Zal ik mijn ruin nog scheren volgende week of niet? We hebben wel een aantal activiteiten in januari en februari en hij zit wel redelijk dik in zijn vacht. Hij heeft er met rijden wel last van want hij is loom en in no-time bezweet (lang uitstappen met wollenzweetdeken) Maar is niet nog wat laat om hem nog te scheren? Zeker nu het al zo koud is? Hij komt iedere dag even buiten (ook met sneeuw)...
wat vinden jullie wel of niet meer scheren in december?
ik wilde oo gaan scheren vorig weekend maar heb het gelaten omdat er zulke kou aankwam. als het weer wat zachter wordt ga ik scheren.
petrea
Geplaatst: 01-12-10 14:46
waarom niet? mijn paard scheer ik altijd in december na een paar maand rustig aan, dat komt doordat ik na het cross seizoen even wat rustiger rij en dat in januarie weer oppak niet dat ik verder helemaal niet rij maar niet zo fanatiek
8nnemiek
Geplaatst: 01-12-10 14:47
Met deze kou zou ik niet scheren, dan kun je het eigenlijk niet maken om ze met hun blote buik in de wei te zetten. Die vacht hebben ze nu wel nodig, en ik denk dat ze nu ook niet zo erg zweten. Anders gewoon iets minder hard trainen. Als het zachter wordt kun je altijd nog scheren
Als je hem scheert zou ik met deze kou de buik nog even behaart laten en een (omgekeerd) dekenmodel scheren. Dus dat je alleen scheert waar het deken zit.
Mijn merrie moet ook nog een keer gedaan worden. Ik wacht nu even totdat het weer iets warmer is. Maar zodra de temperaturen weer boven nul zijn, moet ze er toch echt weer aan geloven.
ik heb een pony gehad die ik 1e week november ging scheren en rond eind december begin januari weer. het groeide snel weer aan. en het maakte niet uit of ik een deken met hals op deed en bij elkaar had ze 550gram op dus koud kon ze het niet hebben (mijn dekbed is 150gram)
je kunt best je paard scheren, houd tijdens het scheren een dekentje erbij en de deuren goed dicht. als ie klaar is lekker warm inpakken en misschien iets later buiten zetten en iets eerder binnen zetten? als dat mogelijk is. succes
dat zou ik niet doen, want dan moet hij een beetje wennen als zijn vacht eraf is, en dat gaat niet echt met -14 ik zou hem gaan scheren als het sneeuw en het koude weer een beetje weg is
Mijn paardje is deze week voor het eerst dit jaar geschoren. Hij had een poosje stilgestaan en was snel bezweet. Lekker warme deken met hals erop, 400 gram. Hij loopt nu veel fijner en zijn haar zit hem niet meer in de weg. Koud heeft ie het in ieder geval niet hoor.
Ik heb afgelopen maandag al voor de 2e keer moeten scheren. Zaterdag gaat er eentje voor het eerst onder de messen. Als je ze gewoon goed inpakt is er niks aan de hand.
Marijke
Geplaatst: 02-12-10 16:57
Ik heb mijn ruin vorig weekend nog geschoren, wel zijn hals en benen laten staan, aanzet tot geschoren boeg vanaf de hals een stukje met de haren meegeschoren zodat de overgang wat mooier is en zijn benen ook met de haren meegeschoren.
Hij gaat elke dag overdag naar buiten van 06.30 tot 18.30 uur en heeft een 150 grams gewatteerde onderdeken en een 300 grams dikke outdoor wind/waterdicht en ademend en ik kan je verzekeren hij heeft het echt niet koud hoor en hij zit letterlijk en figuurlijk prima in zijn vel.
Rijden alleen in buitenbak met wollen uitrijdeken en nu even niets want de bak is niet meer te rijden helaas.
ik heb me paard eind oktover geschoren helemaal.. hij moet eigenlijk nu weer.. hij heeft nu een onder deken op van 200 gram en een winterdeken van 300 gram om. hij staat 2 uurtjes buiten met zijn vrienden... denk asl ik hem scheer wel een deken met hals om gaat doen bij hem...
Als je hem na het scheren goed in de dekens zet kun je nu rustig scheren. Vooral omdat hij per dag maar enkele uren buiten staat. Mijn paarden moeten er eind van de week ook weer aan geloven.
Het lijkt mij best koud voor je paard als hij ook nog naar buiten gaat. Ik zou dan een extra deken op doen of je paard in zo'n vormpje laten scheren. Voor de helft bijvoorbeeld, dan heeft hij niet zo last tijdens het rijden van zweten en is het ook niet superkoud buiten.
vaa
Geplaatst: 02-12-10 19:02
maar ik heb die van mij ook toch maar geschoren, maar alleen op de plaatsen waar normaal een deken zit, en ik heb nu een hele dikke winterdeken op
naresha
Geplaatst: 22-12-10 11:28
Nu nog scheren? Ik weet het niet want paarden gaan in Januari alweer verharen en het wordt koud in januari...
Nou dan zijn jouw paarden vroeg met verharen hoor. De mijne doet dat pas in maart ofzo. Die van mij wordt de komende week (ook) voor de 2e keer geschoren. En als het nodig is in feb/mrt nog een keer.
Mijne verharen ook pas in maart ofzo hoor. Ik heb die van mij afgelopen zaterdag voor de derde keer geschoren, en doe haar in februari nog een keer. Gaat prima.
Marieke_K
Geplaatst: 22-12-10 15:28
Ik ga half januari zelfs nog scheren Heb voor het eerst half oktober geschoren, maar hij heeft nu al weer enorm veel haar. Niet handig als je gaat starten in een binnenbak
Ik heb de mijne vorige week geschoren. Was nog niet geschoren dit seizoen en stond onder een 100grams, nu geschoren en 400grams extra eronder gedaan..hij lijdt nixs en geniet van het dunne velletje
nadita
Geplaatst: 22-12-10 17:40
Ja hoor, je kan nog rustig scheren in december. Tot en met eind januari. Later zou ik niet doen, ivm dan alweer het aanmaken van de zomervacht.
Janneke___
Geplaatst: 22-12-10 17:42
nadita schreef:
Ja hoor, je kan nog rustig scheren in december. Tot en met eind januari. Later zou ik niet doen, ivm dan alweer het aanmaken van de zomervacht.