Vuurwerk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkobel

Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:52

Halloo allemaal,

Ik had eigenlijk een vraagje?
Ik heb 2 paarden een tinker van 5jaar, en Draver merrie van 10jaar,
Nu het weer bijna nieuwjaar word er weer veel met vuurwerk gespeelt door jongeren, Mijn paarden zijn hier namelijk die dupe van. ze worden bekogelt door vuurwerk. ik heb hier al een paar keer de politie voor gebelt, maar zij kunnen hier niks aan doen. alleen als ik er achter zou komen wie deze mensen zijn.

weten jullie misschien hoe ik mijn paarden hier tegen kan beschermen
Ze staan 24/7 buiten. Iedereen kan vlak bij het weiland komen. er zit dan wel een sloot tussen.
ik heb dan een vermoede wie het zijn. maar zolang ik ze niet zie, en op heterdaad betrap. kan ik er niks mee

misschien kunnen jullie me een paar tips geven??

Likemaaike

Re: Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:40

Dat is natuurlijk niet leuk. Iedereen hoopt op een gelukkig nieuwjaar. Maar als er echt wat gebeurd met je paarden kan je het dan ook niet melden? Bij de politie. Door een bordje ergens op te schroeven met: VERBODEN TOEGANG. Waar onder staat: strafrecht nr. ...... ? En als je ze dan betrapt kun je aangifte doen en zeggen dat je echt een bordje had neergehangen met VERBODEN TOEGANG. Misschien een tip weet niet of het helpt hoor. (?)

X

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:45

Kun je niet een extra draadje spannen? Bijv 2 meter van de afrastering af?
Kunnen ze bij de gehele wei komen? Anders de paarden opsluiten in het gedeelte waar niemand bij kan?
Ik neem aan dat op stal zetten geen optie is.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:46

hoi,

ik ken tinkerbell en het hele gebeuren in kwestie,
er hangt al een borjde met VERBODEN TOEGANG ART NUMMER enzo maar dit helpt niet echt.
en de politie wil niks doen....

op stal zetten is idd geen optie,
s'avond staan ze al in de paddock achter de sloot en dan ongv. twee meter van de sloot af.
maar het probleem is dat ze het vooral met romijnse kaarsren doen en die kun je dus gewoonb afschieten waardoor afstand al niet meer uit maakt.

de paarden zijn hier door ook al 1 keer de het hek van de paddock gevlogen en dit is zekker geen dun hout.
Laatst bijgewerkt door judith__ op 06-12-10 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

camie_ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:47

hai
wat erg kan je je paarden niet ergens anders zetten voor nu
of een camera platsen

?

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:50

ergens anders zetten is helaas geen optie.. omdat er hier in de buurt geen andere stalling mogelijkheid is.

camara plaatsen word lastig omdat de wei vrij lang is. en alleen bij de paddock zou wel kunnen maar denk niet dat je daarmee de daders kan achter halen.

al wel bedankt voor het meedenken

de wei loopt langs een sloot in de lengte. en daarlangs loopt zegmaar een strook gras waar je langs kan lopen dus lags de afrastering van de wei.
maar je kan maar op 1 manier in de wei komen.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:26

Wat rot. misschien toch maar wel. Nogmaals naar politie gaan en anders contact opnemen met iets van Dierenwelzijn en dat de politie er niets aan wil doen.

tinkobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:46

Dankjewel voor jullie tips, ik denk dat ik toch steeds maar de Politie erbij ga halen, het word namelijk niet elke dag gedaan! maar vooral in het weekend. het is erg vervelend voor de paarden vind ik zelf, ik hoop namelijk ook sneldat ze er iets mee gaan doen. De politie heeft namelijk ook voor gestelt om een stukje in de krant te gaan zetten. en ik hoop dat dit dan effect heeft. Maar vooral bedankt voor jullie tips.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:50

Is het een grote wei?
En kun je er helemaal rond omheen lopen of alleen aan de voorkant?
Als de wei groot is en de mensen kunnen er alleen aan de voorkant bij zou ik het zo laten, maar wel politie blijven bellen zodra je iets verdachts ziet. De paarden kunnen zo achter in de wei gaan staan.
Succes alvast!

ashleyroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:53

Kan je anders niet een stuk afzetten? maak je gewoon 1 groot vierkant ofzo achter in de wei.Of in het midden weet niet van welke kanten je er allemaal bij kan.Maar meschien is een stukje afsluiten een idee.Of als je dicht bij woont soms eve controleren of als er buren zijn die op willen letten kan ook,Maar het is wel heel erg zielig voor die beesies.Je weet maar nooit wat er allemaal kan gebeuren,Maar meschien zijnd ie tips meschien goed.

Groetjes <3

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:55

Zou je ze niet tijdelijk in een andere wei kwijt kunnen bij kennisen of een stal in de buurt? 2 weken voor oud en nieuw bijvoorbeeld? Tot en met de dag erna?

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:04

mensen kunnnen er alleen via de voorkant bij.
een stukje afzetten zou kunnen maar omdat de wei langwerpig is word het stuk waar ze dan nog kunnen lopen vrij smal en dan kunnen ze niet meer echt lekker maf doen(lastis uit te leggen hoe de wei loopt)

bij iemand anders stallen zou erg fijn zijn. maar helaas zijn hier alleen maar prive en fok stallen die geen andere paarden er bij nemen.

en de enige pensions stal hier zit al hemaal vol en wil geen paarden meer aanemen.
helaas

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:06

Een bordje met 'Camerabewaking' en daaronder 'Vuurwerk is hier niet welkom, politie woont in het huis hiernaast'

Zoiets verzinnen, maak ze maar lekker bang ;)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:07

judith__ schreef:
mensen kunnnen er alleen via de voorkant bij.
een stukje afzetten zou kunnen maar omdat de wei langwerpig is word het stuk waar ze dan nog kunnen lopen vrij smal en dan kunnen ze niet meer echt lekker maf doen(lastis uit te leggen hoe de wei loopt)

bij iemand anders stallen zou erg fijn zijn. maar helaas zijn hier alleen maar prive en fok stallen die geen andere paarden er bij nemen.

en de enige pensions stal hier zit al hemaal vol en wil geen paarden meer aanemen.
helaas

Als het echt zo'n langwerpig, rechthoekig weiland is zou je iig de eerste 5 tot 10 meter af kunnen zetten? :)
De paarden gaan zelf denk ik wel achter aan in de wei staan ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:16

Staan er geen huizen in de buurt? Misschien kun je bij die mensen langsgaan, je probleem uitleggen, en vragen of ze ook een oogje in het zeil willen houden. Geef ze je telefoonnummer zodat ze je kunnen bereiken...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:49

VVDD > VSW

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:00

ze gaan idd wel achterin staan maar ze worden er ook gewoon bang en raken er van in paniek

mensen vragen er naar uit te kijken is idd wel een goed idee.

tinkobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:34

De meeste buren hier in de buurt weten ervan! zij komen ook naar mij toe als er iets is. we hebben vandaag nu een kopje in de krant gevonden van de politie wat over mijn paarden gaat. dus nu hopen we dat het minder word. en we de daders snel te pakken krijgen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:38

Wow dit is vervelend zeg! Gewoon politie blijven bellen hoor, dit mag niet zomaar kunnen!

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:33

kunnen de paarden niet tot 1 dag na ouderjaars avond ergens op een stal staan? tijdelijke? staan je paarden veilig en jij hoeft je geen zorgen te maken. want als je een stukje afzet of op 2 meter afstand al een draadje spant weet ik ook niet of dat werkt want die jongens gooien er zo overheen en sommige vuurwerk gaat alle kanten op dus denk niet echt dat dat nut heeft. ;)

echt zielige kinderen als je zoiets doet!!!

kmph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:55

plaats een bordje met camera bewaking, schrikt ze af :)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:42

ooo dat ellendige vuurwerk ook altijd.

Kun je niet iemand in de buurt vinden waar je paardjes eventjes 2 dagen in het weiland mogen staan als je je probleem uitlegt?

En weet niet of dit een tip is: maar als je een vermoeden hebt, kun je deze gasten misschien eerst vriendelijk proberen uit te leggen dat je met dit probleem zit en of zij misschien weten wie het doet zodat jij diegene uit kunt leggen dat je paarden hier helemaal van streek van raken?
En zo niet weet je misschien een paar potige figuren die wel iets duidelijk kunnen maken #)

En bordje met cameratoezicht vind ik overigens ook geen slecht idee, baat het niet, dan schaadt het niet

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:14

is er ook geen manege in de buurt die je paarden even wil stallen? iemand moet toch wel begrijpen dat je paarden niet veilig zijn buiten met die gozertjes die stoer doen met hun vuurwerk

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:01

Er bestaan ook "nep"camera's...

Je kan ze niet van de echte onderscheiden, want door middel van een batterij bewegen ze, en brand er een rood lichtje aan de camera.

Dan een bordje ophangen met "camera-bewaking".

Hier in België hebben de camera's onlangs in promo gestaan...
Denk dat je er 4 had voor 50 euro...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:10

Maar met echte camera's kun je opnemen en heb je bewijzen, misschien zelfs de daders herkenbaar in beeld staan?

Ik zou er zelf in dit geval wel voor kiezen om ze voor een aantal dagen ergens anders te stallen, desnoods op een uur rijden.