slechte weide afrastering

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JustLaura

slechte weide afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:03

Hey medebokkertjes,

M'n pony staat op een weide waarvan de omheining niet te best is.
Het gaat eigenlijk om 1 stuk daarvan, zo'n 7 meter lang.
Ik knoop strobalentouwtjes stevig aan elkaar en die knoop ik dan weer
aan betonen palen aan de zijkanten van de wei.
Je hoort het al, dit is echt gekkenwerk als ik m'n pony uit de weide wil halen,(zeker nu het winter is, verkleumde vingers van de kou ! :brr:)
en ik ben het dus ook beu om elke keer die verschrikkelijke knoopjes te moeten los maken.
Gaat m'n pony tegenwoordig ook nog eens graag tegen die draad leunen,
waardoor sommige stukjes touw kapotspringen, helaas geen mogelijkheid voor elektriciteit te gebruiken,
gelukkig komt hij dan op een ander stuk weide, maar echt leuk is het niet..
Ik zou het liefst dit weekend volledig dat stuk in nieuwe omheining steken,
maar ik weet niet precies wat voor een systeem ik zou moeten kiezen.
Persoonlijk had ik gedacht aan een soort van lussen aan die betonnen paal te knopen,
en daar van die handvaten aan te pikken, langs de 2 kanten,
dat ik de draag gewoon kan afpikken, maar dan vraag ik me weer af wát voor draad ik nou
weer precies het beste kan kiezen..
De kosten mogen ook weer niet te hoog gaan oplopen,
en extra palen in de grond slagen of houten planken gaat ook niet lukken. :D

Hopelijk hebben jullie wat goede ideeën,
en kan ik morgen éíndélijk aan de slag !
(Ik zal morgen eens wat foto's van de omheining maken!)

Groetjes ! xxx

RRteam

Re: slechte weide afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:39

mischien is een idee om normaal afterasen en met een baterij te gaan werken
dit is ook gevaarlijk voor je pony

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:44

ik zou het idd gaan doen zoals je het omschrijft. wel zou ik lint gebruiken i.p.,v koort. vooral bij een opening koort snijd als een paar daarin vast komt te zitten met zn benen. lint snijd minder.

verder zou ik kijken of je ergens een stroomapparaat op de kop kan tikken die op batterij gaat. staan vaak genoeg op mp te koop op die manier kan je er mooi stroom opzetten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:46

Wat doet je pony op een wei zonder behoorlijke omheining? strotouwtjes aan betonnen palen? Sorry daar heb ik nog nooit van gehoord. Als dat echt serieus zo is, is dat echt een omheining die totaal niet volstaat.

Isolatoren, stroomdraad/lint en stroomapparaat op accu kopen. Als je die investering al niet aan kan, hoe wil je dan een pony onderhouden??

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:42

nou ja zeg.

wat is dit nu voor een antwoord.
TS vraagt toch om tips, Niet om afgebrand te worden?

Ons weitje ziet er nu ook niet uit, En de afrastering is ook ronduit slecht.
en idd momenteel geen geld om het fatsoenlijk op te knappen.

reden? gewoon dubbele woonlasten omdat huis nog niet verkocht is, paard iets sneller dan verwacht gevonden.
Om het eten en wei en stalling maak ik me geen zorgen(wonwn op een boerderij dus genoeg voorraad) Ook de hoefsmid en wormenkuren worden gewoon betaald.
entingen komen pas in juli en verder hoop ik gewoon nu geen dierenarts kosten te maken.
en is het wel nodig ja dan heb ik een spaarpot voor die ik dus NIET ga opmaken aan de wei.

In maart gaan we de wei opknappen, en dan gaan we ook naar de afrastering kijken.

Dus ipv te gaan roepen, Kun je ook gewoon even helpen met tips, en je verdiepen in waarom iemand geen (geld)middelen heeft om nu iets op te knappen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:00

Een paard/pony hoort achter een deugdelijke omheining te staan die is afgestemd op het dier en de omgeving.
Niemand haalt het toch ook in zijn hoofd om een hengst van 1,70 achter een hekje van 70 cm hoog te zetten ??
Als eigenaar ben je gewoon verantwoordelijk hiervoor en dan houdt de wet er ook geen rekening mee of jij als eigenaar daar wel geld in wilt steken of niet !!
Als het dier uitbreekt en er blijkt een ondeugdelijke omheining te zijn dan kan je dit een hoop geld méér gaan kosten als nu investeren in een fatsoenlijke omheining.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:13

een paard kan even goed wel uitbreken als hij dat wil.
ooit een paard gehad die over de omheining van een buitenbak heen sprong (nou ja eigenlijk er doorheen)
omheining was 1,60 hoog met dikke balken.

het gaat er ook om te kijken naar je dier.
en tuurlijk moet je zorgen voor je paard, daar hoort ook bij prioriteiten stellen.
en nu is voer,schuilstal, hoefsmid, en verzorging belangrijker. en WIJ zijn bezig een tekening te maken van een goede wei en zandbak MET omheining die deugd. Dan ga ik nu geen kosten maken om een nieuwe omheining te zetten al is het nu nog groot gedeelte prikkeldraad. gelukkig ook al een groot gedeelte hekwerk van hout. (dankzij de buren)

Maar dan nog vind ik dat je beter bruikbare tips kunt geven aan TS dan haar afbranden.
ze geeft nl zelf al aan dat het niet goed is EN ze wil verbeteren daarvoor vraagt ze om tips!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:19

TS als je geen stroom kan plaatsen op lint kan je miss. rubber band om dat ene stuk doen als omheining?
Het is 2de hands niet zo erg duur en er hoeft geen stroom op dan,rubber is heel erg sterk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:11

Tuurlijk kan je omheining er soms wat 'slechter' bij liggen; hier een combinatie van hoog gaas en boven en onder prikkeldraad, dit afgeschermd door op afstand geplaatst stroomdraad. (helaas... maar het is mijn eigen weide niet, dus daar heb ik niets over te zeggen) maar een paar strotouwtjes aan wat betonnen palen knuppen is wel echt een ondeugdelijke omheining. En tuurlijk kan ieder paard uitbreken als ze dat willen; heb mijn shetten ook wel eens vanuit stilstand over een omheining binnen de wei van 1 m. zien springen.
Maar met een deugdelijke omheining voorkom je wel heel veel. Bovendien is de omheining van de TS als ik dat zo hoor ook gevaarlijk voor de pony zelf.
TS heeft het over 'helaas geen mogelijkheid om elektriciteit te gebruiken', maar als TS stroom op haar omheining wil kan ze gewoon een stroomklok op accu kopen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:19

Ik heb zelf ook een een stroomklok op accu, is heel makkelijk en veilig. Via Agradi besteld, ook de palen, poortgrepen en het draad) De stroomklok moet je wel een beetje uit het zicht zetten ivm diefstal!
Ik heb 2 lijnen stroomdraad en ook nog 2 lijnen tuinslang, als rubber band fungerend, langs de wegkant.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:43

Ik heb mijn stroomklok in een grote houten kist gezet en een slot erop.
Zo zullen ze niet gauw je aparaat jatten.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:10

Beste bokkertjes,

hier een foto van dat slechte stuk..
het is niet mijn schuld dat het zo is, dat komt door de eigenaars van die weide..
ik huur de helft van die weide, het slechte stuk is het midden,..
Zelf kijken ze er niet naar om.
Ervoor ging het heel goed, maar nu maak ik me toch zorgen..

Afbeelding

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:12

Ik weet neit hoe je je paard gestald heb? Op een eigen stuk grond, of huur je het van iemand?
Als je het van iemand huurt, hoe zit het dan met het onderhoud, is dat voor eigen rekening of niet?
Ik zou anders een met de gene gaan praten van wie je het huurt (of je ouders ermee laten praten) dat dit zo neit kan, dat er gewoon een veilige omheining meot komen. Want dit is levensgevaarlijk, niet alleen voor omstanders als de pony uitbreekt, maar ook voor de pony zelf.
Als het land van jullie zelf is, of de onderhouds kosten eraan..
Dan zou ik toch eens met je ouders rond te tafel gaan.
Er zal hoe dan ook geld geinvesteerd moeten worden in een degelijke omheining.
Ik vind zelfs prikkeldraad nog beter dan dit.
Haal een paar rollen stroomdraad, en wat palen (als je geen palen de grond in kan krijgen, kan je ook prikpaaltjes aan de betonnen palen vast knopen en daar het draad doorheen laten lopen) en koop een stroomapparaat op een accu/batterij.
Het zal wel een duit centen kosten, maar dan staat je pony in ieder geval achter een degelijke omheining. Want sorry, strotouwtjes kan echt niet hoor. Weet je overigens dat dat ook nog eens vreselijk in de huid kan snijden als ie er tegenaan hangt en er in terecht komt.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:16

ik huur indd de helft van een grote weide.
Met een goede in-en-uit-loop-stal.
Maar het slechte stuk, is dat waar de weide in 2 wordt verdeeld, het midden dus.
De eigenaars waar ik het van huur, kijken er niet echt naar om.
Maar de omheining in het geheel is wel ok, enkel het midden..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:21

Dan zou ik er toch voor gaan om prikpaaltjes met stroomdraa neer te zetten. Dan is in ieder geval jouw kantje veilig. Als je er dan een accu opzet, dan komt je paard er echt niet meer in de burt.
Is de afrastering naar de weg toe wel degelijk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:23

Ik huur ook een wei en toen er aan de andere kant ook paarden kwamen te staan heb ik zelf geïnvesteerd in een dubbele rij palen en lint om te voorkomen dat ze gingen neuzen/slaan, ondanks dat ik ook gewoon huur betaal inkl. omheining.
Het is mij die paar centen wel waard, een DA is duurder :)

Met een paar prikpaaltjes, stevig breed lint en een stroomklok ben je van alle aellende af en als je kunt het ook zo meenemen mocht het daar niet meer nodig zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:05

Voor betonnen palen zijn er speciale isolatorsteunen te koop, dan kun je gewoon met stroomdraad of lint werken.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:00

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met rubberband als draad, zoals gohya zei?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:02

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:10

Heb een samen met m'n ouders gezeten en hebben een goed 'plan' bedacht...
Wss zou het een systeem worden met van dat stevige witte koord waar kleine elektriciteitsdraadjes in zitten, en daar dan haken aan vast maken.
Kan ik de draad makkelijk afpikken en moest het nodig zijn eventueel toch zo'n batterij opzetten..
Wat denken jullie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:15

Ik zou persoonlijk kijken of je niet de mogelijkheid hebt om het koord te vervangen door lint. Mochten ze een keer door je omheining heen rennen dan breekt lint sneller dan koord en heb je dus een kleinere kans op lelijke wonden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:18

DubbelDun schreef:

moet ook stroom op
paarden schuren tegen boeband of gaan er tegenaan hangen
schrikdraadje is goedkoper dan beoband
gewoon een 2e hands klokje kopen, wat draad en klaar

zeker geen koord spannen zonder stroom
je kan gewoon isolatoren gebruiken, en je kan bij de doorgang zo`n dubbele ogen gebruiken waar je de poortgreep in kan hangen
de poortgreep los op het koord gaat niet, dat valt ervanaf
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 05-12-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:19

Tja paarden zijn niet gek en hebben snel genoeg door dat er geen stroom op staat. Alleen koord heeft dan dus weinig nut. Dan kun je net zo goed gewoon stevig touw nemen.
Als je aan een paar meter steigerbuis kunt komen dan is dat veel steviger en houdt ook een schurende pony tegen.
Ook die buis kun je dmv een touw er door en haken aan beide kanten vastzetten aan de betonnen palen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:20

als ik trouwens goed naar de foto`s kijk heb je niet eens isolatoren nodig
je kan door die gaten een pastic buisje maken, en daardoorheen het koord trekken

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:25

Ik denk dat ik beter touw/koord zou nemen, omdat mijn pony de neiging heeft om met zijn hals over de draad te hangen, en dat zo het lint ook gaat doorhangen?

Afbeelding