kun je paarden mest verbranden ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

kun je paarden mest verbranden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:35

ik ga nu elke braag braaf met mijn aanhanger de mest wegbrengen
vraag me af of je het ook in je land mag weg branden ....
zijn er meer mensen die dat doen ?

Michellette

Re: kun je paarden mest verbranden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:37

Nee dat mag niet, verbranden mag niet (zonder vergunning en die krijg je hier niet voor) en uitrijden in de weide momenteel ook niet. Blijft over: braaf wegbrengen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:45

Zomaar fikkie stoken mag niet. En je mest zal ook niet branden, omdat het teveel vocht bevat. Je kan een mest/composthoop maken en die tussen 01 februari en 01 september over je land uitrijden. Als je dat doet hou dan wel de zuurgraad van je land in de gaten, kans is heel groot dat je kalk moet strooien.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:47

wij hebben een plek achterin de wei waar we de mestkar eens in de week legen dan gooien we er veel water over heen en daarna een zeil erover,
En wonder boven wonder, de berg groeit niet :)

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:34

Laraax schreef:
wij hebben een plek achterin de wei waar we de mestkar eens in de week legen dan gooien we er veel water over heen en daarna een zeil erover,
En wonder boven wonder, de berg groeit niet :)

word dat geen vieze troep veel water eroverheen ??

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:03

Mag dat wel? Je moet in principe toch een mestplaat hebben?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:28

Als particulier (<7 paarden) mag je gewoon mest opslaan in de wei. Je hoeft geen mestopslag te hebben.

Verbranden...je mag de zooi die het waterschap bv in je wei dumpt verbranden, dan moet je dit wel melden bij de gemeente- mag geloof ik per perceel 4x per jaar.

Alles kan verbrand worden, zelfs astbest, zij het met 3000graden...maar zoals eerder gezegd is, zeiltje erover zodat het gaat broeien werkt ook heel goed, verder vlas of strokorrels om de hoeveelheid te beperken.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:39

Mist schreef:
Als particulier (<7 paarden) mag je gewoon mest opslaan in de wei. Je hoeft geen mestopslag te hebben.

Dit klopt niet helemaal, of je particulier bent of niet is niet perse afhankelijk van het aantal paarden dat je hebt. En ook al ben je particulier dan mag je nog steeds niet bodem/grondwater vervuilen...
Dus je gaat te kort door de bocht door te zeggen dat je particulier bent met minder dan 7 paarden en dat je als particulier je de mest overal mag neerleggen.

Maar goed antwoord op de vraag van de TS: je mag niets verbranden zonder vergunning.

xkalanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:45

nee haha! heb net met biologie geleert dat het heel slecht voor het millieu is (A)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:05

Je kunt van mest ook blokken persen, die laat je drogen en dan kunnen ze in de openhaard/houtkachel verbrand worden.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:10

volgens mij mag het helemaal niet , ook niet als je particulier bent.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:11

ik denk niet dat je zomaar een fikkie in je weiland mag maken :Y)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:19

Mist schreef:

Verbranden...je mag de zooi die het waterschap bv in je wei dumpt verbranden, dan moet je dit wel melden bij de gemeente- mag geloof ik per perceel 4x per jaar.

Alles kan verbrand worden, zelfs astbest, zij het met 3000graden...maar zoals eerder gezegd is, zeiltje erover zodat het gaat broeien werkt ook heel goed, verder vlas of strokorrels om de hoeveelheid te beperken.

HO dat is ook per gemeente anders !!

het asbest word onder speciale omstandigheden gedaan
vind het ook niet snugger van je dit zo online te zetten
je hebt van die handige doe het zelf harry's die het dan zelf gaan verbranden om dat weg brengen steeds moeilijker word (met alle gevolgen van dien)

ts ik weet niet wat jou mogelijkheden zijn maar met een beetje logich denken en informeren bij de gemeente wil nog wel eens helpen
soms zijn boeren ook nog wel eens een uitkomst met klare oplossingen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:22

DubbelDun schreef:
Je kunt van mest ook blokken persen, die laat je drogen en dan kunnen ze in de openhaard/houtkachel verbrand worden.

En hoe doe je dat dan?En bedoel je enkel de paardenkeutels of met stro erbij?
Klinkt wel interessant nml!!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:21

DubbelDun schreef:

Zoiets had ik ook zitten bedenken, kun je zo'n apparaat zelf kopen of moet je dat laten doen?

Vroeger maakten ze toch van mest en modder hele huizen.
Mss kunnen we zo een mestschuilstal bouwen? 8-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:09

Ehm, je kunt de mest ook drogen en gewoon in de kachel stoken, daar heb je niet per se geperste blokken voor nodig.
Koop bij de kringloop een houtkachel; maak een schoorsteentje en je hebt een verwarmde stal, zonder extra kosten.......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:32

Je kunt mest (als het mooie drollen zijn) idd ook gewoon drogen, maar dan moet je het wel uitgespreid neerleggen en dat vraagt nogal wat ruimte :)
Als je een stevige papierpers neemt kun je van 'schone'mest (dus zonder stro) mooie blokken persen en die luchtig opgestapeld laten drogen (reken wel op minimaal 3 maanden).
Er mag wel wat houtkrul of strokorrel tussenzitten, maar het risiko is dat ze dan sneller uit elkaar vallen.

Natuurlijk kun je het ook professioneel aanpakken en een echte grote pers op druk kopen, maar dan heb je een andere kosten/baten verhouding :D

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:35

Mag ik vragen waar het water voor dient? Broeien onder een zeiltje? (alleen 's zomers dan :D ) bij mij zit er soms ook vlas tussen, ik wil ook proberen de mesthoop zo klein mogelijk te houden; ik leg er alleen de drollen uit de paddock/uitloopstallen neer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:49

DubbelDun schreef:
Je kunt mest (als het mooie drollen zijn) idd ook gewoon drogen, maar dan moet je het wel uitgespreid neerleggen en dat vraagt nogal wat ruimte :)
Als je een stevige papierpers neemt kun je van 'schone'mest (dus zonder stro) mooie blokken persen en die luchtig opgestapeld laten drogen (reken wel op minimaal 3 maanden).
Er mag wel wat houtkrul of strokorrel tussenzitten, maar het risiko is dat ze dan sneller uit elkaar vallen.

Natuurlijk kun je het ook professioneel aanpakken en een echte grote pers op druk kopen, maar dan heb je een andere kosten/baten verhouding :D

Dubbeldun dat is een super goed idee!
Ik ga dat proberen.Wij hebben nml enkel schone paardenmest(alleen met sneeuw en vorst ligt er stro in de schuilstal)
Dus dan zou ik in de zomer het zooitje kunnen persen en laten drogen en in de winter opstoken in de kachel?!

Ik ga hiermee aan de slag,wil nu echt weten of het haalbaar is!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:59

De truc is dat je een vorm moet hebben waar je flink kracht op kunt zetten zonder dat de boel uit elkaar buigt en met wat kiertjes om evt vocht er uit te persen.
De papierpers is nét wat te slap op de lange zijden (heb ik ondervonden) en als je mest iets natter is dan krijg je wel mooiere blokjes maar duurt het drogen ook weer wat langer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:07

DubbelDun schreef:
De truc is dat je een vorm moet hebben waar je flink kracht op kunt zetten zonder dat de boel uit elkaar buigt en met wat kiertjes om evt vocht er uit te persen.
De papierpers is nét wat te slap op de lange zijden (heb ik ondervonden) en als je mest iets natter is dan krijg je wel mooiere blokjes maar duurt het drogen ook weer wat langer.

En tijdens het droogproces trekt dat dan niet veel vliegen aan?
Hoe lang duurt het tot een briket echt (stook)droog is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:11

Als je paarden hebt heb je vliegen :D, maar als je ze in een goed ventilerende afgesloten plek hebt staan valt het wel mee. Het drogen is zeer afhankelijk van de buitentemperatuur en het vochtgehalte in de mest, maar hou maar rekening met minimaal 3 maanden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:14

Ahh oke!
Dat is wel haalbaar voor ons.
Ik heb nu de pure mest in oude kliko's en die legen we dan bij de boer.
Maar als we er ook briketten van kunnen maken dan zou dat natuurlijk super zijn.
Dat ik daar nooit eerder op ben gekomen!........ik... }:0 !!

Ik ga mn man straks aanzetten om zo'n pers te maken,hier ga ik me achter klemmen hahaha zo heb ik dan toch nog een beetje "winst" van het toch al dure hooi.
En het zou een boel hout schelen qua stoken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:51

Een kennis van mij heeft ooit eens blokken droge mest gemaakt en in de kachel gedaan.... maar de buren kwamen mooi wel klagen i.v.m. de stank die dit buiten gaf.. Weet niet hoe vrij je woont? :D