedereen heeft de tijd om alles zelf te doen.

Een zadel van 1500 euro is niets mis mee, een anky dekje ook niet imo.
Maar kleuren boeien mij verder ook niet hoor, ik rijd gerust in alle kleuren van de regenboog.
Anderzijds gaat een paard niet dood aan 50 dekjes, maar of ik het wat vind is vraag twee.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:50

ik heb mn 4 paardjes aan een landweggetje staan, een in elkaar geflanste stal van damwand platen, rubberen stalmatten op de vloer, daaronder ligt gewoon zand, geen stromend water, dus alles met de hand pompen (s`winters slepen met jerrycans vanaf huis) geen licht en geen electriciteit! maja ik red me al 11 jaar zo! prima vind ik het zo! en dan hoor ik regelmatig mensen zeuren en klagen dat mn paardjes zielig zijn en dat het geen doen is zo. maar de paardjes zijn vrolijk en zien er goed uit.

moet iedereen dan volgens zulke mensen maar de paarden op een dure pensionstal zetten, waar alles voor je gedaan wordt en je paard meer een gebruiksvoorwerp wordt?

met mijn loontje kan ik geen pension betalen voor 4 viervoeters

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:51

Of iemand nou 100 setjes heeft of 1 halve bwv. dat heeft toch niks te maken met paardlief?
Ik vind setjes onwijs leuk -heb alleen niet genoeg geld haha- maar mijn paarden leven er echt niet slechter van als ik leuke peesbeschermers koop..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:51

Tjsa, als je als ruiter zijnde het nou leuk vind om dekjes en spul te kopen?
Is het toch niet meteen slecht of verwend?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:52

ik heb ook geen setjes wat erg zeg, ik dacht ook altijd dat het genoeg was als ik de 3v's in de gaten hield. of vergis ik me nu.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:55

Ach de een geeft het aan kleding voor zichzelf uit, de ander aan een auto en weer een ander aan z'n paard.
Ik zelf vind het wel ontzettend leuk al die setjes maar ik begin er niet aan, vindt het eerlijk gezegd erg zonde van me geld om echt 100den euro's uit te geven aan allerlei kleuren dekjes, peesjes en dekens end. Maar het blijft wel lastig als je al die leuke dingen in de winkel ziet liggen. En de kleding voor mezelf te paard dat is al helemaal niets bijzonders heb niet eens een rijbroek :P.
Maar ik sta er soms wel van te kijken hoor hoeveel mensen er aan uit geven, zelfde met zadels die worden ook steeds duurder, of ze hebben een stuk of 3. Zolang het mijn geld niet is vindt ik het prima.
Kwa vitamine's wordt die van mij wel "vol gestopt". Ze heeft een lage weerstand dus die vitamine's zorgen voor dat beetje extra.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:01

joyce_eddy schreef:
en straks komt er 1 zadel bij, wordt niet zn zadel van dikke 1500 euro ofzo!! heb ik echt geen zin in

Dit vind ik echt een stomme uitspraak. }:0 Een zadel moet passen. En als je paard er nou toevallig alleen maar eentje past van 1.500,- of duurder, dan heb je pech. Dan koop je dat zadel van 1.500,- , of je blijft ernaast lopen.

Sabinee__

Re: Zijn al die toeters en bellen nou echt nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:04

Wat maakt het nou in godsnaam uit of mensen veel spullen hebben of niet?
Ik snap niet dat hier serieus klaagtopics over worden opgericht?
Laat ieder lekker zn eigen ding doen ?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:06

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat paarden van "vakantie" houden als ze al weten wat dat is.

De mijne houden van grazen, samen stoeien, mee naar het bos, in de bak hobbelen. Vinden het blijkbaar leuk om met mij iets te doen (ze laten niet zien dat ze daar chagrijnig van worden). Als ik er vier weken niet zou zijn geloof ik niet dat ze me echt missen. Maar als ik er dan weer ben vinden ze het weer even leuk om iets met mij te gaan doen. Ik heb dan dus wel vakantie gehad en zij leefden gewoon door.... Dat kun je als eigenaar vakantie noemen maar dat is dan onze antropomorfistische opvatting daarover.

En al die troep waar wij ons aan bezondigen die een paard eigenlijk helemaal niet nodig heeft.... Maakt hun waarschijnlijk helemaal niet uit (als het maar niet vervelend zit). Dus willen jouw stalgenoten daar hun geld aan kwijt, nou lekker doen, wil jij dat niet? Ook goed.
Gewoon lekker vasthouden aan je eigen ideeen en je niet van de wijs laten brengen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:07

Darkness85 schreef:
joyce_eddy schreef:
en straks komt er 1 zadel bij, wordt niet zn zadel van dikke 1500 euro ofzo!! heb ik echt geen zin in

Dit vind ik echt een stomme uitspraak. }:0 Een zadel moet passen. En als je paard er nou toevallig alleen maar eentje past van 1.500,- of duurder, dan heb je pech. Dan koop je dat zadel van 1.500,- , of je blijft ernaast lopen.

Mee eens... ik geef ook liever 1000 euro uit aan een zadel, maar als het excemplaar van 2500 beter op m'n paard ligt en iker beter op zit, dan doe ik dat.
Sowieso vind ik het een beetje een apart topic ;)
Sommige mensen willen nou eenmaal graag honderden dekjes hebben, en anderen niet? so what?
Als je maar goed voor je paard zorgt en hij zijn beweging en buitenlucht maar krijgt.

Urielle

Re: Zijn al die toeters en bellen nou echt nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:12

Hm ik heb van Bokt toch een ander beeld.
Altijd en eeuwig gemauw op ITP en HAW waarom je bandages om hebt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:14

Darkness85 schreef:
joyce_eddy schreef:

Of je zoekt een tweedehands versie en laat die aanpassen.
Daarbij geloof ik erin dat je voor 900/1000 euro zeker wel een goed kwalitatief zadel kunt vinden en dat het ook passend zal zijn voor je paard zoveel merken dat er vast wel een van de goedkopere versies zou moeten passen.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:21

Tjah, ik vind het geldverspilling.
Net zoals ik niet snap waarom sommige mensen laarzen van 500 euro willen. (Ja, okee, als je moeilijke voeten hebt, en ze op maat móet laten maken, maar anders.) Mijn rubber laarsjes voldoen nog altijd.
Maar ik ga ze heus niet tegenhouden. Zolang paardlief er geen last van heeft, zal het mij worst wezen.

Op gezondheid wordt hier absoluut niet bezuinigd. Liever een keer te vaak de dierenarts erbij als te weinig. Maar ze krijgen echt niet allerlei middeltjes en vitamines naar binnen geduwd zonder dat dat echt nodig is.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:25

Ach ik rijd al 3 jaar op een zadel van 175 euro.. Nieuw uit de winkel. Past prima en wordt vaak gecontroleerd. Enige nadeel is dat kleur ad riemen afslijt, maar dat kan bijgeverfd worden. Verder heb ik 2 dekjes per paard, 1 hoofdstel p/p, 1 zadel p/p.. Geen bandages, geen peesjes en al helemaal geen setjes.
Geen problemen als je wel setjes hebt, maar ik zie er het nut niet van in. Ik spaar mijn geld en geef het uit aan lessen. En hiermee bedoel ik nu absoluut niet dat mensen met setjes geen lessen nemen.. Ik werk niet en moet dus sparen. Paarden krijgen geen brok, onze pony hebben we al 10 jaar en heeft nog nooit fatsoenlijk brok gegeten. Misschien af en toe een handje meegegeten met de ouwe maar die is er nu niet meer. Ik geef enkel aan mijn paard biotine omdat zijn hoeven echt pokkeslechte kwaliteit zijn.
Als ik ergens ga rijden krijg ik vaak vieze gezichten omdat paard nu eenmaal in winterhaar steekt en ik een zwarte singel had met een bruin zadel.. Echt heb daar een opmerking voor gekregen.
Ik vind die dingen niet belangrijk, maar vindt het wel mooi als een paard een mooi setje aanheeft in een leuk kleurtje.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:32

Maakt het wat uit dat mensen al die spullen hebben?

Ik heb ook veel dekjes, duur zadel en hoofdstel en een paar sets beenbeschermers maar is dat erg dan? Ben trouwens van mening dat een goed zadel wel aan de prijs is.
Mijn paard staat ook op een stal waar ik alleen voor hoef te komen om te rijden, maar hij wordt toch gewoon goed verzorgt? Komt niks tekort hoor.

Als je voor de rest gewoon je paard goed verzorgt is er toch geen probleem? Paard heeft echt geen last van veel dekjes hebben hoor.
Als je er gewoon het geld voor (hebt) en het er voor over hebt en je paard er verder niets mee te kort doet, dan snap ik het probleem ervan gewoon niet.

Vind het ook echt geen probleem als iemand er niet gematcht bij loopt, vind het iets minder mooi maar heb er geen probleem mee hoor, ieder zijn ding.