Die prijzen!! Vanwaar die hoge prijzen!?!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Die prijzen!! Vanwaar die hoge prijzen!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:22

Ik ben zaterdag teruggekomen van 7 weken stage in Ethiopië.

Wij hebben zelf 3 paarden, waarvan één veulen en één 4 jarige. Die 4 jarige heeft in die tijd dat ik weg ben geweest een flinke peesblesure opgelopen. Ziekenhuiskosten zijn nu al dik opgelopen tot de 2000 euro. Niets aan te doen. Gewoon hopen dat het allemaal goed komt. Zo niet? Een ander paardje zoeken.

En dat laatste is het 'm. Niet dat ik persé een nieuw paard wil. Juist niet! Het liefste wil ik dat mijn kleine meisje snel weer op 4 benen staat. Maar toch moest ik van mama maar even gaan orrienteren. Beetje zoeken naar een leuke merrie, zadelmak, jaartje of 4. Meer wensen heb ik niet. Bedrag tot de 2000 euro.

Waarom worden er dan toch, ondanks de vele aangeboden knollen, hobbelpaarden, bejaarde paarden, fokmerries en oude paarden een flink bedrag gevraagd?

Op bokt zag ik ook een paard. Chique merrie stond erbij. Behoorlijke leeftijd. Toch dik 4000 euro?! Dat is toch van de zotte?

Dan vraag ik me af: Wat is nou de rede dat een paard (bijvoorbeeld 7 jaar, L2 dressuur, stokmaat 1.60) toch enkele duizenden moet kosten? Waar worden de prijzen op gebasseerd?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:24

Hoezo is 4000 euro tegenwoordig veel voor een paard? Dat snap ik niet...Als je een paard als driejarige voor dat geld verkoopt leg je al bij als fokker. Laat staan als ze ouder en zadelmak zijn...

Paardenhouden is duur, altijd al geweest.

Edit: Een merrie, zadelmak, braaf, onder 2000 euro vind ik voor prima, voor een pony! Maar voor een paard vind ik dat echt geen budget, tenzij je graag paarden wilt hebben met bemerkingen, stalgereken, eczeem, rotkarakter, of andere problemen.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 01-12-10 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:25

Ik denk dat de prijzen gebaseerd zijn op wat mensen vinden wat hun dier waard is of wat ze er zelf weet ik hoe lang geleden voor betaald hebben. Maarja, die mensen blijven dus vanzelf met hun paard zitten, of het moet toch echt wel een aparte zijn.

Ze leven nog in hoe de situatie enkele jaren geleden was, alleen nu wordt je inderdaad doorgegooid met de paarden in die prijsklasse.
Niet realistisch dus.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:27

MontyRulezz dat is inderdaad ook waar, er staan ook veel paarden voor te hoge prijzen. Gewoon htk-paarden die echt niet bijzonder zijn voor +4000 euro.

Maar voor een normaal, braaf, gezond paard zonder bemerkingen en zadelmak, zie ik nog steeds niet waarom 4000 dan veel geld is...laat staan de helft.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:30

_Esther_87_ schreef:
MontyRulezz dat is inderdaad ook waar, er staan ook veel paarden voor te hoge prijzen. Gewoon htk-paarden die echt niet bijzonder zijn voor +4000 euro.

Maar voor een normaal, braaf, gezond paard zonder bemerkingen en zadelmak, zie ik nog steeds niet waarom 4000 dan veel geld is...laat staan de helft.

Dat is je goed recht. Vinden dat 4000 niet veel geld is. Ik vind 4000 behoorlijk wat.

Maar dat was mijn vraag niet. Waar worden die prijzen op gebasseerd? Niveau? Afstamming? Kleur misschien?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:31

Omdat het te zot is om minder te vragen, als je ook meer kan krijgen :)* . Ik zou ook geen paard voor 2000€ verkopen, als ik weet dat er ook wel iemand rondloopt die'm voor 4000€ wel zal kopen.

Maargoed, 2000€ was zelfs tien jaar geleden niet 'veel' voor een paard. Ik heb destijds (tien jaar geleden)voor mijn beide pony's rond de 2000€ betaald, beide maar D'tjes van rond de 13jaar, gewoon L-niveau. Beide zijn later ook verkocht voor meer dan dat we ze gekocht hadden.

Goed zoeken, je ogen uitkijken en hier en daar kan je dan nog wel een koopje doen.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:33

Lastig.

Kopers willen voor een duppie op de eerste rang zitten, en verkopers willen zoveel mogelijk uit hun paard halen.

Maar ben het wel eens met _Esther_87_ een bedrag van 2.000,- is ook vrij onrealistisch. Met dekgeld+3jr opfok kom je al gauw op zo'n bedrag.
Denk dat de kosten die je gemaakt hebt al een start zijn van het bedrag waar je begint.
Als verkoper kijk je (i.m.o.) naar wat je paard gekost heeft, wat je er zelf aan toegevoegde waarde aan gereden hebt (klassering oid) maar ook de leeftijd speelt weer een rol.

Zonnetje81

Re: Die prijzen!! Vanwaar die hoge prijzen!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:35

En waarop basseer jij dan dat het paard het niet waard is? ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:38

Voor 2000 kun je best een hele leuke hebben zonder papier, of een draver, die zijn ook niet zo prijzig.
Maar dat L2 zou ik even van je lijstje schrappen dan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:38

eenitraM schreef:
Maar dat was mijn vraag niet. Waar worden die prijzen op gebasseerd?

500 euro dekgeld.
18 maanden extra (voer)kosten voor de merrie + evt DA: 500 euro
2,5 jaar opfok à 100 euro per maand (lage schatting): 3000 euro
Inentingen, ontwormen plus hoefsmid: 200 euro per jaar = 600 euro
Inrijden: 2 maanden trainingsstal à 300 euro per maand (héle lage schatting): 600 euro

Uhm, dan heb ik een ingereden 3-jarige die verder niks kan, en ik ben al 5200 euro kwijt...

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:39

Nouja, het paard wat ik rijd heeft 3000 gekost :j Ingereden, verkeersmak 1.60 en kerngezond erg mooie bouw... De vader en moeder zijn bekend maar niet echt top ofzo. Ik denk dat je voor 2000 wel een paard kunt kopen die geen gebreken heeft en goed ingereden is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:39

Oh nee, wacht even. Ik vind opzichzelf 4000 euro heel veel geld ;)

Alleen, logischerwijs, als jij een paard zou fokken, opfokken, zadelmak maken en dan zou verkopen. Ookal doe je dat voor je hobby en hoeft je er helemaal niets aan te verdienen, de meeste mensen vinden het toch wel leuk om ongeveer de kosten eruit te halen. Ik zal je zeggen, bij de gemiddelde 4jarige KWPN'er, kan je dan met 4000 euro nét of nét niet je gemaakte kosten terugkrijgen. Dus is dat, imo, een reeële prijs voor een goed, gezond paard.
Hogere prijzen ontstaan volgens mij dan ook als je een bijzonder goed paard hebt, dus bijzonder bewegen, extra goed papier, of heel goed opgeleid (dus wedstrijdresultaten)

Andersom is voor een mij een (veel) lagere prijs dus een teken dat er iets niet in orde is. Gezondheid, karakter, papier, rijdbaarheid of nog iets anders. En uiteraard is het ieders eigen keuze waar hij/zij genoegen mee neemt. Als jij geen papier hoeft en je betaalt een stuk minder is dat je goed recht. Als jij een 4jarige niet zadelmak wilt kopen moet je dat doen.
Laat ik dus nog even nadrukkelijk zeggen dat ik als voorbeeld nu een KWPN, met papier, braaf, gezond, zadelmak heb genomen. En dan zit je imo rond de 3500/4000 euro op 3/4 jarige leeftijd. En dan gaat de prijs varieren nav onder andere bovengenoemde. En die prijs kan zowel hoger, als lager worden.

Echter begrijp ik inderdaad niet hoe je op 2000 kan beginnen voor zo'n paard wat je al zoveel meer gekost heeft. Ter vergelijking: als je een product in een winkel koopt betaal je veel méér dan de kosten om dat product te maken. Immers de producent verdient eraan, de transporteur, de winkelier. Zo werkt het bij paarden gelukkig niet, dan zouden ze steeds duurder worden naarmate ze ouder worden. Maar waarom is het voor een ander product normaal om minimaal de kostprijs te betalen, en vind men dat voor paarden schijnbaar vreemd? Is een paard in de handel niet gewoon een product?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:39

Pentax schreef:
Voor 2000 kun je best een hele leuke hebben zonder papier, of een draver, die zijn ook niet zo prijzig.
Maar dat L2 zou ik even van je lijstje schrappen dan.

Niemand heeft het hier over L2 :=

Zadelmak..

Maar verder. Als je kijkt: Er staan zat, imo lelijk knollen, op marktplaats waar verder niets mee is gedaan voor de hoofdprijs aangeboden?! Wat is dan de rede dat je die prijs vraagt.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 01-12-10 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:41

kijk eens naar het dekgeld, tel daar de medische kosten van de dek bij op, reken er drie jaar opfokkosten bij. Dan kom je aan een veel hoger bedrag dan die 4000 Euro.
Voor 2000 Euro een zadelmak, gezond paard is een belachelijk bedrag imo.

Prijzen worden gebaseerd op:
- papieren (dekgeld en toekomstverwachting)
- maat
- exterieur
- beweging
- prestaties
- ervaring
- veelzijdigheid
- karakter
- kleur/aftekeningen
- hoe de markt op dat moment is (momenteel staan de paarden laag in prijs en de pony's hoog)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:41

nanette1 schreef:
Nouja, het paard wat ik rijd heeft 3000 gekost :j Ingereden, verkeersmak 1.60 en kerngezond erg mooie bouw... De vader en moeder zijn bekend maar niet echt top ofzo. Ik denk dat je voor 2000 wel een paard kunt kopen die geen gebreken heeft en goed ingereden is.

Ik denk dat 3000/3500 echt de ondergrens is voor een fatsoenlijk dier wat jij omschrijft.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:42

Voor een 7 jarige die L2 loopt vind ik 4000 ook niet teveel, maar wel als die maar 1.60 m is.

eenitraM schreef:
Niemand heeft het hier over L2 :=

Zadelmak..

TS geeft dat in haar beginpost aan als voorbeeld.

En ga eens kijken op MP, daar wordt je doodgegooid met paarden in die prijsklasse. Zie hem dan maar eens te verkopen.....
Laatst bijgewerkt door MontyRulezz op 01-12-10 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:43

Zonnetje81 schreef:
nanette1 schreef:

Ik denk dat 3000/3500 echt de ondergrens is voor een fatsoenlijk dier wat jij omschrijft.

2000 Euro vind ik ook erg weinig, maar 4000 weer erg veel. Voor die htk paarden is 3000 euro idd wel een ondergrens, mits ze gezond zijn en geen stalgebreken hebben.

eenitraM

Re: Die prijzen!! Vanwaar die hoge prijzen!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:45

Hmmm.. dan blijf ik verder zoeken.

Maar als iemand een leuk paardje vind die zadelmak is, merrie en jong. PB!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:45

Ja, er staan erg veel dieren op marktplaats die nog een huisje zoeken voor dat bedrag
Ik denk dat je voor 2000 wel een paard kunt vinden :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:47

Wat Esther zegt klopt wel, maar ik weet eigenlijk niet of TS ook op zoek is naar paard met papier? Dat staat nergens aangegeven. Maar indien wel, dan moet je goed en lang zoeken om er 1 te vinden voor 2000 euro. Ik denk dat als je een 'rijpaard' zoekt zonder papieren, je misschien wel eentje kan vinden voor 2000 euro. Maar dan nog heb ik altijd 't gevoel dat er iets 'mis' mee is...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:54

ik weet zelf wel een adres, waar je voor weinig geld toch een leuk braaf dier kunt kopen... in mijn ogen hoeft het allemaal niet zo duur te zijn...
ik heb zelf vaak genoeg d- e pony's gekocht, zadelmak, met super papieren 3 of 4 jaar... voor laten we zeggen 1000 euro... 2,5 jarige pony's groen als gras 600 euro! met papieren... het hoeft allemaal niet zo duur... en als je bereid bent om er wat tijd in te steken dan kun je leuke opknappertjes vinden die afgezien van conditie super in orde zijn...

tuurlijk ik snap het wel als fokker of verkoper zijnde wil je graag zoveel mogelijk uit je dieren halen... maar ik denk dat je voor een snelle verkoop toch kunt zakken in je prijs...
sommige mensen in mijn omgeving zetten hun paard te koop voor laten we zeggen 6000 euro.. maar raken het aan de straatstenen niet kwijt... vervolgens staat het paard 1,5 jaar te koop... tegen stallings-onderhoudkosten van ong.300 euro per maand! dat snap ik dan niet.... dan was je net zo goed afgeweest als je het paard voor de helft had verkocht...
en dan was iemand anders er net zo blij mee geweest.. maar nee het paard moet persee voor veel geld verkocht worden...

ik snap dus de beredenering van fokkers, en verkopers, maar persoonlijk zou ik nooit zoveel geld uitgeven.. voor mij is het belangrijk dat het paard goed en netjes gebouwd is, fatsoenlijk kan bewegen, papier zegt mij niet zoveel.. heb zoveel kromme bokken gezien met papier, dat ik het daar niet meer aan af laat hangen..
zelf heb ik dan ook een beestje zonder papieren, maar voor de verkoop weet ik ook dat papieren voor veel mensen belangrijk zijn...

het is dus gebaseerd op meerdere factoren die hier boven al genoemd zijn. maar ik vind net als ts dat je best kritisch mag zijn op prijzen voor bepaalde paarden...

tip voor ts: misschien dat het ook een optie zou zijn te kijken naar een groen paard, om die vervolgens 2 maanden te stallen op een trainingsstal. zo heb je toch een zadelmak paard, en kun je behoorlijk besparen op het aankoop bedrag..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:02

Ik ben eens gaan zoeken op marktplaats en volgens mij moet je voor dat bedrag een prima paard kunnen kopen. Tuurlijk, het is geen sporttopper. Maar ik heb ook niet het idee dat dit de bedoeling is. Ik zou ook echt geen 4000 euro betalen voor een paardje met jouw beperkte eisen. Ik zou dat ook veel te veel geld vinden.

Een voorbeeld:
http://link.marktplaats.nl/398259346

Denk er wel aan dat het vraagprijzen zijn. Als je een budget hebt van 2000 euro kun je best op een paard af gaan waar ze 2500 euro voor vragen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:08

Malenka schreef:
Ik ben eens gaan zoeken op marktplaats en volgens mij moet je voor dat bedrag een prima paard kunnen kopen. Tuurlijk, het is geen sporttopper. Maar ik heb ook niet het idee dat dit de bedoeling is. Ik zou ook echt geen 4000 euro betalen voor een paardje met jouw beperkte eisen. Ik zou dat ook veel te veel geld vinden.

Een voorbeeld:
http://link.marktplaats.nl/398259346

Denk er wel aan dat het vraagprijzen zijn. Als je een budget hebt van 2000 euro kun je best op een paard af gaan waar ze 2500 euro voor vragen.

Haha, dankje voor je hulp! Maar ik geef erg veel om uiterlijk. Dat dier is niet echt mooi :+

Lastig lastig...

keshia: Bedankt voor je info! Ik ga zeker langs de fokker hier in de buurt (Radstake, Hofs) voor informatie. Zadelmak-maken vind ik allemaal prima en doe ik ook eiges. Maar eerst langs de makkelijke weg.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:12

Of het mooi is of niet dat is ook deels een kwestie van smaak. Maar dit paard is ook niet in een mooie sport of keuringsconditie en bovendien zijn het hele slechte foto's. Vooral die foto's hebben heel veel invloed op de verkoop van een paard. Soms staan er echt juweeltjes te koop maar worden ze niet verkocht. Simpelweg omdat het niet te zien is op de foto's.
Dit was overigens ook alleen maar een voorbeeld hoor. Het was een van de eerste die ik tegen kwam.

Onbeleerde paarden zijn inderdaad een hele mooie optie. Maar dat moet je wel willen en kunnen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:15

ik ben wel blij met de hoge prijzen :) zo kan niet iedere zot zomaar aan een paard komen :) om maar even rakelings uit de bocht te komen.
prijzen onder de 2000 vindt ik inderdaad een pony bedrag,, heb er leuke pony's voor zien staan.

voor paarden zou ik al snel 3500 rekenen en dan niet te veel poespas willen :)

voor een mooi goed paard, leg je ook goed geld neer.

maar daarbij zou ik toch je eigen paardje oplappen je hebt eens voor haar gekozen, en dat zul je niet zomaar gedaan hebben.
hopelijk komt ze er helemaal bovenop :)