Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 13:43

Hallo iedereen,

(misschien staat dit verkeerd..)

Ik voel mij eigenlijk een beetje schuldig...

Ik heb een paard en pony achter het huis op de wei staan. Ik heb ze van in september.
Ik heb al een paar keer met het paard wat rondgehobbeld in de wei, maar dit lukt niet goed, vandaar dat ik besloten heb om eerst een volledige kuur grondwerk door te nemen. Hij is namelijk nooit veel bereden geweest en heeft nogal een moeilijk karakter.
De pony staat erbij als gezelschap. Voor hem heb ik een meisje gevonden die hem af en toe komt rijden.

Ik was in september vol enthousiasme begonnen met een dagelijks avondje borstelen, longeren, grondwerk... De ene dag het paard, de andere dag de pony. In het weekend deed ik de stal en de wei.

Maar nu is het bijna december en het lukt me allemaal niet zo goed meer. De redenen:
1. laat thuis (18u-19u), donker. Er is wel wat verlichting maar niet echt voldoende om nog te grondwerken oid.
2. regen, koud,... Er is geen bak, enkel een modderige paddock waar ik zelf in weg zak.
3. wij zijn heel erg aan het verbouwen thuis. In de weekends gaat vrijwel al mn energie naar het huis. Als ik dan met de paarden bezig ben: dan krijg ik boze blikken van vriend en schoonpa die aan het werk zijn. Ik moet ook helpen aangezien het ook mijn huis is. Ik snap dat wel,.. Maar als het werk gedaan is, is het opnieuw donker...
4. door die verbouwingen en het feit dat ik pas laat thuis ben, nog moet boodschappen doen, koken, we geen verwarming hebben,... ben ik gewoon heel erg moe

Hierdoor beperkt mijn omgang met de paarden mij gewoon tot 's morgens en 's avond hooi geven, en af en toe te poetsen. Dit weekend heb ik een hele voormiddag tijd besteed aan hen, en dat was zaaalig! Het voelde echt goed, maar ook slecht omdat ik des te meer besef dat ik ze zo weinig aandacht geef...

Hebben jullie dit ook? Ik kan toch niet de enige zijn die voltijds werkt, huis verbouwt en dieren heeft? (Ik heb trouwens dit probleem ook met mn hond. Ik kan mezelf ook zo slecht voelen omdat ik zo weinig met hem doe)

Vanaf de lente begin ik uiteraard volop maar ik maak me ook een beetje zorgen. IS het niet zielig dat ze daar gewoon staan? Te wachten tot ik thuis kom en ze eten geef??
Heeft iemand tips wat ik bijvoorbeeld op een korte tijd kan doen?

Mastrootje

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:48

ik wilde toevallig net ook deze vraag gaan posten!

ben zelf wel fanatiek met verzorg pony bezig, maar ik merk als er een paar dagen niks met hem gedaan word door omstandigheden dan word het echt een monster met een ton van energie. Dan ga ik sowieso geen klein ommetje met hem wandelen maar echt een paar uur want anders is het gewoon niet te doen!

het ligt er volledig aan wat voor paard je heb, het ene paard vind het prima en het andere paard sterft gewoon af als die geen aandacht en beweging krijgt. Hou zelf meer van het paard dat werkwillig is dan die staat te springen om terug te mogen in z'n wei'tje (al is tijger nogal extreem, die weigert terug te gaan als ie vind dat ie niet lang genoeg eruit is geweest)

kan je niet een soort afspraak met jezelf stellen, minstens 1 of 2 keer per week een kleine wandeling maken, dat die beesten er nog een beetje uit zijn?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:51

Ja in de winter hebben wij ook minder tijd om te rijden. Zolang ze veel buiten komen (bij ons 24/7) is het niet zo erg. We verzorgen ze natuurlijk wel gewoon ;) maar rijden lukt veel minder, we hebben geen stroom dus ook geen licht en geen rijbak. Gelukkig vinden de 2 fjorden het wel prima zo en zijn het geen ongeleide projectielen als we erop zitten. Dus voor ons werkt het prima. (Vooral niet teveel krachtvoer maar juist veel ruwvoer)
Zorg dat ze genoeg hooi hebben en een lekker stuk om op te lopen en je paard zal gauw tevreden zijn.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:51

Momenteel ben ik wat minder actief met mn pony. Ik zit met stage waardoor ik doordeweeks enkel in de avond kan gaan, in de kou := ik ben dan eigenlijk meestal te verkleumd of te moe om echt te gaan rijden. Of hij gaat even de stap/drafmolen in, of ik longeer hem even of hij blijft lekker in de weide staan. Hij staat gelukkig nog dag en nacht buiten en is zeker geen paard die perse elke dag aan het werk gezet moet worden. Hij vind t wel prima :P

In het weekend pak ik hem meestal wel om te rijden of te longeren.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:53

@TS: het is nu nou eenmaal zo, werk en vooral verbouwen (hier ook nog geen verwarming :D ) vergen veel van je en je voelt je schuldig als je wat met ze doet, omdat je dan eigenlijk moet klussen en als je niks doet, voel je je daar weer schuldig om.
Ik doe al jaren weinig met mijn paardjes, maar ze worden top verzorgd, ze kunnen de hele dag eten en paard zijn, daar zou menig paard voor tekenen en jouw tijd? Die komt nog wel!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:53

Mijn paard loopt buiten, ik doe nu ook niet zo veel met hem.Ik wacht ook al meer dan een week op de hoefschoenen die ik besteld heb,eerder kan ik niet rijden.Ach in het voorjaar haal ik het wel weer in.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:55

Tsja, heel eerlijk? Of het nu om honden of paarden gaat; jij maakt zelf de keuze om die dieren aan te schaffen, jij bent er dan ook verantwoordelijk voor om ze de benodigde aandacht, verzorging en voer te geven.

De dieren zelf kunnen er niets aan doen, die hebben er niet om gevraagd dat jij ze aankocht. En die dieren worden er nu de dupe van dat je ze eigenlijk min of meer, in mijn ogen igg, onbezonnen hebt aangekocht.
Ik vind het verschrikkelijk triest om te zien hoeveel mensen er allerlei dieren, waaronder paarden en honden aanschaffen, om zich vervolgens later pas te realiseren dat deze dieren eigenlijk niet in hun dagelijks leven passen. Dat ze het te druk hebben om ze de aandacht te geven die ze verdienen en nodig hebben, en als ze dan eindelijk eens tijd hebben dat het dan idd koud, donker, laat is of dat het regent, of dat men moe is.

Ik vraag me dan ook serieus af wat jij met je paarden moet als je ze niet kan geven wat ze nodig hebben; jij hebt ze omdat jij dat graag wil, voor je eigen plezier. Maar je bent niet in staat om ze te geven wat ze nodig hebben; ik roep zeker niet snel dat iets 'sielugh' is, maar ja, dit vind ik dus inderdaad wel 'zielig'. Je dieren worden er de dupe van dat jij ze niet kan geven wat ze nodig hebben; jij bent verantwoordelijk voor ze, maar je laat ze maar gewoon wat lopen, puur voor je eigen plezier.

En met paarden hoor je ruim van te voren, vóor aanschaf al, je te realiseren dat daar veel werk en geld in gaat zitten, en dat je ze zal moeten verzorgen, voeren, en aandacht zal moeten geven. Ookal heb je even geen zin, of zit je in een verbouwing, is het donker/koud/regenachtig of ben je moe. Ik heb 2 pony's op een gehuurd stuk land lopen, vlak bij huis. Daarnaast studeer ik ook nog eens in Groningen, ik heb een bijbaantje en ik doe er alles aan dat mijn dieren niets maar dan ook niets te kort komen; ík ben namelijk verantwoordelijk voor ze; ík heb ze aangekocht voor mijn eigen plezier, en daarom, ook al heb ik eens geen zin, ben ik moe, is het donker of laat of koud, dan geef ik ze alsnog wat ze nodig hebben en verdienen, ook al heb ik daar dan soms geen zin in. Gisteravond nog om 11 uur me weer aangekleed (ik zat lekker met m'n pyama warm bij de kachel tv te kijken en van een wijntje te genieten) en door de vrieskou in het donker op het land bezig om de waterbakken ijsvrij te maken.

Dat heb je als je dieren hebt. Kan je ze niet geven wat ze nodig hebben? Kies dan voor het belang van de dieren, en niet voor jezelf, en maak keuze's; of je gaat dingen veranderen, of je zoekt een ander goed tehuis voor ze waar ze wél de benodigde aandacht en verzorging krijgen.

Mensen kopen en kopen maar tegenwoordig; een shetje voor €50,= of minder is zo gekocht, dochtertjelief vind het zo leuk. Pony in de achtertuin, maar niemand die er aan denkt dat het diertje ook een vriendje nodig heeft, medische zorg (duur), regelmatig gevoerd en verzorgd moet worden, en aandacht nodig heeft. Zo jammer, want de dieren zelf..... die kunnen er niets aan doen!

Edit; en natuurlijk is het wat anders als ze de benodigde verzorging, aandacht en voer e.d. krijgen maar dat ze wegens tijdgebrek bijv. niet iedere keer gereden kunnen worden oid.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:56

Ook ik doe weinig momenteel, stallen mesten, voeren, binnen zetten, water geven, van rijden komt niet veel en poetsen vind ik ook niet alles met dit weer, heb een veulen lopen die ik elke week wel even in de hand neem en aan touw laat lopen en een driejarige die gelukkig liever lui is dan moe dus er wel tegen kan om niet gereden te worden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:57

Ik ben waarschijnlijk geen goed voorbeeld want ik ga al 6 jaar lang iedere dag naar mijn paard, weer of geen wind, tijd of geen tijd :o. Ik werk full-time en heb een eigen huis met alle (on)gemakken van dien :D.

Ik heb nu sinds kort de afspraak met een stalgenootje dat we elkaars paard twee dagen in de week doen, dat is heerlijk ;). Voor mijn shet heb ik een verzorgstertje dus daar heb ik qua training practisch geen werk aan. Neemt niet weg dat ik ook hem regelmatig zelf poets/knuffel e.d.

Nu is onze bak bevroren en kan ik dus niet zoveel maar dan ga ik alsnog lekker poetsen en als het even kan wandelen of naar de manege in de buurt. Ik doe gewoon zoveel mogelijk maar met deze weersomstandigheden ben je wel beperkt natuurlijk.

Volgens mij ontbreekt het je paarden in principe aan niets, toch? Je zou ze alleen eigenlijk wel een keer in de paar dagen moeten checken op wondjes, mok, algehele conditie etc. Kun je niet iemand zoeken die je helpt zolang als je nog aan het verbouwen bent?

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 13:57

OEF! Gelukkig niet de enige..
Ja het is wel een troost om te weten dat ze 24/7 buiten staan. Dus als ze willen hebben ze wel beweging. Maar tgaat mij niet zozeer om de beweging, maar eerder om de aandacht.
Ja ze hebben elkaar wel... Maar weet je, ze werden allebei zelden bereden, daarom dat de vorige eigenaar ze verkocht. En nu doe ik precies hetzelfde...
Ik verlang echt wel naar de lange zomeravonden, tot 22u licht!

En ja, rijden, daar ken ik hem gewoon nog niet goed genoeg voor. En zeker niet om op wandeling te gaan. Paard is zo schrikkerig dat hij nog maar 1 been op straat hoeft te zetten om al te blokkeren ofzo. Vandaar ook dat ik echt werk wil maken van grondwerk.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:58

Als het paard maar in de wei loopt, een vriendje heeft en genoeg hooi krijgt zal die die dagelijkse sessie grondwerken echt niet missen hoor..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:59

Ik doe ook heel weinig met mijn pony's in de zin van rijden enzo. Maar ik ga wel iedere dag 2/3x langs om te voeren, mesten en met ze te tutten (mits school dit toelaat). Ze zijn met z'n 3e en ze hebben de ruimte, dus hun energie kunnen ze kwijt en ze vervelen zich nooit heb ik het idee. Als straks de dagen langer worden dan ga ik vanzelf meer wandelen, longeren, mennen en rijden.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:59

Dat van je edit heb ik dus, hij wordt dagelijks meerdere keren goed bijgevoerd met flink wat hooi, staat samen met een vriendje, dag en nacht buiten (hij kan niet goed tegen teveel binnen staan) en heeft een flinke rij bomen (aan 2 kanten van het weiland) om bij te schuilen.

Hij krijgt alles wat hij nodig heeft :) alleen wordt hij niet elke keer door mij aan het werk gezet :) maar dat komt ook enkel door mijn stage, zodra deze voorbij is mag hij weer meer aan de slag. 2 dagen in de week wordt hij ook sowieso al gereden door de verzorger.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:00

Waarom heb jij in godsnaam een paard, koop dan een goudvis.
Veel mensen hier zouden een moord doen voor het paard zo thuis te hebben staan en zijn ondanks regen of sneeuw dagelijks bij hun paard.

Calanddra

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:02

Nou nou vito, beetje rustiger mag ook wel. De paarden staan dag en nacht samen buiten, krijgen flink wat hooi.

Een beter leventje dan een paard wat wel dagelijks bereden wordt maar 23 u op stal staat lijkt mij :)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:03

heb ook hetzelfde probleem als jou ts.
ze staat nu ook maar op de wei (vind ze trouwens ook heerlijk hoor)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:04

Calanddra schreef:
Nou nou vito, beetje rustiger mag ook wel. De paarden staan dag en nacht samen buiten, krijgen flink wat hooi.

Een beter leventje dan een paard wat wel dagelijks bereden wordt maar 23 u op stal staat lijkt mij :)

Idd! En de meeste paarden vinden het echt niet erg om in de wei te staan met vriendjes ipv te rijden. Mijn pony vindt rijden enz niet vervelend, maar ik heb nu ook niet het idee dat ze het mist.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:04

Komt veel voor dat paarden in de donkere maanden minder aandacht krijgen. Is voor veel mensen toch snel te koud/nat en de korte dagen helpen ook niet mee inderdaad.
Ik heb het geluk dat ik weinig contacturen op de universiteit heb dus mijn tijd goed zelf in kan delen. Met dit weer gewoon 3 lagen kleding aan en gaan met die banaan.
Daarnaast heb ik voor 2 vaste dagen per week een verzorgster, die zo nu en dan in noodgevallen of tijdens de tentamen periode wat extra meehelpt.
Als hij 1 dag in de hele week een keertje stilstaat vind ik dat niet erg (pony staat 24/7 buiten met vriendje).
Hier dus goed geregeld gelukkig. :)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:05

vito05 schreef:
Waarom heb jij in godsnaam een paard, koop dan een goudvis.
Veel mensen hier zouden een moord doen voor het paard zo thuis te hebben staan en zijn ondanks regen of sneeuw dagelijks bij hun paard.

gelukkig ben jij dag en nacht bij je paard te vinden.!

ze vinden het heerlijk om lekker op het land of in de grote padock te staan.
ja soms heb je eenmaal even wat minder tijd, denk maar niet dat het paard dat erg vind.
daarbij hebben ze het beter dan een paard dat alleen maar op stal staat en er even uit komt om te rijden.
dan snap ik niet waarom je een paardje heb staan.
wat ts heeft is perfect voor het paard.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:05

capopjecop: Nee precies, dat heb ik ook. De mijne vind werken best leuk, maar als hij kan kiezen kiest hij toch echt voor het weiland met vriendje en voedsel :+

Verschilt denk ik ook per paard. Ik ken ook paarden die echt dagelijks wat moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 29-11-10 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:06

Niemand maakt mij wijs dat een paard alleen gelukkig kan zijn als er mee gewerkt wordt.

Onze paarden hebben een aantal jaren weinig te doen gehad, maar kregen wel een aantal keren per dag eten, mochten zo veel mogelijk buiten (zomers 24/7) en kwamen minimaal een keer per dag in de hand voor de broodnodige aandacht en controle op hun gezondheid.

En nu, nu onze eigen gezondheid ons beperkt, staan ze op pensioen in een paradijsje op aarde in Frankrijk, waar ze altijd buiten mogen lopen, dagelijkse aandacht, hooi en verzorging krijgen, maar ook niet meer werken.

Ik denk dat ze gelukkiger zijn dan menig paard wat dagelijks een uur onder het zadel gaat en wat moet presteren, maar amper buiten komt, kan spelen of vriendjes heeft.

Voel je niet schuldig, zolang ze goed verzorgd worden, is werken echt niet het zo belangrijk. Frisse lucht, voer en beweging wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:07

Ja wel herkenbaar. Ik ben wel veel met de paarden bezig maar heb nog weinig tijd om echt wat persoonlijke aandacht aan mijn eigen paard te geven.
Paarden geven er niet zoveel om, die staan heerlijk in een grote kudde, mogen 's nachts naar binnen en krijgen keurig hun voer dus die klagen niet.
Sterker nog, als ik eens aankom met een zadel of hoofdstel beginnen ze een partij zuur te kijken.

Wellicht een idee om een verzorger erbij te zoeken?
Ik heb nu ook contact met een meisje wat wil komen verzorgen, dan weet ik dat ze toch een beetje extra aandacht krijgen.
Maar ik heb hier 15 paarden staan, is misschien meer de moeite voor een verzorger dan 2 paardjes.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 29-11-10 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:08

Het ligt helemaal aan hoe de paarden er verder bij staan. Ik kan me op zich vinden in wat JoyCiej007 schrijft, maar aan de andere kant zie ik vaak dat dieren 'vermenselijkt' worden. Als er in hun basisbehoeftes voorzien wordt hebben ze ons echt niet zo hard nodig als wij willen geloven. ;) Voor paarden betekent dat dat ze lekker veel buiten moeten staan, voldoende eten en water moeten krijgen en een maatje moeten hebben. Uit jouw verhaal begrijp ik dat dat zo is, dus dan is er niet veel aan de hand.

Ik doe nooit veel met mijn paard, en dan heb ik niet eens 'excuses' als een fulltime baan of verbouwing. :D Ik ga wel vrijwel dagelijks naar haar toe, maar vaak alleen maar om even te borstelen/kroelen en te wandelen. (En daar heb ik meer belang bij dan zij, dat weet ik zeker. ;) ) Rijden doe ik sporadisch. Maar ze staat lekker buiten met haar maatjes en wordt prima verzorgd, ik heb niet de indruk dat ze iets mist.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:09

Calanddra schreef:

Het komt misschien cru over, maar als je om 18.00/19.00 thuis komt en ze staan aan huis wat is dan je probleem om nog wat te gaan doen met ze.
Dat schuldgevoel komt ergens vandaag.
De paarden zullen zeker goed verzorgt worden, maar bij ts zit dan toch wat dwars.
En als het maar tijdelijk is vanwege de verbouwing zie ik geen probleem.
Maar ik krijg meer het idee dat ze zich afvraagt waar ze aan begonnen is.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:10

Dat schuldgevoel ligt dan enkel de persoon zelf, de paarden merken er niet zoveel van hoor dat je niks verder met ze doet. Die hebben de ruimte, vriendjes en eten :D